پرسش های پرتکرار

هر موضوعی که احتیاج دارید تا از سامانه معاملات امن ایران (سما) به طور حرفه ای (به عنوان خریدار یا فروشنده)، استفاده کنید را یک جا جمع آوردیم. اگر مورد سوال خود را در این بخش پیدا نکردید، می توانید موضوع را از طریق تماس با ما، با پشتیبان سامانه مطرح نمایید و یا از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

نام و نام خانوادگی
شماره موبایل
موضوع
شرح پیام

پرسش های عمومی

آیا سما (سامانه معاملات امن ایران)، طبق قوانین ایران عمل می کند و مجوزهای این حوزه را دارد؟

بله، سامانه معاملات امن ایران (سما) به عنوان یکی از زیرمجموعه های گروه توسن که دارای تمامی مجوزهای حوزه فضای پرداخت و تجارت الکترونیک می باشد، خود را ملزم به رعایت قوانین تجارت الکترونیک، فضای پرداخت آنلاین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین قوانین تامه جمهوری اسلامی ایران می داند.

سما (سامانه معاملات امن ایران)، چطور کار می کند؟

سما (سامانه معاملات امن ایران)، به عنوان راه حلی در فضای کسب و کار است که دغدغه های خرید و فروش را از بین می برد.

  • در خدمت "معامله امن سما"، بعد از توافق اولیه خریدار و فروشنده، با پرداخت مبلغ معامله از سمت خریدار، معامله آغاز می گردد. وجه پرداختی خریدار در حساب امن فروشنده نزد سما نگهداری می گردد و به فروشنده پرداخت نمی شود. پس از تحویل مورد معامله توسط فروشنده مطابق توافق طرفین، با تأیید خریدار، مبلغ در حساب فروشنده قابل برداشت خواهد بود.
  • در خدمت "ضمانت خرید سما"، مشابه درگاه های پرداخت اینترنتی، خریدار می تواند پرداخت مبلغ خرید را انجام دهد و این مبلغ به حساب فروشنده واریز خواهد شد.
    • تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت انصراف از خرید 100% مبلغ برگشت داده می‌شود.
    • تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت مشاهده عیب در آن، کالا تعویض یا 100% مبلغ برگشت داده می‌شود.
    • تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت مشاهده مغایرت بین سفارش و کالای ارسال شده، کالا تعویض یا 100% مبلغ برگشت داده می‌شود.
  • همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل در معامله، پشتیبانی سما (سامانه معاملات امن ایران)، موضوع را جهت حل و برطرف شدن آن پیگیری خواهد کرد.
  • لازم به ذکر است که سما (سامانه معاملات امن ایران)، تعهدات و مزایای خدمت ضمانت خرید که فراتر از موارد ذکر شده در قوانین تجارت الکترونیک کشور می باشد را برعهده می گیرد و فروشندگان نیاز به تأمین تعهدی فراتر از قوانین تجارت الکترونیک کشور نخواهند داشت.

آیا می توانم از سما (سامانه معاملات امن ایران)، در معامله های بین المللی هم استفاده کنم؟

در حال حاضر خدمات سما برای خریدارها و فروشنده های داخل کشور ایران در دسترس می باشد. در معامله های بین المللی، در صورتی که طرف فروشنده قابل احراز هویت باشد (فروشنده یا وکیل فروشنده)، در مراحلی که مبالغ معامله در بستر سیستم بانکی کشور ایران در جریان باشد، امکان استفاده از سما برای طرفین معامله امکان پذیر خواهد بود.

چه گروه کالاهایی را نمی توانم در سما (سامانه معاملات امن ایران)، معامله کنم؟

سما (سامانه معاملات امن ایران) تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد و معامله هرگونه کالا یا موارد غیرقانونی و غیرمجاز در قوانین کشور، در این سامانه ممنوع می باشد. همچنین در حال حاضر امکان معامله جواهرات نیز وجود ندارد.

اگر سؤالی داشتم، چطور می توانم با سما (سامانه معاملات امن ایران) تماس بگیرم؟

سامانه سما، توصیه می کند که خریدارها و فروشنده ها قبل از شروع معامله، تمام جوانب را بررسی و به توافق برسند تا هیچ شبهه ای باقی نماند. در صورت بروز پرسش در خصوص سامانه، مراحل و هر مورد مرتبط با فرآیندهای سما، می توانید در صفحه پرسش های پرتکرار، جواب پرسش خود را بیابید. همچنین می توانید از صفحه تماس با ما از طریق یکی از راه های ارتباطی با تیم پشتیبانی سما در ارتباط باشید و یا با تیم مشاوره خدمات سما در تماس باشید تا کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما باشند.

