پرسشهای پرتکرار
هر موضوعی که احتیاج دارید تا از سامانه معاملات امن ایران (سما) به طور حرفه ای (به عنوان خریدار یا فروشنده)، استفاده کنید را یک جا جمع آوردیم. اگر مورد سوال خود را در این بخش پیدا نکردید، می توانید موضوع را از طریق تماس با ما، با پشتیبان سامانه مطرح نمایید و یا از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.
پرسش های عمومی
آیا سما (سامانه معاملات امن ایران)، طبق قوانین ایران عمل می کند و مجوزهای این حوزه را دارد؟
بله، سامانه معاملات امن ایران (سما) به عنوان یکی از زیرمجموعه های گروه توسن که دارای تمامی مجوزهای حوزه فضای پرداخت و تجارت الکترونیک می باشد، خود را ملزم به رعایت قوانین تجارت الکترونیک، فضای پرداخت آنلاین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین قوانین تامه جمهوری اسلامی ایران می داند.
سما (سامانه معاملات امن ایران)، چطور کار می کند؟
سما (سامانه معاملات امن ایران)، به عنوان راه حلی در فضای کسب و کار است که دغدغه های خرید و فروش را از بین می برد.
- در خدمت "معامله امن سما"، بعد از توافق اولیه خریدار و فروشنده، با پرداخت مبلغ معامله از سمت خریدار، معامله آغاز می گردد. وجه پرداختی خریدار در حساب امن فروشنده نزد سما نگهداری می گردد و به فروشنده پرداخت نمی شود. پس از تحویل مورد معامله توسط فروشنده مطابق توافق طرفین، با تأیید خریدار، مبلغ در حساب فروشنده قابل برداشت خواهد بود.
-
در خدمت "ضمانت خرید سما"، مشابه درگاه های
پرداخت اینترنتی، خریدار می تواند پرداخت مبلغ خرید را انجام
دهد و این مبلغ به حساب فروشنده واریز خواهد شد.
- تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت انصراف از خرید 100% مبلغ برگشت داده میشود.
- تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت مشاهده عیب در آن، کالا تعویض یا 100% مبلغ برگشت داده میشود.
- تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت مشاهده مغایرت بین سفارش و کالای ارسال شده، کالا تعویض یا 100% مبلغ برگشت داده میشود.
- همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل در معامله، پشتیبانی سما (سامانه معاملات امن ایران)، موضوع را جهت حل و برطرف شدن آن پیگیری خواهد کرد.
- لازم به ذکر است که سما (سامانه معاملات امن ایران)، تعهدات و مزایای خدمت ضمانت خرید که فراتر از موارد ذکر شده در قوانین تجارت الکترونیک کشور می باشد را برعهده می گیرد و فروشندگان نیاز به تأمین تعهدی فراتر از قوانین تجارت الکترونیک کشور نخواهند داشت.
آیا می توانم از سما (سامانه معاملات امن ایران)، در معامله های بین المللی هم استفاده کنم؟
در حال حاضر خدمات سما برای خریدارها و فروشنده های داخل کشور ایران در دسترس می باشد. در معامله های بین المللی، در صورتی که طرف فروشنده قابل احراز هویت باشد (فروشنده یا وکیل فروشنده)، در مراحلی که مبالغ معامله در بستر سیستم بانکی کشور ایران در جریان باشد، امکان استفاده از سما برای طرفین معامله امکان پذیر خواهد بود.
چه گروه کالاهایی را نمی توانم در سما (سامانه معاملات امن ایران)، معامله کنم؟
سما (سامانه معاملات امن ایران) تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد و معامله هرگونه کالا یا موارد غیرقانونی و غیرمجاز در قوانین کشور، در این سامانه ممنوع می باشد. همچنین در حال حاضر امکان معامله جواهرات نیز وجود ندارد.
