تسویه حساب مطمئن برای فریلنسرها؛ راهکارهایی برای حفظ امنیت مالی

324

فریلنسر بودن، یکی از روش‌های جذاب و بسیار مورد توجه برای کسب درآمد است. با توجه به تکنولوژی روزافزون و گسترش فضای مجازی، فرصت‌های زیادی برای این روش کاری به وجود آمده است. کسب و کارهای بسیاری وجود دارند که در شرایط خاصی تصمیم می‌گیرند بجای استخدام یک نیروی تمام وقت، با فریلنسرها برای انجام دادن پروژه‌های خود همکاری کنند. ارتباط موثر در این نوع سبک کاری چه به عنوان فریلنسر و چه کارفرما تا حدی چالش برانگیز است. به ویژه اگر اولین بار باشد که این کار انجام می‌شود. به همین دلیل ایجاد یک فرایند دقیق برای اجرای تعهدات مالی ضروری به نظر می‌رسد. روش‌های مختلفی برای ایجاد اعتماد متقابل در این حوزه به وجود آمده است. در این مطلب از مجله سما به معرفی یک راه حل مطمئن برای پرداخت و دریافت امن مطالبات مالی بین کارفرما و  فریلنسرها می‌پردازیم.

فریلنسرها و چالش‌های مالی

یکی از مزایای کسب درآمد از طریق فریلنسری، آزادی عمل است. اما این آزادی هزینه‌هایی در پی دارد. تصور کنید که از این طریق؛ درآمد کسب می‌کنید، اگرچه از تردد در ساعات مشخص و حضور در ساختمان‌های اداری رهایی پیدا می‌کنید، اما مسئولیت کارهایی نظیر پیدا کردن مشتری جدید، زمانبندی پروژه‌ها، پشتیبانی، محاسبه مالیات و صورت حساب و در نهایت پیگیری فاکتورهای معوقه به صورت کامل بر عهده شما خواهد بود. شما می‌توانید ساعات کاری خود را به دلخواه تنظیم کنید یا مشتریان مورد علاقه خود را انتخاب کنید، اما در پایان روز هم‌چنان کسب و کاری دارید که باید آن را سرپا نگه دارید. و این اتفاق زمانی می‌افتد که مشتریان‌تان به تعهدات مالی خود عمل کنند. اما اصلی‌ترین مشکلات فریلنسرها در زمینه مالی چیست؟

  1. پیگیری پرداخت
  2. پیگیری فاکتورهای معوقه
  3. شرایط پرداخت خالص
  4. هزینه‌های کارمزد پرداخت

alexander grey 8a5eJ1 mmQ unsplash 1

اسکرو (Escrow)، یک راه حل ساده برای مشکل پیچیده

سرویس اسکرو یا معامله امن یکی از روش‌های ایجاد امنیت در معاملات تجاری است. استفاده از این روش زمانی پیشنهاد می‌شود که دو طرف یک معامله، نسبت به انجام تعهدات فرد دیگر، اطمینان کافی ندارد. برای مثال موقعیت‌هایی که اسکرو می‌تواند استفاده شود شامل خریدهای اینترنتی، قراردادهای فریلنسری، خرید و فروش خودرو، مالکیت معنوی، معاملات املاک و مستغلات و… است.

برای اینکه با سرویس اسکرو بیشتر آشنا شوید؛ به این مثال توجه کنید: آقای آ، پروفایل حرفه‌ای یک تولید کننده محتوا به نام آقای ب را مشاهده کرده و برای کاری با او تماس می گیرد . آنها در مورد یک پروژه با یکدیگر مذاکره کرده و به توافق می‌رسند که آقای ب پس از تحویل ۵۰ صفحه از پروژه آقای آ، دستمزد خود را دریافت می‌کند. پس از توافق، آقای آ معامله‌ای را با سرویس معامله امن سما شروع می‌کند تا بتواند مبلغ توافق شده خود را در حساب اعتماد امانی نگه دارد. به این ترتیب به آقای ب این اطمینان داده می‌شود که در سریع‌ترین زمان ممکن دستمزد خود را دریافت می‌کند. پس از آنکه آقای ب ۵۰ صفحه را به مشتری خود تحویل داد، آقای الف اطلاعات لازم را به سما ارسال می‌کند تا پس از انجام تعهدات و اعلام رضایت هریک از طرفین مبلغ دستمزد به آقای ب پرداخت شود. 

