قوانین و مقررات بیعانه امن سما در دیوار

آخرین به روز رسانی: 1401/12/08

سامانه‌ معاملات امن ایران (ســـما)، متعلق به شرکت سامانه های هوشمند اطلاعاتی توسن البرز (توسن ســـها) به شماره ثبت 371760 و شماره ملی 10320219124 نزد اداره ثبت شرکت‌ های استان تهران جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. این سامانه تحت دامنه sama.ir به ثبت رسیده است و از این پس «سما» خوانده می شود. برای آگاهی از نظام حقوقی و قوانین و مقررات حاکم بر سما، در ادامه، جنبه‌ها و ابعاد مختلف موضوع تبیین و تشریح شده است.

بخش اول: مقررات عمومی استفاده از سامانه معاملات امن ایران (سما)

  1. ماده 1: سامانه معاملات امن ایران (سما) و همه کارکردها، کاربردها و کاربری‌های آن، مشمول قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است و کاربران آن، متعهد به تبعیت از قوانین و مقررات ملی اعم از قانون مبارزه با پولشویی و اصلاحیه آن، قانون مدنی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند.
  2. ماده 2: حق مالکیت عینی و حقوق مالکیت فکری دارایی‌های مشهود فیزیکی و نامشهود و دیجیتالی سما، تماماً به شرکت سامانه های هوشمند اطلاعاتی توسن البرز (توسن سها) تعلق دارد و این شرکت حق پیگیری و پیگرد حقوقی و کیفری هرگونه سوءاستفاده از حقوق مشروع خود را نزد مراجع ذیصلاح قضایی، انتظامی و اداری محفوظ می‌دارد.
  3. ماده 3: کاربرانی که پیش از انتشار این مقررات، رضایت خود را نسبت به موافقتنامه کاربری سامانه معاملات امن ایران (سما) مندرج در وبسایت و نرم افزار مربوطه اعلام داشته اند و همچنین کاربرانی که از این پس به سما می پیوندند، رضایت خود را نسبت به مقررات حاضر به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از مقررات سما نیز بیان می دارند.
  4. ماده 4: سما حق مستقر و بدیهی خود مبتنی بر ایجاد تغییرات در محتوا و شکل مقررات حاضر در هر زمان و مکان که صلاح بداند را تصریح نموده و کاربران نیز با علم بیّن و اراده آزاد این موضوع را پذیرفته و روشن است که به نتایج طبیعی حاصل از آن پایبند می باشند. از جمله این نتایج متعهد ماندن و عمل به تکالیف در صورت استمرار حساب و رابطه کاربری پس از اعمال و انتشار تغییرات مقررات حاضر (از طریق اعلام شده در ماده 5) می باشد.
  5. ماده 5: تنها مراجع رسمی اطلاع‌رسانی سما به کاربران، تارنمای اختصاصی سما به نشانی sama.ir، تارنمای اختصاصی دیوار به نشانی divar.ir و نرم افزارهای (اپلیکشن ها) سما و دیوار و همچنین ارسال پیامک از مبدا سرشماره های ویژه سما به مقصد شماره تماس اعلام شده توسط کاربر به هنگام ثبت‌‌نام می باشد. لذا اکیداً توصیه می‌شود که کاربر فقط به اطلاعات، هشدارها، اطلاعیه‌ها، ابلاغیه‌ها و فراخوان‌های درج یا ارسال شده از طریق این سامانه‌ها توجه نمایند و در صورت هرگونه ابهام یا اشکالی حتماً و فقط از واحد پشتیبانی سما به شماره تلفن 42580900-021 جویا شوند. بدیهی است اطلاعات درج شده درباره سما در سایر سامانه‌ها، شبکه‌ها، تارنماها و درگاه‌ها، تا هنگامی که رسما به تأیید سما نرسد، فاقد اعتبار بوده و عواقب ترتیب اثربخشی به آنها با کاربران ذی‌ربط خواهد بود و سما هیچگونه مسئولیتی را درخصوص ناراستی یا نادرستی آنها نمی‌پذیرد.
  6. ماده 6: چنانچه اختلافی بین طرفین در خصوص «بیعانه» رخ دهد، سما به عنوان داور مرضی‌الطرفین ورود نموده و رفع اختلاف می نماید. موافقت با قوانین سما در این بخش به منزله پذیرش داوری سما می‌باشد و رأی داوری سما، پس از صدور، قطعی و برای طرفین لازم‌الاجرا است.
