خرده فروشی سنتی در مقابل تجارت الکترونیک: تفاوت چیست؟

487

خرده فروشی آنلاین همچنان از نظر محبوبیت و سودآوری در حال رشد است و نزدیک به ۲۰ درصد از خرده‌ فروشی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. البته این به معنای عقب افتادن فروشگاه‌های فیزیکی نیست. هم خرده فروشی و هم تجارت الکترونیک، فرآیند فروش محصولات یا خدمات یک کسب و کار را به یک مصرف کننده منفرد توصیف می‌کنند. اما روشی که خرده فروشی با آن انجام می‌شود، با روش فروش در تجارت الکترونیک متفاوت است و مزایا و محدودیت‌های خود را دارد. در این مطلب از مجله سما به تفاوت خرده فروشی با تجارت الکترونیکی می‌پردازیم. 

خرده فروشی چگونه کار می‌کند؟

خرده فروشی چگونه کار می‌کند؟

خرده فروشی به فروشی گفته می‌شود که در فروشگاه‌های فیزیکی با استفاده از پایانه فروش (POS) انجام می‌شود. خرده‌فروشی فروشگاه‌های سنتی شامل همه چیز می‌شود، از فروشگاه‌های زنجیره‌ه‌ای بزرگ مانند مراکز خرید و فروشگاه‌های مواد غذایی گرفته تا فروشگاه‌های کوچک‌تر و شخصی. فروشگاه‌های خرده‌فروشی از یک مدل کسب‌وکار استفاده می‌کنند که بر زنجیره تامین متکی است و آنها آخرین حلقه در آن زنجیره قبل از رسیدن محصولات یا خدمات به مشتریان هستند. کالاها از تولیدکننده به عمده‌فروش، سپس به توزیع‌کننده، سپس به فروشگاه فیزیکی و در نهایت به مصرف‌کننده می‌رسد.

تجارت الکترونیک چگونه کار می‌کند؟

تجارت الکترونیک به صورت دیجیتالی انجام می‌شود. خرید آنلاین را می‌توان از طریق فروشگاه‌های آنلاین یا شبکه‌های اجتماعی انجام داد. در مقایسه با همتایان خرده فروش خود، مراحل زنجیره تامین در مدل‌های کسب و کار تجارت الکترونیک کم‌تر است. زیرا خرده‌فروشان آنلاین گزینه‌های بیشتری در مورد انبار کردن و ارسال کالاهای خود دارند.

از محبوب‌ترین روش‌ها در تجارت الکترونیک می‌توان به دراپ شیپینگ (Dropshipping) و توزیع مستقیم به مصرف کننده (Direct To Customer) را نام برد. در روش دراپ شیپینگ، یک کسب و کار تجارت الکترونیک محصولاتی را می‌فروشد که انبار شده و از طرف شخص ثالث به مشتریان ارسال می‌شود. در مقایسه با روش DTC، کالاها به طور مستقیم به مشتری ارسال می‌شود و عمده فروشان یا خرده فروشان شخص ثالث در فروش  آن نقشی ندارند.

با تجارت سریع (Q-Commerce) بیشتر آشنا شوید.

تفاوت خرده فروشی با تجارت الکترونیکی برای مصرف کنندگان

خرید از یک فروشگاه به معنای حضور در یک مکان فیزیکی، پیدا کردن اقلام مورد نیاز با کمک یک فروشنده، تکمیل خرید و سپس بردن کالاهای خریداری شده به خانه است. از سوی دیگر، در خرید آنلاین نقاط ورود بالقوه زیادی وجود دارد. مشتری می‌تواند به صورت مستقیم وارد یک فروشگاه اینترنتی شود یا از طریق کمپین بازاریابی دیجیتال یا تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یک فروشگاه آنلاین جدید پیدا کند. سپس به جستجوی محصولاتی که نیاز دارد بپردازد، قیمت‌ها را مقایسه و  خرید خود را نهایی کند. در نهایت منتظر ارسال محصولات خریداری شده به آدرس دلخواه باشد. 

تصمیم گیری بین اینکه کدام روش مناسب‌تر است به نوع تجربه خریدی که مشتری ترجیح می‌دهد، بستگی دارد؛ مانند سطح تعامل خدمات مشتری مورد نظر و اینکه کدام تجربه خرید برای سبک زندگی مشتری راحت‌تر است.

تجربه خرید

شباهت: هم خرده فروشی و هم تجارت الکترونیک رای بهبود تجربه خرید و ارائه محصولات به شیوه‌ای جذاب به روش‌های بازاریابی و نظارت متکی هستند. هویت برند همچنین به عنوان راهی برای ایجاد آشنایی و سازگاری نقش مهمی در هر دو رسانه دارد.

