۱۴ روش بهبود تجربه مشتری، در دنیای مدرن امروز (بخش اول)

45

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر کسب‌وکاری، بهبود تجربه مشتری است. تجربه‌ای که مشتریان هنگام استفاده از محصول یا خدمات شما دارند، عامل کلیدی موفقیت کسب‌وکارتان است. از لحظه اول که مشتریان با شما آشنا می‌شوند، باید تلاش کنید تا یک تعامل یکپارچه و رضایت بخشی با آن‌ها داشته باشید. این اتفاق باعث رشد کسب‌وکارتان و افزایش تعداد مشتریان‌تان می‌شود.

برای بهبود تجربه مشتری روش‌های متنوعی وجود دارد. اما در دنیای مدرن امروز، فناوری‌های نوین می‌توانند نقش مفیدی برای ایجاد یک تجربه دلنشین نسبت به شرکت شما داشته باشند. در ادامه، با ۱۴ روش بهبود تجربه مشتری، در دنیای مدرن امروز آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

۱. ارسال پیام‌های خودکار

یکی از کاربردهای موثر فناوری‌های امروزی، افزایش ارتباطات میان یک کسب‌وکار و کاربر نهایی است. به‌عنوان مثال، هنگام مراجعه به کسب‌وکارهای خدماتی، مشتریان معمولاً مطمئن نیستند که کارکنان آن کسب‌وکار چه زمانی برای ارائه خدمت مورنظر به آن‌ها مراجعه می‌کنند. در این شرایط می‌توانید با پیام‌های خودکار مشتری را در جریان قرار دهید.

۲. ایجاد هماهنگی میان کارکنان

یکی از ساده ترین نکاتی که می‌تواند به بهبود تجربه مشتری شما کمک کند، افزایش هماهنگی میان کارمندان و کارکنان کسب‌وکارتان است. از دیدگاه مشتری، معامله با نهادی که جریان اطلاعات را میان واحدهای مختلف خود به‌درستی مدیریت نمی‌کند، بسیار خسته‌کننده است. در این نوع کسب‌وکارها، مشتریان مدام در حال توضیح مشکل پیش‌آمده هستند یا فقط بخشی از کارمندان درباره ویژگی‌های جدید محصول، مطلع هستند.

افزایش همکاری میان بخش‌های شرکت، برای بهبود تجربه مشتری

استفاده از فناوری‌ها و ابزارهای جدید برای هماهنگ کردن جریان اطلاعات میان واحدهای سازمانی، یک تصویر خوب از کسب‌وکار شما در ذهن مشتری ایجاد می‌کند.

برای مطالعه بیشتر:

۶ مورد از روش های اعتماد سازی در اینستاگرام را بدانید!

۳. انتخاب ابزارهای ساده برای بهبود تجربه مشتری

گاهی اوقات استفاده از تکنولوژی یا اعتماد کامل به هوش مصنوعی در ارتباط با مشتریان، ممکن است امور را پیچیده‌تر از قبل کند. پس پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود تجربه مشتری، ابتدا دغدغه‌های آن‌ها را بررسی و سپس از ابزارهای ساده و کارآمد استفاده کنید تا تجربه مثبت مشتریان شما به‌صورت تصاعدی افزایش یابد.

۴. جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

یکی از راه‌های بهبود تجربه مشتری، جمع‌آوری داده‌های مربوط به رفتار مشتریان نسبت به محصول یا خدمت کسب‌وکار شما است. به‌عنوان مثال، سعی کنید دریابید که مشتریان شما در کدام بخش‌های وب‌سایت شرکت بیشتر تمرکز داشته‌اند یا بر روی چه کلمات و دکمه‌هایی بیشتر کلیک کرده‌اند! البته چنین داده‌هایی نیاز به تجزیه‌وتحلیل دقیق دارند.

۵. شخصی‌سازی تجارب مشتری

فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، به شخصی‌سازی تجربه مشتریان بسیار کمک می‌کند و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا بدانند افراد کجا هستند و چه خریدهایی انجام می‌دهند. علاوه‌بر این، مدیریت ارتباط با مشتری امکان بازاریابی شخصی‌سازی‌شده را نیز فراهم می‌کند. در بازاریابی شخصی‌سازی‌شده، هر مشتری پیشنهادهایی متناسب با علایق خود را دریافت می‌کند و علاقه او به کسب‌وکار شما بسیار بیشتر از قبل می‌شود.

برای مطالعه بیشتر:

با تجارت اجتماعی یا سوشال کامرس، تصاعدی رشد کنید!

۶. خودکارسازی فرآیندها

خودکارسازی فرآیند بازاریابی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، کسب‌وکار شما را به مرحله جدیدی از بهبود تجربه مشتری وارد می‌کند. شاید یک ربات چت‌کننده (Chatbot) بتواند به‌راحتی بخش زیادی از خودکارسازی فرآیند پشتیبانی شما را حل کند. همچنین، اندازه‌گیری دقیق رفتارهای مشتری با چنین ابزاری، می‌تواند نتایج کسب‌وکار را نیز بهبود ببخشد.

استفاده از ابزارهای خودکارسازی فرآیندها، درراستای بهبود تجربه مشتری

۷. ایجاد باشگاه مشتریان

فراهم کردن فضایی برای تعامل مشتریان با یکدیگر، نه‌تنها به بهبود تجربه مشتری کمک می‌کند، بلکه به شما دید بهتری نسبت به نیازهای مشترک مشتریان می‌دهد. در نتیجه، کسب‌وکار شما می‌تواند راه‌های هیجان‌انگیزی برای حل مشکلات مشتریان پیدا کند. این کار به شما کمک می‌کند نکاتی را ببینید که همیشه از طریق فرآیندهای عادی پشتیبانی و خدمات مشتری، قابل مشاهده نیستند.

برای مطالعه بیشتر:

بازار آنلاین یا مارکت پلیس (Marketplace) چیست و چه مزایایی دارد ؟

سخن پایانی

در سال‌های اخیر، به‌خصوص پس از همه‌گیری کرونا، کسب‌وکارها اهمیت توجه به مخاطب و بهبود تجربه مشتری را بهتر درک کردند. در این مقاله با ۷ روش بهبود تجربه مشتری آشنا شدیم. برای مطالعه سایر روش‌ها، پیشنهاد می‌کنیم نیمه دوم این مقاله را با عنوان «۱۴ روش بهبود تجربه مشتری، در دنیای مدرن امروز (بخش دوم)» از دست ندهید.

برای مطالعه سایر مقالات آموزشی و کسب‌وکاری نیز می‌توانید به بخش بلاگ سما مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.