در شرایطی که آقای الف یا آقای ب هریک از توافقات خود را زیر پا بگذارند دیا چار اختلاف شوند، سما وارد عمل می‌شود و با بررسی شرایط و توافق‌های درج شده در قرارداد، موضوع را مورد داوری قرار می‌دهد. 

سرویس اسکرو چیست؟

مزایای استفاده از سرویس معامله امن سما برای خدمات فریلنسری

سرویس اسکرو برای هر دو طرف معامله، یعنی فریلنسر و مشتری مزایای متعددی به همراه دارد. مثلا فریلنسر می‌داند که مشتری پول کافی برای پرداخت دستمزد او را دارد، بنابراین لازم نیست نگران دیرکرد یا عدم پرداخت باشد. در مقابل، مشتری می‌داند که فریلنسر کار را نیمه کاره رها نمی‌کند و اگر به موارد توافق شده پایبند نباشد، سرویس اسکرو پول مشتری در حساب امانی به‌طور ایمن نگهداری می‌کند. از دیگر مزایا می‌توان موارد زیر را نام برد:

شفافیت

سرویس معامله امن سما شفافیت زیادی را برای رابطه مشتری و فریلنسر به ارمغان می آورد. در معامله‌ای که مشتری ایجاد می‌کند تمام بندهای قرارداد و توافقات با عبارات واضح مشخص شده و فریلنسر و مشتری از انتظارات یکدیگر به طور دقیق آگاهند و اتفاق نظر دارند. این مزیت به فریلنسرها کمک می‌کند اعتماد مشتریان مردد و نامطمئن را به دست آورند از افراد بدحسابی که قصد پرداخت مبلغ را ندارند، دوری کنند. 

پرداخت و تسویه حساب به موقع

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که فریلنسرها با آن روبرو هستند، جمع‌آوری پرداخت‌های معوقه از مشتریان است. با استفاده از این سرویس، حواشی عدم پرداخت یا پیگیری برای فاکتورهای معوقه را فراموش خواهید کرد. با واریز مبلغ معامله توسط مشتری و نگهداری از آن در حساب امانی می‌توانید در آرامش پروژه‌های خود را انجام دهید. 

جلب اعتماد مشتریان جدید

سرویس اسکرو به مشتریان این امکان را می‌دهد بر روی کار فریلنسر کمی کنترل داشته باشند. زیرا پیش از آزاد شدن مبلغ پرداختی، آن‌ها باید کار فریلنسر را تایید کنند. بنابراین مشتری اطمینان پیدا می‌کند که انتظاراتش به طور کامل را برآورده خواهد شد. چنانچه فریلنسر قصد همکاری با شرکت‌های بزرگتری را هم داشته باشد، استفاده از این سرویس، او  را فردی حرفه‌ای و قابل اعتماد نشان می‌دهد. 

حل اختلاف

مشتریان معمولاً زمانی که از کار رضایت کافی نداشته باشند، این مسئله را ابراز می‌کنند. بنابراین ترجیح می‌دهند پیش از آزاد سازی مبلغ، فریلنسر تغییری روی آن انجام ندهید تا اعتراض خود را ثبت کنند. از طرف دیگر، فریلنسر می‌تواند در صورت امتناع مشتری از تأیید کار یا درخواست متعدد برای تجدید نظر و اصلاح، شکایت خود را ثبت کنند. در صورت عدم توافق، سرویس اسکرو موظف است اختلاف را به روشی منصفانه حل و فصل کند. در این شرایط، سامانه معاملات امن ایران ابتدا درخواست هریک از طرفین را با دقت بررسی کرده و سعی می‌کند هر دو طرف را به توافق برساند. در نهایت بعد از بررسی دلایل، نظر داوری خود را اعلام می‌‌کند و هر یک از طرفین معامله ملزم به اجرای آن هستند.

کلام آخر

سرویس اسکرو یا معامله امن را می‌توان به عنوان یک راهکار عملی برای حل مشکلات پیش روی فریلنسرها دانست. به کمک اسکرو علاوه بر پرداخت به موقع می‌توانید اعتماد متقابل را در روابط کاری خود افزایش دهید و کسب و کار خود را توسعه دهید. هم‌چنین با آرامش بیشتری به کسب درآمد بپردازند. برای آشنایی بیشتر با مراحل و جزئیات این سرویس می‌توانید صفحه قوانین و مقررات را مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.