فیشینگ اینستاگرام و نحوه گزارش آن به پلیس فتا را بدانید!

685

با گسترش استفاده از صفحات مجازی در اپلیکیشن‌های مختلف، به‌خصوص اینستاگرام، سوءاستفاده از حساب کاربری افراد در این صفحات نیز افزایش یافته است. به همین دلیل، نیاز است تا با آشنایی با این روش‌های کلاهبرداری، از وقوع آن‌ها پیشگیری کنید و در صورتی که پیش آمد؛ راه بازگشت اطلاعات خود را بدانید. یکی از کلاهبرداری‌هایی که این روزها رواج یافته است، فیشینگ اینستاگرام (Instagram Phishing) است که می‌تواند برای انواع صفحات اینستاگرامی از صفحات شخصی تا فروشگاه‌های اینستاگرامی اتفاق افتد. در این مطلب از مجله سما می‌‌خواهیم شما را با روش‌های جلوگیری از فیشینگ اینستاگرام آشنا کنیم.

مفهوم فیشینگ اینستاگرام

فیشینگ اینستاگرام چیست و چگونه کار می کند؟

پیش از آن‌که بخواهیم با روش‌های پیشگیری یا روش‌های بازگشت اطلاعات آشنا شویم، بهتر است مفهوم فیشینگ اینستاگرام را بدانیم.

کلاهبرداری‌هایی که به روش فیشینگ اتفاق می‌افتند، انواع متفاوتی دارند و ممکن است کلاهبرداران، یک سایت، یک حساب‌ کاربری، رمزارزهای دیجیتال و… را مورد حمله قرار دهند. با این‌حال، در این مطلب در ارتباط با فیشینگ اینستاگرام صحبت کرده‌ایم.

هدف از فیشینگ، دستیابی به اطلاعات حساب کاربری شما است تا بتوانند، اکانت یا حساب کاربری شما را کنترل کنند. ممکن است در ابتدا، به‌نظر برسد که هیچ فردی، به راحتی این اطلاعات را در دسترس کسی قرار نمی‌دهد؛ با این‌حال روش‌هایی که برای این منظور به‌کار گرفته می‌شود، سبب می‌شود تا شما در شرایط هیجانی و یا بدون دقت به جزئیات، اطلاعات حساب خود را فاش کنید.

چنانچه یک حساب فروشگاهی داشته باشید، با از دست دادن اطلاعات خود، ممکن است از دنبال‌کننده‌های شما سوءاستفاده و به اعتبار شما لطمه‌ای وارد شود. ممکن است در حساب شخصی شما اطلاعاتی درج شود که برخلاف میل شما باشد. همچنین اطلاعات تصویری و یا ویدئویی ذخیره شده در این حساب نیز به راحتی قابل دسترس کلاهبرداران قرار می‌گیرد.

در ادامه چند مورد از نمونه های فیشینگ اینستاگرام را آورده‌ایم.

نمونه‌های فیشینگ اینستاگرامی چیست؟

همان‌طور که پیشتر گفته شد، روش‌های مختلفی برای فیشینگ اینستاگرام وجود دارد که براساس پیشرفت اقدامات امنیتی اینستاگرام، به‌روز می‌شود و تغییر می‌کند. با این‌حال دو روش وجود دارد که اغلب کسانی که حساب آن‌ها مورد حمله قرار گرفته‌است، با آن روبه‌رو شده‌اند.

در روش اول، ممکن است از طریق Direct Message یا ایمیل، پیامی برای شما ارسال شود که به‌نظر برسد از سمت پلتفرم اینستاگرام ارسال شده‌است. محتوای این پیام، به شما اخطار می‌دهد که شخصی اقدام به ورود به حساب اینستاگرامی شما کرده‌است و باید با وارد کردن اطلاعات حساب خود، مجدد اقدام به ورود به حساب کاربری خود کنید.

صفحه‌ای که پس از کلیک برای ورود به حساب کاربری خود به آن وارد می‌شوید، بسیار مشابه با صفحه ورود اینستاگرام است و در این لحظه شما به جزئیات و تفاوت‌هایی که آدرس سایت (URL) دارد و یا ویژگی‌های جزئی متفاوت با صفحه اصلی، دقت نمی‌کنید و با وارد کردن اطلاعات حساب خود در واقع آن‌ها را در دسترس کلاهبرداران قرار می‌دهید.

در روش دوم نیز مشابه روش اول، ایمیل یا پیامی دریافت می‌کنید که به شما مژده می‌دهد که یک ویژگی خاص برای حساب کاربری شما فعال شده‌است یا یک پیشنهاد ویژه برای شما ایجاد شده‌است و تنها باید بر روی یک لینک کلیک کنید.