  7. ماده 7: چنانچه در فرایند پرداخت امن بیعانه گزینه «گزارش مشکل» درج شود، سازوکار پشتیبانی فعال می‌شود و در صورت لزوم واحد حل اختلاف و داوری سما، به اختلاف و شکایت رسیدگی میکند. در این صورت دو طرف درگیر در اختلاف مکلف به همکاری خواهند بود و هرگونه اطلاعات مورد نیاز برای رسیدگی و صدور رأی را باید در اختیار سما بگذارند.
  8. ماده 8: همواره در فرایند داوری و حل و فصل اختلافات، ارائه مستندات کافی به اثبات ادعای هر یک از طرفین کمک می کند. از این رو توصیه می شود کاربران از ابتدا نسبت به جمع آوری و تهیه مستندات کافی در انجام مراحل یک معامله اهتمام فرمایند.
  9. ماده 9: کاربران باید برای اطلاع از وضعیت بیعانه، شخصا وضعیت را در دیوار کنترل نمایند و به ادعای طرف مقابل و یا هرگونه پیامک و یا تماس اطلاع رسانی اکتفا نکنند. همچنین در صورت نیاز به راهنمایی تنها با کارشناسان پشتیبانی سامانه معاملات امن ایران (سما) به شماره 42580900-021 تماس حاصل فرمایند.
  10. ماده 10: در حال حاضر هزینه‌ای بابت خدمات داوری و حل‌وفصل اختلافات توسط سما از طرفین دریافت نمی‌شود. لیکن هزینه‌های جانبی، مانند اخذ نظریه کارشناسی رسمی -درصورت درخواست ذی‌نفع- به عهده وی خواهد بود.
  11. ماده 11: در جایی که طرفین از سما شکایت دارند، می‌توانند با پشتیبانی سامانه تماس گرفته و موضوع را عنوان نمایند. بدین ترتیب شکایت آنها در اسرع وقت بررسی شده و نتیجه به ایشان اعلام خواهد شد.
  12. ماده 12: پرداخت بیعانه و واریز آن به حساب کاربر با درگاه پرداخت و کیف پول «ایزی‌پی» انجام می‌شود و بدین‌وسیله کاربران رضایت خود را در بهره‌برداری از این پرداخت‌یار که از اعتبار قانونی و مجوزهای لازم در ارائه این خدمات برخوردارست، اعلام می‌دارند.
  13. ماده 13: تمامی تراکنش‌های مالی در سما از طریق همین سامانه انجام می‌شود. لذا هرگونه دریافت یا پرداخت وجه خارج از آن مورد تایید سما نیست و عواقب آن به عهده کنشگر ذی‌ربط خواهد بود.
  14. ماده 14: هرگونه بازپرداخت وجه تنها به شماره شبای متناظر با اطلاعات حساب کاربری و تنها پس از احراز هویت کاربر صورت می‌گیرد و امکان واریز به کارت، حساب و یا شماره شبای شخص ثالث وجود ندارد.
  15. ماده 15: تسویه تمامی مبالغ در حساب امانی سامانه معاملات امن ایران (سما) برای کاربران، تنها پس از تعیین تکلیف قرارداد انجام می‌شود. در صورت ارجاع پرونده بیعانه به داوری و حل‌وفصل اختلاف، طبق رأی قطعی داوری اقدام خواهد شد.
  16. ماده 16: آزادسازی و واریز وجه بیعانه به حساب کاربران بر اساس زمان بندی های نظام بانکی کشور و چرخه های پایا انجام می‌شود. تشریفات و ترتیبات بانکی و مدت زمان تسویه حساب از سوی بانک، از حیطه اختیارات سما بیرون است و نمی‌تواند تعهدی را عهده‌دار شود.
  17. ماده 17: سما این حق را دارد که از ادامه فعالیت کاربران و تعاملات و معاملاتی که با قوانین و مقررات کشور و همچنین ضوابط و شرایط سامانه مغایرت و تعارض دارند و آنها را نقض می‌نمایند، برخورد نموده و عنداللزوم محدودسازی و یا مسدود سازی جزئی و یا کلی را به عمل آورد.
    تبصره: بعضی مصادیقی که می تواند موجب انسداد حساب کاربری شود به ترتیب زیر خواهد بود:
    1. الف) تخطی از مقررات حاضر و همچنین قوانین عمومی سما هر چند به صورت موردی و جزیی
    2. ب) عدم مراعات قوانین کشوری
    3. پ)هر گونه فعالیتی که به تشخیص سما سو استفاده از این سامانه تلقی شود و یا موجبات نارضایتی سایر کاربران را فراهم نماید.
