۷ مرحله برای شناخت مخاطب هدف یک کسب و کار

686

دانستن اینکه چه کسی محصول یا خدمات شما را می‌خرد برای ساخت و گسترش یک کسب‌وکار پر رونق بسیار مهم است. کسب و کارها در ابتدا باید به طور خاص مخاطبان هدف خود را مشخص کنند. اگر می‌خواهید برنامه‌های بازاریابی شما اثربخش باشد و تعامل با مشتریان خود را افزایش دهید، در این مقاله از بلاگ سما به ۷ مرحله برای یافتن مخاطب هدف می‌پردازیم تا به یک برنامه بازاریابی ایده‌آل برسید. 

مخاطب هدف چیست؟

مخاطب هدف چیست؟

مخاطب هدف، گروهی از مصرف کنندگان هستند که احتمالا به محصول یا خدمات شما علاقمندند. بسیاری از کسب و کارها جستجوی مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگی‌هایی مانند جنسیت، سن، شغل، موقعیت مکانی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سطح تحصیلات انجام می‌دهند.

شناسایی پایگاه مشتری برای برنامه بازاریابی شما ضروری است. وقتی می‌دانید در کدام گروه‌ها باید تبلیغ کنید، در پول، زمان و منابع خود صرفه‌جویی می‌کنید. در غیر این صورت باعث هدر رفتن منابع بازاریابی برای مصرف کنندگانی می‌شود که به پیشنهادهای شما علاقه‌ای ندارند.

چرا شناسایی مخاطب هدف مهم است؟

اطلاع رسانی درباره کاری که انجام می‌دهید بسیار حائز اهمیت است. با این حال، هر مصرف‌کننده چیزی متفاوت می‌خواهد، بنابراین تبلیغات جز برای گروه‌های خاص، می‌تواند اتلاف وقت باشد. اختصاص زمان و منابع بیشتر برای یک منطقه، جمعیت یا طبقه‌ای از خریداران که احتمال دارد محصول شما را بخرند، به شما کمک می‌کند تا منابع خود را به صورت اثربخش بودجه‌بندی کنید. 

دانستن اینکه محصول شما برای چه کسی جذابیت دارد بسیار مهم است و به شما این امکان را می‌دهد که یک تحلیل بازار در مورد مشتری ایده آل خود انجام دهید. همچنین می‌توانید برای بهبود استراتژی محتوای خود، درباره نیازها و علایق آنها تحقیق و مطالعه کنید. درک مخاطب هدف به شما کمک می‌کند روابط با مشتری را تقویت کنید، وفاداری مشتری را بهبود دهید و تعامل مشتری را افزایش دهید.

بخش‌بندی مشتریان چیست؟

نکاتی برای شناسایی و دستیابی به مخاطب هدف

 ۱. یک برنامه مشخص برای شناسایی و رسیدن به مخاطب هدف خود داشته باشید

برای دستیابی به مشتری هدف خود، ابتدا باید یک برنامه بازاریابی موثر ایجاد کنید. هر چه دقیق‌تر باشید، سود بیشتری در نرخ تبدیل کسب خواهید کرد.

برای ترسیم پرسونا یا  شخصیت خریدار، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مشتریان شما اطلاعات خود را از کجا می‌گیرند؟
  • علایق مشتریان شما چیست؟
  • آنها از چه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟
  • آنها کجا زندگی می‌کنند؟

می‌توانید از Insights در صفحات شبکه اجتماعی خود به عنوان راهنما استفاده کنید. یک پرسونای دقیق و برنامه بازاریابی واضح به شما امکان می‌دهد تا حد امکان اقتصادی به جمعیت هدف خود برسید.

۲. معیارهایی برای ارزیابی استراتژی بازاریابی خود ایجاد کنید

معیارهای مشخصی برای ردیابی عملکرد خود تنظیم کنید. وقتی می‌دانید سرنخ‌های اصلی از کجا می‌آیند، بهتر می‌توانید عملکرد بازاریابی خود را بهبود دهید.

برای ارزیابی استراتژی بازاریابی موارد زیر را درنظر بگیرید:

  • استراتژی بازاریابی شما چقدر سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل می‌کند
  • چه هزینه‌ای برای کمپین بازاریابی خود پرداخت می‌کنید؟
  • چه درآمدی کسب می‌کنید؟

همانطور که نرخ تبدیل استراتژی‌های خاص را مورد بررسی قرار می‌دهید، نرخ تبدیل سرنخ‌های خود را هم دنبال کنید. برای مثال، اگر تبلیغی را اجرا می‌کنید، حتما برای آن یک کد تخفیف درنظر داشته باشید تا مشتریان هنگام خرید از آن استفاده کنند. در غیر این صورت، نمی‌دانید که آیا آنها شرکت شما را از طریق تبلیغات پیدا کرده اند یا منبع دیگری.