در این روش نیز شما با کلیک بر روی یک لینک جعلی، اجازه ورود کاربران به اکانت اینستاگرامی خود را می‌دهید و فیشینگ اینستاگرام اتفاق می‌افتد.

تفاوت فیشینگ اینستاگرام و هک اکانت

بسیاری از افراد، تصور می‌کنند که فیشینگ و هک کردن، یکسان هستند؛ با این‌حال این دو مفهوم در دنیای دیجیتال، تفاوت‌هایی دارند که به آن خواهیم پرداخت.

با وجود آن‌که در فیشینگ و هک کردن اکانت، از اطلاعات افراد استفاده می‌شود؛ اما مهم‌ترین تفاوت فیشینگ اینستاگرام و هک اکانت، این است که در فیشینگ، به یک فرد خاص حمله می‌شود تا اطلاعات مهم او، همچون کدملی، شماره تلفن، اطلاعات ایمیل و… را در اختیار بگیرند. با این‌حال، هک کردن یا اسپوفینگ (Spoofing) نوعی جعل هویت به حساب می‌آید که اغلب سازمان‌ها و پلتفرم‌های بزرگ و اصلی را مورد هدف قرار می‌دهد.

هنگامی‌که یک اکانت یا وب‌سایت هک می‌شود، مهاجم یا کلاهبردار، از هویت سازمان یا شخص استفاده می‌کند تا از کاربران آن، اطلاعات حساس و شخصی آن‌ها را دریافت کند. در حقیقت، مهاجم با جعل هویت سازمان یا پلتفرم یا شخص، با مخاطبان و کاربران آن تماس برقرار می‌کند تا اطلاعات آن‌ها را به‌دست آورد.

با وجود آن‌که ممکن است بسیاری از افراد تفاوت فیشینگ اینستاگرام و هک اکانت را ندانند؛ با این‌حال، در بسیاری از موارد در پلتفرم اینستاگرام، این دو اصطلاح به‌جای یک‌دیگر به‌کار می‌روند.

راهکارهای جلوگیری از فیشینگ اینستاگرام

برای پیشگیری از کلاهبرداری به روش فیشینگ، راه‌های گوناگونی وجود دارد که بخشی از آن به دقت فردی و بخشی دیگر به ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای این پلتفرم، باز می‌گردد. در این بخش روش‌های جلوگیری از فیشینگ اینستاگرام را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

روش‌های جلوگیری از فیشینگ اینستاگرام

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید، حفظ خونسردی شخصی، در مواجهه با پیام‌هایی است که به‌صورت ایمیل یا در اینستاگرام دریافت می‌کنید. برای پیشگیری از اتخاد تصمیم‌های عجولانه، ساده‌ترین راه حفظ خونسردی و بررسی دقیق است. سپس می‌توانید برای بررسی بهتر از روش‌های زیر استفاده کنید.

کلیک کنید تا بدانید چگونه می‌توان به فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد!

بررسی ایمیل‌های ارسالی از طریق اینستاگرام

از آن‌جایی‌که فیشینگ اینستاگرام بسیار گسترش یافته‌است، پلتفرم اینستاگرام برای پیشگیری از وقوع آن، این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید از طریق حساب کاربری خود، ایمیل‌هایی که از طریق اینستاگرام ارسال شده‌است را مشاهده کنید. برای این‌کار، کافی است تا از بخش تنظیمات (Setting)، وارد امنیت (Security) شوید. در این بخش با ورود به «ایمیل‌ها از Instagram» (Emails from instagram) می‌توانید ایمیل‌هایی که در ۱۴ روز گذشته از طرف اینستاگرام برای شما ایمیل شده است را در بخش امنیت (security) و موارد دیگر (Other) مشاهده کنید.

فعال‌کردن احراز هویت دو عاملی (۲FA)

این ویژگی نیز از طرف پلتفرم اینستاگرام در دسترس کاربران قرار گرفته‌است تا بتوانند به کمک یک عامل ثانویه، هنگام ورود به حساب کاربری، امنیت حساب خود را افزایش دهند. برای استفاده از این روش، دو راهکار وجود دارد. در راهکار اول می توانید با راه‌اندازی Google Authenticator، هنگام هربار ورود به اینستاگرام، یک کد دریافت کنید که قابل تکرار نباشد. راهکار دوم نیز فعال‌سازی ارسال پیامک به تلفن شما است که با وجود قدیمی بودن، می‌تواند راهکار خوبی باشد. برای استفاده از این روش‌ها از بخش تنظیمات (Setting)، وارد امنیت (Security) شوید و احراز هویت دو عاملی (Two-factor authentication) را انتخاب کنید.

