بیمه پستی چیست ؟! با مزایای این بیمه مهم آشنا شوید!

852

بیمه، همیشه یکی از مهم‌ترین بخش زندگی انسان‌ها است. به همین دلیل است که شرکت‌های بیمه، انواع مختلفی از بیمه‌ها، از قبیل بیمه عمر، بیمه شخص ثالث، بیمه مسافرتی و… را ارائه می‌دهند تا آرامش روانی افراد، در مواجهه با مشکلات و اتفاقات بیشتر شود. یکی از بیمه‌های مهم، که ممکن است بسیاری از افراد هنوز از آن اطلاع نداشته باشند؛ بیمه پستی است. در این مطلب از وبلاگ سما، می‌خواهیم در ارتباط با این موضوع که بیمه پستی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؛ بیشتر توضیح دهیم.

بیمه پستی چیست

بیمه پستی چیست ؟!

همان‌طور که از نام آن پیدا است، بیمه پستی، نوعی از خدمات بیمه است که به مرسولات و کالاهای پستی تعلق می‌گیرد. همه افراد می‌توانند از این نوع بیمه استفاده کنند؛ با این‌حال، کسب‌وکارهایی که کالاهای خود را به مشتریان ارسال می‌کنند، نیاز بیشتری به این خدمات دارند.

برای کاهش هزینه‌های پستی خود بخوانید!

بسته‌های پستی که روزانه در نقاط مختلف کشور جابه‌جا می‌شوند، حجم بالایی دارند و به همین دلیل ممکن است هنگام حمل‌ونقل آن‌ها، مشکلاتی ایجاد شود که مشتریان از آن ناراضی باشند. به همین دلیل، بیمه پستی به‌عنوان یک راهکار برای افزایش رضایت مشتریان، ایجاد گردید.

بیمه کالای پستی چگونه است؟

هنگام دریافت مرسوله پستی، باید ارزش آن را تعیین کنید. البته، ارزش مرسوله‌های پستی، توسط مامور پست نیز بررسی می‌شود و بر اساس قیمت و ارزشی که برای آن تعیین می‌شود؛ هزینه بیمه نیز دریافت می‌شود.

بیمه کالای پستی، سبب می‌شود تا هر دو سمت گیرنده و فرستنده، نسبت به سالم به مقصد رسیدن مرسوله خود، آسوده خاطر باشند. این بیمه، به‌خصوص برای کالاهای گران‌قیمت همچون محصولات الکترونیکی مثل لپ‌تاپ، گوشی همراه و… و همچنین سایر محصولات باارزش، همچون کالاهای لوکس، کالاهای قدیمی و ارزشمند استفاده می‌شود.

با وجود آن‌که پروتکل و شرایط کلی بیمه پستی، برای تقریبا تمام شرکت‌های پستی، یکسان است؛ با این‌حال بهتر است که پیش از استفاده از این خدمات، شرایط و راهنمای استفاده از خدمات پستی آن شرکت را مطالعه کنید و با آن آشنا باشید.

موارد مهمی که باید در نظر گرفته شود، نوع کالاهایی است که شامل بیمه می‌شوند، حداکثر هزینه پرداختی بیمه، حداکثر وزن مرسوله پستی که مشمول خدمات بیمه می‌شود و همچنین نوع خساراتی که شرکت بیمه مکلف است تا به صاحب مرسوله، غرامت پرداخت کند.

مرسوله‌هایی که بیمه پستی شامل آن‌ها می‌شود، مرسوله پست پیشتاز، اشیاء گران‌بها و قیمتی و همچنین مرسولات سفارشی همچون پول نقد، اوراق بهادر و اسناد هستند.

با نحوه پیگیری بسته پستی آشنا شوید!

هزینه بیمه پستی چگونه محاسبه می‌شود؟!

برای محاسبه ارزش بیمه پستی، قیمت روز کالا یا مرسوله را در نظر می‌گیرند و به همین دلیل، هنگام پرداخت غرامت مرسولات پستی نیز هزینه‌ای که به شخص پرداخت می‌شود، معادل ارزش و قیمت روز آن کالا است. بنابراین خیال شما آسوده خواهد بود که در صورت شکستن مرسوله پستی یا مفقود شدن آن پس از دریافت توسط اداره پست، میزان خسارت شما براساس همان حق بیمه‌ای که در ابتدا پرداخت کردید و معادل قیمت روز مرسوله بود، پرداخت می‌شود.

شرایطی نیز وجود دارد که شرکت بیمه، در قبال آن مسئولیتی را قبول نمی‌کند و هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند که شامل مرسوله برگشتی که علت عدم توزیع آن مشخص نباشد، مفقود شدن مرسوله‌ای که برای آن گواهی تحویل وجود داشته باشد، مرسولات سفارشی که مفقود شده باشند، سرقت شده باشند یا آسیب دیده باشند و همچنین مواردی که در قرارداد پستی جهانی ذکر نشده است.

تمام این موارد را باید پیش از امضای قرارداد و تحویل مرسوله خود، بررسی کنید تا از تمام شرایط و شروطی که سبب خروج مرسوله از خدمات بیمه می‌شود، اطلاع پیدا کنید.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هزینه بیمه پستی را براساس ارزش و قیمت روز کالا، محاسبه می‌کنند. با این‌حال، نوع دیگری از بیمه با عنوان بیمه اظهار نیز وجود دارد که از شرایط خدمات آن، این است که براساس نوع مرسوله و قیمت آن، تا سقف ۲۰ میلیون تومان مرسوله را بیمه می‌کند.

