لایو اینستاگرام برای فروش محصولات | راهنمای کاربردی

428

لایو اینستاگرام محتوای بسیار محبوبی است. بیش از صد میلیون نفر در هر روز حداقل یک لایو تماشا می‌کنند و از هر پنج نفر، چهار نفر دیدن لایو را به محتوای متنی و عکس و… ترجیح می‌دهند. چیزهایی مانند لایو که امکان ارتباط در لحظه با مشتری را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند برای آن‌ها بسیار ارزشمند است و ارتباطات را مستحکم می‌کند. آمارها نشان می‌دهد این نوع تعامل نرخ تبدیل فروش را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد؛ بنابراین مهم است که بتوانید از این ظرفیت استفاده کنید. در این مقاله از مجله سما درباره‌ی اینکه چگونه این کار را انجام دهید، صحبت می‌کنیم.

چگونه در اینستاگرام لایو برگزار کنیم؟

  • اپلیکیشن اینستاگرام را روی موبایل باز کنید.
  • به اکانت بیزینس خود را وارد کنید.
  • دکمه‌ی + را در بالا سمت راست لمس کنید
  • گزینه live  را انتخاب کنید.
  • در پایین صفحه، دکمه دوربین را فشار دهید.
برگزاری لایو اینستاگرام

ابعاد لایو اینستاگرام، مشخصه‌ها و نیازها

به‌خاطر داشته باشید اگر می‌خواهید از اینستاگرام بهره ببرید باید روی آن فعالیت مستمر و مناسب داشته باشید. همچنین باید از قواعد آن پیروی کنید. برای مثال مشخصات خاصی برای زمان و ابعاد لایو وجود دارد:

  • مدت‌زمان: ‌ لایو اینستاگرام می‌تواند حداکثر چهار ساعت باشد؛ اما اگر می‌خواهید آن را پس از پایان ذخیره کنید و در پیجتان بگذارید زمان آن نباید بیشتر از یک ساعت باشد.
  • ابعاد: نمایش فیلم به‌صورت عمودی با نسبت ابعادی ۱۶ به ۹ خواهد بود.
  • رزولوشن: حداقل وضوح تصاویر ۷۲۰ پیکسل است.
  • فریم ریت: ‌ حداقل تعداد فریم‌ها، ۳۰ فریم در ثانیه خواهد بود
  • دستورالعمل‌های محتوا: به‌خاطر داشته باشید اگر ویدئوی شما با محتوای اینستاگرام همخوانی نداشته باشد ممکن است حذف شود.

چگونه لایو را برای افزایش فروش به کار ببریم؟

برای این کار مراحل مختلفی را باید انجام دهید. در ادامه درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌کنیم:

  • هیجان ایجاد کنید

سروصدا ایجاد کنید و مردم را به سمت لایوی که می‌خواهید برگزار کنید جذب کنید. هرچقدر بیشتر بتوانید اطلاع‌رسانی کنید امکان جذب مشتریان بالقوه شما بیشتر خواهد بود. این کار را به کمک گذاشتن استوری و ریلز در صفحه خودتان و سایر صفحه‌هایی که با آن‌ها همکاری دارید انجام دهید. همچنین می‌توانید سایر کانال‌های بازاریابی مانند ایمیل، تبلیغات فیس‌بوک و بنرهای مناسب در وبسایت اصلی خود استفاده کنید.

  • یک برنامه تقریبی برای لایو خود در نظر بگیرید

هیچ‌کس دوست ندارد در جلسه‌ای شرکت کند که از دستور کار آن اطلاعی ندارد، برای کسانی که لایو را می‌بینند هم همین‌طور است؛ بنابراین یک طرح کلی داشته باشید و آن را با مخاطبان خود در میان بگذارید. بی‌نظمی در برگزاری جلسه یا سکوت‌های نسبتاً طولانی ناخوشایند می‌توانند باعث شوند مشتریان لایو شما را ترک کنند. اگر قصد برگزاری یک جلسه پرسش‌وپاسخ دارید بهتر است از قبل روی سؤالات کار کنید.

  • امکان خرید هم‌زمان از پلتفرم تجارت الکترونیک خود را فراهم کنید

بسیاری از مردم‌دوست دارند همزمان با لایو اینستاگرام خرید کنند. برای این کار می‌توانید از ابزارهایی مانند shopify استفاده کنید تا این خریدها بدون هیچ مشکلی انجام شود. در این شرایط فالورها می‌توانند در وسط پخش زنده خرید کنند و لازم نیست از اینستاگرام هم خارج شوند.

