۱۰ معیار آنالیز اینستاگرام که شما را به موفقیت میرساند!
اگر در دنیای تجزیهوتحلیل دادههای دیجیتالی، تازهکار هستید؛ ممکن است آنالیز اینستاگرام و یا هر شبکه اجتماعی دیگری، برای شما دلهرهآور و ترسناک باشد. با اینحال، اگر بتوانید روش و معیارهای آنالیز پیج اینستاگرام را یاد بگیرید، میتوانید بدون نیاز به اپلیکیشنها و سایتهای مختلف، اینکار را انجام دهید و انقلابی در رشد برند خود داشته باشید. در این مطلب از بلاگ سما، میخواهیم مهمترین معیارها و نحوه آنالیز آنها در اینستاگرام را به شما بگوییم.
کدام معیارهای اینستاگرام را باید بررسی کنید؟
در این مطلب، ۱۰ معیار اینستاگرام را برای شما آوردهایم که به شما کمک میکند یک شبکه اجتماعی قویتر داشته باشید. رعایت این معیارها سبب میشود که بدون نیاز به هرگونه برنامه آنالیز پیج اینستاگرام، صفحه خود را بهبود دهید. این ده معیار، شامل موارد زیر است:
- Reach
- خرید درونبرنامهای
- نرخ تعامل
- مشاهده استوریهای اینستاگرام
- تعامل با Reels اینستاگرام
- بهترین زمان برای بارگذاری پست
- میزان رشد
- میزان ترافیک
- تعداد دفعات ذخیره پست
- به اشتراکگذاری
در ادامه، هر یک از این معیارها را بهطور دقیق بررسی میکنیم.
۱. میزان دسترسی یا Reach
وقتی صحبت از بررسی عملکرد برند شما در اینستاگرام میشود، میزان دسترسی یا Reach، یکی از مهمترین معیارهایی است که باید آن را در نظر بگیرید.
Reach نشاندهنده تعداد پیجهای اینستاگرامی است که پست شما را دیدهاند. هرچه تعداد آن بیشتر باشد، یعنی آگاهی از برند شما افزایش یافتهاست و بیشتر دیده شدهاید.
بنابراین، اگر میخواهید آگاهی از برند خود را افزایش دهید و در شبکههای اجتماعی دیده شوید و بیشترین تعداد کاربر ممکن را جذب کنید؛ باید تعداد Reach خود را افزایش دهید.
اگر برخی از پستها کمتر از حد معمول دیده شدهاند و Reach بالایی نداشتند، میتوانید از آنها استفاده کنید تا مشکلات خود را پیدا کرده و در پستهای دیگر تکرار نکنید. هشتگهایی که استفاده میکنید، Call To Action (CTA) یا دعوت به اقدامی که در پست انجام دادهاید تا تعامل را افزایش دهد، زمان انتشار پست و همچنین خاص بودن محتوای شما، مواردی هستند که تاثیر مستقیمی بر تعداد Reach دارند و با بهینه کردن آنها، میتوانید نتایج بهتری کسب کنید.
برای استفاده درست از هشتگها این مطلب را بخوانید.
میزان Reach مهمتر است یا Impressions؟!
در حقیقت، Reach تعداد بازدیدهای متفاوت و منحصربهفرد را نشان میدهد؛ اما Impressions، تعداد کل بازدیدها را نشان میدهد و حتی اگر فردی ۵بار یک پست را نگاه کند، تعداد Impression افزایش مییابد.
بنابراین، هنگام آنالیز اینستاگرام اطلاعاتی که Reach به شما میدهد، نشاندهنده میزان آگاهی از برند شماست و برای برندسازی و جذب مخاطب، اهمیت بالایی دارد.
۲. خرید درون برنامهای
اینستاگرام، ویژگیهای زیادی دارد که به برندها کمک میکند تا فروش خود را درون این برنامه، افزایش دهند. یکی از این ویژگیها، برچسبگذاری روی محصولات و خرید مستقیم از صفحه اینستاگرامی، بدون خروج از اپلیکیشن است. برای بسیاری از فروشگاهها، بررسی معیار خرید درونبرنامهای، اهمیت زیادی دارد.