آیا شماره موبایل ورود به سامانه باید متعلق به خودم باشد؟

شما با هر شماره موبایلی می توانید از طریق دریافت رمز یک بار مصرف پیامکی، وارد سامانه شوید اما توجه داشته باشید که برای انجام معامله و پرداخت و واریز وجوه، نیاز به احراز هویت می باشد که باید اطلاعات هویتی وارد شده با صاحب شماره موبایل همخوانی داشته باشد و متعلق به یک شخص باشد.

خدمت معامله امن سما

فرآیند یک معامله در سما (سامانه معاملات امن ایران)، چقدر طول می کشد؟

هر معامله در سما، شرایط و وضعیت منحصر به فردی دارد که بسته به نحوه پیشرفت معامله، مدت زمان متفاوتی خواهد داشت و وابسته به توافق طرفین می باشد و سما دخالتی در این توافق نخواهد داشت. دقت کنید که در تسویه وجوه با فروشنده و خریدار، زمان فرآیندهای امور بانکی خارج از کنترل سما می باشد.

سما (سامانه معاملات امن ایران)، چه رویکردی در حمایت از من به عنوان خریدار دارد؟

سما (سامانه معاملات امن ایران)، به خریداران اطمینان می دهد که در صورت پرداخت وجه، کالایی مطابق با توافق اولیه به ایشان تحویل گردد، در غیر این صورت وجه معامله به ایشان مسترد می گردد. همچنین سما ضمانت می کند که اگر معامله در هر یک از مراحل ارسال کالا، بررسی کالا توسط خریدار در زمان مشخص، بررسی کارشناسان سما، حل اختلاف، مرجوعی کالا و بررسی کالای مرجوعی قرار داشته باشد، تا احراز وضعیت نهایی معامله از سوی خریدار، فروشنده، کارشناس سما، تیم داوری سما و مراجع قانونی، وجوه معامله را به هیچ یک از طرفین ارجاع نکند.

سما (سامانه معاملات امن ایران)، چه رویکردی در حمایت از من به عنوان فروشنده دارد؟

سما (سامانه معاملات امن ایران)، به فروشندگان اطمینان می دهد، چنانچه کالا یا خدمات را مطابق با توافق اولیه به خریدار تحویل دهند، مبلغ معامله را به ایشان پرداخت می نماید. از این رو ریسک هایی مانند عدم تحویل گرفتن کالا، ارسال فیش های تقلبی و … پوشش داده خواهند شد. همچنین سما ضمانت می کند که اگر معامله در هر یک از مراحل ارسال کالا، بررسی کالا توسط خریدار در زمان مشخص، بررسی کارشناسان سما، حل اختلاف، مرجوعی کالا و بررسی کالای مرجوعی قرار داشته باشد، تا احراز وضعیت نهایی معامله از سوی خریدار، فروشنده، کارشناس سما، تیم داوری سما و مراجع قانونی، وجوه معامله را به هیچ یک از طرفین ارجاع نکند.

سما (سامانه معاملات امن ایران)، چطور خطر کلاهبرداری و ریسک های معامله را از بین می برد؟

طبق مراحل زیر، سما، خطر کلاهبرداری و ریسک های معامله را از بین می برد:

  • سامانه سما، هویت فروشندگان خود را حتما احراز می کند و قبل از احراز هویت ایشان، امکان انجام معامله از طریق سامانه برایشان فراهم نخواهد بود.
  • قبل از ارسال معامله به فروشنده، وجوه مربوط به معامله از خریدار دریافت شده و در حساب امن فروشنده، نزد سما قرار می گیرد.
  • خریدار مهلت بررسی کالای دریافتی و تطبیق با توافق اولیه را دارد در حالی که هنوز وجوه معامله در حساب امن فروشنده، نزد سما به امانت قرار دارد.
  • در صورت بروز اختلاف در معامله، تیم داوری سما (سامانه معاملات امن ایران) با بررسی توافقات اولیه، مستندات، تصاویر و قراردادهای معامله اقدام به صدور رای می نماید.

