آینده‌ی درگاه پرداخت، ترندها و چالش‌ها

401

ما شاهد بزرگترین تغییری بوده‌ایم که در دویست سال گذشته در سیستم پرداخت اتفاق افتاده است. استفاده زیاد از اینترنت و فناوری امکان استفاده از شبکه دیجیتال را برای پرداخت موبایلی فراهم کرده است. در این مقاله از بلاگ سما به بررسی ویژگی‌های درگاه پرداخت می‌پردازیم و درباره‌ی تروندهای آینده صحبت می‌کنیم.

درگاه پرداخت چیست؟

محبوبیت فزاینده تجارت الکترونیک و افزایش استفاده از اینترنت با فعال‌کردن گزینه‌های مختلف پرداخت الکترونیکی، فرایندهای پرداخت نوآورانه را به‌صورت دیجیتالی تقویت کرده است. این گزینه‌ها شامل کارت‌های نقدی، کارت‌های اعتباری، کیف پول الکترونیکی، پردازش دیجیتال و… است. رشد این موضوع سرعت زیادی دارد و با افزایش امنیت بانک‌ها به رشد خود ادامه خواهد داد.

درگاه پرداخت سیستمی است که یک تاجر برای دریافت الکترونیکی پرداخت خود از مشتریان استفاده می‌کند. این کار برای افزایش اعتبار تاجران هم به کار می‌رود. تمرکز درگاه پرداخت الکترونیکی بر تأمین امنیت، پاسخگویی زیاد، ناشناس بودن و انصاف در فرایند تراکنش است.

درگاه پرداخت چیست؟ ۶ روش برای تشخیص درگاه پرداخت جعلی

آینده درگاه پرداخت

چالش‌های درگاه پرداخت

انواع درگاه‌ پرداخت در کنار مزایای زیادشان معایب مختلفی هم دارند. آینده‌ی این درگاه‌ها می‌تواند به سوءاستفاده از اطلاعات ختم خواهد شد و می‌تواند زیان مالی قابل‌توجهی ایجاد کند. در صورت استفاده ناکارآمد، درگاه‌ پرداخت می‌تواند به همه آسیب برساند. برخی از این معایب عبارت‌اند از:

  • امنیت داده‌ها

درگاه پرداخت اطلاعات حساس زیادی را در ارتباط با مشتریان در خود نگه می‌دارد. چیزهایی مانند نام، مشخصات بانکی، رمز عبور و…. در این سیستم وجود دارند و ممکن است توسط گروه‌های غیرقانونی هک شوند تا این داده‌ها را به دست آورند یا به مبلغ زیادی بفروشند.

  • نقص فنی

اشکالات فنی و خطاهای فنی می‌توانند به دلایل نامعلومی در درگاه‌های پرداخت رخ دهند و آسیب‌های احتمالی را به سیستم وارد کنند. این اتفاق می‌تواند باعث ازدست‌رفتن اطلاعات شود. واقعیت این است که یک سیستم کامپیوتری ممکن است در هر زمان از کار بیفتد و این کار به همه آسیب می‌زند.

  • از دست‌رفتن هزینه و زمان

تعمیر درگاه پرداخت پس از ایجاد نقص فنی بسیار سخت است و هزینه‌ی زیادی دارد. همچنین زمان عیب‌یابی می‌تواند بسیار طولانی شود. ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد که اشکالات فنی برطرف شوند که باعث می‌شود مشتریان زیادی از دست بروند.

  • جرایم سایبری

با افزایش محبوبیت ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت دیجیتال، جرایم سایبری مربوط به پرداخت‌های آنلاین هم افزایش خواهد یافت. مجرمان سایبری این مهارت را دارند که کار درگاه پرداخت را متوقف کنند یا در آن مشکل ایجاد کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از مشتریان دزدی کنند یا اطلاعات مهم را به سرقت ببرند. همچنین ممکن است باعث شوند پول‌ها به حساب‌های دیگری منتقل شوند.

  • زیر ساخت

برای انجام پرداخت‌های امن نیاز به زیرساخت‌های کافی وجود دارد تا همه‌ی تراکنش‌ها به‌صورت منظم انجام شوند؛ اما در بسیاری از مناطق دورافتاده هیچ زیرساخت بانکی یا اینترنتی در دسترس نیست و در نتیجه الزامات اولیه‌ی موردنیاز برای پرداخت آنلاین وجود ندارد که این باعث محدودیت خواهد شد.

