قوانین و مقررات سرویس ضمانت خرید سما (فروشندگان)

آخرین به روز رسانی: 1402/04/10

موضوع قرارداد

  1. فرآیند ارائه خدمت به کسب و کار بدین صورت خواهد بود که پس از پرداخت وجه کالا توسط خریدار از طریق سرویس ضمانت خرید سما، در صورت اعلام مواردی از قبیل مغایرت در ویژگی‌های کالا، معیوب بودن کالا یا انصراف از خرید به مرکز تماس سما و یا به موجب ثبت گزارش در وب سایت یا سامانه سما، موضوع با عنایت به مقررات آورده شده در نشانی https://sama.ir/terms/gipg/buyer توسط سما رفع رجوع خواهد شد و در ارتباط با کسب و کار نیز، سما در چهارچوب مذکور در این قرارداد به حل مشکل و ایفای نقش خواهد پرداخت. بدیهی است سما حق تغییر مقررات اخیرالذکر در ارتباط با خریدار را برای خود محفوظ می دارد.

میزان کارمزد و شیوه تسویه حساب

  1. میزان کارمزد سما از هر تراکنش خرید از خریدار دریافت می شود.

    • کسب و کار در صورت تمایل می‌تواند همه یا بخشی از کارمزد را خود متقبل شود (الزامی در تقبل کارمزد از سوی کسب و کار نیست اما در صورت تمایل و درج در قرارداد، کسب و کار بدان متعهد خواهد بود). شایان ذکر است که کسب و کار می‌تواند متعاقبا و حین اجرای قرارداد بخشی و یا تمام کارمزد مذکور را متقبل شود که در اینصورت کافی است موضوع را به اطلاع سما برساند. سما ظرف دو روز کاری این تغییر را اعمال خواهد نمود.

    • تراکنش خرید در درگاه معرفی شده از سوی سما انجام خواهد شد و تسویه حساب با کسب و کار حتی الامکان ظرف 24 ساعت کاری پس از انجام تراکنش در اسرع وقت صورت خواهد پذیرفت.

    • در صورتی‌که تاخیر در تسویه‌حساب مذكور در فوق به علت مشکلات شبکه های بانکی همانند سیستم شتاب و شاپرک و به طبع خارج از اختیار سما باشد، در اولین زمان ممکن پس از رفع مشکلات مذکور نسبت به تسویه‌حساب اقدام خواهد شد.

تعهدات سما

  1. سما مکلف است تا تعهدات مذکور در این قرارداد را اعم از آنکه مرتبط با تعامل با خریدار باشد و یا تعامل با کسب و کار همچون تسویه وجوه رد و بدل شده و یا غیر آن با حسن نیت ایفا کرده و اصل انصاف را در همه حال مراعات نماید.

  2. سما موظف است تا اسناد تجاری که به جهت ضمانت نزد ایشان قرار داده می شود را با در نظر گرفتن وصف امانی آن ها نگهداری کرده و تنها زمانی آن ها را به جریان بیندازد که نقض عهدی از جانب کسب و کار سر بزند.

  3. سما موظف است بعد از فروش و ارسال کالا تا 15 روز پس از خرید کالا توسط خریدار؛ انصراف خریدار از معامله را در چهارچوب قوانین و مقررات سما در نشانی https://sama.ir/terms/gipg/buyer قبول نموده و اقدامات لازم جهت بازپرداخت وجه به خریدار توسط سما در تعامل با کسب و کار را پیگیری نماید.

    • در صورتی که اثبات گردد کالا پلمپ شرکتی معتبر و غیر جعلی داشته و خریدار فک پلمپ نموده است و خواهان بازگشت کالا به جهت انصراف از خرید می باشد، کسب و کار و سما مسئولیتی نخواهد داشت

  4. سما مکلف خواهد بود در صورت دریافت گزارش مغایرت کالا با سفارش انجام پذیرفته از سوی خریدار، کالا را در فرآیند کارشناسی توسط کارشناس منصوب از سوی خویش قرار دهد و در صورت تایید مغایرت توسط کارشناس، اقدامات لازم جهت بازپرداخت وجه به خریدار توسط سما در تعامل با کسب و کار را پیگیری نماید.

  5. سما مکلف خواهد بود در صورت دریافت گزارش وجود عیب کالا از سوی خریدار، کالا را در فرآیند کارشناسی توسط کارشناس منصوب از سوی خویش قرار دهد و در صورت تایید عیب توسط کارشناس، اقدامات لازم جهت بازپرداخت وجه و یا تعویض کالا به خریدار توسط سما در تعامل با کسب و کار و یا شرکت گارانتی کننده را پیگیری نماید.