کارمزد سامانه سما در خدمت معامله امن چقدر هست و چطور پرداخت می شود؟

کارمزد خدمت معامله امن سما، برابر با 1 درصد از ارزش معامله، با حداقل کارمزد 1000 تومان و حداکثر 200،000 تومان می باشد. در حال حاضر کارمزد معاملات از طرف خریدار دریافت می گردد و در زمان پرداخت مبلغ معامله، به ارزش معامله افزوده می شود.

حداکثر ارزش هر معامله در خدمت معامله امن سما چقدر است؟

مبلغ کل قابل پرداخت (با احتساب کارمزد سامانه) می تواند حداکثر برابر با 100،000،000 تومان (صد میلیون تومان) باشد.

چطور می توانم از وضعیت معامله ام مطلع شوم؟

تمام خریدارها و فروشنده ها با ورود به سامانه سما از طریق وارد نمودن شماره موبایل و رمز یک بار مصرف پیامکی، در سربرگ معامله های من، لیست معاملات در جریان و پایان یافته خود را می توانند مشاهده کنند.

به عنوان خریدار، چطور می توانم معامله را لغو کنم؟ مراحل سامانه بعد از لغو معامله چیست؟

خریدار با ورود به لینک معامله ساخته شده توسط فروشنده، این امکان را دارد که با استفاده از دکمه های موجود در صفحه، معامله را قبول و پرداخت کند و یا آن را رد کند.

بعد از پرداخت مبلغ معامله، در صورت برزو هر مشکلی، خریدار می تواند از طریق دکمه "گزارش مشکل" مورد خود را اعلام کند تا کارشناسان پشتیبانی سامانه بررسی های لازم را تا رفع مشکل انجام دهند.

در صورتی که خریدار درخواست لغو معامله را داشته باشد، اگر محرز شود فروشنده به تعهدات خود عمل نکرده است، معامله لغو شده و مبلغ پرداختی به خریدار مسترد می شود. اگر خریدار در این مرحله کالا یا خدماتی از فروشنده دریافت کرده باشد، مطابق راهنمایی کارشناسان سامانه، کالا و خدمات باید مرجوع شود و سپس مبلغ پرداختی به خریدار مسترد می گردد.

به عنوان فروشنده، چطور می توانم معامله را لغو کنم؟ مراحل سامانه بعد از لغو معامله چیست؟

فروشنده با ورود به لینک معامله ساخته شده توسط خریدار، این امکان را دارد که با استفاده از دکمه های موجود در صفحه، معامله را قبول و یا آن را رد کند. در صورت رد معامله، مبلغ پرداختی خریدار به طور اتوماتیک به حساب ایشان عودت می شود.

در صورت قبول معامله، در صورت برزو هر مشکلی، فروشنده می تواند از طریق دکمه "گزارش مشکل" مورد خود را اعلام کند تا کارشناسان پشتیبانی سامانه بررسی های لازم را تا رفع مشکل انجام دهند. در صورت درخواست لغو معامله به دلایلی مثل اتمام موجودی و …، معامله لغو شده و مبلغ پرداختی خریدار به طور اتوماتیک به حساب ایشان مسترد می گردد.

اگر فروشنده فراموش کند معامله را انجام دهد، چه اتفاقی می افتد؟

در این صورت، خریدار این امکان را دارد تا با استفاده از دکمه "گزارش مشکل" مورد را اعلام کند تا کارشناسان پشتیبانی سامانه بررسی های لازم را انجام دهند. در صورتی که نیاز به صدور رأی جهت تعیین تکلیف معامله باشد، تیم داوری سما مورد معامله را مطابق مستندات بررسی نموده و نظر خود را اعلام می نماید. اگر رأی تیم داوری به نفع خریدار باشد، معامله لغو می گردد و دستور واریز وجوه به حساب خریدار از طرف سما صادر می گردد.

به عنوان خریدار، چقدر زمان برای بررسی و تأیید معامله دارم؟

خریدار باید در زمان توافق شده با فروشنده خود، کالا یا مورد معامله را بررسی کند و نسبت به تأیید معامله اقدام نماید. قابل ذکر است در مورد تمام زمان بندی های داخل معامله، خریدار و فروشنده باید قبلا توافق کرده باشند و سما دخالتی در این زمان بندی ها نخواهد داشت. در صورت گزارش مشکل هر یک از طرفین، تیم داوری سما مورد مشکل را مطابق مستندات بررسی نموده و اقدام به صدور رأی می نماید.