ترندهای درگاه پرداخت

ترندهای آینده در درگاه‌ پرداخت

  • میکروپیمنت‌ها

تد نلسون اصطلاح میکروپیمنت‌ها یا پرداخت‌های خرد را در سال ۱۹۶۰ ابداع کرد. باتوجه‌به رشد دنیای دیجیتال، پرداخت‌های خرد به روشی بالقوه برای کسب‌وکارها برای دریافت هزینه محتوای آنلاین تبدیل شده است. این شامل تمام خدمات مبتنی بر اینترنت مانند پرداخت چندرسانه‌ای، پلاگین‌ها نرم‌افزار، اخبار الکترونیکی و… است. این پرداخت‌ها مبلغی کمتر از ۷۵ سنت دارد. در پرداخت‌های بزرگ یا ماکروپیمنت‌ها مقدار زیادی پول و ریسک درگیر است؛ اما پرداخت‌های خرد معمولاً ریسک کمتری دارند و ساده‌تر انجام می‌شوند.

  • پرداخت‌های موبایلی

پس از شیوع ویروس کرونا، استفاده از گوشی‌های هوشمند افزایش‌یافته است. انسان‌ها این روزها پرداخت از طریق گوشی هوشمند را به‌جای پول نقد یا کارت ترجیح می‌دهند. پرداخت‌های موبایلی حوزه‌ای در حال گسترش هستند و محققان و کاربران هر دو به آن علاقه دارند. استفاده مکرر از تلفن همراه برای بانکداری الکترونیکی محبوبیت آن را بیشتر کرده است. پرداخت‌های موبایلی به دلیل سرعت، راحتی و وابسته نبودن به مکان یکی از سریع‌ترین روندهای رو به رشد در صنعت پرداخت هستند. استفاده از کیف پول‌های موبایلی پرداخت آنلاین را برای همه راحت می‌کند. هرچند استفاده از تلفن همراه آسان است؛ اما ایجاد امنیت و اعتماد چالش‌برانگیز است؛ اما امنیت آن هم در طول زمان افزایش می‌یابد.

  • امنیت

استانداردها و پروتکل‌های امنیت درگاه پرداخت به طور مدام در حال تغییر هستند. پیشرفت‌های مدام و مستمری در دنیای فناوری اتفاق افتاده است که به ایمن شدن تراکنش‌ها کمک می‌کند. برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی کاربران و همچنین حفظ اطلاعات هکرها، امنیت درگاه‌های پرداخت دائماً مراحل توسعه را طی می‌کند. امروزه  مجرمان هر روز در حال پیشرفت هستند و بنابراین باید از روش‌های ابتکاری جدید استفاده کنید.

برای غلبه بر مشکل حریم خصوصی، برخی از شرکت‌ها شماره کارت اعتباری موقت را به بازرگانان می‌دهند. این باعث ایجاد اعتماد در مشتریان می‌شود و خیالشان را راحت می‌کند. استفاده روزافزون از درگاه‌های پرداخت در سال‌های اخیر تهدیدهای امنیتی مانند فیشینگ، سرقت داده‌ها، نقص اطلاعات، هک، جاسوس‌افزار و… را به دنبال داشته است. راه‌هایی مانند استفاده از رمزنگاری، SSL و کلیدهای خاص به امنیت شبکه و میلیون‌ها کاربر کمک می‌کند. واقعیت این است که آینده درگاه پرداخت وابسته به یافتن الگوریتم‌ها  و پروتکل‌هایی است که امنیت بیشتری را فراهم می‌کنند.