  • مهمانان مشخصی را به لایو خود دعوت کنید

دنیای اینستاگرام پر از اینفلوئنسرهایی است صدها هزار یا میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند و با برندهای مختلف همکاری می‌کنند. از یک اینفلوئنسر مناسب دعوت کنید تا در لایو شما حضور پیدا کند و به اندازه‌ی کافی تبلیغ کنید تا تعامل مشتریان با لایو شما افزایش یابد. همچنین وقتی آن‌ها با صفحه خودشان وارد لایو شما شوند در صفحه آن‌ها هم علامت لایو نمایش داده می‌شود و مشتریان بالقوه و اعتبار بیشتری برای شما ایجاد خواهد شد.

  • کسی را برای مدیریت لایو اینستاگرام مشخص کنید

یک لایو اینستاگرام به‌راحتی ممکن است از مسیر خارج شود؛ بنابراین باید یک نفر حضور داشته باشد تا همه چیز را به مسیر خود برگرداند. او کسی است که تعامل با مشتریان را حفظ می‌کند و اگر لازم باشد کسی را حذف می‌کند. او همچنین سؤالات مهم مشتریان را تشخیص می‌دهد و به شما کمک می‌کند بیشترین بهره را از لایو ببرید.

  • لایو خود را اجرا کنید

پس از انجام کارهای اولیه برای آماده‌سازی، وارد اکانت اینستاگرام خود شوید و کارتان شروع کنید. قبل از شروع محتوای اصلی، چند دقیقه زمان بدهید تا افراد جمع شوند. سعی کنید با افرادی که وارد لایو شده‌اند ارتباط برقرار کنید و محیط را آماده کنید.

هرچند اینستاگرام اجازه می‌دهد لایو را ۴ ساعت ارائه کنید؛ اما مخاطب همچنین زمانی را تحمل نخواهد کرد و بهتر است لایو را کوتاه نگه دارید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد ۲۶ درصد بینندگان چیزی در حدود ۲۰ دقیقه را تماشا خواهند کرد؛ بنابراین سعی کنید زیاد از این زمان خارج نشوید.

همچنین سعی کنید جلسه را تعاملی نگه دارید. اگر در حال صحبت‌کردن درباره‌ی یک محصول هستید از افراد نظر بخواهید و اگر می‌خواهید محصول جدیدی را معرفی کنید وعده دهید که اگر به سطح خاصی از تعامل برسید چیزهای بیشتری را فاش خواهید کرد. چنین چیزی معمولاً چندین کامنت برای شما به ارمغان خواهد آورد.

  • پس از لایو هم پیگیری کنید

پس از پایان لایو اینستاگرام کار شما تمام نخواهد شد، لازم است از مشتریان خود فیدبک بگیرید و بفهمید مشتریان از کارتان خوششان آمده است یا نه؟ دوست دارند چه موضوعات دیگری را ببینند و سوالاتی مشابه. همچنین یک پیام تشکر برای افرادی که در لایو بوده‌اند ارسال کنید یا برایشان یک تخفیف منحصر به فرد در نظر بگیرید.

  • لایوهای قدیمی خود را ذخیره کنید

یکی از کارهای خوبی که می‌توانید برای بهره‌بردن حداکثری از یک لایو انجام دهید این است که آن ذخیره کنید تا مشتریان بعدی هم بتوانند در زمان‌های دیگر آن‌ها را ببینند. همچنین یک عکس کاور مناسب برای لایو خود انتخاب کنید که جلب‌توجه کند. تجربه نشان می‌دهد اینفلوئنسرها و برندهایی که از تصاویر چشم‌نواز و ملایم استفاده می‌کنند و ویدئوهای ادیت نشده به اشتراک می‌گذارند موفقیت بیشتری دارند.

  • تجزیه‌ و تحلیل کنید

اینستاگرام ابزارهای مختلفی دارد که به شما کمک می‌کند. به insightهای این اپلیکیشن توجه کنید:

Views: اگر دنبال‌کنندگان کمی دارید؛ اما ویوهای شما بالاست یعنی ویدئوهای لایو شما در حال دیده‌شدن از سوی افرادی است که شما را دنبال نمی‌کنند. این یعنی تعداد مخاطبان ارزشمند شما در حال افزایش است.