به عنوان فروشنده، چقدر زمان برای تحویل مورد معامله دارم؟

فروشنده باید در زمان توافق شده با خریدار خود، کالا یا مورد معامله را آماده و تحویل دهد. قابل ذکر است در مورد تمام زمان بندی های داخل معامله، خریدار و فروشنده باید قبلا توافق کرده باشند و سما دخالتی در این زمان بندی ها نخواهد داشت. در صورت گزارش مشکل هر یک از طرفین، تیم داوری سما مورد مشکل را مطابق مستندات بررسی نموده و اقدام به صدور رأی می نماید.

آیا می توانم تغییری در موارد معامله شامل قیمت، مدت و شرایط معامله ایجاد کنم؟

در حال حاضر، امکان تغییر در جزییات یک معاملۀ ایجاد شده، وجود ندارد و قبول معامله، به منزله قبول شرایط درج شده در آن خواهد بود.

به عنوان خریدار اگر از کالایی که دریافت می کنم، راضی نباشم، چه اتفاقی می افتد؟

فروشنده موظف است کالای مورد توافق فی ما بین را آماده و ارسال نماید. چنانچه کالای دریافتی مطابق با توافق اولیه نباشد، خریدار باید از طریق پنل کاربری خود، گزارش مشکل نماید. در این صورت، تیم داوری سما مورد مشکل را مطابق مستندات بررسی نموده و اقدام به صدور رأی می نماید.. سما با در نظر گرفتن رأی تیم داوری اقدام به واریز وجه به حساب خریدار یا فروشنده می نماید.

اگر در مسیر معامله دعوا و یا عدم توافقی اتفاق بیوفتد، راهکار سما (سامانه معاملات امن ایران) چیست؟

از آنجایی که مراحل مربوط به داوری و حل اختلاف زمان بر می باشد، سما به طرفین معامله توصیه می کند که دعوا یا عدم توافق را با صحبت فیمابین حل و فصل نمایند. در غیر این صورت شما می توانید در هر مرحله، با استفاده از دکمه "گزارش مشکل" مورد خود را اعلام کنید تا کارشناسان پشتیبانی سامانه بررسی های لازم را تا رفع مشکل انجام دهند. همچنین از طریق صفحه تماس با ما، می توانید با کارشناسان پشتیبانی سامانه در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند و یا در صورت عدم رفع مشکل، موارد مطرح شده را به تیم داوری سما ارجاع دهند که مورد بررسی قرار گیرد.

خدمت ضمانت خرید سما

سرویس ضمانت خرید چطور کار می کند؟

در این درگاه که مانند سایر درگاه‌های پرداخت در فروشگاه‌های اینترنتی فعال می‌شود، کاربر بعد از تکمیل سبد خرید خود در مرحله پرداخت می‌تواند از طریق سرویس ضمانت خرید سما وجه کالای خود را پرداخت کند. کاربر با پرداخت از طریق درگاه سما خرید خود را تضمین می‌کند و از مزایای زیر برخوردار می‌شود:

  • تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت انصراف از خرید 100% مبلغ برگشت داده می‌شود.
  • تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت مشاهده عیب در آن، کالا تعویض یا 100% مبلغ برگشت داده می‌شود.
  • تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت مشاهده مغایرت بین کالای سفارش داده شده و ارسال شده، کالا تعویض یا 100% مبلغ برگشت داده می‌شود.

لازم به ذکر است که سما (سامانه معاملات امن ایران)، تعهدات و مزایای خدمت ضمانت خرید که فراتر از موارد ذکر شده در قوانین تجارت الکترونیک کشور می باشد را برعهده می گیرد و فروشندگان نیاز به تأمین تعهدی فراتر از قوانین تجارت الکترونیک کشور نخواهند داشت.

سما (سامانه معاملات امن ایران)، چه رویکردی در حمایت از من به عنوان فروشنده دارد؟

سما (سامانه معاملات امن ایران)، به فروشندگان اطمینان می دهد که در صورت پرداخت مبلغ توسط خریدار، به صورت آنی و مطابق درگاه های پرداخت اینترنتی بانکی، مبالغ به حساب فروشنده واریز گردد و در مراحل بعدی، در صورت بروز مشکلات احتمالی در خرید از قبیل بازگشت کالا، ایرادات کالا، موارد مربوط به گارانتی و … را از طریق پشتیبانی سامانه سما، با خریداران بررسی کند و به نتیجه برساند تا فروشندگان درگیر مسائل بعد از خرید نباشند.