به کمک ویژگی خرید درونبرنامهای اینستاگرام، چنانچه پرداخت اینستاگرام خود را فعال کرده باشید؛ میتوانید میزان بازدید از صفحه محصول را در insight خود ببینید. برای آشنایی بیشتر با خرید درونبرنامهای، نقش اینستاگرام در سوشال کامرس را مطالعه کنید.
علاوهبر خرید درونبرنامهای، میتوانید لینک ورود به سایت فروشگاهی خود را در بخش بیو پیج قرار دهید.
۳. نرخ تعامل
نرخ تعامل، شاخص کلیدی است که میزان پاسخگویی مخاطبان به محتوای شما را نشان میدهد. آنالیز فالوور اینستاگرام از نظر کامنت گذاشتن، لایک کردن، ذخیره محتوا و به اشتراکگذاری آن، نشاندهنده نرخ تعامل پیج شماست.
برای آنکه نرخ تعامل خود را محاسبه کنید، روش دقیقی وجود ندارد؛ اما اغلب افراد معتقد هستند که به کمک این محاسبه در آنالیز اینستاگرام خود، میتوانید درصد تعامل خود را محاسبه کنید: «تعداد کل لایکها و کامنتهای خود را بر تعداد فالوورهای خود تقسیم کنید و نتیجه را در ۱۰۰ ضرب کنید.»
اگر نرخ تعامل شما بالا باشد؛ یعنی تعداد زیادی از افرادی که شما را دنبال میکنند، با محتوای شما درگیر هستند. اگر این درصد پایین باشد، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ برای مثال ممکن است محتوای شما با جامعه هدف و مخاطبان شما، همخوانی نداشته باشد و یا در زمان مناسبی پست خود را بارگذاری نمیکنید.
توجه به این نکته، بسیار اهمیت دارد؛ زیرا به شما کمک میکند تا یک استراتژی مناسب برای تولید محتوای مناسب با جامعه هدف خود ایجاد کنید.
این نکته در بررسی نرخ تعامل را فراموش نکنید که نرخ تعامل برای محتواهای ویدئویی ممکن است کاملا درست نباشد؛ زیرا بسیاری از افراد ممکن است درگیر تماشای آن شوند، اما آن را لایک نکنند. معیار قابل اعتمادتر برای ویدئوها، Reach و کامنتها است.
۴. مشاهده استوریهای اینستاگرام
یکی از بهترین راهها برای ایجاد ارتباط قوی با مخاطبان، استوری اینستاگرام است. با بررسی تعداد بازدیدها، تعداد بازگشت به استوری قبل یا رفتن به استوری بعد، به شما کمک میکند تا متوجه شوید که مخاطبان، از چه نوع محتواهایی در استوری بیشتر خوششان میآید.
برای آنالیز استوریهای اینستاگرام، باید معیارهایی را در نظر بگیرید تا بتوانید محتوای کاربرپسند تولید کنید. دو روش در ادامه آمدهاست که به شما کمک میکند تا آنالیز اینستاگرام را در بخش استوریها انجام دهید.
روش اول
اولین مورد، بررسی نرخ تماشا تا انتهای استوری است. چنانچه بیشتر از یک استوری داشته باشید، این معیار به شما نشان میدهد که چند نفر تا آخرین استوریهای شما را تماشا کردهاند. به کمک این فرمول از انواع سایت رایگان آنالیز پیج اینستاگرام بینیاز میشوید: «تعداد بازدیدهای استوری آخر را به تعداد بازدیدهای استوری اول تقسیم کنید و نتیجه را در ۱۰۰ ضرب کنید.»
روش دوم
مورد دوم، در ارتباط با میزان تماشای افراد تا آخر هر اسلاید است که به آن نرخ تکمیل هر استوری میگوییم. این مورد نیز در آنالیز اینستاگرام نشاندهنده جذاب بودن محتوای اسلایدهاست.