اگر سؤالی داشتم، چطور می توانم با سما (سامانه معاملات امن ایران) تماس بگیرم؟
سامانه سما، توصیه می کند که خریدارها و فروشنده ها قبل از شروع معامله، تمام جوانب را بررسی و به توافق برسند تا هیچ شبهه ای باقی نماند. در صورت بروز پرسش در خصوص سامانه، مراحل و هر مورد مرتبط با فرآیندهای سما، می توانید در صفحه پرسش های پرتکرار، جواب پرسش خود را بیابید. همچنین می توانید از صفحه تماس با ما از طریق یکی از راه های ارتباطی با تیم پشتیبانی سما در ارتباط باشید و یا با تیم مشاوره خدمات سما در تماس باشید تا کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما باشند.
آیا شماره موبایل ورود به سامانه باید متعلق به خودم باشد؟
شما با هر شماره موبایلی می توانید از طریق دریافت رمز یک بار مصرف پیامکی، وارد سامانه شوید اما توجه داشته باشید که برای انجام معامله و پرداخت و واریز وجوه، نیاز به احراز هویت می باشد که باید اطلاعات هویتی وارد شده با صاحب شماره موبایل همخوانی داشته باشد و متعلق به یک شخص باشد.
خدمت معامله امن سما (خریداران)
چرا باید به سما اعتماد کنم؟
سما (سامانه معاملات امن و اعتباری)، از کسبوکارهای زیرمجموعه توسنسُها است؛ یکی از باتجربهترین شرکتها در حوزه پرداخت که با بلیتهای الکترونیکی ایزیپی (EZpay) در مترو و بیآرتی شناخته میشود. علاوهبر این، سما مجوز پرداخت یاری از بانک مرکزی و نماد اعتماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را نیز برای اطمینان خاطر شما دریافت کرده است.
مبلغ را پرداخت کردهام ولی فروشنده سفارش را تحویل نمیدهد، راهحل چیست؟
در ابتدا خودتان از ایشان پیگیری کنید، اگر پاسخگو نبودند با استفاده از دکمه «سه نقطه» در پایین صفحه، وارد بخش «پشتیبانی» شوید و موضوع را با کارشناسان ما مطرح کنید تا تیم پشتیبانی سما، موضوع را پیگیری کند.
سفارش دریافتی ایراد دارد، چهکار کنم؟
پیشنهاد میکنیم در ابتدا بدون دخالت سما، موضوع را با فروشنده مطرح کنید. چنانچه ایشان پاسخگو نبودند، میتوانید با کلیک روی دکمه «سه نقطه» در پایین صفحه و ورود به بخش «پشتیبانی»، مورد پیشآمده را اعلام کنید تا کارشناسان سما مشکل را بررسی و برطرف کنند.
تیم پشتیبانی سما مطابق مستندات دریافتی از فروشنده و خریدار و همچنین مستندات ثبتشده در صفحه آگهی، تصمیمگیری میکند.
بههمین دلیل، توصیه میکنیم قبل از آغاز فرآیند پرداخت امن، جزئیات سفارش را با دقت مطالعه کنید و در لحظه دریافت، مستندات معیوب بودن سفارش را نگهداری کنید تا درصورت بروز اختلاف، به تیم داوری سما ارائه کنید.
پشیمان شدهام، چطور میتوانم پرداخت امن را لغو کنم؟
پیش از دریافت و تایید سفارش، میتوانید با لمس دکمه «سه نقطه» در پایین صفحه، درخواست خود را با تیم پشتیبانی در میان بگذارید. با لغو معامله، مبلغ پرداختی بهصورت خودکار به حساب شما بازمیگردد.
با فروشنده دچار اختلاف شدهایم، چهکار کنم؟
پیشنهاد میکنیم در قدم اول بدون دخالت سما، اختلافات خود را با فروشنده حل کنید. چراکه مراحل داوری و حل اختلاف توسط کارشناسان سما، به جزئیات و مدارک متعددی از هر دو طرف نیازمند است و معمولا فرآیند زمانبری دارد.