    4. ت) احراز نمودن بهره بردن شخص ثالث از حساب کاربری سما و یا دیوار،
    5. ث) بهره گیری از حساب کاربری سما و یا دیوار در راستای ارتکاب جرم،
    6. ج) ایجاد خلل در عملکرد سما به هر نحو اعم از ایجاد خلل در خدمات و شبکه‌های متصل به تارنمای سما و استفاده از برنامه‌های مخرب و جاسوسی و اختلال در سرور سما و …
  18. ماده 18: تمامی سوابق کاربران، به مدت زمان تعیین شده توسط قوانین کشوری، نزد سما نگهداری می‌شود.
  19. ماده 19: اطلاعات حساب کاربری، در زمره اطلاعات هویتی کاربران است و آنها موظفند در حفاظت از آنها هرگونه اقدام لازم را بعمل آورند. درغیراین‌صورت، پیامدهای ناشی از سوءاستفاده دیگران از اینگونه داده‌ها و اطلاعات و مسئولیت هر گونه تقصیر (اعم از فعل و یا ترک فعل و اعم از بی احتیاطی و بی مبالاتی و …) کاربر در پاسداری و مراقبت از اطلاعات امنیتی حساب کاربری از جمله اما نه محدود به گذرواژه، بر عهده شخص کاربر بوده و سما هیچ گونه مسئولیتی در این مورد بر عهده نخواهد داشت.
  20. ماده 20: كاربران متعهد به مراعات مقررات مندرج در توافق‌نامه‌های کاربری، حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های شخصی، شیوه‌نامه داوری و سایر ابلاغیه‌ها و اخطاریه‌های سما هستند.
  21. ماده 21: در صورت مشاهده تخلف، سما ضمن اعمال محدود سازی یا مسدودسازی‌های لازم، تراکنش‌های مرتبط با معاملات کاربر متخلف را لغو می‌نماید. عواقب این اقدامات به عهده خاطیان خواهد بود.
  22. ماده 22: چنین فرض می شود که کاربر ضمن ساخت حساب کاربری، مقررات حاضر را به صورت خاص و سایر قوانین مندرج در سما را به صورت عام به نحو کامل و دقیق مطالعه نموده و با اراده آزاد و سالم آن را پذیرفته است. بنابراین در آینده هرگونه اعتراض و ایرادی از سوی ایشان در این خصوص بی اعتبار بوده و نمی بایست پذیرفته شود.

بخش دوم: مقررات پرداخت امن بیعانه در آگهی های دسته کالا

  1. ماده 1: پرداخت و دریافت بیعانه جهت خرید کالا به معنی تعهدی است از جانب طرفین مبنی بر اینکه خریدار بالقوه و فروشنده بالقوه به زودی با هم مذاکره کرده و راجع به انجام یا عدم انجام معامله تصمیم‌گیری خواهند کرد. بدیهی است که پرداخت بیعانه باید با رضایت و تصدیق طرفین انجام شود و پس از پرداخت و دریافت آن، تا زمانی که هر دو طرف در خصوص انجام بیع به توافق نرسند، مبلغ پرداخت شده ماهیت «بهای معامله» را نخواهد یافت.
  2. ماده 2: لازم است طرفین به صرف پرداخت بیعانه در سما از هرگونه اقدام تعهدآوری برای خود یا طرف دیگر تا نهایی شدن توافق و انعقاد معامله پرهیز نمایند. برای مثال، فروشندگان هرگز به صرف دریافت بیعانه نسبت به ساخت یا تکمیل یا تجهیز و تحویل کالای خود به خریدار بالقوه اقدام ننمایند.
  3. ماده 3: بیعانه پرداخت شده از سوی خریداران بالقوه، نزد «حساب امانی» سما باقی می‌ماند تا تأییدیه ایشان مبنی بر انجام و انعقاد معامله و درخواست آزادسازی وجه بیعانه به حساب فروشنده واصل گردد. در این صورت، بیعانه به عنوان تمام یا بخشی از بهای معامله به حساب فروشنده واریز می‌شود و طرفین درباره نحوه تسویه مابقی آن توافق می‌نمایند.
  4. ماده 4: در صورت عدم حصول توافق برای انجام معامله، وجه بیعانه به حساب خریدار بالقوه بازگردانده می شود و هیچگونه ادعایی هم قابل طرح و مطالبه نخواهد بود.
