چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟

3,174

خرید کردن با وجود آنلاین‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی بسیار آسان‌تر از قبل شده است. با این‌حال، این دغدغه همواره وجود دارد که چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم و مطمئن باشیم که در صورت خرید، اطلاعات حساب خود را از دست نمی‌دهیم و یا همان محصولی که مد نطر داریم، به دستمان می‌رسد؟! برای آن‌که به پاسخ این سوالات برسید، این مطلب از وبلاگ سما را تا انتها مطالعه کنید تا روش اعتماد در خرید آنلاین را به شما بگوییم.

با افزایش فروشگاه‌های اینترنتی و راحت‌تر شدن خرید کردن از آن‌ها، هر روزه، افراد بیشتری ترغیب می‌شوند تا به‌جای صرف وقت زیاد برای خرید محصولاتی که امتحان خود را پس داده‌اند، به‌صورت آنلاین و غیر حضوری اقدام کنند. برای مثال، ممکن است شما برای خرید وسایل آرایشی مورد نظر خود که از برند آن اطمینان دارید، نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشید یا بتوانید خرید برخی از محصولات زینتی و کادویی را به‌صورت آنلاین، راحت‌تر انجام دهید.

برای آن‌که بتوانید بهترین تجربه از خرید خود را داشته باشید، در این مطلب به شما می‌گوییم که چگونه به کسب و کارهای اینترنتی اعتماد کنید.

چگونه به کسب و کار های اینترنتی اعتماد کنیم

چگونه به کسب و کار های اینترنتی اعتماد کنیم ؟

از آن‌جایی‌که همه ما خبرهایی در ارتباط با انواع فروشگاه اینترنتی تقلبی شنیده‌ایم که با کلاهبرداری و یا هک کردن حساب افرادی که از آن‌ها خرید کرده‌اند، مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند. ممکن است ترجیح دهیم برای انجام کوچک‌ترین خریدهای خود نیز از خانه خارج شویم و از خرید اینترنتی اجتناب کنیم؛ زیرا نمی‌دانیم که چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم.

با این‌حال، باید از پیشرفت تکنولوژی برای آسان‌تر کردن زندگی خود استفاده کنیم. به همین دلیل بهتر است با روش‌های درست اعتماد در خرید آنلاین آشنا شوید تا زندگی روزانه را برای خود آسان کنید. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

آدرس سایت و علامت قفل را بررسی کنید!

افرادی که تجربه خرید اینترنتی خوبی نداشته‌اند، ممکن است از سایت‌هایی خرید کرده باشند که جعلی بوده‌ و در حقیقت توسط هکرها ایجاد شده‌اند. اولین راه حلی که برای ایجاد اعتماد در خرید آنلاین می‌توانید از آن استفاده کنید، بررسی آدرس وبسایت است که با آدرس مورد نظر شما همخوانی داشته باشد. زیرا اغلب هکرها، URLهایی مشابه با سایت اصلی را ایجاد می‌کنند تا افراد را به اشتباه اندازند.

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟! علامت قفلی که در کنار آدرس سایت قرار دارد، می‌تواند نشانه‌هایی از میزان امنیت سایت در اختیار شما قرار دهد. با کلیک بر روی علامت قفل می‌توانید نسبت به امن بودن دسترسی خود، دسترسی‌هایی که در اختیار سایت قرار داده‌اید، تعداد کوکی‌ها و… اطمینان حاصل کنید. همچنین چنانچه وب‌سایت، متعلق به شرکت باشد، دارای گواهینامه SSL است که در همین بخش قابل تشخیص است.

با این‌حال، با پیشرفت توانایی مجرمان سایبری در هک‌کردن، ممکن است بتوانند این قفل‌ها را ایجاد کنند و یا سایت‌های قانونی را تصرف کنند و از آن‌ها سوءاستفاده کنند. بنابراین، این مورد، به‌تنهایی کافی نیست.

با نماد الکترونیک، چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟!

