۱۲ ترند مهم دنیای فینتک در سال ۲۰۲۳

516

پس از سال ۲۰۲۲ صنعت مالی دیگر مانند گذشته نخواهد بود. با نگاهی به آینده انتظار می‌رود شاهد تغییرات بیشتری در نحوه‌ی زندگی و همچنین تعامل میان افراد باشیم. در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ تأمین مالی فینتک کاهش قابل‌توجهی داشته است و نسبت به سه‌ماهه آخر ۲۰۲۱، ۳۹ درصد کاهش نشان داده است بااین‌حال هنوز هم فینتک بخشی است که بیشترین سرمایه‌گذاری را در جهان به خود اختصاص داده است. در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲، این صنعت ۲۱.۵ میلیارد دلار سرمایه از سراسر جهان جذب کرد.

در حال حاضر ۹۰ درصد مردم آمریکا از خدمات فینتک استفاده می‌کنند. پاندمی کرونا و قرنطینه‌هایی که در جهان اتفاق افتاد فرایندهای مالی را هرچه بیشتر مشتری‌محور کرده است. همین باعث شده است شرکت‌های فینتک تلاش کنند آخرین فناوری‌ها را برای ارائه خدمات در سطح بالا و حفظ نرخ رضایت مشتریان به کار بگیرند. در این مقاله از مجله سما درباره‌ی تعدادی از ترندهای فینتک در سال ۲۰۲۳ صحبت می‌کنیم که می‌تواند شما را به‌روز نگه دارند و حتی مزیت رقابتی برایتان داشته باشند.

بانکداری باز ترند فینتک در سال 2023

۱. بانکداری باز (Open Banking)

طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۴ حدود ۶۴ میلیون نفر از مدم دنیا از بانکداری باز استفاده خواهند کرد که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۰ تقریباً ۵ برابر است.

بانکداری باز روی تبادل اطلاعات مالی کنترل شده تمرکز دارد. دارندگان حساب در این سیستم می‌توانند رویه‌هایی را برای اشتراک‌گذاری ایمن اطلاعات خود با مؤسسات مالی غیرسنتی در اختیار داشته باشند. APIهای قابل‌دسترسی، باعث می‌شوند تأمین‌کنندگان شخص ثالث بتوانند به اطلاعات مشتریان دسترسی داشته باشند. بسیاری از کسب‌وکارهای فینتک که خدماتی مانند بودجه‌بندی، ردیابی هزینه‌ها، برنامه‌ریزی مالی و خدماتی ازاین‌دست را ارائه می‌کنند از بانکداری باز استفاده می‌کنند.

۲. نئو بانک (Neobank)

پاندمی کرونا به ما آموخته است که می‌توانیم هر کاری را از خانه انجام دهیم. صنعت مالی هم این موضوع را جدی گرفته است. فینتک به رشد نئوبانک‌ها هم کمک کرده است. این بانک‌ها شبیه بانک‌های سنتی هستند؛ اما هیچ مکان فیزیکی‌ای ندارند و روی تلفن همراه شما در دسترس‌اند.

در حقیقت یک نئوبانک به تمام ویژگی‌های یک شعبه بانک سنتی مجهز هستند؛ اما آن را در قالبی جدید انجام می‌دهند. بسیاری از شرکت‌ها و مشتریان به دلیل کاهش هزینه و سهولت دسترسی از این روش استقبال کرده‌اند. در حقیقت نئوبانک‌ها نوعی شرکت فینتک هستند که برای کاهش هزینه‌ی خدمات بانکی به وجود آمده‌اند. هر نئوبانکی به‌طورکلی روی خدمات خاصی تمرکز دارد.

طبق آمارهای موجود در سال ۲۰۲۵ تعداد کسانی که در نئوبانک‌ها حساب دارند به ۳۹.۱ میلیون نفر خواهد رسید که افزایش زیادی را در مقایسه با ۲۰ میلیون نفر برای سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. در دورانی که کار از راه دور هنوز هم انتخاب بسیاری از افراد است، نقل‌وانتقالات مالی فوری، امکان ثبت‌نام سریع و دسترسی به بانکداری آنلاین نوعی ضرورت به‌حساب می‌آید.

۳. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (AI&ML)

طبق پیش‌بینی‌ها حجم بازار هوش مصنوعی در دنیای فینتک تا سال ۲۰۲۶ به ۲۶.۶۷ میلیارد دلار برسد. بیشتر از نود درصد کسب‌وکارهای بین‌المللی فینتک در حال حاضر به‌صورت گسترده به این تکنولوژی‌ها وابسته‌اند.