برای آنکه بدون نیاز به پیدا کردن بهترین اپلیکیشن آنالیز پیج اینستاگرام، بتوانید نرخ تکمیل هر استوری را محاسبه کنید، از این فرمول استفاده کنید: «تعداد Impressions منهای تعداد خروج از استوری، تقسیم بر تعداد Impressions»
به کمک این دو روش، میتوانید روش بهبود محتوای استوری خود را پیدا کنید.
۵. تعامل با Reels اینستاگرام
ریلزهای اینستاگرام، یکی از بهترین روشها برای برندها و Creatorها هستند که به کمک آن Reach خود را افزایش دهند. ریلزهای جذاب برای تولید محتوا در حوزه آموزش یا نمایش محصولات استفاده میشوند و حتی به کمک آنها میتوان آگاهی از برند را افزایش داد.
آنالیز ریلز اینستاگرام، یکی از روشهای جدید برای بررسی صفحه اینستاگرامی است. با اینحال به کمک Insights ریلزها میتوانید معیارهایی همچون تعداد لایک، کامنت، ذخیره، Reach و تعامل با محتوا را بررسی کنید.
دو ویژگی مهم در تجزیهوتحلیل ریلزها، interaction است که نشاندهنده کاربران منحصربهفردی است ریلز شما را مشاهده کردهاند (تعداد آنها تنها یکبار شمارش میشود) و همچنین Plays است که نشاندهنده تعداد دفعات پخش شدن ریلز شما برای کاربران است.
چنانچه از Reels استفاده کردهاید، نرخ تعامل ریلز را با این فرمول محاسبه کنید: «تعداد interaction ریلز را بر تعداد Plays تقسیم کنید و در ۱۰۰ ضرب کنید.»
این نکته را به یاد داشته باشید که به کمک مقایسه تعداد Plays ریلز، میتوانید هرکدام از ریلزهای خود را با یکدیگر مقایسه کنید تا متوجه شوید که کدام محتوا بیشتر مورد پسند بوده است.
۶. بهترین زمان برای بارگذاری پست
پیدا کردن بهترین زمان برای بارگذاری پستهای خود به کمک آنالیز اینستاگرام، یک راه حل عالی است تا بیشترین مخاطبان خود را با محتوای خود درگیر کنید؛ بهجای آنکه زمانی پست بگذارید که مخاطبان شما فعال نیستند، بر روی موضوعات دیگری تمرکز دارند و یا نیمهخواب هستند.
برخی از انواع سایت ایرانی آنالیز پیج اینستاگرام، جدولهایی را ارائه میدهند که بهترین زمان گذاشتن پستها را پس از بررسی تعداد زیادی از مخاطبین، مشخص کردهاست. با اینوجود، این ساعتها برای کسبوکارها و یا پیجهای مختلف میتواند تا حدودی متفاوت باشد و بهتر است با تجزیهوتحلیل صفحه خود، بهترین زمان بارگذاری پست را پیدا کنید.
۷. میزان رشد
بررسی بخش Growth در پروفایل، همواره اهمیت زیادی داشتهاست؛ اما اینستاگرام معیار «تعداد فالوورهای کسبشده» و «فالوورهای از دسترفته» را به این بخش اضافه کردهاست که میتوانید ببینید در هر روز چه تعداد دنبالکننده به شما میپیوندند یا چند نفر را از دست میدهید.
آنالیز اینستاگرام با این معیار، به شما کمک میکند تا متوجه شوید که چه محتوایی سبب از دست رفتن فالوورهای شما میشود. برای مثال، پس از بهاشتراک گذاشتن یک پست، متوجه میشوید که تعداد زیادی از افراد شما را Unfollow کردهاند که یعنی مخاطبان شما به آن علاقه ندارند و میتوانید برای تعیین استراتژی محتوایی از آن کمک بگیرید.