  6. هر زمان لازم شود که کالای مرجوع شده که به جهتی در اختیار سما قرار گرفته برای فروشنده فرستاده شود، هزینه حمل بر عهده سما خواهد بود.

  7. اگر قبل از ارسال کالا توسط کسب و کار، خریدار به یکی از طرق معرفی شده در مقررات سما خواستار انصراف از خرید کالا بشود، سما ضمن هماهنگی با کسب و کار، مبلغ واریز شده توسط خریدار را به ایشان مسترد خواهد گردانید. چنانچه مبلغ مذکور هنوز نزد سما باشد، استرداد وجه از همین محل صورت خواهد پذیرفت و در غیر اینصورت کسب و کار ملزم به بازگرداندن وجه اخیرالذکر به حساب سما می باشد. این موضوع به عنوان بخشی از فرایند ارائه خدمت سرویس ضمانت خرید مورد پذیرش کسب و کار می باشد.

  8. چنانچه تا یک هفته بعد از ثبت سفارش، کالا به دست خریدار نرسد باید مراتب به سامانه معاملات امن ایران اطلاع داده شود. در غیر این صورت، سامانه معاملات امن ایران ضمانتی برای جبران خسارت را متوجه خود نمی بیند.

تعهدات کسب و کار

  1. کسب و کار مکلف است تا با در نظر گرفتن اصل انصاف و اصل حسن نیت تعهدات خود در قبال سما و خریدار را در چهارچوب قوانین کشوری و به ویژه قانون تجارت الکترونیک و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام دهد و از هرگونه فعل و یا ترک فعلی که موجب ورود زیان و ضرر به اشخاص اخیرالذکر می شود، بپرهیزد.

  2. تمییز بروز خسارت، مسبب خسارت بودن و یا نبودن کسب و کار و فرآیند اداری و یا قضایی مطالبه خسارت با تشخیص انحصاری و غیر قابل تعرض سما به جریان خواهد افتاد که برخی شاخصه های مورد نظر در این راستا در پیوست دوم قرارداد حاضر درج شده است و کسب و کار موظف به ایفا تعهداتی خواهد بود که به موجب این تبصره بر ایشان بار می گردد.

  3. کسب و کار موظف است تا در فرآیند فروش مطابق با قوانین و مقررات کشوری به ویژه قانون تجارت الکترونیک، تعهدات زیر را ایفا نماید:

    • قبل از فروش و ارسال کالا؛ به ویژگی های درج شده کالا در وبسایت خود به خوبی توجه نموده و علی الخصوص امور زیر را روشن و مصرح نماید، در غیر اینصورت مسئول بوده و می بایست کالایی که بازگشت داده می شود را بپذیرد و وجه کالا واریز شده را نیز در صورتی که توسط سما به خریدار بازپرداخت شده باشد، در وجه سما به حساب بانکی که متعاقبا معرفی خواهد شد، واریز نماید:

      • نو و یا دست دوم بودن، وجود و یا عدم وجود متعلقات و لوازم همراه به تفکیک و به صورت موردی، ویژگی های فنی و ظاهری کالایی که در معرض فروش قرار گرفته با دقت و منطبق بر واقعیت،

      • اصل بودن و یا نبودن کالا،

      • قید گارانتی، بیمه و یا وارانتی در صورت وجود هر کدام از آن ها و ذکر شرکت ارائه کننده خدمات اخیرالذکر،

      • در خصوص برخی کالاها همچون گوشی تلفن همراه اپل (آی-فون) قید ثبت نام در سامانه شرکت مربوطه (به تناسب رجیستر شدن و یا نشدن و یا اکتیو بودن و یا نبودن آن)،

      • قید ریپک (Repack) و یا ریفربیشد (Refurbished) بودن و یا نبودن کالا،

      • قید پارت نامبر (Part-Number) کالا در صورت وجود،

      • سایر موارد مذکور در ماده 33 و 34 قانون تجارت الکترونیک که در چهار بند فوق ذکر نشده است.

    • بعد از فروش و ارسال کالا تا هفت روز کاری پس از تسلیم کالا به خریدار؛ مطابق با ماده 37 قانون تجارت الکترونیک می بایست انصراف خریدار از معامله را در چهارچوب قوانین و مقررات جاری کشوری قبول نموده و کالا مسترد شده را پذیرفته و تحویل بگیرد و بهای کالا که توسط سما به خریدار پرداخت شده را به این شرکت بازپرداخت نماید.