تفاوت: در مدل  آنلاین، خریداران برای تصمیم‌گیری باید به مواردی مانند توضیحات محصول، تصاویر و بررسی‌ها اعتماد کنند. همچنین می‌توانند با کمی تحقیق بیشتر، قیمت اقلام مختلف را در سایر فروشگاه‌های آنلاین مقایسه کنند.

با این حال، در یک فروشگاه فیزیکی، خریداران می‌توانند به صورت فیزیکی محصولات را لمس کنند و با فروشنده در ارتباط باشند. به عنوان مثال، مشتری می‌تواند روی تشک بنشیند تا از راحتی آن مطمئن شود یا برای اطمینان از سایز درست کفش‌، آن‌ها را بپوشد. داده‌ها نشان می‌دهند که این رویکرد باعث می‌شود مصرف‌کنندگان در خرید خود احساس اطمینان بیشتری داشته باشند. نرخ بازگشت محصولات در خرده‎فروشی‌های آنلاین ۲۰ درصد از اقلام خریداری‌شده است در حالی که این رقم برای فروشگاه‌هایی فیزیکی ۹ درصد تخمین زده می‌شود.

خدمات مشتری

شباهت: خرده فروشی و فروش تجارت الکترونیک هر دو از خدمات مشتری برای حل مشکلات مشتریان، پاسخ به سؤالات و ارائه کمک در مورد بازگشت و هرگونه نگرانی پس از خرید استفاده می‌کنند.

تفاوت: در فروشگاه‌های فیزیکی، فروشندگان به صورت فعال با مشتریان در ارتباط هستند، به مشتریان خوش آمد می‌گویند، در حین بررسی کالاها، آن‌ها را راهنمایی کرده و در مرحله پرداخت آن‌ها را همراهی می‌کنند. 

در تجارت الکترونیک، خدمات مشتریان واکنش‌پذیرتر است: مشتریان برای تکمیل خرید خود لزوما نیازی به ارتباط با نمایندگان خدمات مشتری ندارند. با این وجود، دسترسی به تیم پشتیبانی مشتریان از طریق چندین کانال مانند ایمیل، چت آنلاین و شبکه‌های اجتماعی کار آسانی خواهد بود. 

راحتی

شباهت: همه‌ی فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی، خدمات ارسال کالا را ارائه می‌دهند. اما در فروشگاه‌های فیزیکی به نوع کالا بستگی دارد. اقلام بزرگ مانند مبلمان معمولا ارسال می‌شوند. برخی دیگر، اقلامی را ارسال می‌کند که موجودی آن‌ها در فروشگاه به پایان رسیده است. 

تفاوت: خرید آنلاین بسیار راحت انجام می‌شود، با وجود لپتاپ یا تلفن هوشمند، خرید در هر زمان و از هر مکان به راحتی امکان‌پذیر است. مراجعه به یک فروشگاه فیزیکی به زمان بیشتری نیاز دارد. دقیقه‌ها یا ساعت‌هایی صرف رفتن یا یافتن پارکینگ می‌شود می‌تواند به راحتی صرفه جویی شود. از نظر هزینه نیز صرفه‌جویی می‌شود. چه برای پرداخت هزینه حمل و نقل با مترو یا برای رسیدن به مغازه یا پرداخت هزینه بنزین برای رسیدن به آنجا. با این حال، فروشگاه‌های فیزیکی در لحظه احساس رضایت را به مشتری منتقل می‌کنند، زیرا معمولا کالا همان لحظه به دست مشتری می‌رسد و منتظر ارسال کالا نخواهند ماند. 

تفاوت خرده فروشی با تجارت الکترونیک برای کسب و کارها

تفاوت خرده فروشی با تجارت الکترونیک برای کسب و کارها

انتخاب بین فروش خرده فروشی و تجارت الکترونیک برای صاحبان کسب و کار، به افراد و چیزی که می‌فروشند، بستگی دارد. بین فردی که فروشنده تعداد اندکی محصول است و شخصی که یک تجارت بزرگتر و معتبر با هزاران محصول را ارائه می‌کند، تفاوت زیادی وجود دارد.

برای انتخاب خرده فروشی یا تجارت الکترونیک باید فاکتورهای مختلفی از کسب و کار خود را بررسی کنید؛ مانند هزینه اولیه سرمایه گذاری، دامنه عملیات تجاری و توانایی فروش محصولات از طریق کانال‌های متعدد.

سطح سرمایه‌گذاری و هزینه

شباهت: سطح سرمایه‌گذاری هم برای خرده‌فروشی و هم برای تجارت الکترونیک به عوامل مختلفی مانند هزینه‌های اولیه راه‌اندازی، تنوع محصولات یا خدمات بستگی دارد؛ اینکه آیا تعداد انگشت شماری از کالاها را می‌فروشید یا صدها مورد را. 