۳. پیام خود را برای مخاطب هدف خود شفاف سازی کنید

کسب و کارها اغلب با ارسال پیام‌های نامشخص اشتباه می‌کنند و آن را به شکل نادرستی انجام می‌دهند. پیش از هر چیزی باید با کمک پرسونای مخاطب، نقاط حساس و مشکلات مخاطب را شناسایی کنید. سپس یک پیام مختصر و واضح با تمرکز بر نحوه حل این مشکلات توسط کسب و کارتان ارسال کنید. فراموش نکنید باید برای جلب توجه مخاطب خود دلیل بسیار خوبی داشته باشید. 

پیام خود را برای مخاطب هدف خود شفاف سازی کنید

۴. مخاطب هدف را با استفاده از افراد بیرون از سازمان کشف کنید

از آنجایی که صاحبان کسب و کار در مورد محصولات خود آگاه هستند و بیش از حد روی آن حساب می‌کنند، بنابراین توصیه می‌شود فردی خارج از شرکت شما، مانند یک مشاور بازاریابی یا کسب و کار، برنامه‌های شما را بررسی کند تا مطمئن شود که استراتژی‌تان با مخاطبان مورد نظر شما همخوانی دارد.

شما نمی‌توانید همه چیز را خودتان انجام دهید. یک مشاور بازاریابی را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند تا یک برنامه استراتژیک تهیه کنید یا حداقل با یک متخصص صحبت کنید تا به شما در ارائه یک استراتژی کمک کند. با به اشتراک گذاشتن برنامه خود با فردی خارج از کسب و کارتان، درک واضح تری از اینکه مشتریان چقدر به بازاریابی شما پاسخ مثبت خواهند داد، خواهید داشت.

۵. برای دستیابی به مخاطبان هدف خود، همکاری‌های استراتژیک را در نظر بگیرید

پرسونای مشتری هدف باید به شما نشان دهد که از کجا می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. مثلا:

  • آن‌ها از چه رسانه‌ای استفاده می‌کنند؟
  • آنها از کدام شبکه اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنند؟
  • از چه فعالیت‌هایی لذت می‌برند؟
  • از چه مکان‌هایی بازدید می‌کنند؟

برای شناسایی همکاری‌های بالقوه، کسب‌وکارها یا کانال‌های رسانه‌ای را در نظر بگیرید که قبلا مشتریان شما را جذب کرده‌اند. در واقع به دنبال کسب‌وکارهایی باشید که رقیب شما نیستند، اما به مخاطبان هدف شما خدمات ارائه می‌دهند. با ایده‌هایی برای همکاری دوجانبه سودمند است، مانند تبلیغات مشترک یا تخفیف، به آنها نزدیک شوید.

۶. یک جدول زمانی واقع بینانه برای دستیابی به مشتریان هدف خود داشته باشید

بخش مهمی‌از دستیابی به مشتریان هدف، داشتن صبر و حوصله است. برنامه بازاریابی شما باید شامل یک جدول زمانی باشد که به هر استراتژی فرصت کافی برای موفقیت یا شکست بدهد و سپس وارد مرحله بعدی شود. این شامل واقع بینانه بودن در مورد زمان سال و تأثیر تغییرات فصلی بر نیازها و علایق مشتریان شما می‌شود. اگر می‌بینید که یکی از برنامه‌های شما به شکست منجر می‌شود، آن را کنار بگذارید و  منابع خود را به جای دیگری منتقل کنید و سپس فرایند فروش را آغاز کنید. 

 ۷. بر روابط با مشتریان هدف خود تمرکز کنید

کمتر به فروش و بازاریابی فکر کنید و بیشتر بر روی روابط با مشتری سرمایه‌گذاری کنید. برنامه‌ای داشته باشید که اعتماد آن‌ها را به کسب و کار شما افزایش دهد و نشان دهد که آن‌ها را درک می‌کنید. کسب اعتماد مشتریان به زمان نیاز دارد که دلیل دیگری برای واقع بینانه بودن در مورد جدول زمانی بازاریابی شما است. فراموش نکنید بازاریابی در واقع ایجاد روابط است؛ چیزی است که شما می‌توانید به مخاطبین هدف خود بدهید.

کسب و کار خود را از طریق بازاریابی هدفمند رشد دهید

وقتی نوبت به تدوین برنامه بازاریابی می‌رسد،‌ تمایل داریم که سود را به حداکثر برسانیم. برای اینکار باید بدانید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چگونه می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. یک استراتژی موفق مخاطبان با تبلیغات بمباران نمی‌کند. در مقابل، سعی می‌کن با مشتریان شما ارتباط برقرار و آن‌ها را درک کند. 

هنگامی که رفتارها و نیازهای مشتریان خود را شناختید، می توانید پیام های مرتبط ایجاد کنید و آنها را در جایی قرار دهید که بیشترین تأثیر را خواهند داشت. پیروی از این نکات به شما کمک می کند تا مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و به آنها دسترسی پیدا کنید، تعامل و تبدیل‌ها بهبود ببخشید و کسب و کار خود را توسعه دهید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.