۸ نکته ساده برای کاهش هزینه ارسال محصولات

593

کاهش هزینه ارسال محصولات اهمیت ویژه ای برای کسب و کارهای مرتبط دارد چون ارسال و توزیع کالا و رساندن آن به دست سفارش‌دهنده یکی از پرهزینه‌ترین و مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت نهایی هر محصولی برای مصرف کننده است. بنابراین پرداخت هزینه ارسال کالا صرف نظر از اینکه بر عهده خریدار باشد یا بر عهده فروشنده، ممکن است آنقدر زیاد بشود که دیگر استفاده از آن مقرون به صرفه نباشد.

از سوی دیگر یک ارسال مناسب و با کیفیت می‌تواند تاثیر زیادی بر تلقی و تصور خریدار از برند فروشنده داشته باشد،اما هنوزهم بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک هنوز این موضوع را جدی نمی‌گیرند.

برای کاهش هزینه ارسال محصول چه مواردی را درنظر بگیریم؟

برای رسیدن به بهترین شکل ارسال یک کالا و و کاهش هزینه ارسال محصولات باید به چند پرسش به دقت پاسخ دهیم. جواب هر کدام از این سوال‌ها می‌تواند در انتخاب مناسب‌ترین و ارزان‌ترین شیوه ارسال کالا و همچنین کاهش هزینه ارسال محصول به ما کمک به سزایی کند. در ادمه نگاهی می‌اندازیم به این سوال‌های اساسی و مروری می‌کنیم بر دلیل اهمیت هر یک.

۱-تاریخ انقضای کالا چه موقع است؟

-تاریخ انقضای کالا چه موقع است

این سوال از این جهت حائز اهمیت است که نقش مهمی در سرعت ارسال و کاهش هزینه ارسال محصولات، فارغ از میزان عجله‌ی مشتری دارد. در کل هر چه یک ارسال با وسائل کندتری انجام شود هزینه‌ی آن کمتر می‌شود. اما یکی از عوامل تاثیرگذار بر انتخاب نحوه ارسال تاریخ ماندگاری مرسوله است و اینکه آیا اساسا نگرانی‌ای در این خصوص وجود دارد یا نه. پس مثلا به خودی خود لزومی ندارد برای ارسال قطعات صنعتی یا اتومبیل بجای کشتی یا کامیون از هواپیما استفاده کنیم.

۲-وزن مرسوله چقدر است؟

وزن و ابعاد بسته‌ها نقش مهمی در هزینه ارسال دارند، معمولا هزینه‌ ارسال بسته‌های سنگین‌تر بیشتر است. در اینجا بسته‌بندی می‌تواند نقش به سزایی بازی کند. بسته‌بندی هم بر وزن و هم ابعاد بسته ارسالی تاثیر می‌گذارد. می‌توانید بسته‌بندی را به جای سپردن به شرکت ارسال‌کننده خودتان بر عهده بگیرید. این کار هزینه‌های بسته‌بندی شما را نیز کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از باربری‌ها به جای پست وقتی بسته‌های ما سنگین و بزرگ هستند بسیار مقرون به‌صرفه است. توجه کنید که در ارسال از طریق شرکت‌های باربری اتوبوسی مشتری برای دریافت سفارش باید در ساعت تعیین شده در محل پایانه اتوبوسرانی حاضر شود. در صورت تاخیر برای دریافت محصول، هزینه حفظ و نگهداری کالا در انبار پایانه نیز م مازاد بر هزینه ارسال کالا، متوجه شما یا مشتری می‌شود.

https://new-sama-blog.darkube.app/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d9%be%db%8c%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d9%be%d8%b3%d8%aa%db%8c/

۳-مشخصات فیزیکی کالا از چه قرار است؟ شکستنی است یا نه؟

مشخصات فیزیکی کالا شکستنی

هزینه ارسال و حمل کالاهای شکستنی به دلیل حساسیتی که برای جابجا کردن و نیز بسته‌بندی آنها وجود دارد بیشتر است. اما اگر می‌خواهید کالاهای غیرشکننده مانند لباس را ارسال کنید می‌توانید بجای جعبه از بسته‌های پلاستیکی استفاده کنید که بسیار ارزان‌تر هستند و فضای کمتری نیز اشغال می‌کنند. اجناس غیرشکستنی هزینه بیمه کمتری نیز دارند. پس توجه به مشخصات فیزیکی کالا و حذف موارد غیرضروری می‌تواند هزینه ارسال را کاهش دهد.

۴-می خواهید کالا را به کجا ارسال کنید؟

معیار دیگری که در تخمین هزینه ارسال تأثیر دارد و میتواند بصورت مستقیم بر روی کاهش هزینه ارسال محصولات تاثیر بگذارد، میزان فاصله مبدأ تا مقصد است. با کاهش فاصله هزینه ارسال کمتر خواهد شد. به همین دلیل چنانچه کسب و کار شما محلی باشد هزینه‌ی کمتری برای ارسال سفارشات خود پرداخت خواهید کرد. این موضوع را به هنگام تصمیم‌گیری در مورد تعریف حوزه و محدوده کاری خود حتما لحاظ کنید.