  5. ماده 5: در سما هرکس تنها برای خودش حق خرید و یا فروش کالا و یا پرداخت و دریافت بیعانه را دارد و خرید، فروش، دریافت و یا پرداخت نیابتی یا وکالتی یا ولایتی فعلا مقدور نیست. همچنین استفاده از این سامانه تنها برای افراد بالای 18 سال مجاز است. چنانچه کاربر شرکت باشد نیز، فعالیت ها به نام نمایندگان قانونی (صاحبان امضای شرکت) ثبت می‌شود.
  6. ماده 6: در حال حاضر، در سرویس پرداخت امن بیعانه، سما هیچگونه مسئولیتی در رابطه با کیفیت و کمیت کالا و همچنین تطابق شرایط و ویژگی های آن با توصیفات فروشنده ندارد.
  7. ماده 7: پس از پرداخت بیعانه توسط خریدار، طرفین 48 ساعت فرصت دارند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در خصوص انجام و انعقاد معامله تصمیم گیری کنند. پس از اتمام زمان 48 ساعت، چنانچه تقاضای آزادسازی وجه به حساب فروشنده از سوی خریدار صادر نشده باشد و هیچ‌یک از طرفین نیز مشکلی را گزارش نکرده باشند، واحد پشتیبانی سما موضوع را تا تعیین تکلیف آن پیگیری می‌کند. همچنین اگر هر یک از ایشان گزینه «گزارش مشکل» را درج نماید، موضوع جهت حل و فصل اختلاف وارد مرحله پشتیبانی و داوری می‌شود.
  8. ماده 8: خریدار باید دستور واریز بیعانه به حساب فروشنده را تنها هنگام حضور در محل و رؤیت دقیق کالا و انجام تشریفات رسمی معامله صادر نماید. در صورت صدور دستور آزادسازی وجه، مبلغ بیعانه به حساب فروشنده واریز می‌شود و فرایند بیعانه از نظر سما به پایان می‌رسد و هرگونه اختلاف بین خریدار بالقوه و فروشنده تنها از طریق مراجع رسمی قابلیت پیگیری دارد و ارتباطی به سما ندارد.
  9. ماده 9: فروشنده باید در زمان تحویل کالا، تایید نهایی خریدار را اخذ کند. جهت تایید نهایی، خریدار باید دستور آزادسازی وجه را در سامانه صادر کند. به عبارت دیگر تا زمانی که تایید نهایی شدن بیعانه از سوی خریدار در سامانه انجام نشده است از تحویل کالا خودداری کند؛ در غیر این صورت مسئولیت عواقب این کار بر عهده فروشنده خواهد بود.
  10. ماده 10: کاربر فروشنده موظف است در درج محتوای مربوط به کالا و خدمات در حساب کاربری خود در سما، موازین و شئون اخلاقی، اسلامی و قانونی را رعایت نموده و مسئولیت عدم رعایت آن را می‌پذیرد.
  11. ماده 11: فروشنده کالا اظهار و اذعان می‌نماید که با فروش کالای خود در سما، مرتکب هیچگونه نقض مالکیت حقوقی نمی شود. در صورت احراز خلاف این ادعا، کلیه مسئولیت‌های قانونی، بر عهده وی خواهد بود.
  12. ماده 12: فروشنده کالا و عرضه‌کننده خدمات متعهد به رعایت تمامی اصول و مقررات قانون رقابت و قوانین و مقررات صنفی مرتبط با فعالیت خود می‌باشد.

بخش سوم: مقررات پرداخت امن بیعانه در آگهی های دسته اجاره کوتاه مدت

  1. ماده 1: منظور و مقصود از واژه «بیعانه» در آگهی های اجاره کوتاه مدت ملک در دیوار، مفهوم اصطلاحی بیعانه نبوده و منظور مبلغی است که مهمان بنا بر توافق حاصله با میزبان وفق مقررات حاضر به حساب معرفی شده از جانب سما واریز می نماید تا میزبان را متعهد نماید که سکونتگاه را در بازه زمانی مورد توافق به شخص دیگری در جهت استیفای منافع واگذار ننماید.
  2. ماده 2: مفاد ذکر شده در مقررات حاضر به‌عنوان بخشی از یک قرارداد قطعی و لازم الاجرا (مابقی مفاد در مقررات عمومی سما مندرج در نشانی sama.ir/terms-and-conditions?topic=general و مقررات عمومی بیعانه مندرج در فوق در بخش یکم ذکر شده است) مبتنی بر ماده ۱۰ قانون مدنی بر روابط بین کاربران و صاحب امتیاز و مالک سما (شرکت سامانه های هوشمند اطلاعاتی توسن البرز به شماره ثبت 371760 و شناسه ملی 10320219214) حاکم خواهد بود.