هوش مصنوعی با جمع‌آوری و پردازش داده‌های مربوط به حساب‌های نقدی، حساب‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری‌های مشتریان، به مؤسسات مالی کمک می‌کند تا به‌سلامت مالی مشتریان خود نظارت کنند و خدمات شخصی‌تر و مرتبط‌تری به آن‌ها بدهند. شرکت‌ها می‌توانند از اتوماسیون شناختی، تعامل، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و… برای بهبود بینش خود و بهبود خدمات بانکداری هوشمند استفاده کنند.

۴. مشاوران روباتیک

با توسعه هوش مصنوعی بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌توانند از راهنمایی‌های مالی کامپیوتر بهره‌مند شوند. مشاوران روباتیک و مشاوران مالی شخصی از هوش مصنوعی برای پیداکردن بهترین راه‌ها برای هزینه‌کردن و سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند. این برنامه‌ها می‌توانند واقعاً سودآور باشند.

بر اساس الگوریتم‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌های هوش مصنوعی مشاوران رباتیک می‌توانند:

  • حجم زیادی داده را تجزیه‌وتحلیل کنند.
  • سریع‌تر از مشاوران انسانی خود را با محیط در حال تغییر سازگار می‌کنند و در نتیجه توصیه‌های به‌روزتری دارند.
  • بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را برای رسیدن به اهداف مشخص به سرمایه‌گذاران عرضه می‌کنند.

۵. فعالیت‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)

اگرچه این موضوع بیشتر با بازار ارزهای دیجیتال مرتبط است؛ اما فعالیت‌های مالی غیرمتمرکز یک ترند روبه‌رشد فینتک در سال ۲۰۲۳ هم به‌حساب می‌آید.

بازار DeFi محصولات مالی غیرمتمرکز مختلفی مانند وام، مبادلات و برنامه‌های پرداخت مختلف را عرضه می‌کند. این روش از قراردادهای هوشمند خوداجراشونده برای مدیریت همه چیز استفاده می‌کند، متن‌باز است و در نتیجه اطمینان بیشتری برای کاربران ایجاد می‌کند. DeFi همچنین تعامل چندین بلاک‌چین را با یکدیگر آسان می‌کند و صنعت ارزهای دیجیتال را به سطح جدیدی می‌رساند که برای مخاطبان گسترده‌تری در دسترس خواهد بود.

۶. بلاکچین (Blockchain)

طبق پیش‌بینی‌های موجود بازار جهان بلاکچین تا قبل از سال ۲۰۳۰ چیزی حدود ۱۴۳ برابر خواهد شد و به حجم کل ۱.۵ تریلیون دلار خواهد رسید. بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات مای مانند Mastercard،‌Visa و PayPal شروع به کار با رمزارزها کرده‌اند و امکان پرداخت‌های رمزنگاری شده را به دیگران می‌دهند.

در حال حاضر انتقال پول به‌صورت بین‌المللی روندی زمان‌بر و پرهزینه است؛ اما فناوری بلاکچین به دنبال روشی برای غلبه بر این چالش‌هاست. به کمک این تکنولوژی پرداخت‌ها می‌تواند با سرعت و امنیت بیشتر و البته هزینه کمتر انجام شود.

فناوری بلاکچین گاهی پایگاه‌داده توزیع شده یا دفترکل الکترونیکی هم نامیده می‌شود و هر تراکنشی در یک بلوک منحصربه‌فرد ثبت می‌شود. تمام بلوک‌ها به هم متصل هستند و تمام کاربران به آن دسترسی دارند، همین موضوع شفافیت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

۷. ارزهای رمزنگاری شده (Cryptocurrency)

در حال حاضر افراد زیادی در دنیا برای انجام نقل‌ و انتقالات مالی بین‌المللی از رمزارز استفاده می‌کنند. ارزش این دارایی‌ها به دلیل پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال از سوی مشاغل سراسر جهان در حال افزایش است. برای مثال زمانی که پی پال پذیرفت که این ارزها را مبادله می‌کند افراد زیادی به آن اقبال نشان دادند. حتی این روزها که بازار کریپتو چندان روزهای خوبی را طی نمی‌کند کارآمدی آن برای پرداخت‌های برون‌مرزی کاملا واضح است.

۸. الان بخر، بعداً پرداخت کن (BNPL)

به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۶ ارزش معاملاتی که به روش BNPL در جهان انجام می‌شوند به بیش از ۵۷۶ میلیارد دلار برسد که بسیار بیشتر از مقدار ۱۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ است. اگر زمینه‌ی فعالیت شما کسب‌وکار با مشتری (B2C) یا کسب‌وکار با کسب‌وکار (B2B )  است این روش به کارتان خواهد آمد.