اگر به نتیجهای نرسیدید، میتوانید با استفاده از دکمه «سه نقطه» در پایین صفحه، وارد بخش «پشتیبانی» شوید و مشکل خود را اعلام کنید تا کارشناسان پشتیبانی، بررسیهای لازم را برای رفع آن انجام دهند.
برای بررسی و تأیید سفارش چقدر زمان دارم؟
برای این کار، زمانبندی مشخصی درنظر گرفته نشده است و شما باید در زمان توافقشده با فروشنده، سفارش دریافتی را بررسی و برای تأیید آن اقدام کنید.
تنها بخشی که زمانبندی مشخصی دارد، فرصت ۲۴ ساعته برای بررسی و پرداخت مبلغ سفارش است.
حداکثر ارزش هر معامله در پرداخت امن سما چقدر است؟
مبلغ کل قابل پرداخت (با احتساب کارمزد سامانه) میتواند حداکثر برابر با ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (صد میلیون تومان) باشد.
کارمزد استفاده از پرداخت امن چقدر است؟
میزان کارمزد سرویس پرداخت امن سما، ۱ درصد از مبلغ معامله است که توسط شما پرداخت میشود. حداقل کارمزد نیز ۵۰۰۰ تومان و حداکثر آن ۱۰۰.۰۰۰ تومان است.
آیا شماره حساب و شماره موبایل باید حتما بهنام یک نفر باشد؟
برای کاهش احتمال کلاهبرداری و افزایش امنیت معاملات، لازم است تا تمام اطلاعات وارد شده در سرویس پرداخت امن سما، متعلق به یک نفر و برای یک کد ملی باشد. درغیراینصورت، فرآیند تسویه حساب با خریدار یا فروشنده انجام نخواهد شد.
خدمت معامله امن سما (فروشندگان)
چرا باید به سما اعتماد کنم؟
سما (سامانه معاملات امن و اعتباری)، از کسبوکارهای زیرمجموعه توسنسُها است؛ یکی از باتجربهترین شرکتها در حوزه پرداخت که با بلیتهای الکترونیکی ایزیپی (EZpay) در مترو و بیآرتی شناخته میشود. علاوهبر این، سما مجوز پرداخت یاری از بانک مرکزی و نماد اعتماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را نیز کسب کرده است.
خریدار سفارش را تحویل گرفته است ولی تأیید نمیکند، چهکار کنم؟
در اغلب اوقات خریداران فراموش میکنند تا تحویل سفارش را تأیید کنند. پیشنهاد میکنیم در ابتدا خودتان از ایشان پیگیری کنید.
اگر پاسخگو نبودند، با استفاده از دکمه «سه نقطه» در پایین صفحه، وارد بخش «پشتیبانی» شوید و موضوع را با کارشناسان ما مطرح کنید تا تیم پشتیبانی و داوری سما، موضوع را پیگیری کند.
چه زمانی باید سفارش را به خریدار تحویل دهم؟
توجه داشته باشید که مبلغ پرداختی خریدار پیش از تحویل سفارش، با شما تسویه نمیشود. شما باید پس از مشاهده پرداخت موفق خریدار در سامانه، سفارش را به ایشان تحویل دهید تا پس از تأیید خریدار، مبلغ موردنظر برای شما واریز شود. .
پشیمان شدهام، چطور میتوانم پرداخت امن را لغو کنم؟
شما میتوانید در تمام مراحل پیش از تأیید سفارش توسط خریدار، با استفاده از دکمه «لغو سفارش» فرآیند پرداخت امن را ابطال کنید.
سفارش را بدون هیچ ایرادی تحویل دادهام اما خریدار آن را معیوب اعلام کرده است، چهکار کنم؟
در چنین شرایطی، تیم پشتیبانی سما مطابق مستندات دریافتی از شما و خریدار و همچنین مستندات ثبتشده در صفحه آگهی، تصمیمگیری میکند.
