پرسش های پرتکرار

هر موضوعی که احتیاج دارید تا از سامانه معاملات امن ایران (سما) به طور حرفه ای (به عنوان خریدار یا فروشنده)، استفاده کنید را یک جا جمع آوردیم.
اگر مورد پرسش خود را در میان پرسش های پرتکرار پیدا نکردید، می تواندی موضوع را از طریق تماس با ما، با پشتیبان سامانه مطرح کنید.

آیا سامانه معاملات امن ایران (سما)، طبق قوانین ایران عمل می کند و مجوزهای این حوزه را دارد؟
بله، سامانه معاملات امن ایران (سما) به عنوان یکی از زیرمجموعه های گروه توسن که دارای تمامی مجوزهای حوزه فضای پرداخت و تجارت الکترونیک می باشد، خود را ملزم به رعایت قوانین تجارت الکترونیک، فضای پرداخت آنلاین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین قوانین تامه جمهوری اسلامی ایران می داند.
سامانه معاملات امن ایران (سما)، چطور کار می کند؟
سامانه معاملات امن ایران (سما)، به عنوان راه حلی در فضای کسب و کار است که دغدغه های خرید و فروش را از بین می برد. بعد از توافق اولیه خریدار و فروشنده، با پرداخت مبلغ معامله از سمت خریدار، معامله آغاز می گردد. وجه پرداختی خریدار در حساب امن فروشنده نگهداری می گردد تا کالا مطابق توافق اولیه از سمت فروشنده تحویل گردد. در این مرحله، مبلغ در حساب فروشنده قابل برداشت خواهد بود.
سامانه معاملات امن ایران (سما)، چه رویکردی در حمایت از من به عنوان فروشنده دارد؟
سامانه معاملات امن ایران (سما) به فروشندگان اطمینان می دهد، چنانچه کالا یا خدمات را مطابق با توافق اولیه به خریدار تحویل دهند، مبلغ معامله را به ایشان پرداخت می نماید. از این رو ریسکهای مانند عدم تحویل گرفتن کالا، ارسال فیش های تقلبی و … پوشش داده خواهند شد.
همچنین سما ضمانت می کند که اگر معامله در هر یک از مراحل ارسال کالا، بررسی کالا توسط خریدار در زمان مشخص، بررسی کارشناسان سما، حل اختلاف، مرجوعی کالا و بررسی کالای مرجوعی قرار داشته باشد، تا احراز وضعیت نهایی معامله از سوی خریدار، فروشنده، کارشناس سما، تیم داوری سما و مراجع قانونی، وجوه معامله را به هیچ یک از طرفین ارجاع نکند.
سامانه معاملات امن ایران (سما)، چه رویکردی در حمایت از من به عنوان خریدار دارد؟
سامانه معاملات امن ایران (سما) به خریداران اطمینان می دهد که در صورت پرداخت وجه، کالایی مطابق با توافق اولیه به ایشان تحویل گردد، در غیر این صورت وجه معامله به ایشان مسترد می گردد.
همچنین سما ضمانت می کند که اگر معامله در هر یک از مراحل ارسال کالا، بررسی کالا توسط خریدار در زمان مشخص، بررسی کارشناسان سما، حل اختلاف، مرجوعی کالا و بررسی کالای مرجوعی قرار داشته باشد، تا احراز وضعیت نهایی معامله از سوی خریدار، فروشنده، کارشناس سما، تیم داوری سما و مراجع قانونی، وجوه معامله را به هیچ یک از طرفین ارجاع نکند.
سامانه معاملات امن ایران (سما)، چطور خطر کلاهبرداری و ریسک های معامله را از بین می برد؟
طبق مراحل زیر، سما، خطر کلاهبرداری و ریسک های معامله را از بین می برد:
  • - سما، هویت فروشندگان خود را حتما احراز می کند و قبل از احراز هویت ایشان، امکان انجام معامله از طریق سامانه برایشان فراهم نخواهد بود.
  • - قبل از ارسال معامله به فروشنده، وجوه مربوط به معامله و ارسال از خریدار دریافت شده و در حساب امن فروشنده، نزد سما قرار گرفته است.
  • - مراحل ارسال کالا پیگیری می شوند تا از دریافت کالا توسط خریدار اطمینان حاصل شود.
  • - خریدار مهلت بررسی کالای دریافتی و تطبیق با توافق اولیه را دارد در حالی که هنوز وجوه معامله در حساب امن فروشنده، نزد سما به امانت قرار دارد.