نماد الکترونیک یا ای‌نماد (eNAMAD) یک اعتبار است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک در اختیار وب‌سایت‌های معتبر قرار می‌گیرد. در حقیقت، وب‌سایت‌هایی که توسط این نماد، اعتبار پیدا کرده‌اند، برای آن‌که اعتبار خود را از دست ندهند؛ باید به مشتریان خود پاسخگو باشند و هرگونه مسئله یا شکایتی را برطرف نمایند تا نماد الکترونیک خود را از دست ندهند. بنابراین یکی دیگر از راه‌هایی که کمک می‌کند تا بدانیم چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم، بررسی نماد الکترونیک است.

برای آن‌که نسبت به فروشگاه اینترنتی مورد نظر، اطمینان پیدا کنید، می‌توانید بر روی این نماد کلیک کنید تا اطلاعات وب‌سایت و مالک آن را به‌دست آورید. به این نکته توجه کنید که هنگام بررسی نماد، URL ذکر شده با URLای که وارد آن شده‌اید، یکسان باشد و همچنین دقت کنید که پس از کلیک، باید یک صفحه وب برای شما باز شود و نباید به‌صورت عکس باشد.

حساب‌های فروشگاه یا شرکت در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید!

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟! از طریق سایر شبکه‌های اجتماعی! این روزها، بسیاری از فروشگاه‌هایی که وب‌سایت برای فروش و عرضه کالاهای خود دارند؛ یک حساب کاربری فعال در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام نیز دارند تا بتوانند با مخاطبین بیشتری در ارتباط باشند. بسیاری از فروشگاه‌ها، این صفحه اجتماعی را در وب‌سایت خود معرفی کرده‌اند و یا می‌توانید با جستجوی نام فروشگاه یا شرکت، آن را پیدا کنید.

نشانه‌هایی همچون نحوه پاسخگویی به مخاطبین، انتشار محتواهای متعدد در ارتباط با محصولات، ارائه اطلاعات کافی درباره محصولات و… می‌تواند در ارتباط با این فروشگاه اطلاعات مفیدی به شما بدهد. چنانچه برای شما نیز سوال است که چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؛ می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی با ویژگی‌های فروشگاه و حتی مدیر آن، آشنا شوید. همچنین، به کمک محتواهایی که نشان‌دهنده رضایت مشتریان است، می‌توانید از نحوه ارائه خدمات آن‌ها، مطلع شوید.

اگر فروشگاه اینستاگرامی دارید، این مطلب را از دست ندهید!

اطلاعات تماس فروشگاه را بررسی کنید!

یکی از بخش‌های بسیار مهم در بررسی قانونی بودن و امکان اعتماد به یک فروشگاه اینترنتی، این است که اطلاعات تماس درست و کافی داشته باشند.

به همین دلیل، یکی از روش‌های بسیار مهم این است که بخش «ارتباط با ما» یا «تماس با ما» را در وب‌سایت بررسی کنید. آیا این فروشگاه مکان فیزیکی دارد؟! اطلاعات تماسی که داده شده است، مربوط به همان فروشگاه است؟ و به‌خوبی پاسخگو هستند؟! چنانچه آدرس ایمیلی قرار داده شده است، نام شرکت در آدرس ایمیل شما وجود دارد و آیا ایمیل به‌طور کامل ارسال می‌شود؟!

به نحوه پرداخت فروشگاه دقت کنید!

یکی از مهم‌ترین مسائل در ارتباط با خرید اینترنتی هر کالایی، نحوه پرداخت آن است. چنانچه نمی‌دانید چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنید؛ به این نکته توجه کنید که اگر یک فروشگاه، پرداخت درب محل داشته باشد، می‌تواند بسیار قابل اعتمادتر باشد و می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید. با این‌حال، بسیاری از فروشگاه‌ها به دلیل تعداد بالای مرجوعی کالا، پرداخت درب منزل را حذف کرده‌اند و یا برای سبد خرید با پرداخت بالا قرار داده‌اند. به همین دلیل، می‌توانید بررسی کنید که بازه زمان برای تحویل و نحوه ارسال، به‌صورت کامل بیان شده است یا خیر.

