پرداخت امن چیست؟

1,452

سیستم پرداخت امن یا (SPS) Secure Payment System، نوعی پردازش پرداخت است که امنیت کاربران را در فرآیند ارائه خدمات آنلاین، تامین می­‌کند. سیستم پرداخت امن، از اطلاعات مالی و شخصی کاربران در برابر هرگونه دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کند.

کاهش خطرات کلاهبرداری اینترنتی و از دست رفتن سرمایه کاربران، دلیل شکل‌گیری سرویس‌های تامین‌کننده امنیت پرداخت، مانند سیستم پرداخت امن است. اما این سرویس فقط یکی از گزینه‌های تامین امنیت معاملات کاربران است. برای مثال، سرویس پرداخت امن سما در دیوار، یکی دیگر از راهکارهای امن‌سازی خریدوفروش آنلاین محسوب می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا با پرداخت امن و سرویس‌های حفاظتی در زمینه تجارت الکترونیک بیشتر آشنا شویم و عملکرد هر کدام از آن‌ها را بررسی کنیم.

چرا استفاده از سیستم پرداخت امن ضروری است؟

پرداخت‌ دیجیتال، روش‌های تجارت را در سراسر جهان دگرگون کرده است. تحولات فناوری در تجارت الکترونیک، توانایی‌های کسب‌وکارها را به‌گونه‌ای افزایش داده است که می‌توانند انواع مختلف روش‌های پرداخت را پذیرا باشند. همین موضوع سبب شده است که مسئله امنیت پرداخت، به موضوعی بسیار مهم بدل شود. از آن‌جا که سالانه میلیاردها پول به‌صورت آنلاین منتقل می‌شود، این قبیل خدمات حتما باید با پشتوانه سیستمی قابل اعتماد، ارائه گردد.

در سراسر جهان، بسیاری کسب‌وکارها از خدمات مختلفی برای ارائه پردازش پرداخت امن مشتریان خود استفاده می‌کنند. استفاده از سیستم پرداخت امن (SPS) به‌عنوان پردازشگر پرداخت، ضروری است. این روزها، افراد بیش‌ازپیش با کارت اعتباری، کارت بانکی یا برنامه‌­های آنلاین و تلفن همراه پرداخت‌های خود را انجام می‌­دهند و این موضوع داشتن سیستم‌­های­ پرداخت امن را برای همه کسب­‌وکارها ضروری می‌کند.

آشنایی با دلایل استفاده از سرویس پرداخت امن در کسب وکارها

چطور از پرداخت امن مطمئن شویم؟

درگاه­‌های پرداخت آنلاین باید به کاربران نشان دهند که پلتفرم آن‌ها برای اطلاعات حساس مالی کاربران کاملاً ایمن است. این پلتفرم­‌ها برای این کار باید فناوری رمزگذاری خود را به صورت شفاف در دسترس کاربران قرار دهند. کاربران می‌توانند برای یافتن این اطلاعات، روی صفحه پرداخت وب‌سایت موردنظر کلیک راست کنند، گزینه «Properties» را انتخاب و سپس بر روی گزینه «Details» کلیک کنند. در این بخش نوع امنیت رمزگذاری سایت آمده است. برای مثال، اگر «SSL» را نشان دهد، یعنی پرداخت شما امن است.

بیشتر بخوانید:

با سرویس اسکرو یک معامله امن داشته باشید!

پردازش پرداخت (Payment Processing) با درگاه پرداخت (Payment Gateways) چه تفاوتی دارد؟

پردازش پرداخت (Payment processing) روشی است که انجام تراکنش‌­ها را تسهیل می‌­کند. پردازشگرهای پرداخت شامل انواع مختلف کارت‌خوان­ است که میان اطلاعات مالی صاحبان کسب‌­وکار و حساب بانکی مشتری ارتباط برقرار می‌کند. صاحبان کسب­‌وکارها باید بدانند که چگونه از پردازشگرهای پرداخت استفاده کنند تا پذیرش پرداخت‌­ها از کارت‌های بانکی و اعتباری موفقیت‌آمیز باشد.

در مقابل پردازش پرداخت، روش دیگری به‌نام درگاه‌های پرداخت (Payment gateways) وجود دارد که برای برقراری ارتباط با وضعیت تراکنش استفاده می­‌شوند. چه یک عملیات پرداخت در پرداخت‌های آنلاین و تجارت الکترونیک تایید شده باشد و چه رد شده باشد.

این دو روش تسهیل پرداخت­، مشابه یکدیگر هستند اما با این حال، یکی بر پرداخت‌­های درون ­فروشگاهی تمرکز دارد، در حالی که دیگری تجارت آنلاین را پوشش می‌­دهد. این سیستم­‌ها قادر هستند انواع روش­‌های پرداخت را پردازش کنند.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید امن اینترنتی برای آرامش خیال شما!

کاربرد پرداخت امن سما در دیوار چیست؟

همان‌طور که در مقدمه به‌صورت کوتاه مطرح کردیم، سرویس پرداخت امن سما در دیوار نیز یکی از روش‌های تامین امنیت در پرداخت است. این راهکار که مبتنی‌بر فناوری و سرویس اسکرو (Escrow) است، خریدار و فروشنده را در تمام مراحل معامله انلاین همراهی می‌کند.

استفاده از پرداخت امن سما در دیوار

اگر بخواهیم مراحل پرداخت امن سما در دیوار را به‌صورت خلاصه توضیح دهیم، باید بگوییم که خریدار می‌تواند پس از توافق با فروشنده، مبلغ معامله را با استفاده از سرویس پرداخت امن، برای سما واریز کند تا در حساب امن نگهداری شود. سپس فروشنده می‌تواند جزئیات تراکنش موفق خریدار را مشاهده کند و نسبت به دریافت مبلغ معامله، اطمینان پیدا کند. در مرحله بعد، فروشنده سفارش را به خریدار تحویل می‌دهد تا او سلامت کالا یا محصول موردنظر را بررسی کند. در پایان و پس از تأیید خریدار، سما مبلغ معامله را برای فروشنده واریز می‌کند.

با استفاده از سرویس پرداخت امن، خریدار نگران تحویل نگرفتن سفارش یا دریافت محصول معیوب نیست. خیال فروشنده نیز آسوده است که خبری از رسید جعلی یا حتی عدم‌واریز مبلغ توافق‌شده از سوی خریدار وجود ندارد تا هر دو طرف، یک معامله امن و مطمئن را تجربه کنند. برخی از مزایای این سرویس شامل موارد زیر است:

  • حذف احتمال هرگونه کلاهبرداری
  • واریز مبلغ معامله به حساب امانی
  • تیم پشتیبانی متخصص و باتجربه
  • میانجی‌گری و داوری درصورت ایجاد اختلاف

کلام آخر

در این مقاله سیستم‌های متداول پرداخت امن را معرفی کردیم و نتیجه گرفتیم که امنیت پرداخت کاربران برای تمام کسب‌وکارها امری حیاتی و مهم محسوب می‌شود. در ادامه با یکی از راهکارهای کاربردی سما نیز آشنا شدیم که هم‌اکنون در پلتفرم دیوار برای کاربران قابل استفاده است.
اگر درباره سما یا چگونگی استفاده از محصولات ما سوالی داشتید، می‌توانید به بخش پرسش های پرتکرار مراجعه کنید یا ازطریق شماره تماس ۴۲۵۸۰۸۰۰-۰۲۱ سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.