  • - خریدار امکان درخواست کارشناسی کالا در محل خود را دارد که در این صورت، کارشناس های مجرب سما در محل خریدار حاضر شده و طبق چک لیست استاندارد ارزیابی سما، کالا را بررسی کرده و نظر نهایی خود را اعلام می کنند.
  • - در صورت بروز اختلاف در معامله، تیم داوری سامانه معاملات امن ایران (سما) ضمن بررسی توافقات اولیه، مستندات و تصاویر کالا را از طرفین دریافت و اقدام به صدور رای می نماید.
آیا می توانم از سامانه معاملات امن ایران (سما)، در معامله های بین المللی هم استفاده کنم؟
در حال حاضر خدمات سما برای خریدارها و فروشنده های داخل کشور ایران در دسترس می باشد. در معامله های بین المللی، در صورتی که طرف فروشنده قابل احراز هویت باشد (فروشنده یا وکیل فروشنده)، در مراحلی که مبالغ معامله در بستر سیستم بانکی کشور ایران در جریان باشد، امکان استفاده از سما برای طرفین معامله امکان پذیر خواهد بود.
چه گروه کالاهایی را نمی توانم در سامانه معاملات امن ایران (سما)، معامله کنم؟
سامانه معاملات امن ایران (سما) تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد و معامله هرگونه کالای غیر قانونی و غیر مجاز در این سامانه ممنوع می باشد. همچنین در حال حاضر امکان معامله جواهرات نیز وجود ندارد.
اگر سؤالی داشتم، چطور می توانم با سامانه معاملات امن ایران (سما) تماس بگیرم؟
سما، توصیه می کند که خریدارها و فروشنده ها قبل از شروع معامله، تمام جوانب را بررسی و به توافق برسند تا هیچ شبهه ای باقی نماند.
در صورت بروز پرسش در خصوص سامانه، مراحل و هر مورد مرتبط با سما، می توانید در صفحه پرسش های پرتکرار، جواب پرسش خود را بیابید. همچنین می توانید از صفحه تماس با ما از طریق یکی از راه های ارتباطی با تیم پشتیبانی سما در ارتباط باشید.
فرآیند یک معامله در سامانه معاملات امن ایران (سما)، چقدر طول می کشد؟
هر معامله در سما، شرایط و وضعیت منحصر به فردی دارد که بسته به نحوه پیشرفت معامله، مدت زمان متفاوتی خواهد داشت. در صورتی که معامله ای از طرف خریدار با پرداخت وجه معامله آغاز شود و فروشنده معامله را قبول نماید، فروشنده دو روز فرصت خواهد داشت کالای مورد معامله را آماده و ارسال نماید. اگر خریدار درخواست کارشناسی داشته باشد، یک تا سه روز کاری بعد از دریافت کالا، نتیجه کارشناسی مشخص می گردد و در صورت تأیید کالا، دستور واریز وجه از طرف سما صادر می گردد. دقت کنید که زمان فرآیندهای ارسال (اگر از سمت فروشنده باشد) و امور بانکی خارج از کنترل سما می باشد.
چطور می توانم از وضعیت معامله ام مطلع شوم؟
تمام خریدارها و فروشنده ها که معامله ای در سما آغاز می کنند، صفحه کاربری مخصوص به خود خواهند داشت که با وارد نمودن شماره موبایل و کد دریافتی پیامکی، به آن وارد می شوند. در صفحه خانۀ کاربر، کارت های معامله قابل مشاهده هستند که اطلاعات معامله بعلاوه وضعیت آن، در کارت مربوطه درج شده است. روش دوم، ورود به صفحه "معاملات من" می باشد. امکان باز کردن هر کارت معامله در این صفحه وجود دارد که تمام مراحل سپری شده و مراحل پیش رو به صورت چراغ های نمایشگر، مشخص می باشند.
آیا امکان لغو معامله در سامانه معاملات امن ایران (سما) وجود دارد؟ مراحل سامانه بعد از لغو معامله چیست؟
بعد از توافق اولیه، با پرداخت وجه معامله از طرف خریدار، معامله آغاز می گردد و کارت معامله ایجاد می شود. در شرایط زیر معامله لغو می گردد:
  • - فروشنده به دلایلی نظیر اتمام موجودی، تغییر قیمت و … می تواند اقدام به عدم تائید معامله کند که در این صورت، سما دستور واریز وجوه معامله به حساب خریدار را صادر می نماید.
  • - فروشنده، در مدت دو روز، معامله را قبول یا رد نمی کند. در این صورت به طور خودکار، معامله توسط سما لغو شده و دستور واریز وجوه معامله به حساب خریدار صادر می گردد.
