شاید سوال شما رو قبلا از ما پرسیده باشن!



پیشنهاد می‌کنیم قبل از ارتباط با پشتیبانی یا پر کردن فرم تماس، سوال‌های پرتکرار رو بخونین.

فرم تماس با ما

اگه به جوابت نرسیدی، اینجا بنویس تا باهات تماس بگیریم!


سوال‌ و البته اطلاعات تماس خودتون رو وارد کنین تا کارشناس‌های سما توی اولین فرصت باهاتون تماس بگیرن.
clock icon

زمان پاسخگویی به پیام‌ها:

شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ تا ۲۲

جمعه ساعت ۹ تا ۱۸

پرسش‌های عمومی

سما کیه و چه‌کار می‌کنه؟

سما یه استارتاپ دانش‌بنیانه که سرویس‌ها و محصولاتی برای بالا بردن رفاه مالی مردم و رشد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط طراحی می‌کنه. در حال حاضر هم دو محصول «ضمانت خرید» و «خرید اعتباری» رو ارائه می‌کنه.
توی سرویس «ضمانت خرید»، سما فروشگاه‌های آنلاین رو برای خریدارها ضمانت می‌کنه تا بتونن با خیال راحت‌تر خرید کنن. البته این سرویس باعث افزایش فروش فروشگاه‌ هم می‌شه.
سرویس دیگه سما، «خرید اعتباری»‌ست که براساس روش‌های مختلف اعتبارسنجی، به کاربرها اعتبار خرید اقساطی می‌ده تا بتونن در شرایط ناپایدار اقتصادی خریدهای خودشون رو بدون دردسر انجام بدن.

چطور می‌تونم با پشتیبانی سما تماس بگیرم؟

برای ارتباط با پشتیبانی سما دو راه دارید: یکی ارسال تیکت و بعدی هم تماس از طریق شماره 91070073-021. این نکته رو فراموش نکنین که برای پیگیری سفارش‌های خریدوفروش، حتما باید برای تیم پشتیبانی تیکت ارسال کنین و موضوع رو با جزئیات کامل برامون بنویسین.

امنیت پرداخت‌ها توی سما چطوره؟

همه فرآیندهای پرداخت و تسویه توی سما، طبق قوانین بانک مرکزی انجام می‌شه. در کنار این موضوع، تمام محصولات و سرویس‌های سما برپایه‌ی دو اصل «امنیت» و «اعتماد» به کاربرها ارائه می‌شه که باعث می‌شه ما به امنیت بخش‌های مختلفمون، بیشتر از بقیه توجه کنیم.

شماره موبایل ورود به سامانه، باید متعلق به خودم باشه؟

برای خریدوفروش یا پرداخت و واریز پول، حتما توی سامانه سما احراز هویت کنین. اطلاعاتی که وارد کردین باید با صاحب شماره موبایل یکی و برای یه شخص باشه. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از همون اول، با شماره صحیح وارد سامانه سما بشین.

چه کالاهایی رو نمی‌تونم با سما بخرم یا بفروشم؟

سما تابع قوانین جمهوری اسلامی ایرانه؛ بنابراین خریدوفروش کالاها یا خدمات غیرقانونی و غیرمجاز در کشور، ازطریق سما ممنوعه.

ضمانت خرید

ضمانت خرید چیه و چطور کار می‌کنه؟

کار اصلی سرویس ضمانت خرید سما، تضمین و گارانتی سفارش‌های خریدارهاست. نحوه ضمانت هم این‌طوریه که کاربر خرید خودش رو با درگاه سما انجام می‌ده تا اطلاعات خرید و جزئیات سفارشش ثبت بشه. اگه فروشگاه سفارش رو نفرسته، یا اگه کالای ارسالی ایرادی داشته باشه، سما تا ۱۵ روز بعد از ثبت خرید، ۱۰۰٪ پول خریدار رو بهش برمی‌گردونه.