بههمین دلیل، توصیه میکنیم قبل از آغاز فرآیند پرداخت امن، جزئیات سفارش را با دقت وارد کنید و در لحظه تحویل سفارش، مستندات تکمیل و سالم بودن سفارش را نزد خود نگهداری کنید تا درصورت بروز اختلاف، بتوانید به تیم داوری سما ارائه کنید.
روشهای ارسال سفارش در سامانه سما چیست؟
سامانه سما فقط برای خلق یک فرآیند امن از لحظه پرداخت تا تحویل سفارش ایجاد شده است و راهکاری برای چگونگی ارسال سفارش ارائه نمیکند. برای ارسال سفارش، میتوانید روشهای پیشنهادی پلتفرم دیوار استفاده کنید. بهاینصورت که از داخل صفحه چت خود با خریدار، دکمه «پازل» را بزنید و گزینه «ارسال کالا» را انتخاب کنید.
با خریدار دچار اختلاف شدهایم، چهکار کنم؟
پیشنهاد میکنیم در وهله اول بدون دخالت سما، اختلافات خود را با خریدار حل کنید. چراکه مراحل داوری و حل اختلاف توسط کارشناسان سما، به جزئیات و مدارک متعددی از هر دو طرف نیازمند است و معمولا فرآیند زمانبری دارد.
اگر به نتیجهای نرسیدید، میتوانید با استفاده از دکمه «سه نقطه» در پایین صفحه، وارد بخش «پشتیبانی» شوید و مورد خود را اعلام کنید تا کارشناسان پشتیبانی، بررسیهای لازم را برای رفع مشکل انجام دهند.
آیا میتوانم حین انجام پرداخت امن، جزئیات سفارش را تغییر دهم؟
خیر. درحالحاضر، امکان تغییر جزئیات یک معامله ثبتشده وجود ندارد و قبول پرداخت امن ازسوی شما، بهمعنای قبول شرایط درجشده در آگهی است.
برای تحویل سفارش چقدر زمان دارم؟
برای این کار، زمانبندی مشخصی درنظر گرفته نشده است و شما باید در زمان توافقشده با خریدار، سفارش را به ایشان تحویل دهید.
تنها بخشی که زمانبندی مشخصی دارد، فرصت ۲۴ ساعته شما برای قبول یا رد درخواست پرداخت امن است.
حداکثر ارزش هر معامله در پرداخت امن سما چقدر است؟
مبلغ کل قابل پرداخت (با احتساب کارمزد سامانه) میتواند حداکثر برابر با ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (صد میلیون تومان) باشد.
کارمزد استفاده از پرداخت امن چقدر است؟
میزان کارمزد سرویس پرداخت امن سما، ۱ درصد از مبلغ معامله است که توسط خریدار پرداخت میشود. حداقل کارمزد نیز ۵۰۰۰ تومان و حداکثر آن ۱۰۰.۰۰۰ تومان است.
آیا شماره حساب و شماره موبایل باید حتما بهنام یک نفر باشد؟
برای کاهش احتمال کلاهبرداری و افزایش امنیت معاملات، لازم است تا تمام اطلاعات وارد شده در سرویس پرداخت امن سما، متعلق به یک نفر و برای یک کد ملی باشد. درغیراینصورت، فرآیند تسویه حساب با خریدار یا فروشنده انجام نخواهد شد.
خدمت معامله امن سما
معامله امن، سرویسی از سما (سامانه معاملات امن ایران) است که برای تبادل همه یا بخشی از هزینه معامله کالا یا خدمات بین خریدار و فروشنده ارائه میشود. از طریق این سرویس هزینه معامله تا زمان نهایی شدن آن، نزد سما باقی میماند. در صورتی که تعهدات مورد توافق توسط فروشنده انجام شود و مورد تایید خریدار قرار گیرد، مبلغ به نفع فروشنده آزاد خواهد شد. در صورت عدم انجام تعهدات مورد توافق توسط فروشنده و اعلام مشکل از سوی خریدار، موضوع توسط سما (سامانه معاملات امن ایران)، مورد داوری قرار گرفته و در صورت اثبات، مبلغ معامله به حساب خریدار بازگشت داده خواهد شد.