  • - فروشنده، معامله را قبول می کند، اما در مدت دو روز، کالا را ارسال نمی کند. در این صورت به طور خودکار، معامله توسط سما لغو شده و دستور واریز وجوه معامله به حساب خریدار صادر می گردد.
  • - خریدار بعد از دریافت کالا، در مدت یک روز، کالا را تأیید نمی کند و دلایل عدم تأیید کالا را در فرم مربوطه ذکر می نماید. در این مرحله تیم داوری سما مورد معامله را بررسی نموده و نظر خود را اعلام می نماید. اگر رأی تیم داوری به نفع فروشنده باشد و کالا بر طبق مفاد معامله باشد، دستور واریز وجوه معامله به حساب فروشنده از طرف سما صادر می گردد. اگر رأی تیم داوری به نفع خریدار باشد، کالا رد و مرجوع شده و معامله لغو می گردد، همچنین دستور واریز وجوه به حساب خریدار از طرف سما صادر می گردد.
  • - در صورت درخواست کارشناسی از طرف خریدار، بعد از دریافت کالا، کارشناسان سما در محل خریدار، کالا را طبق چک لیست استاندارد سما بررسی کرده و نظر خود را اعلام می کنند. اگر نظر کارشناسی تأیید کالا باشد، دستور واریز وجوه معامله به حساب فروشنده از طرف سما صادر می گردد. اگر نظر کارشناسی عدم تأیید صحت و اصالت کالا باشد، کالا مرجوع و معامله لغو می گردد، همچنین دستور واریز وجوه به حساب خریدار از طرف سما صادر می گردد.
اگر فروشنده فراموش کند معامله را تأیید کند، چه اتفاقی می افتد؟
بعد از توافق اولیه، با پرداخت وجه معامله از طرف خریدار، معامله آغاز می گردد اما اگر فروشنده در مدت دو روز، معامله را قبول یا رد نکند. در این صورت به طور خودکار، معامله توسط سما لغو شده و دستور واریز وجوه معامله به حساب خریدار صادر می گردد.
من به عنوان خریدار، چقدر زمان برای بررسی و تأیید کالا دارم؟
خریدار یک روز بعد از دریافت کالا، فرصت بررسی کالا دارد. در صورتی که در مدت مذکور کالا از طرف خریدار تأیید یا رد نشود، سما به طور خودکار کالا را تأیید کرده و دستور واریز وجوه به حساب فروشنده را صادر می نماید.
آیا می توانم تغییری در موارد معامله شامل قیمت، مدت و شرایط معامله ایجاد کنم؟
شما به عنوان فروشنده، تا قبل از ثبت خریدِ خریدار، امکان ایجاد تغییر در کالای خود را دارید. همچنین خریدار می تواند در هنگام خرید، شرایطی به معامله اضافه کند که برای شما قابل رویت خواهد بود و قبول معامله، به منزله قبول شروط خریدار خواهد بود.
به محض ثبت خرید یک کالا، هر تغییری در اطلاعات کالا، روی معامله های در جریان آن کالا، بی اثر خواهد بود. تغییرات ایجاد شده تنها روی معامله های آتی محصول تأثیر خواهد داشت.
اگر من به عنوان خریدار از کالایی که دریافت می کنم، راضی نباشم، چه اتفاقی می افتد؟
فروشنده موظف است کالای مورد توافق فی ما بین را آماده و ارسال نماید. چنانچه کالای دریافتی مطابق با توافق اولیه نباشد، خریدار باید از طریق پنل کاربری خود، نسبت به عدم تائید کالا اقدام کند. در این صورت، باید دلایل عدم تأیید کالا را در فرم مربوطه وارد نمایید و منتظر بمانید تا تیم داوری سما، مورد معامله، مدارک و توافقات اولیه را بررسی کرده و رأی داوری خود را اعلام نمایند. سما با در نظر گرفتن رأی تیم داوری اقدام به واریز وجه به حساب خریدار یا فروشنده می نماید.
اگر در مسیر معامله دعوا و یا عدم توافقی اتفاق بیوفتد، راهکار سامانه معاملات امن ایران (سما) چیست؟
از آنجایی که مراحل مربوط به داوری و حل اختلاف زمان بر می باشد، سما به طرفین معامله توصیه می کند که دعوا یا عدم توافق را با صحبت فیمابین حل و فصل نمایند. در غیر این صورت شما می توانید با یکی از روش های صفحه تماس با ما، موضوع مورد نظر خود را با تیم پشتیبانی سامانه مطرح نمایید تا با توجه به موضوع مورد بحث، شما را راهنمایی کنند و یا در صورت عدم رفع مشکل، موارد مطرح شده را به تیم داوری سما ارجاع دهند که مورد بررسی قرار گیرد.