عدم کلیک کردن بر روی لینک‌های مختلف

یکی از روش های جلوگیری از فیشینگ اینستاگرام کلیک نکردن بر روی لینک‌های مختلف است. کلاهبرداران می‌توانند سایت‌هایی بسیار مشابه با سایت‌ اصلی ایجاد کنند و لینک‌هایی در اختیار شما قرار دهند که تنها یک تفاوت جزئی با لینک اصلی دارد. به همین دلیل بهتر است تا حد امکان از تایپ لینک‌ها، به‌جای کپی کردن و کلیک کردن بر روی آن‌ها استفاده کنید. همچنین لینک‌هایی که در اختیار شما قرار داده می‌شود را به‌درستی بخوانید تا هرگونه تفاوت جزئی را متوجه شوید و همچنین از برنامه‌های آنتی‌ویروس که مانع از ورود به سایت‌های تقلبی می‌شود، استفاده کنید.

احتیاط در نصب برنامه‌های جانبی برای پیشگیری از فیشینگ اینستاگرام

یکی از راه‌های پیچیده‌تر برای دسترسی به اطلاعات حساب کاربری اینستاگرام شما، استفاده از برنامه‌های جانبی است. به همین دلیل باید هنگام دانلودکردن هر برنامه‌ای، به دسترسی‌های آن برنامه دقت کنید و اجازه دسترسی به اینستاگرام را به برنامه‌های مختلف ندهید؛ مگر آن‌که آن برنامه، معتبر باشد.

چگونه فیشینگ اینستاگرام را به مسئولان اطلاعاتی گزارش دهیم؟

چنانچه جرمی در فضای مجازی همچون تلگرام و اینستاگرام رخ دهد، به کمک راهکارهای قانونی و حقوقی می‌توان آن‌ها را پیگیری کرد و به نهادهایی همچون دادسرای جرایم رایانه‌ای و پلیس فتا آن‌ها را گزارش داد.

در حقیقت، چنانچه کلاهبرداری یا فیشینگ از طریق فضای اینستاگرام اتفاق افتاده باشد، یکی از روش‌های گزارش فیشینگ اینستاگرام، اعلام آن به پلیس فتا است تا آن را پیگیری کند. با این‌حال، ممکن است در صورت ورود کلاهبرداران به حساب کاربری شما، جرم قابل توجهی صورت نگرفته باشد و تنها بازپس‌گیری حساب کاربری خود و اطمینان از عدم وقوع جرم، کافی باشد.

در برخی مواقع، ممکن است از طریق حساب کاربری شما، پست‌های غیرقانونی منتشر شده باشد و یا از سایر افراد کلاهبرداری صورت گرفته‌باشد که در این‌صورت باید با تماس با شماره ۰۹۶۳۸۰، گزارش این تخلف را به پلیس فتا بدهید تا به‌طور قانونی پیگیری شود. این موضوع به‌ویژه برای افرادی که دارای حساب کاربری فروشگاهی در اینستاگرام هستند، اهمیت دارد.

کلیک کنید تا با راهکارهای اعتمادسازی در اینستاگرام آشنا شوید!

پرداخت امن

از حساب کاربری و معاملات خود، حفاظت کنید!

همان‌گونه که گفته شد، می‌تواند به کمک روش‌های جلوگیری از فیشینگ اینستاگرام، از وقوع جرائم مرتبط با آن جلوگیری کرد. با این‌حال، ممکن است هنگام خرید از وب‌سایت‌هایی که لینک آن‌ها در یک حساب کاربری اینستاگرامی داده شده‌ است و یا خرید از حساب‌هایی که امنیت بالایی ندارند، اطلاعات حساب بانکی خود را نیز در معرض سوءاستفاده قرار دهید.

علاوه‌بر آن‌که کلاهبرداری در فضای مجازی و فیشینگ اینستاگرام رخ می‌دهد؛ باید هنگام خرید از وب‌سایت‌ها و صفحات مجازی نیز مراقب افراد خاطی و کلاهبرداران باشید. برای آن‌که بتوانید نسبت به معاملاتی که به‌صورت آنلاین انجام می‌دهید مطمئن باشید، بهتر است تنها از صفحه‌های مجازی و وب‌سایت‌هایی خرید انجام دهید که از روش‌های پرداخت امن استفاده می‌کنند.

همچنین برای پیشگیری از وقوع جرم به کمک اطلاعات حساب کاربری یا فیشینگ اینستاگرام و سایر درگاه‌های مجازی، صاحبان مشاغل و فروشگاه‌های آنلاین نیز می‌توانند به کمک استفاده از سیستم اسکرو یا پرداخت امن، به مشتریان خود تجربه یک خرید امن را هدیه کنند. سیستم پرداخت امن، به کمک احراز هویت فروشنده و همچنین اطمینان از پرداخت مشتری، امکان یک معامله امن را ایجاد می‌کند؛ برای آشنایی بیشتر با پرداخت امن، بر روی سما کلیک کنید تا به صفحه اصلی سامانه امن معاملات ایران، سما، هدایت شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.