لازم به ذکر است که سما (سامانه معاملات امن ایران)، تعهدات و مزایای خدمت ضمانت خرید که فراتر از موارد ذکر شده در قوانین تجارت الکترونیک کشور می باشد را برعهده می گیرد و فروشندگان نیاز به تأمین تعهدی فراتر از قوانین تجارت الکترونیک کشور نخواهند داشت.

سما (سامانه معاملات امن ایران)، چه رویکردی در حمایت از من به عنوان خریدار دارد؟

سما (سامانه معاملات امن ایران) ، به خریداران اطمینان می دهد که در صورت پرداخت مبلغ، در صورت بروز مشکلات احتمالی در معامله، موارد را از طریق پشتیبانی سما، بررسی نموده و تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری نماید.

هزینه های استرداد کالا بر عهده چه کسی است؟

مطابق با ماده 37 قانون تجارت الکترونیک، هزینه بازگرداندن کالا (مرجوع کردن آن) بر عهده خریدار است. توجه شود که خریدار نباید مرسوله را بصورت پس کرایه ارسال کند، در این صورت ممکن است از تحویل گرفتن بسته خودداری شود.

توجه کنید که در صورت استفاده از خدمت ضمانت خرید، با وجود هر شرایطی در معامله، کارمزد دریافت خواهد شد و قابل بازگشت نیست.

برای استرداد کالا چقدر زمان دارم؟

استرداد کالا تا 15 روز پس از خرید امکان پذیر است. در صورت وجود مشکل، خریدار ظرف مدت 15 روز پس از خرید با استفاده از لینک "گزارش مشکل" ارسال شده در پیامک، یا ارتباط با مرکز تماس به شماره 42580800-021 باید موضوع را اعلام کند.

درچه صورت کالای مرجوعی پذیرفته نمی شود؟

در شرایط زیر، کالای مرجوعی پذیرفته نخواهد شد:

  • کالا در همان شرایط اولیه نباشد یا متعلقات، محتویات و یا لوازم جانبی آن تغییر کرده باشد.
  • جعبه و بسته بندی کالا صدمه دیده باشد.
  • کالایی که خریدار از کالارسان به صورت سالم تحویل گرفته باشد و بعدا صدمه دیده باشد.
  • کالاهایی نظیر گوشی موبایل و تبلت، در صورت فعال سازی در سامانه همتا یا نصب نرم افزارهای غیر از نرم افزارهای پیش فرض، قابل مرجوع کردن نیست.

اگر کالا ایراد ظاهری داشته باشد، می توانم مرجوع کنم؟

خریدار باید در زمان دریافت کالا از مأمور کالارسان، محصول را بازگشایی و بررسی کند و چنانچه کالای خریداری شده دارای عیوب ظاهری مانند (شکستگی، ترک خوردگی، زدگی و غیره) باشد از تحویل کالا اجتناب کند. در غیر اینصورت تحویل گرفتن کالا از کالارسان به منزله تایید صحت و سلامت فیزیکی کالا بوده و سامانه سما ادعای بعدی خریدار در این خصوص را نمی‌پذیرد.

اگر در مرحله حمل کالای مرجوعی به سما، ایراد فیزیکی به آن وارد شود، سامانه سما کالا را قبول می کند؟

خریدار موظف است پیش از استرداد کالا، از محصول و بسته بندی کالا در 6 جهت با پس زمینه سفید تصویربرداری کرده و نزد خود نگه دارد تا در صورت نیاز، برای کارشناس مربوطه ارسال کند. توجه کنید که تنها در این صورت ایرادات فیزیکی مرحله حمل کالای مرجوعی پذیرفته می شود.

هزینه های ارسال کالا به گارانتی بر عهده چه کسی است؟

مطابق با ماده 37 قانون تجارت الکترونیک، هزینه بازگرداندن کالا (مرجوع کردن آن) بر عهده خریدار است. توجه شود که خریدار نباید مرسوله را بصورت پس کرایه ارسال کند، در این صورت ممکن است از تحویل گرفتن بسته خودداری شود.

هزینه ارسال کالا از محل معرفی شده سما جهت تحویل کالا تا شرکت ارائه‌کننده خدمات گارانتی با سما است.