  • رابط پرداخت یکپارچه (UPI)

UPI یا رابط پرداخت یکپارچه نوعی پردازنده است که دیجیتالی‌شدن و توسعه اقتصادی بدون وجود پول نقد را به دنیای فین‌تک آورده است. این یک سیستم پرداخت نسل جدید است که انتقال وجه از یک حساب بانکی به‌حساب دیگر را در کمترین زمان از طریق کارت نقدی صادر شده از سوی بانک تسهیل می‌کند. این سیستم کمک می‌کند تا پرداخت‌ها به هرکسی به‌آسانی و در هر زمان و مکانی انجام شود. در این سیستم هرکسی یک شناسه مجازی یا آدرس سفارشی منحصربه‌فرد دارد که توسط سیستم ایجاد می‌شود. این آدرس کاتالیزوری است که پرداخت‌ها را به حساب‌های مختلف انجام می‌دهد. وجود آدرس پرداخت مجازی، انجام تراکنش‌ها با یک شناسه واحد را امکان‌پذیر می‌کند. استفاده از چنین شناسه‌ای باعث حذف تبادل اطلاعات خصوصی خواهد شد و امنیت را افزایش می‌دهد. کارمزد تراکنش هم در این سیستم‌ها پایین است.

  • پرداخت از طریق رمزارزها

بیت‌کوین اولین ارز دیجیتالی بود که روی یک بلاک‌چین غیرمتمرکز ارائه شد. از آن زمان روند ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین منحنی صعودی داشته است. پس از سرمایه‌گذاری حدود یک‌میلیارددلاری تسلا در این صنعت مالی ارزش آن به بیش از یک تریلیون دلار رسید. امروزه هزاران ارز دیجیتال در بازار وجود دارند که پرداخت‌های امن و سریع را ترویج می‌کنند.

رمزارزها از رمزنگاری‌هایی که از طریق الگوریتم‌های پیچیده کامپیوتری و معادلات ریاضی شکل می‌گیرند استفاده می‌کنند و هرکدام یک هش مخصوص دارند. اطلاعات تراکنش‌ها در این روش تنها در بلوک‌های داده ثبت می‌شود و به‌این‌ترتیب از اطلاعات کاربران به‌خوبی محافظت خواهد شد.

  • هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا همان AI شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که شامل فناوری‌های ماشینی‌ای می‌شود که قابلیت انجام وظایفی را دارند که به هوش انسانی نیاز دارد.

قرارگرفتن مدام صنعت پرداخت در معرض اصلاحات فنی در خارج از بخش مالی باعث ایجاد هوش مصنوعی شده است. این روش کمک می‌کند الگوهای جدیدی ایجاد شوند، ارتباطات تقویت شوند و تصمیم‌گیری‌های منطقی‌تری اتفاق بیفتد. باتوجه‌به رشد مداوم سیستم‌های پرداخت دیجیتال، شرکت‌ها همواره به دنبال ابزارهای کارآمد و همه‌کاره هستند که کار پرداخت را ساده می‌کند. سیستم تشخیص چهره برای پذیرش پرداخت‌ها از این روش استفاده می‌کند و باعث می‌شود داده‌های غیرضروری حذف شوند.

آشنایی با سرویس درگاه تضمین خرید سما

درگاه پرداخت و هوش مصنوعی

جمع‌بندی

درگاه پرداخت روش‌های مختلفی را برای انجام پرداخت‌ها از طریق کانال‌های الکترونیکی مختلف مانند کارت، حواله الکترونیکی، چک الکترونیکی، کیف پول الکترونیکی و… در اختیار افراد می‌گذارند. کاربرد و استفاده از درگاه پرداخت در زمینه‌های مختلفی مانند بانکداری، تجارت، خرید، سرمایه‌گذاری و… گسترش می‌یابد و همه چیز به‌سوی آینده پیش می‌رود.

واقعیت این است که وجود درگاه پرداخت در اقتصاد کشورها تأثیرگذار است و علی‌رغم وجود موانع در مسیر آن بازهم پله‌ای در مسیر توسعه اقتصادی به‌حساب می‌آید و روند استفاده ازآن‌رو به افزایش است. دولت‌ها هم به پتانسیل درگاه‌های آنلاین پی برده‌اند و مردم را به استفاده از آن‌ها تشویق می‌کنند. یکی از انواع درگاه پرداخت که می‌تواند به کسب و کارها کمک کند، درگاه تضمین خرید است. سامانه معاملات امن ایران با ارائه این سرویس به فروشگاه‌های اینترنتی کمک می‌کند تا فروش خود را افزایش دهند.

منبع تکنیکال
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.