همچنین بهره‌گیری از انواع پیک از جمله پیک موتوری، یکی از متداول‌ترین روش‌های ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی می‌باشد. در این روش، پروسه ارسال محصول، تماما توسط فروشگاه مدیریت شده و از اینرو، یکی از قابل اعتماد‌ترین روش‌ها در ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی است. به این ترتیب، خریدار نیز قادر خواهد بود تا پرداخت را در محل انجام دهد. در شهرهای شلوغ استفاده از پیک موتوری، یکی از بهترین روش‌ها برای تحویل دادن بموقع کالا است.

https://new-sama-blog.darkube.app/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

۵-می خواهیم کالا را برای چه کسی ارسال کنیم؟

مخاطب کالا

گاهی با توجه به نوع مخاطبی که با آن سر و کار داریم مجبور می‌شویم از بسته‌‌بندی‌های لوکس یا نحوه ارسال خاصی استفاده کنیم. این موضوع تاثیر عمیقی بر تلقی مشتری از برند ما می‌گذارد. در این صورت هزینه اضافه ای که برای ارسال کالا متحمل می‌شویم در واقع بخشی از هزینه‌ی تبلیغاتی ما است. توجه داشته باشید مقوله ارسال کالا تنها به رساندن سفارش به دست مشتری محدود نمی‌شود و پای آن به حوزه‌های دیگر نظیر برندینگ و تبلیغات نیز کشیده می‌شود.

استفاده از پست ویژه برای مشتریان ویژه یک راهکار خوب است. زمان تحویل کالا با پست ویژه همان روز تا ساعت ۲۲ یا نهایتا تا فردای آن روز ساعت ۱۰ صبح یا ۱۲ ظهر خواهد بود. در صورتی که از پست پیشتاز استفاده کنید زمان ارسال حداکثر ۴۸ ساعت خواهد بود. به این ترتیب، می‌توانید از ارسال کالای فروشگاه اینترنتی خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اطمینان حاصل کنید.

۶-برای مشتری منطقی است چه مدت صبر کند تا کالا به دستش برسد؟

انتخاب وسیله ارسال و نوع پست به جز تاریخ انقضای کالا به میزان صبر یا الزام‌هایی که خریدار تعیین می‌کند نیز بستگی دارد. هنگام انتخاب روش پست کردن سفارشات، به این نکته دقت کنید که روش پست معمولی کم‌هزینه‌ترین روش پست به حساب می‌آید اما زمان تحویل در آن حدود ۲ هفته است.

در بین پست‌ها پست سفارشی از محبوبیت زیادی برخوردار است. تحویل محصول با این روش، ۵ تا ۷ روز زمان می‌برد ولی قیمت این سرویس در مقایسه با سرویس‌های دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در صورتی که از این روش استفاده می‌کنید وزن کالای شما نباید از ۴۰ کیلوگرم تجاوز کند.

 در کل بسیار مهم است که مشتریان خود را از مدت زمان تحویل مرسوله آگاه کنید. به این ترتیب، مشتریان انتظار دریافت کالا در موعد مقرر را خواهند داشت و بیهوده انتظار نخواهند کشید.

۷-تعداد و دفعات ارسال چقدر است؟

تعداد ارسال کالا

در صورت دانستن پاسخ این پرسش می‌توان از ارسال بسته‌های به شکل تجمیعی استفاده کرد و هزینه ارسال محصولات را کاهش داد، یعنی ارسال چندین بسته به‌طور همزمان. در این روش بسته‌های مورد نظر در یک نقطه‌ی مشخص جمع‌آوری می‌شوند و سپس با آنها به‌عنوان یک بسته‌ی خیلی بزرگ رفتار می‌شود. نتیجه‌ی این عمل، کاهش چشمگیر هزینه‌ها و صرفه‌جویی قابل ملاحظه در زمان است.

۸-دوره زمانی ارسال‌ها منظم است یا نامنظم؟

در صورتی که شما ارسال‌هایی منظم و در بازه‌های زمانی مشخص دارید می‌توانید از سرویس‌های پیش پرداخت برای حمل و نقل را انتخاب کنید، زیرا باعث کاهش حدودا ۲۰ درصدی هزینه‌های ارسال می‌شود . بدین‌ترتیب که شما یک دسته از برچسب‌های حمل و نقل را خریداری می‌کنید و بجای پرداخت هزینه برای هر یک از بسته‌ها، هنگام ارسال برچسب‌های پیش‌پرداخت را روی بسته‌های خود می‌چسبانید.

این انتخاب برای افرادی که بسته‌هایی با وزن‌های مشابه و به‌مدت طولانی ارسال می‌کنند بسیار مناسب است.

همچنین اگر ارسال‌های شما زیاد و انبوه است می‌توانید خودتان اقدام به تهیه‌ی بیمه‌ی شخص ثالث کنید، استفاده از بیمه‌ی شخص ثالث می‌تواند موجب صرفه‌جویی زیادی شود، این بیمه معمولاً ارزان‌تر از چیزی است که شرکت حمل و نقل به شما ارائه می‌دهد.

در این مطلب با انواع روش‌ها و استراتژی‌های ارسال کالا آشنا شدیم. به موارد توضیح داده شده فکر کنید و در مورد نحوه اجرای آنها در کسب و کار خودتان با توجه به نیازهای فروشگاه‌تان تصمیم بگیرید. انتخاب بهترین روش ارسال می‌تواند سبب تمایز کسب و کار شما از سایر رقبا شود و همچنین باعث کاهش هزینه ارسال محصولات شود. به همین دلیل روی این موضوع حسابی وقت بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.