آموزش تصویری و مرحله به مرحله دریافت کد رهگیری مالیاتی

1,175

از بهمن ۹۹ تمامی متقاضیان دریافت ابزارهای پرداختی ابتدا باید کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند و در صورت عدم دریافت کد رهگیری مالیاتی امکان دریافت درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه کارتخوان برای آنها وجود نخواهد داشت. 

در ادامه سعی کردیم تا مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم.

ورود به سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی 

برای پیش ثبت نام دریافت کد رهگیری مالیاتی و یا ویرایش ثبت‌نام‌ یا پیش ثبت نام های قبلی ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شوید و روی دکمه “ثبت نام الکترونیک” کلیک کنید.

کد مالیاتی 1

در پنجره جدید، شما می‌توانید با ورود کدملی/شماره‌فراگیر به عنوان شخص حقیقی یا با شناسه‌ملی به عنوان شخص حقوقی،  ورود کلمه عبور و عبارت امنیتی، وارد سامانه شوید.

نکته: در صورتی که کلمه عبور خود را فراموش کردید یا برای اولین بار وارد سامانه می‌شوید، می‌توانید از برگه “فراموشی کلمه عبور” نسبت به دریافت آن به صورت پیامکی، اقدام کنید.

کد مالیاتی 3

پس از ورود اطلاعات و زدن دکمه “ورود به درگاه ملی”، جهت امنیت بیشتر، یک کد ۶ رقمی به شماره موبایل شما ارسال می شود که باید در محل مشخص شده وارد کنید.

شما با ورود موفق به سامانه صفحه‌ایی مشابه زیر مشاهده خواهید کرد:

کد مالیاتی 5

دریافت کد رهگیری مالیاتی جدید 

از منوی سمت راست وارد “فهرست پرونده‌های مالیاتی” و سپس “پرونده‌های عملکرد و ارزش افزوده” شوید:

درصورتی که برای اولین بار نسبت به دریافت کد مالیاتی اقدام می‌کنید، پس از ورود به سامانه این صفحه با این پیغام “تاکنون پرونده عملکرد برای شما ثبت نشده است.” را مشاهده خواهید کرد که برای ثبت‌نام جدید باید روی دکمه “ایجاد پرونده مالیات بر درآمد” کلیک کنید و در پنجره باز شده، “ثبت‌نام جدید” را کلیک کنید.

سامانه ثبت نام به آدرس register.tax.gov.ir برای شما باز می‌شود که از قبل شماره ملی، شماره موبایل و نوع ثبت‌نام به صورت خودکار وارد شده است. تنها کافی است کدپستی اقامتگاه قانونی و عبارت امنیتی را تکمیل کنید و روی دکمه “پیش ثبت‌نام جدید” بزنید.

کد مالیاتی 7

نکته: در صورتی که با کدملی شخص وارد سامانه مالیاتی شده باشید، در ورود به سامانه پیش ثبت‌نام کد مالیاتی هم به صورت پیش فرض اطلاعات شخصیت حقیقی شما فراخوانی می‌شود و در صورت ورود با اطلاعات حقوقی در سامانه مالیاتی، پیش ثبت‌نام شما به صورت پیش فرض حقوقی خواهد بود.

کد فعال‌سازی پیامکی ارسال شده توسط “مرکز فناوری سازمان امور مالیاتی کشور” را در محل مورد نظر وارد کنید و روی دکمه “ثبت کد فعال‌سازی و ادامه” کلیک کنید.

در صورتی که شخص حقیقی هستید و به صورت انفرادی قصد دریافت کد اقتصادی دارید، درصد سهام خود را ۱۰۰% وارد کنید و در غیراین‌صورت، درصد سهم خود را از شراکت وارد کرده و “استعلام اطلاعات و ادامه “ را انتخاب کنید.

کد مالیاتی 9

اطلاعات وارد شده در مرحله قبل به صورت آنلاین و سیستمی استعلام شده به صفحه زیر منتقل می‌شوید. 

آخرین وضعیت مراحل ثبت‌نام شما، در همین صفحه، بالای منوی سمت راست به شما نمایش داده می‌شود.

در قسمت پایین صفحه در بخش “نواقص اطلاعاتی“ بر روی نوشته‌های قرمز رنگ کلیک کنید و موارد خواسته شده را تکمیل کنید. (موارد نواقص اطلاعات را در ادامه بررسی می‌کنیم)

تکمیل نواقص اطلاعات برای دریافت کدرهگیری مالیاتی 

با کلیک کردن بر روی هر یک از موارد نقص، تنها لازم است اطلاعات خواسته شده اجباری را تکمیل کنید و پر کردن سایر موارد کاملا انتخابی است.

اگر یکی از موارد نقص “تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده“ باشد، باید مشمول ارزش افزوده بودن یا نبودن فرد مودی را مشخص و بر روی “ثبت“ کلیک کنید. برای آگاهی از مشمول ارزش افزوده بودن یا نبودن به “قانون مالیات بر ارزش افزوده” در سایت vat.ir مراجعه کنید.

ثبت نهایی و دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی 

پس از تکمیل نواقص اطلاعات، دکمه “تایید نهایی اطلاعات” در بخش “تأیید نهایی اطلاعات و دریافت اطلاعات کاربری” ظاهر می‌شود.

با کلیک بر روی دکمه “تایید نهایی اطلاعات”، پیش‌نمایش از اطلاعاتی که وارد کردید را مشاهده خواهید کرد. توصیه ما این است که در این پیش‌نمایش به دقت اطلاعات واردشده خود را مرور و بررسی کنید و بعد از اطمینان از صحت داده‌ها، روی دکمه “ تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری “ کلیک کنید.

در پنجره بعدی، کد رهگیری ۱۰ رقمی نمایش داده شده و به شماره موبایل شما نیز پیامک می‌شود.

پس از صحت‌سنجی اطلاعات وارد شده و راستی آزمایی توسط سازمان امور مالیاتی، رمز عبور و نام کاربری ورود به پرتال امور مالیاتی به شماره موبایل شما در سامانه ثبت نام کد رهگیری مالیاتی پیامک می‌شود. 

در صورت وجود مغایرت در اطلاعات وارد شده در مرحله پیش ثبت نام، مغایرت موجود از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود که باید مجددا وارد مراحل پیش ثبت‌نام شوید و مشکل مغایرت اعلام شده را برطرف کنید.

بعد از اختصاص کد مالیاتی، چگونه درگاه پرداخت اینترنتی خود را دریافت کنم؟ 

پس از دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی، وارد سایت سما شوید و اطلاعات و مدارک خود را در مراحل ثبت درخواست “سرویس ضمانت خرید سما” وارد کنید تا در سریع‌ترین زمان درگاه اختصاصیِ سرویس ضمانت خرید برای شما فعال شود. 

سرویس ضمانت خرید سما (سامانه معاملات امن ایران)، علاوه بر یک ابزار پرداختی، مزایایی مانند بازپرداخت سریع وجه در صورت انصراف از خرید، عدم تطبیق کالا با سفارش، معیوب بودن کالا و همچنین امکان استرداد کالا تا ۱۰ روز پس از دریافت کالا را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد تا هر چه بیشتر در راستای ساخت یک تجربه لذتبخش خرید و فروش برای کاربران گام بردارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.