قوانین و مقررات درگاه تضمین خرید سما

آخرین به روز رسانی: 1401/12/08

با استفاده از درگاه تضمین خرید، خریدار می‌تواند کالای خود را در چهارچوب شرایط زیر مرجوع نموده و به تناسب مشمول بازپرداخت سریع وجه، پیگیری تعویض کالای دارای گارانتی (در صورت وجود مشکل) و همچنین استرداد وجه در صورت عدم تعویض کالا توسط شرکت ارائه کننده گارانتی شود:

قوانین عمومی

  1. در جهت بهره‌مندی از خدمات درگاه تضمین خرید، خریدار می‌بایست ظرف مدت 10 روز از زمان تحویل کالا به تناسب انصراف و یا گزارش مشکل خود را به اطلاع مرکز تماس سامانه امن معاملات ایران (سما) به شماره 021-42580800 برساند.

  2. شرط ناظر بر کیفیت محصول، نو نبودن و یا نقص داشتن: در صورتی که ویژگی درج شده کالا در صفحه خرید فروشنده در وب‌سایت با مشخصات کالای تحویل شده هم‌خوانی نداشته باشد و یا محصول خریداری شده، نو نبوده و یا علی‌رغم پلمب بودن، ایرادی داشته باشد و همچنین اگر ویژگی‌های فنی یا لوازم همراه آن، کم و کاستی داشته باشد که ناشی از سیاست عرضه آن توسط تولیدکننده نباشد.

    1-2- همان طور که در بالا گفته شده، معیار مقایسه، ویژگی‌های نوشته شده در در صفحه خرید فروشنده است و تطابق کالا با تصویر کالا در مرجع مذکور ملاک نبوده و صرفا در جهت داشتن شمایی کلی از کالا مورد استناد قرار خواهد گرفت.

    2-2- به خریدار محترم پیشنهاد می‌گردد تا در جهت ارائه بهتر خدمات، ناهم‌خوانی و مغایرت کالا با مشخصات درج شده در صفحه خرید اینترنتی فروشنده را ظرف 24 ساعت از زمان تحویل به سامانه معاملات امن ایران (سما) اطلاع بدهد.

    3-2- اگر تشخیص ناهمخوانی بدون باز کردن بسته‌بندی کالا ممکن باشد، خریدار ملزم است تا گزارش مغایرت را بدون باز کردن بسته‌بندی به سما اعلام کند و اگر چنین موضوعی ممکن نباشد، جعبه کالا و بسته بندی آن می‌بایست حفظ شود و بدون ورود آسیب، همراه با خود کالا بازگردانده شود.

    4-2- فروشگاه‌هایی که در آن‌ها کالای دست دوم فروخته می‌شود و همچنین فروشگاه‌هایی که ضمن معامله آنلاین خود، موارد درج شده در متن این ماده را با توافق مشتری مستثنی می‌کنند، از شمول این ماده خارج بوده و خریدار با استناد به این ماده نمی‌تواند خواهان مرجوع نمودن کالای خود گردد.

  3. شرط ناظر بر نوسان قیمت: اگر در زمان خرید، کالا با بهایی بالاتر از بهای عرف بازار (اکثریت فروشندگان آن صنف) عرضه شده باشد. ​با توجه به نوسان سریع و بعضا لحظه‌ای نرخ بعضی کالاها همچون تلفن همراه، تبلت و لب تاپ، این دسته از کالاها از قاعده مذکور در این بند مستثنی هستند. روشن است که در مقایسه بهای کالا می‌بایست به عواملی همچون داشتن و یا نداشتن گارانتی، لوازم جانبی، مشخصات فنی، تعداد خریداری شده و … توجه شود.

  4. شرط ناظر بر اصل بودن کالا: اگر در صفحه خرید وب‌سایت فروشنده، ادعایی در خصوص اصل بودن کالا ذکر شده و محصول اصل نباشد.

  5. شرط ناظر بر ضمانت کالا: اگر کالایی به شرط داشتن گارانتی و یا هر نوع ضمانت دیگری فروخته شود و خریدار متوجه شود که ضمانت مذکور (از هر نوعی که فروشنده مدعی آن شده) معتبر نبوده و یا جعلی است.