  3. ماده 3: اصطلاحات به کار رفته در این مقررات به معنای مذکور در زیر خواهند بود:
    • چک لیست توافق: چک لیست توافق فهرستی شامل چند ویژگی مشخص و محدود در خصوص شرایط ملک و مهمان است که در مکالمه مرکز تماس سما با هر دو طرف استعلام و ثبت می شود.
    • بستر (پلتفرم): ارائه دهنده برخی خدمات برخط (آنلاین) همچون خرید و فروش کالا و خدمات و غیر آن که به شرح مذکور در نشانی https://divar.ir و نرم افزار مربوطه آن فعالیت تحت مالکیت و امتیاز شرکت آگه پردازان هوشمند (سهامی خاص) به شماره ثبت 497156 و شناسه ملی 14006105309 و کد اقتصادی 411516736147 فعالیت می نماید.
    • مهمان: کاربری است که مطابق با مقررات حاضر، رضایت خود را نسبت به دریافت خدمات و رزرو کردن سکونتگاه از کاربر میزبان اعلام می‌نماید.
    • میزبان: کاربری است با سمت مالک یا نماینده ایشان که مطابق با مقررات حاضر، رضایت خود را نسبت به دریافت خدمات و رزرو شدن سکونتگاه متعلق به خود یا شخصی که از وی نمایندگی دارد (منوب عنه)، توسط کاربر مهمان اعلام می‌نماید.
    • سکونتگاه: انواع اماکن قابل سکونت (از قبیل ویلا، خانه، آپارتمان، کلبه و همانند آن ها) اشخاص است که از سوی میزبان و با رعایت ضوابط مندرج در سما و دیوار برای اقامت حداقل یک شب، به مهمان معرفی و در دیوار ثبت شده است.
    • رزرو سکونتگاه: به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن مهمان با ثبت درخواست در دیوار و پرداخت وجه از طریق بیان شده در این مقررات، حق استیفای منافع سکونتگاه را به مدت مشخصی برای خود ذخیره می کند، یعنی میزبان را متعهد می نماید که در آن بازه زمانی سکونتگاه مورد نظر را با اوصاف مورد توافق به شخص دیگری واگذار ننماید.
    • حساب کاربری: حساب (پروفایلی) است که توسط مهمان یا میزبان با پذیرش و متعهد گردیدن مسئولیت عام و تام در خصوص اظهار اطلاعات درست، در حد کفایت، کامل و ضمن رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران در دیوار و و سما ساخته می‌شود.
  4. ماده 4: سما به عنوان بستر (پلتفرم) ارائه برخی خدمات مصرح به صورت برخط (آنلاین) عمل کرده و تصریح می نماید که مالک سکونتگاه و یا متصدی، نماینده و مباشر امور هیچ یک از کاربرها نبوده و سامانه های تحت مالکیت این دو شخص حقوقی صرفا متقاضیان دریافت خدمات را جهت انعقاد قراردادِ مشخص با اوصاف مدنظرشان به یکدیگر مرتبط نموده و مطابق با مقررات حاضر، فرایند بیعانه سپاری را جهت رزرو سکونتگاه امن تر می نماید. این بستر ارائه دهنده خدمات مرتبط با اقامت نبوده و مسئولیت های مرتبط با قرارداد منعقده پیرامون سکونتگاه به تناسب مورد بر عهده میزبان و یا مهمان می خواهد بود.
    1. تبصره: سما تصریح می نماید که مسئولیتی در قبال کیفیت و اوصاف سکونتگاه رزرو شده نداشته و این قبیل موضوعات در چارچوب رابطه میزبان و مهمان تعریف و منحصر شده و متعهد و متعهدله این قبیل تعهدات به تناسب میزبان و یا مهمان می باشد.
  5. ماده 5: زمان تحویل سکونتگاه به مهمان به صورت پیش فرض ساعت 14:00 و ساعت تخلیه و تحویل سکونتگاه به مالک ساعت 12:00 ظهر می باشد.
  6. ماده 6: در مواقعی نظير وقوع زلزله، سيل، آتش سوزی، جنگ و اختلالات اساسی و طولانی مدت در شبکه های مخابراتی و ارتباطی کشور، قطع سرويس های پايه مانند خدمات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات راديويی، خدمات سازمان ثبت احوال، خدمات بانکی، محدوديت ها يا ممنوعیت های ناشی از قوانین و مقررات ملی يا فراملی و غيرهم که انجام تعهدات سما به جهت عوامل خارج از اراده آن، غير ممكن مي ­گردد (دوره فورس ماژور)، اجرای تعهدات سما تا رفع وضعيت ایجاد شده متوقف خواهد شد.