در بیمه اظهار، براساس نوع مرسوله، قراردادی را امضا می‌کنید که طی آن، به ازای هر ۱ میلیون تومان حق بیمه و ارزش مرسوله، ۲ هزار تومان پرداخت می‌شود. به این‌صورت، سقف پرداخت هزینه مشتری به بیمه، ۴۰ هزار تومان برای مرسوله‌های با حق بیمه ۲۰ میلیون تومانی است.

نحوه دریافت غرامت مرسولات پستی

بیمه‌ای که برای کالاهای پستی وجود دارد، دو نوع تعهد دارند که شامل غرامت اجباری یا عمومی و همچنین غرامت با ارزش اظهار شده توسط مشتریان است. برای دریافت این غرامت نیز باید یکی از چهار شرط  آسیب دیدگی، دست خوردگی، مفقودی و یا تاخیر در تحویل کالای پستی اتفاق افتاده باشد تا بیمه مکلف به پرداخت غرامت باشد.

برای آن‌که مشتریان بتواند غرامت کالای پستی را دریافت کنند، باید اظهارنامه یا شکایت خود را تنظیم کنند و سپس در سامانه جامع غرامات پستی ثبت نمایند. پس از آن، شرکت پستی، این ادعای ثبت شده را بررسی می‌کند تا وجود آسیب‌دیدگی، دست‌خوردگی، مفقودی یا تاخیر در تحویل را بررسی کند.

پس از انجام ارزیابی‌ها و در صورتی که ادعای مشتری ثابت شود؛ پاسخ شکایت به مشتری ارسال می‌شود که این فرایند در مدت زمانی نسبتا کوتاه انجام می‌شود که معمولا بیشتر از ۴۸ ساعت طول می‌کشد.

در نهایت، شرکت پستی با قبول شکایت مشتری، موظف است تا براساس قرارداد و شرایط ذکر شده، هزینه مرسوله پستی را به مشتری پرداخت کند که تا سقف تعیین شده، صورت می‌گیرد.

مزایای استفاده از بیمه پستی چیست؟!

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفته شد، تمامی افراد می‌توانند از بیمه پستی استفاده کنند؛ با این‌حال، یکی از مشتریان مهم این بیمه‌ها، کسب‌وکارها و به‌خصوص کسب‌وکارهای اینترنتی هستند؛ زیرا به‌صورت مکرر در حال ارسال و پیگیری مرسوله پستی هستند و به همین دلیل برای آن‌که بدون نگرانی، بسته‌های پستی حاوی محصولات خود را ارسال کنند؛ باید آن را بیمه نمایند.

به همین دلیل، می‌توان این‌گونه در نظر گرفت که بیمه پستی، همچون یک شخص سوم در این فرایند عمل می‌کند که سبب می‌شود ارسال‌کننده و دریافت‌کننده محصول، با خیالی آسوده، فرایند خرید و ارسال محصول را انجام دهند.

بنابراین از مزایای بیمه پستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسودگی خاطر ارسال‌کننده و دریافت‌کننده مرسوله پستی
  • دریافت غرامت در صورت آسیب به مرسوله پستی، مطابق با قیمت روز کالا
  • امکان استفاده بیشتر از خدمات پست و پست پیشتاز برای کسب‌وکارها
سیستم اسکرو و بیمه کسب و کار

بیمه هر کسب‌وکار چیست؟!

در این مطلب در ارتباط با خدمات بیمه پستی، اطلاعات مفیدی ارائه شد که به شما کمک می‌کند، بتوانید از این خدمات، همچون یک شخص سوم در فرایند ارسال و دریافت مرسوله استفاده کنید تا در صورت ایجاد هر مشکلی، برای هزینه پرداختی خود نگرانی نداشته باشید.

با این‌حال، این ویژگی مخصوص شرایط پست محصولات نیست؛ بلکه برای اعتماد به یک کسب‌وکار و به‌خصوص فروشگاه‌های اینترنتی، نیاز است تا مطمئن باشید که در صورت خرید هر محصول و پرداخت هزینه، آن را دریافت خواهید کرد که فرایند پست شدن آن، تنها بخشی از این مسیر است.

با روش‌های اعتمادسازی در اینستاگرام آشنا شوید!

استفاده از شرایط وجود یک شخص سوم در معاملات، می‌تواند به شما کمک کند تا به عنوان فروشنده یا ارائه‌دهنده خدمات و یا به عنوان دریافت‌کننده آن، پس از پرداخت هزینه، نگرانی برای دریافت محصول یا خدمات خود نداشته باشید. به این شرایط، سیستم اسکرو می‌گویند.

به کمک سیستم اسکرو، مبلغ پرداختی توسط مشتری، طبق یک قرارداد، نزد شخص سوم به امانت نگه‌داری می‌شود تا در صورت تایید دریافت محصول یا خدمات توسط مشتری، این هزینه برای فروشنده آزاد شود. در صورت وجود هرگونه مشکل در دریافت خدمات یا محصول، مبلغ به آسانی، به حساب خریدار باز می‌گردد.

یکی از بهترین ارائه‌دهنده‌های این سیستم در معاملات، سامانه معاملات امن ایران یا سما است که به کمک خدمات این مجموعه، می‌توانید به ایجاد اعتماد در کسب‌وکار خود و افزایش فروش کمک کنید که روشی همچون بیمه پستی برای محصولات است. برای آشنایی بیشتر با این خدمات، بر روی سما کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.