روش‌های ارسال کالا در ایران؛ بررسی مزایا و معایب هر کدام

30

یکی از چالش‌های اساسی و مهم فروشگاه‌های اینترنتی تازه‌کار، نحوه ارسال کالا برای مشتری است. پس از اینکه یک سفارش در فروشگاه ثبت شد، سوالات آغاز می‌شود؛ روش‌های ارسال کالا در ایران چیست؟ این کالا را با کدام روش برای مشتری ارسال کنم؟ کدام راه برای فروشگاه و مشتری مناسب‌تر است؟

این اتفاق دو دلیل دارد؛ اول اینکه در دنیای تجارت الکترونیک، ارسال کالا به مشتریان نقشی حیاتی در رضایت‌مندی و وفاداری آن‌ها ایفا می‌کند. دلیل دوم نیز تنوع روش‌های ارسال کالا در ایران است که انتخاب را برای کسب‌وکارها و خریداران دشوار می‌کند.

در این مقاله، به بررسی جامع این روش‌ها می‌پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنیم تا به شما در انتخاب بهترین روش ارسال کالا در ایران کمک کنیم.

بخش اول: شرکت ملی پست

ارسال کالا و سفارشات ازطریق پست، یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش‌های ارسال کالا در ایران است. ارسال با پست، به چند دسته گوناگون تقسیم می‌شود که شامل پیشتاز، سفارشی، ویژه و غیره است. شما با توجه به فوریت ارسال محصول و سایر المان‌ها، یکی از انواع پست را انتخاب کنید.

معرفی شرکت پست به‌عنوان یکی از روش‌های ارسال کالا در ایران

 مزایا: پوشش سراسری، تعرفه مناسب، قابلیت رهگیری، امنیت، ارائه خدمات متنوع

معایب: سرعت پایین، محدودیت‌های وزنی و حجمی، احتمال آسیب دیدن کالا، عدم امکان ارسال برخی کالاها

نتیجه: پست برای ارسال بسته‌های با وزن و ابعاد کم و همچنین برای ارسال بسته‌ها به مناطق دور، راهکاری ایده‌آل است اما برای کالاهای حجیم، سنگین یا فوری پیشنهاد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

معرفی انواع پست پیشتاز و تفاوت آن با تیپاکس و پست سفارشی!

بخش دوم: شرکت‌های باربری خصوصی

یکی دیگر از روش‌های ارسال کالا در ایران، سپردن سفارش مشتری به شرکت‌های باربری است. شاید در سال‌های اخیر تعداد این شرکت‌ها کم‌تر از قبل شده باشد اما همچنان می‌تواند گزینه مناسبی با توجه به نوع کالای ارسالی باشند. این شرکت‌ها به‌صورت تخصصی در زمینه انتقال کالا فعالیت می‌کنند و به‌همین دلیل انتخاب مناسبی می‌توانند محسوب شوند.

 مزایا: سرعت بالا، قابلیت ارسال کالاهای حجیم و سنگین، ارائه خدمات متنوع

معایب: هزینه بالا، پوشش محدود، عدم امکان رهگیری آنلاین

◦ نتیجه: شرکت‌های باربری برای ارسال کالاهای حجیم، سنگین و برای مسافت‌های طولانی مناسب هستند، اما برای کالاهای با وزن و ابعاد کم یا فوری مقرون‌به‌صرفه نیستند.

بخش سوم: پیک موتوری

در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش سفارشات درون‌شهری، استفاده از پیک‌های موتوری برای ارسال کالا در ایران، بیش‌از‌پیش شده است. این راهکار، سریع‌ترین روش در مسافت‌های کوتاه محسوب می‌شود و اغلب برندهای بزرگ که در حوزه حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند، بخش جداگانه‌ای برای این فعالیت در کسب‌وکار خود درنظر گرفته‌اند.

روش‌های ارسال کالا در ایران و استفاده از پیک موتوری

 مزایا: سرعت فوق‌العاده بالا، مناسب برای کالاهای فوری، قابلیت ارسال در محدوده ترافیک

◦ معایب: پوشش محدود، هزینه بالا، محدودیت وزنی و حجمی

◦ نتیجه: پیک موتوری برای ارسال کالاهای فوری در مسافت‌های کوتاه ایده‌آل است، اما برای کالاهای حجیم، سنگین یا برای مسافت‌های طولانی مناسب نیست.

بخش چهارم: اتوبوس‌های بین شهری

استفاده از اتوبوس‌های بین شهری برای ارسال کالا در ایران، گذشته‌ای طولانی دارد. زمانی‌که پست هنوز آن‌چنان رواج نداشت، مردم برای جابه‌جایی کالاهای موردنیاز خود دست به دامان اتوبوس‌های بین شهری می‌شدند. سختی‌هایی که این روش داشت، باعث شد تا به‌آرامی با سایر راه‌های ارسال کالا جایگزین شود.

 مزایا: تعرفه مناسب، مناسب برای کالاهای حجیم

معایب: سرعت پایین، عدم امنیت کافی، عدم امکان رهگیری آنلاین

نتیجه: اتوبوس‌های بین شهری برای ارسال کالاهای حجیم به مسافت‌های طولانی با هزینه کم مناسب هستند، اما از نظر سرعت و امنیت در رتبه پایین‌تری قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

۸ نکته ساده برای کاهش هزینه ارسال محصولات

سخن پایانی

انتخاب بهترین روش ارسال کالا برای فروشگاه‌های اینترنتی، به عوامل مختلفی مانند نوع کالا، وزن و ابعاد، مسافت، فوریت ارسال و بودجه شما بستگی دارد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی جامع روش‌های مختلف ارسال کالا در ایران بپردازیم تا شما بتوانید با آگاهی کامل، بهترین روش را برای ارسال سفارش‌های مشتریان‌تان انتخاب کنید.

اگر مشتریان‌تان برایتان اهمیت دارند و تلاش می‌کنید تا به دغدغه‌های آن‌ها توجه کنید، پیشنهاد می‌کنیم از سرویس ضمانت خرید سما در فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. با استفاده از این سرویس، یک درگاه امن پرداخت برای فروشگاه شما ایجاد می‌شود که خرید مشتری را به‌مدت ۱۵ روز نیز ضمانت می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید ازطریق شماره ۴۲۵۸۰۲۲۷-۰۲۱ با بخش فروش سما تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.