    1. تبصره: تعلیق تعهدات میزبان و مهمان نسبت به یکدیگر و حدود آن در صورت رخداد فورس ماژور پیرو توافق آن دو تعیین می شود، هرچند سما به تشخیص انحصاری خود می تواند در این موضوع خاص به عنوان داور ورود کرده و تعیین تکلیف بنماید و دو طرف درگیر در اختلاف نیز رای صادره در این خصوص را پذیرفته، غیر قابل اعتراض و لازم الاتباع خواهند دانست.
  7. ماده 7: توافق در خصوص بهای رزرو پیرو مذاکرات مهمان و میزبان صورت پذیرفته و سما دخالتی در آن نخواهد داشت مگر آنکه قوانین کشوری چنین چیزی را الزام کنند.
  8. ماده 8: سما هیچ‌گونه مسئولیت و تعهدی پیرامون خسارات وارده بر سکونتگاه از سوی مهمان بر عهده ندارد. این سامانه در جهت جلوگیری از وارد شدن زیان مالی غیر قابل جبران به میزبان پیشنهاد می کند در توافق خود با مهمان دقت لازم را مبذول داشته و حتی الامکان سکونتگاه خود را در برابر انواع آسیب ها بیمه بنماید.
  9. ماده 9: مهمان و میزبان موظف می باشند به هنگام تحویل سکونتگاه مدارک اثبات کننده هویت، مالکیت، محرمیت و نمایندگی (برای میزبان) را به همراه داشته باشند و در صورتی که هر یک از دو طرف از ارائه مدارک مذکور به یکدیگر خودداری نمایند، سما این اختیار را دارد که به تناسب مورد و بنا بر اینکه کدام یک نقض عهد نموده است از انتقال و یا استرداد وجه ممانعت به عمل آورده و حتی به عنوان جریمه مبلغ را به طرف مقابل پرداخت نماید.
    1. تبصره: سما مسئولیتی نسبت به احراز مالکیت شخص میزبان یا منوب عنه ایشان ندارد و این موضوع بر عهده کاربران است تا از مالکیت و احراز هویت یکدیگر اطمینان حاصل کنند. در این راستا پیشنهاد می شود، پیش از اقدامات نهایی در جهت اقامت گزیدن و استیفا منافع ملک رزرو شده، دو طرف نسبت به مطالبه اسناد هویتی و مالکیت از یکدیگر اقدام لازم را مبذول بدارند.
  10. ماده 10: توافق های میزبان و مهمان در خصوص موضوعاتی همچون برقراری مراسم و جشن و یا استعمال و عدم استعمال دخانیات، می بایست کاملا در چارچوب قوانین کشوری و زیر نظر مراجع ذی صلاح بوده و از این باب همانطور که در فوق نیز بیان شد، سما هیچگونه مسئولیتی نداشته و بدیهی است دخالت و تصمیم گیری در این خصوص نیز از اختیارات و یا تکالیف آن نمی باشد.
  11. ماده 11: در صورتی که مهمان قوانین کشوری را در سکونتگاه نقض نموده و همچنین در صورتی که آسیب بالقوه و یا بالفعلی به خود و یا دیگران وارد نماید، سما مسئولیتی در این خصوص نداشته و میزبان باید موارد را حسب مورد از مراجع ذی صلاح پیگیری نماید.
  12. ماده 12: اگر سکونتگاهی بدون اذن قانونی از مالک واقعی در دیوار ثبت شده و با بهره گیری از امکان پرداخت امن بیعانه به رزرو سکونتگاه منتهی شده باشد، سما همکاری ممکن و ضروری را در راستای شناسایی فرد متخلف، خواهد داشت اما در این خصوص هیچگونه مسئولیتی بر عهده سما نخواهد بود.
  13. ماده 13: سامانه معاملات امن ایران، در خصوص هر گونه واریز وجه خارج از بستر این سامانه و نتایج حاصل از آن مسئولیتی بر عهده نداشته و کاربر نیز از این باب نمی تواند ادعایی داشته باشد.