  6. شرط ناظر بر استثنائات حق انصراف مندرج در ماده 37 قانون تجارت الکترونیک:

    1-6- برخی کالاها به جهت وضعیت ویژه و شخصی‌سازی آن‌ها (به واسطه اموری همچون ثبت‌نام و هویت خریدار در سامانه اختصاصی و یا وب‌سایت شرکت‌های تولیدکننده) مشمول خدمات درگاه تضمین خرید نمی‌گردند.

    2-6- گوشی تلفن همراهی که خریدار به هر یک از دلایل بالا قصد مرجوع کردن آن‌را داشته باشد، به هیچ وجه نمی‌بایست در حالی که سیم‌کارت درون آن قرار دارد، روشن و یا فعال‌سازی شده باشد. در صورتی که موضوع اخیرالذکر توسط سامانه همتا محرز شود، کالای مورد نظر از شمول حق انصراف خارج شده و قابل مرجوع شدن نخواهد بود و مسئولیت این موضوع نیز به عهده خریدار است.

قوانین حمل کالای مرجوعی

  1. مطابق با ماده 37 قانون تجارت الکترونیک، هزینه بازگرداندن کالا (مرجوع نمودن آن) بر عهده خریدار است. واضح است که هزینه ارسال کالا از محل معرفی شده سما جهت تحویل کالا تا شرکت ارائه‌کننده خدمات گارانتی با سما است.

قوانین واریز بهای کالای مرجوعی

  1. اگر بازگرداندن کالا به جهت انصراف خریدار باشد و کالا گارانتی نداشته باشد؛ استرداد بهای کالا ظرف 24 ساعت کاری پس از مرجوع شدن کالا و تسلیم شدن آن به فروشنده و یا سما منطبق با شرایط مذکور در فوق انجام خواهد شد و اگر بازگشت کالا به جهات دیگر مذکور در بخش اول باشد، استرداد وجه پس از طی فرآیند کارشناسی و تایید ایشان که با عنایت به نوع کالا حداقل 48 ساعت کاری از زمان تحویل کالا به سما زمان خواهد گرفت، صورت خواهد پذیرفت.

    توضیح: این موضوع که بهای کالای مسترد شده نهایتا در چه زمانی به حساب بانکی خریدار خواهد نشست، وابسته به کارکرد شبکه بانکی بوده و ارتباطی به سما ندارد و مسئولیتی متوجه آن نیست.

  2. در خصوص کالاهایی که از طریق درگاه تضمین خرید، معامله شده و دارای گارانتی هستند، اگر گزارش مشکلی انجام شود و بسته‌بندی و پلمپ آن باز نشده باشد، استرداد وجه پس از بازگشت کالا الساعه انجام خواهد شد و در صورتی که بسته‌بندی و پلمپ آن باز شده باشد، سما بدوا تلاش خواهد نمود که به نیابت از خریدار کالای مذکور را تعویض نماید و در صورتی که پس از مدت متعارفی که کمتر از 7 روز کاری نخواهد بود، تلاش به ثمر نرسد، الساعه وجه (ثمن معامله) به خریدار مسترد خواهد گردید.

    توضیح:بدیهی است که خریدار می‌بایست در راستای پیگیری اخیرالذکر با سما همکاری لازم را مبذول داشته و کالا را به‌موقع تحویل ایشان نماید.

سایر قوانین مهم

  1. چنانچه پس از بررسی فنی توسط کارشناس منصوب سما، محرز شود که مشکل اعلامی (طبیعتا انصراف از خرید شامل این ماده نمی‌شود)، بعد از تحویل کالا به وجود آمده و این مشکل ناشی از تقصیر خریدار بوده، خدمت درگاه تضمین خرید شامل این مورد نمی‌شود و نظر قاطعِ اختلافِ کارشناس، مورد پذیرش خریدار بوده و از این باب حق اعتراضی نخواهد داشت.

  2. کارمزدی برابر با 1% ارزش معامله علاوه بر بهای نهایی کالا از باب خدمات ارائه شده توسط درگاه تضمین خرید، از خریدار دریافت خواهد شد.

  3. بدیهی است خریدار می‌تواند پیش از ارسال کالا نیز انصراف خود را نسبت به معامله اعلام نماید و در اینصورت وجه پرداخت شده با کسر مبلغ کارمزد به ایشان مسترد خواهد گردید.