میم مارکتینگ (Meme marketing)، ترند بازاریابی محتوایی

553

میم‌ها (Memes) امروزه در رسانه‌های اجتماعی بسیار مشهور شده‌اند و به مهم‌ترین بخش‌ بازاریابی بسیاری از مشاغل تبدیل شده‌اند. هم افراد و هم سازمان‌ها پتانسیل بازاریابی خود را در میم‌ها پیدا می‌کنند و تقریباً در هر استراتژی برندسازی و بازاریابی از آن استفاده می‌کنند. طبق مطالعه‌ای که توسط YPulse انجام شده است، امروزه حدود ۷۵٪ از نسل y، میم‌ها را به اشتراک می‌گذارند و حداقل ۳۸ درصد آن‌ها اکانت‌های میم را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند. در نتیجه با گسترش رسانه‌های اجتماعی باید با میم مارکتینگ (Meme marketing) یا استراتژی بازاریابی میم آشنا شوید تا بتوانید از آن استفاده کنید. این مطلب از بلاگ سما، برای استفاده از بازاریابی میم به شما کمک می‌کند!

میم چیست memes

میم (Memes) چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم با میم مارکتینگ آشنا شویم، بهتر است بدانیم که میم چیست؟! میم اصطلاحی است که توسط ریچارد داوکینز در سال ۱۹۷۶ ابداع شد، او درباره میم‌ها گفت که نشان می‌دهند که چگونه یک ایده می‌تواند گسترش یابد و در فرهنگ عمومی (مخاطبان) باقی بماند، درست مانند ژن‌ها که می‌توانند تکثیر شوند (و بین افراد به اشتراک گذاشته شوند). یک میم می‌تواند یک عبارت جذاب، شوخی یا حتی یک GIF/ویدئو باشد که عموماً از بخش‌های رایج فرهنگی مانند یک سریال تلویزیونی یا یک فیلم گرفته شده است.

میم مارکتینگ چیست ؟

میم مارکتینگ در حقیقت استفاده از میم‌ها برای تبلیغ برند شماست. این نوع بازاریابی محتوایی، روشی سرگرم‌کننده برای ارتباط با مخاطبان یا دنبال‌کنندگان است و به شما فرصتی می‌دهد تا با افرادی که آن‌ها را می‌خوانند، تعامل داشته باشید.

اکثر مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی می‌توانند با محتوای میم‌ها ارتباط برقرار کنند و به همین دلیل قابلیت اشتراک‌گذاری بالایی دارند و این یک مزیت بزرگ برای برندها ایجاد می‌کند تا بتوانند راحت‌تر داستان‌سرایی انجام دهند و روایت برند خود را شکل دهند.

با استفاده از تجارت اجتماعی یا سوشال کامرس، تصاعدی رشد کنید!

بازاریابی محتوایی با میم

مزایای میم مارکتینگ

در دنیایی که مردم پیام‌های تبلیغاتی را رد می‌کنند، برقراری ارتباط با مشتریانی که دسترسی به آ‌ن‌ها سخت است، دشوارتر می‌شود. یکی از راه‌هایی که می‌توان به کمک آن با این مشتریان ارتباط برقرار کرد، میم‌ها هستند. مزایای بازاریابی محتوایی با میم شامل موارد زیر است:

۱. میم‌ها محتواهای ارزانی هستند!

میم‌ها را می‌توان به راحتی، به عنوان یک محتوا تولید کرد و لازم نیست همیشه نسخه اصلی آن‌ها باشد. افرادی که بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهند، می‌توانند با استفاده از میم‌ها، در زمان خود صرفه‌جویی کنند و مشتریان یا دنبال‌کنندگان خود را با محتوایی که از قبل وجود داشته است، درگیر کنند.

میم‌های پرطرفداری که از یک سریال تلویزیونی یا فیلم برداشته می‌شوند، شانس بالایی برای وایرال شدن دارند. در مورد میم‌ها نیازی نیست که زیاد نگران وضوح یا طراحی آن‌ها باشید.

۲. میم‌ها در معرض دید افراد زیادی قرار می‌گیرند!

یکی از مزایای اصلی استفاده از میم‌ها، این است که می‌توان به کمک آن‌ها reach یا دسترسی بالایی در شبکه‌های اجتماعی به‌دست آورد، یعنی افراد زیادی این‌گونه محتواها را نگاه می‌کنند. تقریبا همه افراد می‌توانند با میم‌ها ارتباط برقرار کنند و با استفاده از هشتگ‌های مناسب، می‌توانند مخاطبان زیادی را جذب کنند. یکی از نکات مهمی که وجود دارد، این است که محتواهای از نوع میم، بیشتر از تبلیغات قابلیت اشتراک‌گذاری دارند و به شما کمک می‌کنند تا برند خود را به مخاطبان بیشتری معرفی کنید.

۳. میم‌ها در ذهن تا مدت زیادی باقی می‌مانند!

ما فقط زمانی چیزها را به یاد می‌آوریم که بسیار مهم باشند یا این‌که توجه ما را جلب کنند. میم‌های خوب می‌توانند باعث شوند که یک نفر از رد کردن پست یا استوری شما منصرف شده و با آن درگیر شود.

در واقع احتمال اینکه پست‌هایی را که توسط دوستانمان به اشتراک گذاشته شده یا ما را دیوانه‌وار می‌خنداند، به یاد آوریم؛ بیشتر است. اگر محتوای میم که به اشتراک گذاشته‌اید، واقعا خوب باشد؛ احتمال زیادی وجود دارد که کاربر نام تجاری شما را به خاطر بیاورد و میم مارکتینگ شما موفق باشد. اگرچه همه کاربرانی که میم‌های شما را دوست دارند، مشتریان بالقوه شما نیستند، اما برند شما را به یاد می‌آورند و فعالیت‌های شما را پیگیری می‌کنند.