تعامل یا Engagement: میزان تعامل به این معناست که ویدئوهای شما چقدر با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. اگر این عدد پایین باشد؛ یعنی باید کارتان را بازبینی کنید و اگر این عدد بالاست یعنی توانسته‌اید مردم را جلب کنید تنها باید به افزایش مخاطب فکر کنید.

Audience retention یا میزان حفظ مخاطب: چند نفر از افراد لایو شما را تا آخر تماشا کرده‌اند. بالابودن این مقدار به این معنی است که محتوای شما جذاب است؛ اما کم‌بودن آن یعنی ویدئوهای شما خیلی طولانی هستند. ممکن است آن‌ها خسته‌کننده باشند یا چیزی که کاربر انتظار دارد نباشند.

audience insights 7efbe40a 8453 4fce ae30 cd86ce915107

با ۶ روش اعتمادسازی در اینستاگرام آشنا شوید

محتوای پیشنهادی برای لایو اینستاگرام

همان‌طور که در بالا گفته شد داشتن فعالیت مداوم در اینستاگرام اهمیت دارد؛ بنابراین در ادامه درباره‌ی ایده‌های مناسبی که برای برگزار کردن لایو وجود دارد صحبت می‌کنیم:

  • پرسش‌ و پاسخ

یک جلسه پرسش‌وپاسخ ساده به شما کمک می‌کند به مهم‌ترین سؤالات مشتریان خود جواب دهید، سؤالاتی مانند اینکه شما چه کسی هستید؟ نام تجاری شما نماینده چیست؟ افراد چرا باید به شما توجه نشان دهند؟ چرا باید محصولات شما را بخرند و چیزهایی ازاین‌دست. سعی کنید از دنبال‌کنندگان خود بخواهید سؤالاتشان را برای شما ارسال کنند و پس از جمع‌آوری آن‌ها یک لایو اینستاگرامی برگزار کنید. این یک فرصت عالی برای برقراری ارتباط خواهد بود.

  • آموزش

یکی از بهترین شکل‌های بازاریابی که نشانه تشکر از مشتری هم هست، آموزش است. برای مثال اگر از طریق اینستاگرام غذا می‌فروشید دستورالعمل‌های موردعلاقه خود را هم به مشتریان آموزش دهید یا اگر کار آرایشی می‌کنید یک مدل خط چشم زیبا را به مشتریان خود یاد دهید. می‌توانید با آموزش‌های گام‌به‌گام سرگرم‌کننده با مشتری خود در تعامل بمانید.

  • ویدئوهای پشت‌صحنه

یکی از چیزهایی که به اعتمادسازی کمک زیادی خواهد کرد این است که یک نگاه از داخل مجموعه ارائه کنید. استوری‌ها جای بسیار خوبی برای انتشار چنین محتوایی هستند؛ اما گاهی می‌توانید این کار را به‌صورت لایو انجام دهید و جو محیط کار خود را با مشتریان به اشتراک بگذارید.

  • ولاگ

ضبط‌کردن ولاگ این فرصت را ایجاد می‌کند که با مخاطبان خود ارتباط شخصی برقرار کنید. این روشی مشابه گرفتن ویدئوهای پشت‌صحنه است؛ اما یک‌قدم فراتر می‌رود و مشتریان را در احساسات شما شریک می‌کند. این کار مشتریان را به بخشی از فرایند رشد شرکت شما تبدیل می‌کند.

جمع‌بندی

پخش زنده در اینستاگرام راهی عالی است که به کمک آن تعامل خود با مشتریان را افزایش دهید و محصولات محبوب خود را تبلیغ کنید. این روش به شما کمک خواهد کرد مشتریان بالقوه را افزایش دهید و نرخ تبدیل آن‌ها به مشتریان بالفعل را هم افزایش دهید. این مسیر مسیری است که ارزش سرمایه‌گذاری بیشتر را دارد و منجر به افزایش درآمد خواهد شد. روش پرداخت و تحویل صحیح و سالم کالا، ممکن است یکی از عوامل بازدارنده درخرید اینترنتی از اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی باشد سما با ارائه خدمات پرداخت امن در این مسیر همراه شماست. می‌توانید با کلیک بر روی معامله امن، تمام اطلاعات مورد نیاز خود در این زمینه را به‌دست آورید.

منبع: Instagram Live: How To Sell Through Instagram Live Shopping

منبع
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.