"سرویس ارسال سما" چطور کار می کند؟
فروشندگان می توانند روش ارسال را در پنل کاربری انتخاب کنند. چنانچه فروشنده مایل به استفاده از سرویس پستی سما باشد، قبل از شروع معامله، با توجه به آدرس اعلام شده خریدار و فروشنده، هزینه سرویس ارسال کالا توسط سما محاسبه شده و به فاکتور خریدار اضافه می گردد. بعد از اعلام فروشنده مبنی بر آماده بودن کالا، سفیر سما به محل فروشنده مراجعه نموده و کالای مورد معامله را تحویل می گیرد و به آدرس خریدار حمل می کند. سرویس ارسال سما، کالا را در تمام مراحل حمل و نقل بیمه می کند و سلامت فیزیکی کالا را ضمانت می کند. شما می توانید پنل کاربری خود، وضعیت ارسال را پیگیری نمایید.
من به عنوان فروشنده، چطور می توانم از "سرویس ارسال سما" استفاده کنم؟
شما می توانید از طریق منو، وارد بخش تنظیمات ارسال شوید و روش ارسال کالاهای خود را روی "سرویس ارسال سما" تنظیم نمایید. در این صورت در روند معامله، بعد از آماده سازی کالا، با فشردن دکمه درخواست مراجعه سفیر سما، سفیر سامانه به محل شما اعزام شده و کالای مورد معامله را دریافت می نماید.
من به عنوان فروشنده، چطور می توانم وضعیت مرسوله ام را پیگیری کنم؟
بعد از دریافت کالای مورد معامله توسط سفیر سما، مراحل ارسال و موقعیت کالا در سامانه ثبت می گردد و شما می توانید از طریق پنل کاربری، جزییات ارسال را مشاهده و وضعیت مرسوله را پیگیری نمایید.
من به عنوان فروشنده، چگونه و چه زمانی باید کالا را ارسال کنم؟
شما به عنوان فروشنده، بعد از قبول معامله، در مدت دو روز باید کالای مورد معامله را آماده کرده و از یکی از روش های "ارسال توسط فروشنده" و یا "سرویس ارسال سما" اقدام به ارسال کالا نمایید. در روش ارسال توسط فروشنده، سما دخالتی در فرآیند ارسال نخواهد داشت. در استفاده از سرویس ارسال سما، قبل از شروع معامله، با توجه به آدرس اعلام شده خریدار و فروشنده، هزینه سرویس ارسال سما محاسبه شده و به فاکتور خریدار اضافه می گردد. همچنین در این روش، کالا در تمام مراحل ارسال بیمه می گردد و سلامت فیزیکی کالا را ضمانت می شود.
چه کسی و چه زمانی هزینه های حمل را می پردازد؟
در صورت تنظیم روش ارسال روی "سرویس ارسال سما"، هزینه ارسال که شامل بیمه سلامت فیزیکی کالا نیز می باشد، بر اساس آدرس طرفین معامله، محاسبه شده و به فاکتور خریدار اضافه می گردد. در روش "ارسال توسط فروشنده"، سما دخالتی در فرآیند ارسال نخواهد داشت. در این روش، خریدار و فروشنده نسبت به پرداخت هزینه های ارسال توافق می کنند.
اگر خریدار کالا را بازگرداند، چه کسی هزینه حمل را میپردازد؟
در صورت مرجوعی کالا به هر نحو، هزینه های ارسال مربوط به مرجوعی بر عهده خریدار خواهد بود.
اگر کالا در مرحله حمل آسیب ببیند، چه اتفاقی می افتد؟
در روش "سرویس ارسال سما"، اگر کالای مورد معامله مورد آسیب فیزیکی قرار بگیرد، بیمه سلامت فیزیکی کالای سرویس ارسال سما، مسئولیت اتفاق پیش آمده را بر عهده خواهد گرفت و خسارت های وارده از محل بیمه به فروشنده پرداخت خواهد شد. در روش "ارسال توسط فروشنده"، سما توصیه می کند که فروشنده ها قبل از اقدام به ارسال، کالای خود را بیمه نمایند. در صورت آسیب دیدگی کالا در حین ارسال، خریدار نباید بسته را از مامور پست تحویل بگیرد تا فرآیند جبران خسارت آغاز گردد.