تفاوت: راه اندازی و مدیریت یک فروشگاه آنلاین معمولاً هزینه کمتری نسبت به سرمایه گذاری در یک فروشگاه فیزیکی دارد. در حالت اول ابتدا باید در یک پلتفرم تجارت الکترونیک سرمایه گذاری کنید، خرید دامنه و ابزارهای بازاریابی دیجیتال، از جمله موارد دیگر است. با این حال، راه اندازی فروشگاه فیزیکی بسیار پرهزینه و پرزحمت‌تر است. از جمله مواردی که صاحبین این کسب و کار باید درنظر داشته باشند، می‌توان به هزینه‌های اجاره، بیمه سالانه، هزینه های بازاریابی و موارد دیگر اشاره کرد.

عملیات

شباهت:هم فروشگاه‌های فیزیکی و هم فروشگاه‌های آنلاین برای نظارت بر موجودی و پیگیری هزینه‌ها به عملیات تجاری متکی هستند.

تفاوت: فروشگاه‌های سنتی ممکن است به کارهای دستی زیادی نیاز پیدا کند. هزینه‌هایی شامل استخدام کارمندان، حفظ موجودی و فضا و مقابله با تغییرات عرضه و تقاضا نیز اضافه می‌شود.

از سوی دیگر، می‌توان با ابزارهای مختلف تجارت الکترونیک، این عملیات را تا حد زیادی خودکار کرد. این ابزارها در ساده‌سازی وظایف، از مدیریت روزانه موجودی تا کمپین‌های بازاریابی دیجیتال فصلی، نقش مهمی ایفا می‌کند. 

فروش محصولات از طریق کانال مختلف

شباهت: فروش در خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک زمانی بهبود می‌یابد که محصولات از طریق کانال‌های مختلف عرضه شوند. برای این کار باید چندین نقطه تماس با مصرف‌کنندگان وجود داشته باشد. این نقاط تماس ممکن است  شبکه‌های اجتماعی، نظرات مشتریان یا بازاریابی ایمیلی باشد تا آن‌ها بتوانند محصولات را به راحتی پیدا و خریداری کنند.

تفاوت: تقریبا همه فروشگاه‌های فیزیکی اصلی، فروش خود را از طریق کانال یکپارچه (Omnichannel) انجام می‌دهند.  (در این روش جالب مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولات را هم در فروشگاه و هم در نسخه اختصاصی همان فروشگاه آنلاین پیدا کنند). از سوی دیگر در تجارت الکترونیک، کانال یکپارچه به معنی فروش محصولات در وبسایت اختصاصی، شبکه‌های اجتماعی یا اپ موبایل است.

برای انتخاب بین خرده فروشی و تجارت الکترونیک باید چه مواردی را درنظر بگیرید؟

صاحبین کسب و کار  برای انتخاب بین خرده‌فروشی یا تجارت الکترونیک باید سه فاکتور مهم را درنظر بگیرند:

مدل کسب‌وکار:برخی از مدل‌های کسب‌وکار برای خرده‌فروشی مناسب‌تر هستند؛ برخی دیگر برای تجارت الکترونیک. بنابراین باید به سوالاتی پاسخ دهید که در این تصمیم‌گیری کمک کند. آیا می‌خواهید از یک عمده فروش و توزیع کننده استفاده کنید؟ آیا محصولات را بدون واسطه و مستقیم به مصرف کننده می‌فروشید؟ آیا محصولاتی را می‌فروشید که خودتان ساخته اید؟

هزینه‌های راه‌اندازی: راه اندازی هر کسب و کاری می‌تواند پرهزینه باشد. پس از مشخص کردن بودجه، هزینه‌های سربار و سایر هزینه های اجاره و راه اندازی یک فروشگاه فیزیکی را در مقابل استفاده از یک پلتفرم تجارت الکترونیک محاسبه کنید. به یاد داشته باشید: همیشه می توانید کسب و کار خود را توسعه دهید.

اندازه و مقیاس: در مورد مقیاس‌بندی، اندازه کسب و کار و تعداد کالاها و خدمات ارائه شده را در نظر بگیرید. بسته به این پاسخ، می توانید خرده فروشی، تجارت الکترونیک یا ترکیبی از هر دو را انتخاب کنید.

سخن آخر

اگرچه خرده فروشی و تجارت الکترونیک اشتراکات زیادی دارند، اما در نهایت تجربیات بسیار متفاوتی را برای مشتریان و صاحبان مشاغل ایجاد می‌کنند. انتخاب هر یک از این دو، برای فروش محصولات یا ارائه خدمات به طور شکل قابل توجهی به مدل کسب و کار انتخاب شده، هزینه‌های راه اندازی، اندازه و سایز کسب و کار بستگی دارد. راهکارهای امن سما در تجارت الکترونیک در خدمت شماست. 

منبع: Shopify

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.