اگر بعد از دریافت کالا، از خرید منصرف شدم، می توانم کالا را مرجوع کنم؟

بله، خریدار می تواند از خرید خود منصرف شود. توجه کنید که قبل از هر اقدامی با کارشناسان خدمات مشتریان سما تماس بگیرید و از ارسال کالا بدون هماهنگی خودداری کنید. بازگرداندن کالا به جهت انصراف از خریدِ خریدار در صورت داشتن شرایط پذیرش مرجوعی و همچنین داشتن پلمب شرکتی معتبر و غیرجعلی، عدم فک پلمب امکان پذیر می باشد.

به عنوان خریدار، قبل از ارسال کالا توسط فروشنده، می توانم از خرید انصراف دهم؟

بله، خریدار می‌تواند پیش از ارسال کالا نیز انصراف خود را نسبت به معامله اعلام نماید و در این صورت وجه پرداخت شده به ایشان مسترد خواهد شد. طبیعی است که ارسال و یا عدم ارسال کالا توسط فروشنده و در تماس سما با ایشان روشن خواهد گردید

بعد از انصراف از خرید، چقدر طول می کشد مبلغ خرید را دریافت کنم؟

استرداد بهای کالا در حالت انصراف از خرید، ظرف 24 ساعت کاری پس از مرجوع شدن کالا و تسلیم شدن آن به فروشنده یا سما منطبق با شرایط اعلام شده، انجام خواهد شد.

در چه صورت نمی توانم از خرید انصراف دهم؟

در موارد زیر نمیتوانید از خرید انصراف دهید:

  • مواد غذایی یا سایر کالاهایی که مصرف روزانه دارند و بعد از تاریخ مشخص منقضی می شوند.
  • کالاهای ساخته شده با مشخصات فردی خریدار که جنبه شخصی دارند.

امکان دارد که سامانه سما کالای مرجوعی را نپذیرد؟ در این صورت چه اتفاقی می افتد؟

اگر پس از بررسی کارشناسان خدمات پس از فروش، مشخص شود که مرجوعی کالا خارج از ضوابط مقرر در وبسایت است، کالای مورد نظر به خریدار عودت می‌شود. در صورتی که خریدار از پذیرش کالا خودداری کند، کالا تا 1 ماه به صورت امانت نزد سما خواهد ماند.

اگر کالای معیوب گارانتی داشته باشد، چطور باید عمل کنم؟

اجناس دارای گارانتی که آکبند بوده و یا دارای پلمب شرکتی هستند قاعدتا فروشگاه دخل و تصرفی در آنها نداشته، می‌بایست برای شرکت گارانتی کننده ارسال شوند و شرکت گارانتی کننده پاسخگو باشد، لذا این اقدامات توسط سما انجام خواهد شد و چنانچه کالا تعویض یا رفع عیب شود آن را برای خریدار ارسال می‌کند و در غیر این صورت کالا جایگزین یا مبلغ کالا توسط سما به خریدار پرداخت می شود.

اگر کالای دریافتی با سفارش اولیه مغایرت داشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟

در این صورت کالا به سما مسترد و 100% وجه آن توسط سما به خریدار بازگشت داده خواهد شد.

مبنای بررسی مغایرت اطلاعات مندرج در فاکتور فروش یا صفحه سفارش در وبسایت فروشگاه است و توافقات تلفنی و … مورد قبول نیست. توجه کنید که در صورتی که تشخیص مغایرت، بدون باز کردن پلمب یا بسته بندی امکان پذیر باشد، کالا باید به همان صورت اولیه عودت شود.

آیا در صورت استرداد کالا یا انصراف از خرید، هزینه های کارمزد سامانه سما بازگشت می شود؟

در صورت انصراف فروشنده از فروش، به دلیل عدم موجودی و …، کارمزد سامانه به خریدار مسترد می شود. در غیر این صورت، با استفاده از خدمت ضمانت خرید، کارمزد دریافت خواهد شد و قابل بازگشت نیست.

پرداخت

من به عنوان خریدار، چه زمانی باید وجه معامله را پرداخت کنم؟

در خدمت معامله امن سما، بعد از توافق های اولیه، برای اینکه معامله در سما شکل بگیرد، خریدار باید وجوه معامله را به صورت کامل از طریق درگاه موجود در سامانه پرداخت نمایند. تنها در این صورت معامله آغاز شده و به فروشنده نیز اطلاع رسانی می گردد.

در خدمت ضمانت خرید سما، مشابه درگاه های پرداخت اینترنتی بانکی، خریدار در هنگام خرید، وارد درگاه پرداخت شده و وجود معامله را پرداخت می کند.