البته نباید همیشه نگران آنالیز فالوور اینستاگرام باشید، زیرا این معیار معمولا نوسان دارد. به خاطر داشته باشید، اگر مخاطبان شما کمتر باشند اما با تعامل بیشتری با محتوای شما داشته باشند؛ ارزشمندتر است. این مخاطبان، برند شما را دنبال میکنند، محصولات شما را میخرند، بازخورد مفید ارائه میدهند و شما را به دوستان خود معرفی میکنند.
۸. میزان ترافیک
میتوانید از طریق اینستاگرام، ترافیک زیادی را برای سایت خود ایجاد کنید. برای ایجاد ترافیک، میتوانید لینک سایت خود را در بیو قرار دهید و یا لینک آن را در استوری خود قرار دهید. از این طریق به کمک Instagram insights، میتوانید تعداد دقیق کلیکهایی که روی لینک وبسایت شما شدهاست را متوجه شوید. بنابراین با آنالیز اینستاگرام، متوجه میشوید که هدف مخاطبان شما چیست.
همچنین میتوانید با اضافه کردن UTM به لینک استوری خود، از طریق برنامههایی همچون Google Analytics، فروش از طریق ترافیک استوریهای خود را بررسی کنید.
۹. تعداد دفعات ذخیره پست
تعداد ذخیره اینستاگرام معیار مفیدی برای آنالیز اینستاگرام است که به تازگی بررسی شدهاست. با ویژگی ذخیرههای اینستاگرام، کاربران میتوانند یک پست را نگه دارند تا بعدا آن را ببینند. اینکار به سادگی کلیک کردن بر روی علامت پایین هر پست، انجام میشود.
با بررسی تعداد ذخیرهها، میتوانید به مرور زمان متوجه شوید که چه محتوهایی بیشترین تعداد ذخیره را دارند و استراتژی محتوایی خود را براساس آن تنظیم کنید. سعی کنید بیشتر پستهایی تولید کنید که مخاطبان آنها را ذخیره میکنند و به آن باز میگردند، برای مثال نقلقولهای انگیزشی یا پستهای اسلایدی که نکات آموزشی دارند.
۱۰. به اشتراکگذاری
زمانیکه دوست دارید به محتوای شما توجه بیشتری شود، بهاشتراکگذاری همان گزینهای است که به آن نیاز دارید. به عبارت ساده، محتوای بهاشتراک گذاشتهشده، نشان میدهد که پست شما چند بار برای کاربران دیگر فرستاده شدهاست.
بنابراین با آنالیز اینستاگرام و نرخ بهاشتراکگذاری پستهای خود، با محتواهایی که کاربران بیشتر به اشتراک میگذارند و بهصورت فعالانه با آن درگیر میشوند، آشنا میشوید.
با آنالیز اینستاگرام فروش خود را افزایش دهید!
اینستاگرام یکی از رایجترین پلتفرمهایی است که کاربران نهتنها برای سرگرمی، بلکه برای خرید کردن یا حتی آموزش به سراغ آن میروند. به همین دلیل، چنانچه بتوانید کسبوکار خود را بهخوبی تبلیغ کنید؛ میتوانید فروش خود را افزایش دهید. به جای پیدا کردن بهترین سایت آنالیز پیج اینستاگرام، میتوانید با کمک ۱۰ معیار گفتهشده، به رشد پیج اینستاگرامی خود کمک کنید.
البته رشد پیج کسبوکار اینستاگرامی میتواند ابتدا طاقتفرسا بهنظر برسد؛ اما با تمرکز بر روی این راه حلها میتوانید محتواهای کاربرپسند و متناسب با برند خود را تولید کنید و سریعتر رشد کنید. البته در کنار آنالیز اینستاگرام، باید به موارد زیادی از جمله کاربرپسند بودن وبسایت خود، لینکدهی درست برای راحتی کاربران، امکان پرداخت امن و… نیز توجه کنید که هرکدام را در محتواهای مختلفی از وبلاگ سما توضیح دادهایم. برای آشنایی با امکان پرداخت امن، میتوانید بر روی سامانه امن معاملات ایران کلیک کنید و با این روش پرداختی آشنا شوید.