  14. ماده 14: داور منصوب از جانب سما در موردی به حل و فصل اختلاف می پردازد که محل تنازع به تناسب از موضوعات اساسی و یا کلیدی تلقی شود. در صورت احراز فقدان وصف اساسی و یا کلیدی داور رای به بازگشت بهای رزرو به مهمان خواهد داد. تشخیص مصادیق موضوع اساسی و کلیدی و تفسیر مفهوم آن انحصارا با داور(ان) بوده و همچنین رای صادره به تبع آن غیر قابل اعتراض و قطعی می باشد.
    1. تبصره 1: موضوع اساسی در مقررات حاضر وصف و یا اوصافی است که مرتبط با اصل انتفاع از سکونتگاه مربوطه می باشد و در صورت فقدان آن انتفاع از سکونتگاه ممکن نبوده و یا عرفا در اندازه ای انتفاع را دشوار می نماید که انتفاع از سکونتگاه را غیرمنطقی می نماید.
    2. تبصره 2: موضوع کلیدی در مقررات حاضر عبارت از مغایرت وضعیت واقعی ملک یا وضعیت میزبان و یا مهمان(ان) با یک یا چند مورد از مواردی می باشد که در «چک لیست توافق» ثبت شده است. هر گونه ادعای مغایرت خارج از موارد ثبت شده در چک لیست توافق از شمول داوری و صلاحیت سما خارج بوده و منحصر در رابطه میزبان و مهمان می باشد.
    3. تبصره 3: هرگونه توافق پس از ثبت چک لیست مذکور در تبصره فوق از شمول داوری و صلاحیت سما خارج بوده و منحصر در رابطه میزبان و مهمان می باشد.
    4. تبصره 4: اگر پس از واریز بیعانه به حساب امانی سما و پیش از آنکه بیعانه سپار در سکونتگاه جهت تحویل گرفتن کلید و بازدید آن حضور به هم برساند، این سامانه مطلع شود که بیعانه پذیر و بیعانه سپار در خصوص یک یا چند مورد از موارد چک لیست (مواردی از چک لیست که منحصر خواهد بود به اوصاف کلیدی و اساسی مطابق با شرح همین ماده) اتفاق نظر ندارند، تلاش خود را در راستای ایجاد وفاق میان آن ها انجام خواهد داد. در غیر اینصورت (ایجاد نشدن توافق) بیعانه واریز شده به حساب بیعانه سپار برگردانده خواهد شد. روشن است که فرآیند اخیر الذکر در اولین فرصت ممکن توسط سما انجام خواهد شد. همچنین شایان ذکر است که تشخیص بدوی اوصاف کلیدی و اساسی در حالی که در این مقطع هنوز موضوع به داوری ارجاع نشده با کارشناس مربوطه سما می باشد و واضح است که تصمیم کارشناس مربوطه پیرامون اوصاف کلیدی و اساسی قطعی و غیرقابل اعتراض می باشد.
  15. ماده 15: مهمان موظف است قبل از تحویل گرفتن سکونتگاه و سکونت در آن، فقدان وصف و یا اوصاف اساسی و یا کلیدی سکونتگاه آماده تحویل را گزارش کرده و درصورت درخواست سما ادعا را با ارسال مستندات لازم به اثبات برساند. همچنین به میزبان پیشنهاد می شود که پیش از تحویل دادن ملک و سکونت مهمان در آن، تایید مهمان را از طریق تعریف شده در دیوار اخذ بنماید.
    1. تبصره 1: سما صرفا پیش از تایید نمودن مهمان می تواند به اختلاف عارض شده رسیدگی کند. چرا که بلافاصله پس از تایید، وجه به حساب میزبان واریز می شود و قابل بازگشت نیست. تحویل گرفتن سکونتگاه به منزله تایید سکونتگاه توسط مهمان نیز می باشد. در حالتی که تایید مهمان درج نشود، تحویل گرفتن سکونتگاه توسط مهمان و تایید ضمنی ایشان می بایست توسط میزبان به واسطه قرائنی از جمله اما نه محدود به در دست داشتن کارت هویت مهمان به اثبات برسد و اگر در این خصوص و در بازه میان تحویل و تایید نیز اختلافی عارض شود رای داور قاطع اختلاف و برای دو طرف غیر قابل اعتراض و لازم الاتباع خواهد بود.
    2. تبصره 2: مهمان پیش از بازدید حضوری از ملک و بررسی وضعیت آن نمی بایست نسبت به تایید آزادسازی وجه در دیوار اقدام نماید و روشن که در صورت انجام شدن چنین امری، با توجه به واریز شدن وجه به حساب معرفی شده از سوی میزبان، مسئولیتی متوجه سما نیست و موضوع در صورت لزوم می بایست از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری شود.