BNPL نوعی تأمین مالی کوتاه‌مدت است که امکان پرداخت هزینه‌ی کالا یا خدمات در آینده‌ی کوتاه‌مدت را فراهم می‌کند. در این روش شما می‌توانید به مشتریان خود اعتبار اختصاص دهید و بر اساس آن، آن‌ها می‌توانند قیمت کالا را در یک یا چند قسط پرداخت کنند.

bnpl buy now pay later scaled 1

۹. قرارداد هوشمند (Smart Contract)

قراردادهای هوشمند اهمیت زیادی در دنیای فینتک و گسترش آن دارند و کاربردهای آن‌ها بسیار زیاد است. به کمک این قراردادها اجرای توافقاتی که به‌صورت مجازی بین فروشنده و خریدار انجام می‌شود عملی خواهد بود. از آنجایی‌ که قرارداد به‌صورت مجازی و با کلیدهای رمزگذاری شده امضا می‌شود دیگر نیازی به کاغذبازی‌های مرسوم و گرفتن وکیل و… نیست.

در امور مالی قراردادهای هوشمند ممکن است برای خودکارسازی قراردادها و رسمیت یافتن آن‌ها بدون وجد شخص ثالث به کار گرفته شوند؛ بنابراین خریداران و فروشندگان می‌توانند با خیال راحت یک توافق‌نامه قانونی و بدون دخالت بانک‌ها داشته باشند. برای مثال در آینده ممکن است شما یک وام مسکن نیاز داشته باشید می‌توانید بدون مراجعه به بانک و در عرض چند دقیقه، وامتان را بر اساس یک قرارداد هوشمند دریافت کنید.

۱۰. درگاه‌های پرداخت

بیشتر از ۵۵ درصد از مشتریان در آمریکا از کارت اعتباری برای پرداخت خریدهای آنلاین استفاده می‌کنند و ۵۲ درصد از آن‌ها دبیت کارت به کار می‌برند. ساخت درگاه پرداخت برای همه‌ی این تراکنش‌ها لازم است آن‌ها ارتباطی بین مشتریان و خرده‌فروشان برقرار می‌کنند تا تراکنش‌ها کارآمدتر انجام شوند. استفاده از این درگاه‌ها هر روز در حال گسترش است. ارزش بازار آن‌ها در حال حاضر ۱۷.۲ میلیارد دلار است؛ اما تا سال ۲۰۲۵ ارزش آن به ۴۲.۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

آشنایی با سرویس درگاه تضمین خرید سما

۱۱. گیمیفیکیشن (Gamification)

کاربرد فناوری در شرکت‌های تجاری برای بهبود تجربه مشتری با نام فینتک گیمیفیکیشن شناخته می‌‌شود. به کمک این روش بسیاری از کسب‌وکارها توانسته‌اند به درآمد بیشتر، وفاداری به برند و بسیاری از نتایج سودمند دیگر دست پیدا کنند. بازار گیمیفیکیشن در این سال‌ها افزایش زیادی را به خود دیده است. ارزش این بازار در سال ۲۰۱۶ حدود ۴.۹ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۲۲ به ۱۱.۹۴ میلیارد دلار رسید

۱۲. احراز هویت بیومتریک (Biometric authentication)

تحقیقات نشان می‌دهد شرکت‌هایی که به‌جای روش‌های تایید هویت بیومتریک آسان به رمزهای عبور متکی هستند مشتریان خود را از دست خواهند داد.  ۸۱ درصد از مشتریان هنگامی که می‌خواهند به خدمات مالی دسترسی پیدا کنند علاقه‌ی بیشتری به شرکت‌هایی نشان می‌دهند که تجربه تأیید هویت ساده‌ای دارند. 

ایمنی حساب‌های بانکی نگرانی اساسی از سوی ۹۳ درصد از مصرف‌کنندگان است و در نتیجه استفاده از احراز هویت بیومتریک افزایش زیادی خواهد داشت. بر اساس گزارش‌های موجود اندازه‌ی این بازار ۴۲.۹ میلیارد دلار است؛ اما در سال ۲۰۲۵ به ۶۸.۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

ارزش کل بازار فینتک در سال ۲۰۳۰ چیزی حدود ۶۹۸.۴۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود درحالی‌که این عدد برای سال ۲۰۲۰ معادل ۱۱۰.۵۷ میلیارد دلار بود. این بازار با سرعت بسیار زیادی در حال به‌روزشدن و جلو رفتن است؛ بنابراین اگر نتوانید خودتان را تطبیق دهید شکست می‌خورید. درگاه تضمین خرید سما نوعی درگاه پرداخت است که امکانات بیشتری را برای شما به همراه دارد. برای استفاده بیشتر از این سرویس و حرکت همراه با ترندهای جهانی کافی است به صفحه محصولات سما مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.