      • در صورتی که اثبات گردد کالا پلمپ شرکتی معتبر و غیر جعلی داشته و خریدار فک پلمپ نموده است و خواهان بازگشت کالا به جهت انصراف از خرید می باشد کسب و کار و سما مسئولیتی نخواهند داشت اما اگر محرز شود که به هر دلیلی فک پلمپ به صورت عمدی و با راهنمایی کسب و کار انجام پذیرفته، کسب و کار مسئول خواهد بود و ضمن پذیرش کالای مسترد شده، وجه واریز شده به حساب خویش را نیز به سما بازخواهد گرداند. بدیهی است که مسئولیت پلمپ جعلی و یا غیرمعتبر با کسب و کار می باشد و از این باب حق رجوعی به سما نخواهد داشت.

      • در خصوص کالاهای فاقد پلمپ در صورتی که خریدار کالا را در شرایط سالم به همراه بسته بندی و متعلقات کامل مرجوع نماید، کسب و کار مسئول خواهد بود و ضمن پذیرش کالای مسترد شده، وجه واریز شده به حساب خویش را نیز به سما بازخواهد گرداند.

    • در خصوص گزارش مغایرت کالا با سفارش انجام پذیرفته از سوی خریدار، کالا در فرآیند کارشناسی توسط کارشناس منصوب از سوی سما قرار خواهد گرفت و در صورت تایید توسط کارشناس، کسب و کار می بایست استرداد کالا را پذیرفته و وجه واریز شده را نیز به سما بازگرداند .

    • در خصوص گزارش وجود عیب کالا از سوی خریدار، کالا در فرآیند کارشناسی توسط کارشناس منصوب از سوی سما قرار خواهد گرفت. اگر محرز شود کسب و کار از ابتدا کالا را معیوب ارسال کرده، مسئول خواهد بود و می بایست از عهده بازپرداخت بهای کالا به سما برآید و کالای بازگردانده شده را نیز تحویل بگیرد و هزینه حمل نیز در اینصورت با ایشان خواهد بود.

  4. کالاهایی که در فرآیند بسته بندی مضاعف جهت ارسال (بسته بندی که علاوه بر بسته بندی شرکتی کالا است) و یا به موجب تقصیر متصدی حمل منصوب شده از جانب کسب و کار (اعم از شرکت پست و یا سایر حاملان مرسولات) آسیب ببینند و یا مفقود شوند، کسب و کار می بایست از عهده بهای کالا و خسارات وارده به سما برآید.

  5. بدیهی است کسب و کار متعهد است تا از معامله کالاهای ممنوعه و قاچاق خودداری نماید و روشن است که در غیر اینصورت مسئول بوده و سما هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد.

    که فهرست برخی از کالاهای ممنوعه و قاچاق به شرح ذیل است:
    کالا با تصویر نامرتبط، اعضای بدن، ثبت اموال و کالاهای غیر منقول، کالاهای قاچاق و دولتی، ثبت کالا با مشخصات و توضیحات نامرتبط، کالاهایی که مبادله آنها طبق قانون ممنوع است، اموال سرقتی، کالاهایی که برای مصرف‌کننده خطر جدی در پی دارد، کالاهای به‌دست‌آمده از ارتکاب جرم یا نقض مقررات کشوری، کالاهایی که مبادله آنها دارای مقررات و نظامات خاص است، مواد مخدر و روان‌گردان‌ها ، عناصر سازنده و متعلقات مربوط به آنها، کالاهای خلاف شئون و یا دارای عناوین و تصاویر خلاف شئون، ثبت کالاهای مرتبط با بخت‌آزمایی، قمار و شرط‌ بندی، کالای مرتبط با بازاریابی شبکه‌ای، چندمرحله‌ای، هرمی، ماتریسی و غیره، کالاهای متعلق به میراث فرهنگی کشور، کالاهای ممنوع ذکر شده در سایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به آدرس internet.ir کلیه کالاهایی که طبق قوانین جمهوری اسلامی غیرمجاز می‌باشند، معاملات راجع به طلا و نقره و جواهرات و سنگ‌های قیمتی به شکل سکه و غیر سکه، تمامی موارد منع شده در قانون جرائم رایانه‌ای کشور، فیلتر شکن و موارد عبور از فیلترینگ جمهوری اسلامی ایران، هرگونه آموزش هک و نفوذ و دسترسی غیرمجاز، کالاهایی که به نحوی حقوق ناشر را رعایت نمی‌کنند (خلاف قوانین کپی‌رایت)، کالاهایی که به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران نرسیده باشند، سیگار و سایر مواد دخانی، مشروبات الکلی و نوشیدنی‌های سکرآور، انواع سلاح‌های گرم و سرد، کالاهایی که مبادله آن‌ها مغایر با آداب اسلامی است، کالاهایی که انجام فعالیت‌های غیرقانونی را به نحوی تشویق یا تسهیل می‌کنند، حیوانات زنده و کالاهای خوراکی زود فاسدشدنی

  6. مسئولیت سلامت کیفی و استاندارد کالایی که در معرض فروش قرار می گیرد به‌عهده کسب و کار است.