  16. ماده 16: همانطور که از سایر مواد مقررات حاضر استنباط می شود؛ سما تعهدی نسبت به موضوع محل اختلافی که به تناسب وصف اساسی و یا کلیدی تلقی نشود و صرفا در جهت انتفاع بهتر یا مقاصد دیگر مدنظر مهمان و یا میزبان باشد نداشته و به تبع آن به نصب داور و داوری نیز نخواهد پرداخت و کاربر نیز با علم به این موضوع موافقتنامه کاربری را می پذیرد و از این باب ادعا و اعتراضی نخواهد داشت.
  17. ماده 17: در صورتی که تا پیش از 48 ساعت مانده به تاریخ و ساعت اقامت در سکونتگاه (به صورت پیش فرض ساعت 14:00)، مهمان خواستار لغو بیعانه‌سپاری صورت پذیرفته شود، بیعانه به حساب بانکی معرفی شده از جانب ایشان مسترد خواهد شد و در صورتی که در بازه زمانی 48 ساعت مانده به تاریخ و ساعت اقامت این عمل صورت پذیرد، سما بیعانه را به حساب میزبان واریز خواهد کرد و بیعانه سپار از این باب نمی تواند مدعی مال و یا خسارتی باشد و اعتراض ایشان نیز نمی بایست استماع شود. روشن است که بازه زمانی یک ساعته 48 تا 47 ساعت قبل از اقامت نیز مشمول قاعده مذکور در بخش اخیر تبصره خواهد بود.

بخش چهارم: مقررات پرداخت امن بیعانه در آگهی های دسته وسایل نقلیه

  • ماده 1: آنچه در بخش یکم (مقررات عمومی استفاده از سامانه معاملات امن ایران) و بخش دوم (مقررات پرداخت امن بیعانه در آگهی های دسته کالا) در خصوص پرداخت بیعانه در رسته کالا آورده شد، در اینجا نیز صادق است و صرفا احکام و تعهداتی که در این بخش مورد توجه قرار گرفته اند، به تناسب مورد ممکن است به صورت جزیی و یا کلی تخصیص خورده باشند.
  • ماده 2: هر چند بدیهی می نماید اما سما مجددا تاکید می کند که نقش آن ایجاد بستر امن تری جهت بیعانه سپاری بوده و هیچ نقش و تعهدی در قرارداد(های) منعقده میان دو طرف معامله ی وسیله نقلیه نداشته و کاربران نیز تحت هیچ عنوانی نمی توانند مدعی و طالب حقوق ناشی از قرارداد منعقده میان خود از سما شوند.
  • ماده 3: با عنایت به آنچه در (ماده 2)مصرّح گردید، سما زمانی اقدام به آزادسازی بیعانه و انتقال آن به حساب معرفی شده از جانب بیعانه پذیر خواهد کرد که به نحو اطمینان بخشی، اطلاع حاصل کند که توافق میان طرف های معامله حمل و نقل به نتیجه ملموس و روشنی رسیده و هیچ کدام از طرف های معامله، گزارش مشکل مستند و موجهی که نافی امر اخیرالذکر باشد را ارائه نکرده اند. در غیر اینصورت به تناسب مورد و مبتنی آنچه در این بخش و بخش یکم و دوم آورده شد، سما به عنوان داور مورد توافق طرف های معامله، رفع اختلاف خواهد نمود
    1. تبصره 1: تفسیر سما از نتیجه ملموس و روشن داشتن توافق دو طرف با عنایت به اقدامات صورت پذیرفته، نحوه تعامل و ماهیت حقوقی اعمال انجام شده، مشخص خواهد شد.
    2. تبصره 2: مؤکدا توصیه می گردد بیعانه سپار پس از حصول اطمینان نسبت به تطبیق شرایط وسیله نقلیه با انتظارات وی و اعتبار اسناد ارائه شده مرتبط با وسیله نقلیه، واریز بیعانه را در بستر (پلتفرم) واسطه بیعانه سپاری تأیید کند. در غیر از اینصورت (تأیید واریز بیعانه در حالی که شرایط خودرو و یا اسناد مرتبط با آن مورد تردید بیعانه سپار است) بیعانه به حساب معرفی شده از جانب بیعانه پذیر واریز شده و از این باب مسئولیت تام و عام تأیید انجام شده با خود بیعانه سپار بوده و ایشان نمی تواند مدعی حق و یا طلبی از سما بابت موضوع اخیرالذکر شود.