یکی از دسته بندی های زیر را انتخاب کنید:
خدمت ضمانت خرید سما
سرویس ضمانت خرید چطور کار می کند؟
در این درگاه که مانند سایر درگاههای پرداخت در فروشگاههای اینترنتی فعال میشود، کاربر بعد از تکمیل سبد خرید خود در مرحله پرداخت میتواند از طریق سرویس ضمانت خرید سما وجه کالای خود را پرداخت کند. کاربر با پرداخت از طریق درگاه سما خرید خود را تضمین میکند و از مزایای زیر برخوردار میشود:
- تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت انصراف از خرید 100% مبلغ برگشت داده میشود.
- تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت مشاهده عیب در آن، کالا تعویض یا 100% مبلغ برگشت داده میشود.
- تا 10 روز پس از تحویل کالا، در صورت مشاهده مغایرت بین کالای سفارش داده شده و ارسال شده، کالا تعویض یا 100% مبلغ برگشت داده میشود.
لازم به ذکر است که سما (سامانه معاملات امن ایران)، تعهدات و مزایای خدمت ضمانت خرید که فراتر از موارد ذکر شده در قوانین تجارت الکترونیک کشور می باشد را برعهده می گیرد و فروشندگان نیاز به تأمین تعهدی فراتر از قوانین تجارت الکترونیک کشور نخواهند داشت.
سما (سامانه معاملات امن ایران)، چه رویکردی در حمایت از من به عنوان فروشنده دارد؟
سما (سامانه معاملات امن ایران)، به فروشندگان اطمینان می دهد که در صورت پرداخت مبلغ توسط خریدار، به صورت آنی و مطابق درگاه های پرداخت اینترنتی بانکی، مبالغ به حساب فروشنده واریز گردد و در مراحل بعدی، در صورت بروز مشکلات احتمالی در خرید از قبیل بازگشت کالا، ایرادات کالا، موارد مربوط به گارانتی و … را از طریق پشتیبانی سامانه سما، با خریداران بررسی کند و به نتیجه برساند تا فروشندگان درگیر مسائل بعد از خرید نباشند.
لازم به ذکر است که سما (سامانه معاملات امن ایران)، تعهدات و مزایای خدمت ضمانت خرید که فراتر از موارد ذکر شده در قوانین تجارت الکترونیک کشور می باشد را برعهده می گیرد و فروشندگان نیاز به تأمین تعهدی فراتر از قوانین تجارت الکترونیک کشور نخواهند داشت.
سما (سامانه معاملات امن ایران)، چه رویکردی در حمایت از من به عنوان خریدار دارد؟
سما (سامانه معاملات امن ایران) ، به خریداران اطمینان می دهد که در صورت پرداخت مبلغ، در صورت بروز مشکلات احتمالی در معامله، موارد را از طریق پشتیبانی سما، بررسی نموده و تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری نماید.
هزینه های استرداد کالا بر عهده چه کسی است؟
مطابق با ماده 37 قانون تجارت الکترونیک، هزینه بازگرداندن کالا (مرجوع کردن آن) بر عهده خریدار است. توجه شود که خریدار نباید مرسوله را بصورت پس کرایه ارسال کند، در این صورت ممکن است از تحویل گرفتن بسته خودداری شود.
توجه کنید که در صورت استفاده از خدمت ضمانت خرید، با وجود هر شرایطی در معامله، کارمزد دریافت خواهد شد و قابل بازگشت نیست.