"سرویس کارشناسی سما" چطور کار می کند؟
یکی از قابلیت های سما، سرویس کارشناسی می باشد که خریدارها هنگام خرید کالا، می توانند درخواست کارشناسی را ثبت نمایند. در این صورت، بعد از دریافت کالا توسط خریدار و فشردن دکمۀ تأیید دریافت کالا، کارشناس سما به محل خریدار مراجعه کرده و کالای دریافتی را طبق چک لیست استاندارد سما بررسی و نتیجه را در قالب یک کارنامه به طرفین اعلام می کند.
هزینه "سرویس کارشناسی سما" چطور محاسبه می شود و چه کسی می پردازد؟
هزینه سرویس کارشناسی سما، با توجه نوع کالا متفاوت است. این هزینه در صورت درخواست سرویس کارشناسی، در فاکتور خریدار قابل مشاهده و توسط خریدار پرداخت می گردد.
کارشناسی کالا در چه مرحله ای از معامله شروع می شود و چقدر زمان می برد؟
بعد از دریافت کالا توسط خریدار و فشردن دکمۀ تأیید دریافت کالا، کارشناس های سما تا 48 ساعت، به محل خریدار مراجعه کرده و کالای دریافتی را طبق چک لیست استاندارد سما بررسی و نتیجه را در قالب یک کارنامه را به طرفین اعلام می کنند.
اگر با نظر کارشناسی مخالف باشم، سامانه معاملات امن ایران (سما) چه رویکردی دارد؟
در صورتی که کارشناس سما، کالای مورد معامله را تأیید نکند، خریدار می تواند با اطلاع از نظر کارشناس، کالا را قبول یا رد کند. اما اگر کارشناس سما، کالای مورد معامله را تأیید کند، معامله به صورت خودکار در سامانه تأیید می گردد.
من به عنوان خریدار، چه زمانی باید وجه معامله را پرداخت کنم؟
بعد از توافق های اولیه، برای اینکه معامله در سما شکل بگیرد، خریدار باید وجوه معامله را به صورت کامل از طریق درگاه موجود در سامانه پرداخت نمایند. تنها در این صورت معامله آغاز شده و به فروشنده اطلاع رسانی می گردد.
مبلغ پرداختی خریدار کجا نگهداری می شود؟
بعد از پرداخت وجوه معامله توسط خریدار، مبالغ دریافتی در حساب امن فروشنده، نزد سما نگهداری می گردد و تنها در صورتی قابل برداشت می باشد که تمام مراحل معامله پایان یافته باشد.
چه زمانی وجه معامله به حساب من به عنوان فروشنده منتقل می شود؟
به طور معمول، دستور واریز وجوه معامله به حساب فروشنده، در همان روز پایان معامله به بانک ارسال می گردد. از این رو توصیه می شود جهت سریع تر آزاد شدن وجوه معامله، از روش سرویس ارسال سما استفاده کنید و یا اگر خودتان ارسال را به عهده می گیرید، از سرویس های سریع استفاده نمایید. مراحل تسویه بانک و واریز وجه به حساب فروشنده از کنترل سما خارج بوده و وابسته به فرآیندهای بانکی می باشد.
سامانه معاملات امن ایران (سما)، چطور از اطلاعات شخصی و بانکی من حفاظت می کند؟
اطلاعات فردی و شخصی شما در به صورت رمزنگاری شده در سرور ها حفاظت می گردد. همچنین لازم به ذکر است که تمامی پرداخت های داخل سیستم از مسیر درگاه های شبکه شتاب شاپرک صورت می گیرد و هیچ اطلاعاتی از کارت بانکی خریدار در سما ذخیره نمی شود.
فرآیند احراز هویت چطور انجام می شود؟
طبق قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، جهت واریز هرگونه مبلغ به حساب شخص حقیقی یا حقوقی در بستر اینترنت نیازمند احراز هویت طرفین می باشد. از این رو با وارد کردن شماره موبایل، شماره شبا و کد ملی متعلق به صاحب حساب، از سامانه اداره ثبت احوال و سامانه جامع بانک مرکزی جمهوری اسلامی استعلام می شود و نتیجه احراز هویت که نشان دهنده همخوانی و مطابقت اطلاعات می باشد، در پروفایل کاربری نمایش داده می شود.
چطور می توانم از قوانین حفظ حریم شخصی، قوانین معامله، و نحوه کار با سامانه معاملات امن ایران (سما) اطلاع یابم؟
شما می توانید از طریق وبسایت sama.ir وارد صفحه های قوانین و مقرارت سامانه و پرسش های پرتکرار شوید و مطالب گردآوری شده را مطالعه نمایید. همچنین، هر پرسشی فراتر از موارد تعریف شده را می توانید از طریق صفحه "تماس با ما" با کارشناسان پشتیبان سامانه مطرح نمایید.