در خدمت “معامله امن سما”، مبلغ پرداختی خریدار کجا نگهداری می شود؟

بعد از پرداخت وجوه معامله توسط خریدار، مبالغ دریافتی در حساب امن فروشنده، نزد سما نگهداری می گردد و تنها در صورتی قابل برداشت می باشد که تمام مراحل معامله پایان یافته باشد و خریدار تأیید معامله را انجام دهد.. در این صورت، مبلغ معامله به حساب فروشنده واریز می گردد.

در خدمت “معامله امن سما”، چه زمانی وجه معامله به حساب فروشنده واریز می شود؟

به طور معمول، دستور واریز وجوه معامله به حساب فروشنده، در همان روز پایان معامله، به صورت آنی به بانک ارسال می گردد. مراحل تسویه بانک و واریز وجه به حساب فروشنده از کنترل سما خارج بوده و وابسته به فرآیندهای بانکی می باشد.

در خدمت “ضمانت خرید”، مبلغ پرداختی خریدار چه زمانی به حساب فروشنده واریز می شود؟

بعد از پرداخت وجوه معامله توسط خریدار از طریق درگاه پرداخت اینترنتی، وجه معامله به صورت آنی مشابه پرداخت از طریق درگاه های بانکی، به حساب فروشنده واریز می گردد. با این وجود سما متعهد به تعهدات خدمت ضمانت خرید تا 10 روز خواهد بود.

تسویه مبالغ در خدمات سما به چه صورت است؟

در حال حاضر تسویه با حسابهای اکثر بانکهای کشور بصورت آنی در سما انجام می‌شود و مبالغ به صورت آنی به حساب مقصد واریز می گردد.

اگر بانکی در لیست تسویه آنی سامانه نباشد، طبق مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، انتقال های بین بانکی در روزهای کاری (شنبه تا پنجشنبه) در چهار مرحله انجام خواهد شد:

  • چرخه اول ساعت 3:45
  • چرخه دوم ساعت 10:45
  • چرخه سوم 13:45
  • چرخه چهارم 18:45

همچنین صدور دستور انتقال وجه پایا (شاپرکی) در روزهای تعطیل رسمی حدود ساعت 13:45 می باشد، اما انتقال وجه به حساب مقصد در اولین چرخه روز بعد (غیرتعطیل) به حساب مورد نظر واریز می‌شود. انتقال وجه پایا در روز پنج‌شنبه فقط تا ساعت 13:45 دقیقه انجام می شود.

در خدمت ضمانت خرید سما، مشابه درگاه های پرداخت اینترنتی بانکی، به صورت آنی تسویه صورت می گیرد.

امنیت

سما (سامانه معاملات امن ایران)، چطور از اطلاعات شخصی و بانکی من حفاظت می کند؟

اطلاعات فردی و شخصی شما در به صورت رمزنگاری شده با استفاده از به روز ترین پروتکل های امنیتی در زیرساخت سما حفاظت می گردد. همچنین لازم به ذکر است که تمامی پرداخت های داخل سیستم از مسیر درگاه های شبکه شاپرک صورت می گیرد و هیچ اطلاعاتی از کارت بانکی خریدار در سما ذخیره نمی شود.

فرآیند احراز هویت چطور انجام می شود؟

طبق قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، جهت واریز هرگونه مبلغ به حساب شخص حقیقی یا حقوقی در بستر اینترنت نیازمند احراز هویت طرفین می باشد. از این رو با وارد کردن شماره موبایل، شماره شبا یا شماره کارت بانکی و کد ملی متعلق به صاحب حساب، از سامانه اداره ثبت احوال و سامانه جامع بانک مرکزی جمهوری اسلامی استعلام می شود و نتیجه احراز هویت که نشان دهنده همخوانی و مطابقت اطلاعات می باشد، در پروفایل کاربری نمایش داده می شود.

چطور می توانم از قوانین حفظ حریم شخصی، قوانین معامله، و نحوه کار با سما (سامانه معاملات امن ایران) اطلاع یابم؟

شما می توانید از طریق وبسایت sama.ir وارد صفحه های قوانین و مقرارت سامانه و پرسش های پرتکرار شوید و مطالب گردآوری شده را مطالعه نمایید. همچنین، هر پرسشی فراتر از موارد تعریف شده را می توانید از طریق صفحه "تماس با ما" با کارشناسان پشتیبان سامانه مطرح نمایید.