برای استرداد کالا چقدر زمان دارم؟
استرداد کالا تا 15 روز پس از خرید امکان پذیر است. در صورت وجود مشکل، خریدار ظرف مدت 15 روز پس از خرید با استفاده از لینک "گزارش مشکل" ارسال شده در پیامک، یا ارتباط با مرکز تماس به شماره 91070073-021 باید موضوع را اعلام کند.
درچه صورت کالای مرجوعی پذیرفته نمی شود؟
در شرایط زیر، کالای مرجوعی پذیرفته نخواهد شد:
- کالا در همان شرایط اولیه نباشد یا متعلقات، محتویات و یا لوازم جانبی آن تغییر کرده باشد.
- جعبه و بسته بندی کالا صدمه دیده باشد.
- کالایی که خریدار از کالارسان به صورت سالم تحویل گرفته باشد و بعدا صدمه دیده باشد.
- کالاهایی نظیر گوشی موبایل و تبلت، در صورت فعال سازی در سامانه همتا یا نصب نرم افزارهای غیر از نرم افزارهای پیش فرض، قابل مرجوع کردن نیست.
اگر کالا ایراد ظاهری داشته باشد، می توانم مرجوع کنم؟
خریدار باید در زمان دریافت کالا از مأمور کالارسان، محصول را بازگشایی و بررسی کند و چنانچه کالای خریداری شده دارای عیوب ظاهری مانند (شکستگی، ترک خوردگی، زدگی و غیره) باشد از تحویل کالا اجتناب کند. در غیر اینصورت تحویل گرفتن کالا از کالارسان به منزله تایید صحت و سلامت فیزیکی کالا بوده و سامانه سما ادعای بعدی خریدار در این خصوص را نمیپذیرد.
اگر در مرحله حمل کالای مرجوعی به سما، ایراد فیزیکی به آن وارد شود، سامانه سما کالا را قبول می کند؟
خریدار موظف است پیش از استرداد کالا، از محصول و بسته بندی کالا در 6 جهت با پس زمینه سفید تصویربرداری کرده و نزد خود نگه دارد تا در صورت نیاز، برای کارشناس مربوطه ارسال کند. توجه کنید که تنها در این صورت ایرادات فیزیکی مرحله حمل کالای مرجوعی پذیرفته می شود.
هزینه های ارسال کالا به گارانتی بر عهده چه کسی است؟
مطابق با ماده 37 قانون تجارت الکترونیک، هزینه بازگرداندن کالا (مرجوع کردن آن) بر عهده خریدار است. توجه شود که خریدار نباید مرسوله را بصورت پس کرایه ارسال کند، در این صورت ممکن است از تحویل گرفتن بسته خودداری شود.
هزینه ارسال کالا از محل معرفی شده سما جهت تحویل کالا تا شرکت ارائهکننده خدمات گارانتی با سما است.
اگر بعد از دریافت کالا، از خرید منصرف شدم، می توانم کالا را مرجوع کنم؟
بله، خریدار می تواند از خرید خود منصرف شود. توجه کنید که قبل از هر اقدامی با کارشناسان خدمات مشتریان سما تماس بگیرید و از ارسال کالا بدون هماهنگی خودداری کنید. بازگرداندن کالا به جهت انصراف از خریدِ خریدار در صورت داشتن شرایط پذیرش مرجوعی و همچنین داشتن پلمب شرکتی معتبر و غیرجعلی، عدم فک پلمب امکان پذیر می باشد.
به عنوان خریدار، قبل از ارسال کالا توسط فروشنده، می توانم از خرید انصراف دهم؟
بله، خریدار میتواند پیش از ارسال کالا نیز انصراف خود را نسبت به معامله اعلام نماید و در این صورت وجه پرداخت شده به ایشان مسترد خواهد شد. طبیعی است که ارسال و یا عدم ارسال کالا توسط فروشنده و در تماس سما با ایشان روشن خواهد گردید
بعد از انصراف از خرید، چقدر طول می کشد مبلغ خرید را دریافت کنم؟
استرداد بهای کالا در حالت انصراف از خرید، ظرف 24 ساعت کاری پس از مرجوع شدن کالا و تسلیم شدن آن به فروشنده یا سما منطبق با شرایط اعلام شده، انجام خواهد شد.