۴. میم‌ها تعامل مخاطبان را افزایش می‌دهد!

لایک‌، اشتراک‌گذاری‌، نظرات و به خاطر آوردن نام تجاری شما! میم‌ها نه‌تنها همه اینها را به شما می‌دهند بلکه فالوورهای شما را نیز در رسانه های اجتماعی افزایش می‌دهند. گاهی حتی برای کاربران مهم نیست که میم با سرویس یا محصول شما مرتبط باشد. با این‌حال، تعادل در اینجا مهم است. شما می‌توانید از یک قانون ۲۵/۷۵ پیروی کنید، که در آن، ۷۵٪ میم‌ها می‌توانند کلی و ۲۵٪ مربوط به خدمات یا محصول شما باشند.

چگونه یک استراتژی بازاریابی میم بسازیم؟ نکات مهم بازاریابی میم

ایجاد یک استراتژی بازاریابی میم که موثر باشد، کار پیچیده‌ای نیست، اما یک بازاریاب باید چند نکته مهم را در ذهن داشته باشد تا موفق شود. در اینجا برخی از نکات بازاریابی میم را برای شما ارائه داده‌ایم:

۱. مخاطب خود را بشناسید!

این یکی از اولین و قدیمی‌ترین نکات بازاریابی مرسوم است که توسط همه بازاریابان ارائه شده و بسیار مهم است. میم‌ها فقط در مورد ایجاد ارتباط با برند و موقعیت نیستند، بلکه با مخاطب نیز ارتباط برقرار می‌کنند. اگر یک میم تولید کنید که به مخاطبان شما مرتبط نباشد، ممکن است تعامل خوبی ایجاد نکند. درک مخاطب و دانستن اینکه با چه چیزی می‌توانند ارتباط برقرار کنند، سبب ایجاد تعامل بالایی می‌شود.

برای اعتمادسازی در اینستاگرام این مطلب را بخوانید!

۲. صدای برند باشد!

میم‌ها به‌طور غیرمستقیم نشان می‌دهند که برند شما به چه چیزی باور دارد. بنابراین، مهم است که به ارزش‌های برند خود پایبند باشید. همه می‌خواهند با میم‌های پرطرفدار همراه شوند، زیرا به جذب بیشتر و تعامل بهتر کمک می‌کنند؛ اما مهم است که مطمئن شوید که میم برای برند شما نیز مناسب است. پس، هنگام میم مارکتینگ، میم‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید.

۳. توهین‌آمیز نباشد!

با وجود آن‌که میم‌ها سرگرم‌کننده هستند، اما باید مطمئن شوید که برای هیچ گروه یا جامعه‌ مخاطبی توهین‌آمیز نباشند یا حاوی کلمات توهین‌آمیز نیستند. زیرا ممکن است استفاده از آن میم، نتیجه معکوس داشته باشد و ارزش و اعتبار برند شما را کاهش دهد. اگر چنین میم‌هایی را ایجاد کردید، لطفاً تجدید نظر کنید و یک مورد مناسب را انتخاب کنید.

۴. سادگی را فراموش نکنید!

میم‌ها را پیچیده نکنید. آن‌ها را ساده نگه دارید، زیرا هیچ‌کس از میم‌های پیچیده خوشش نمی‌آید. مخاطب امروزی، ممکن است زمان زیادی را برای متوجه شدن معنی محتواهای پیچیده صرف نکند. یک میم ایجاد کنید که هر شخصی بتواند آن را درک کند. سعی نکنید در آغاز همچون کریستوفر نولان باشید که مردم برای درک فیلم‌های او، مجبور هستند چندین بار آن‌ها را تماشا کنند. محتواهای میم ساده تولید کنید.

۵. با ترندهای جهانی، غوغا کنید!

یک نوع استراتژی بازاریابی میم که به شما کمک می‌کند جذابیت بالایی داشته باشید، ایجاد میم‌های پرطرفدار است. بازار میم‌ها همیشه مملو از یک یا چندین مدل از میم‌های پرطرفدار است. سعی کنید از آن‌ها در میم مارکتینگ به نفع خود استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که با صدای برند شما در تضاد نباشد.

استراتژی میم مارکتینگ

با میم مارکتینگ ، مخاطبان برند خود را بیشتر کنید!

در این مطلب با اصطلاح جهانی میم آشنا شدیم و توضیح دادیم که در بازاریابی محتوایی با میم‌ها، باید به چه نکاتی توجه کنید تا بازاریابی محتوایی موفقی داشته باشید. با این‌حال، همواره به یاد داشته باشید که تنها افزایش مخاطبان و شهرت برند نیست که تضمین‌کننده درآمد بیشتر و محبوبیت شماست؛ بلکه باید بتوانید در کنار برندسازی موفق، با راه‌های افزایش اعتماد و تعامل نیز آشنا شوید.

در کنار استراتژی‌های بازاریابی، همچون میم مارکتینگ، یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک برند قابل اطمینان شناخته شوید، استفاده از روش‌های پرداخت امن است تا مشتریانی که برای نخستین بار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با شما آشنا می‌شوند، با خیالی راحت از شما خرید کنند یا از خدمات شما استفاده کنند. به این ترتیب می‌توانید مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. برای آشنایی با نحوه استفاده از روش‌های پرداخت امن، بر روی سما کلیک کنید تا سامانه امن معاملات ایران، شما را با این روش‌ها آشنا سازد.

منبع: Meme Marketing – The New Fad in Digital Marketing

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.