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که به بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی کمک کرده است تا رضایت و اعتماد مشتریان را جلب کنند، استفاده از خدمات پرداخت امن است. این شیوه پرداخت، همچون یک حساب امانی عمل می‌کند که به شما این اطمینان را می‌دهد که در صورت پرداخت وجه و عدم رضایت از محصول خریداری شده و یا عدم دریافت آن یا ایجاد هرگونه مشکلی، وجه پرداختی خود را بازپس خواهید گرفت.

در ارتباط با سرویس اسکرو یا پرداخت امن، بیشتر بخوانید!

نظریات مشتریان درباره وب‌سایت و محصولات را مطالعه کنید!

یکی از روش‌های نسبتا کاربردی برای اعتماد به یک فروشگاه اینترنتی این است که نظرات سایر کاربران را درباره وب‌سایت و فروشگاه را مطالعه کنید. پیش از خرید هر محصول، نه‌تنها نظرات مشتریان درباره آن محصول می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، بلکه می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که چه تعداد از مشتریان، از فروشگاه راضی بوده‌اند.

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید، این مسئله است که تعداد نظرات مشتریان درباره سایت یا محصولات، هرچقدر بیشتر باشد، به معنای پربازدیدتر بودن فروشگاه و تعداد مشتریان بیشتر آن است. البته، تنها تعداد بالای نظرات اهمیت ندارد، بلکه باید نوع نظرات و تعداد منفی و مثبت بودن آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

برای بهتر متوجه شدن این موضوع، باید دقت کنید که در صورت وجود مشکل، آیا پشتیبانی پاسخگویی صحیحی به مخاطب داشته است؟! همچنین به این نکته توجه کنید که اغلب مشکلات و مسائلی که برای مشتریان پیش آمده است، از چه نوعی هستند؟!

سیاست حفظ حریم خصوصی وب‌سایت را بررسی کنید!

این موضوع را به‌خاطر داشته باشید که هر وب‌سایت، ممکن است برای تکمیل خرید شما، اطلاعاتی را درخواست کند. با این‌حال، باید پیش از ثبت اطلاعات خود، اطمینان حاصل کنید که شرکت به چه‌صورت این اطلاعات را ذخیره می‌کند و سیاست حفظ حریم خصوصی آن، به چه صورت است. این سیاست‌نامه را می‌توانید در بخش اطلاعات وب‌سایت‌های معتبر پیدا کنید.

توجه به این نکته بسیار مهم را فراموش نکنید که با وجود آن‌که، اغلب فروشگاه‌ها برخی اطلاعات همچون یک شماره تماس ضروری و یا ایمیل را از شما درخواست می‌کنند و نیاز است بدانند که این سفارش به چه نامی ثبت می‌شود. اما درخواست اطلاعات اضافی که ارتباطی با خرید شما ندارد، نادرست است. به همین دلیل، چنانچه چنین اطلاعاتی از شما درخواست شد، همچون میزان درآمد، شغل شما، اطلاعات حساب بانکی شما و…، این اطلاعات را ثبت نکنید.

حفظ حریم خصوصی

اکنون می‌دانیم چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم !

در این مطلب از وبلاگ سما، تلاش کردیم هر نکته‌ای که برای اعتماد به یک کسب‌وکار اینترنتی به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم تا پیش از خرید بدانید که چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنید. با این‌حال، در صورت نیاز به خریدها کالاهای گران‌قیمت می‌توانید با استعلام فروشگاه اینترنتی از پلیس فتا، خیال خود را راحت کنید. البته، وب‌سایت‌هایی که محصولات گران‌قیمت به فروش می‌رسانند و یا رضایت و اعتماد مشتریان برای آن‌ها اهمیت دارند؛ اغلب با ایجاد روش پرداخت امن یا همان سرویس اسکرو، کار را برای مشتریان آسان‌تر می‌کنند تا نیازی به استعلام و صرف زمان زیاد نباشد.

اکنون که می‌دانید چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنید؛ می‌توانید در این زمینه از روش پرداخت امن، استفاده بیشتری کنید. چنانچه یک مشتری هستید و یا یک فروشگاه اینترنتی را اداره می‌کنید، می‌توانید با کلیک بر روی سما، با روش پرداخت امن در سامانه معاملات امن ایران، آشنا شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.