در چه صورت نمی توانم از خرید انصراف دهم؟
در موارد زیر نمیتوانید از خرید انصراف دهید:
- مواد غذایی یا سایر کالاهایی که مصرف روزانه دارند و بعد از تاریخ مشخص منقضی می شوند.
- کالاهای ساخته شده با مشخصات فردی خریدار که جنبه شخصی دارند.
امکان دارد که سامانه سما کالای مرجوعی را نپذیرد؟ در این صورت چه اتفاقی می افتد؟
اگر پس از بررسی کارشناسان خدمات پس از فروش، مشخص شود که مرجوعی کالا خارج از ضوابط مقرر در وبسایت است، کالای مورد نظر به خریدار عودت میشود. در صورتی که خریدار از پذیرش کالا خودداری کند، کالا تا 1 ماه به صورت امانت نزد سما خواهد ماند.
اگر کالای معیوب گارانتی داشته باشد، چطور باید عمل کنم؟
اجناس دارای گارانتی که آکبند بوده و یا دارای پلمب شرکتی هستند قاعدتا فروشگاه دخل و تصرفی در آنها نداشته، میبایست برای شرکت گارانتی کننده ارسال شوند و شرکت گارانتی کننده پاسخگو باشد، لذا این اقدامات توسط سما انجام خواهد شد و چنانچه کالا تعویض یا رفع عیب شود آن را برای خریدار ارسال میکند و در غیر این صورت کالا جایگزین یا مبلغ کالا توسط سما به خریدار پرداخت می شود.
اگر کالای دریافتی با سفارش اولیه مغایرت داشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟
در این صورت کالا به سما مسترد و 100% وجه آن توسط سما به خریدار بازگشت داده خواهد شد.
مبنای بررسی مغایرت اطلاعات مندرج در فاکتور فروش یا صفحه سفارش در وبسایت فروشگاه است و توافقات تلفنی و … مورد قبول نیست. توجه کنید که در صورتی که تشخیص مغایرت، بدون باز کردن پلمب یا بسته بندی امکان پذیر باشد، کالا باید به همان صورت اولیه عودت شود.
آیا در صورت استرداد کالا یا انصراف از خرید، هزینه های کارمزد سامانه سما بازگشت می شود؟
در صورت انصراف فروشنده از فروش، به دلیل عدم موجودی و …، کارمزد سامانه به خریدار مسترد می شود. در غیر این صورت، با استفاده از خدمت ضمانت خرید، کارمزد دریافت خواهد شد و قابل بازگشت نیست.
پرداخت
من به عنوان خریدار، چه زمانی باید وجه معامله را پرداخت کنم؟
در خدمت معامله امن سما، بعد از توافق های اولیه، برای اینکه معامله در سما شکل بگیرد، خریدار باید وجوه معامله را به صورت کامل از طریق درگاه موجود در سامانه پرداخت نمایند. تنها در این صورت معامله آغاز شده و به فروشنده نیز اطلاع رسانی می گردد.
در خدمت ضمانت خرید سما، مشابه درگاه های پرداخت اینترنتی بانکی، خریدار در هنگام خرید، وارد درگاه پرداخت شده و وجود معامله را پرداخت می کند.
در خدمت “معامله امن سما”، مبلغ پرداختی خریدار کجا نگهداری می شود؟
بعد از پرداخت وجوه معامله توسط خریدار، مبالغ دریافتی در حساب امن فروشنده، نزد سما نگهداری می گردد و تنها در صورتی قابل برداشت می باشد که تمام مراحل معامله پایان یافته باشد و خریدار تأیید معامله را انجام دهد.. در این صورت، مبلغ معامله به حساب فروشنده واریز می گردد.
در خدمت “معامله امن سما”، چه زمانی وجه معامله به حساب فروشنده واریز می شود؟
به طور معمول، دستور واریز وجوه معامله به حساب فروشنده، در همان روز پایان معامله، به صورت آنی به بانک ارسال می گردد. مراحل تسویه بانک و واریز وجه به حساب فروشنده از کنترل سما خارج بوده و وابسته به فرآیندهای بانکی می باشد.
در خدمت “ضمانت خرید”، مبلغ پرداختی خریدار چه زمانی به حساب فروشنده واریز می شود؟
بعد از پرداخت وجوه معامله توسط خریدار از طریق درگاه پرداخت اینترنتی، وجه معامله به صورت آنی مشابه پرداخت از طریق درگاه های بانکی، به حساب فروشنده واریز می گردد. با این وجود سما متعهد به تعهدات خدمت ضمانت خرید تا 10 روز خواهد بود.
تسویه مبالغ در خدمات سما به چه صورت است؟
در حال حاضر تسویه با حسابهای اکثر بانکهای کشور بصورت آنی در سما انجام میشود و مبالغ به صورت آنی به حساب مقصد واریز می گردد.
اگر بانکی در لیست تسویه آنی سامانه نباشد، طبق مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، انتقال های بین بانکی در روزهای کاری (شنبه تا پنجشنبه) در چهار مرحله انجام خواهد شد:
- چرخه اول ساعت 3:45
- چرخه دوم ساعت 10:45
- چرخه سوم 13:45
- چرخه چهارم 18:45
همچنین صدور دستور انتقال وجه پایا (شاپرکی) در روزهای تعطیل رسمی حدود ساعت 13:45 می باشد، اما انتقال وجه به حساب مقصد در اولین چرخه روز بعد (غیرتعطیل) به حساب مورد نظر واریز میشود. انتقال وجه پایا در روز پنجشنبه فقط تا ساعت 13:45 دقیقه انجام می شود.
در خدمت ضمانت خرید سما، مشابه درگاه های پرداخت اینترنتی بانکی، به صورت آنی تسویه صورت می گیرد.
امنیت
سما (سامانه معاملات امن ایران)، چطور از اطلاعات شخصی و بانکی من حفاظت می کند؟
اطلاعات فردی و شخصی شما در به صورت رمزنگاری شده با استفاده از به روز ترین پروتکل های امنیتی در زیرساخت سما حفاظت می گردد. همچنین لازم به ذکر است که تمامی پرداخت های داخل سیستم از مسیر درگاه های شبکه شاپرک صورت می گیرد و هیچ اطلاعاتی از کارت بانکی خریدار در سما ذخیره نمی شود.
فرآیند احراز هویت چطور انجام می شود؟
طبق قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، جهت واریز هرگونه مبلغ به حساب شخص حقیقی یا حقوقی در بستر اینترنت نیازمند احراز هویت طرفین می باشد. از این رو با وارد کردن شماره موبایل، شماره شبا یا شماره کارت بانکی و کد ملی متعلق به صاحب حساب، از سامانه اداره ثبت احوال و سامانه جامع بانک مرکزی جمهوری اسلامی استعلام می شود و نتیجه احراز هویت که نشان دهنده همخوانی و مطابقت اطلاعات می باشد، در پروفایل کاربری نمایش داده می شود.
چطور می توانم از قوانین حفظ حریم شخصی، قوانین معامله، و نحوه کار با سما (سامانه معاملات امن ایران) اطلاع یابم؟
شما می توانید از طریق وبسایت sama.ir وارد صفحه های قوانین و مقرارت سامانه و پرسشهای پرتکرار شوید و مطالب گردآوری شده را مطالعه نمایید. همچنین، هر پرسشی فراتر از موارد تعریف شده را می توانید از طریق صفحه "تماس با ما" با کارشناسان پشتیبان سامانه مطرح نمایید.