ضمانت خرید سما چه مزیتی برای خریدارها داره؟

این سرویس به خریدارها اطمینان می‌ده که اگه توی خریدشون با مشکلی روبه‌رو شدن، نگران هیچ چیزی نباشن و فقط موضوع رو با کارشناس‌های سما مطرح کنن. توی شرایط زیر خریدارها می‌تونن تمام پول خودشون رو پس بگیرن:

  • انصراف از خرید
  • ارسال نکردن سفارش توسط فروشگاه
  • مغایرت کالای تحویل داده‌شده با سفارش ثبت‌شده
  • وجود هر نوع مشکل و ایراد توی سفارش

از خریدم منصرف شدم، می‌تونم اون رو مرجوع کنم؟

بله. خریدار می‌تونه از خرید منصرف بشه. فقط این نکته رو یادآوری می‌کنیم که توی این شرایط (پشیمون شدن یا انصراف) نباید پلمپ کالا و سفارش باز شده باشه. قبل از مرجوع کردن کالا هم با پشتیبانی سما تماس بگیرین و بدون هماهنگی کالا رو برنگردونین.

توی چه شرایطی نمی‌تونم سفارش رو مرجوع کنم؟

  • کالا توی شرایط اولیه نباشه یا متعلقات، محتویات و لوازم جانبی‌اش تغییر کرده باشه.
  • جعبه و بسته‌بندی صدمه دیده باشه.
  • اگه کالاهایی مثل گوشی موبایل و تبلت، توی سامانه همتا فعال بشن یا نرم‌افزاری روشون نصب بشه.

توی چه شرایطی نمی‌تونم از خرید انصراف بدم؟

  • سفارش‌هایی که پلمپ‌شون باز شده باشه.
  • مواد غذایی یا کالاهایی که مصرف روزانه دارن و بعد از تاریخ مشخص منقضی می‌شن.
  • کالاهای شخصی‌سازی‌شده مثل پرده‌ی دوخته‌شده، وسایل طراحی‌شده برای شما و…

از خرید پشیمون شدم، الان پولی که پرداخت کردم رو از کی باید بگیرم؟

مبلغی که شما پرداخت می‌کنین، بلافاصله با فروشگاه تسویه می‌شه و به‌هیچ‌وجه توی حساب سما نگه‌داری نمی‌شه. بنابراین پول پرداختی شما رو فروشگاه باید بهتون برگردونه. اگه فروشگاه پاسخ‌گو نبود، موضوع رو به تیم پشتیبانی سما منتقل کنین تا ما پیگیری‌های لازم رو انجام بدیم و مبلغ رو بهتون برگردونیم.

بعد از بازکردن بسته‌بندی محصول متوجه شدم که کالا ایراد داره ولی فروشگاه مرجوع نمی‌کنه؛ چه‌کار کنم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید موقع خرید اینترنتی بدونین اینه که تحویل گرفتن کالا از پست یا پیک، نشونه‌ی تأیید صحت و سلامت فیزیکی کالا‌ست. به‌همین دلیل، همون لحظه‌ی تحویل گرفتن کالا، باید بسته‌بندی رو باز و بررسی کنین تا اگه ایراد ظاهری مثل شکستگی، ترک خوردگی، زدگی و غیره داشت، همون موقع به پست یا پیک برگردونین و تحویل نگیرین. دلیل این اتفاق هم اینه که برای فروشگاه و ما سخته که بخوایم اثبات کنیم این کالا بعد از تحویل دچار ایراد شده، هنگام تحویل دچار مشکل شده یا از قبل با ایراد ارسال شده!

آدرس تحویل سفارش رو اشتباه وارد کردم،‌ چطوری تغییرش بدم؟

مسائلی مثل ویرایش آدرس یا تغییر جزئیات سفارش مثل تعداد، رنگ، سایز، مدل و… رو باید با خود فروشگاهی که ازش خرید کردین، مطرح کنین. اطلاعات تماس با فروشگاه‌ها هم معمولا پایین صفحه اصلی یا بخش «تماس با ما» وب‌سایت‌شون، قابل‌مشاهده‌ست.

فروشگاه کالا رو دیر به من تحویل داده و فرصت ندارم تا از سلامت سفارشم مطمئن بشم، چه‌کار کنم؟

ضمانت سما تا ۱۵ روز بعد از تاریخ ثبت خرید، قابل‌استفاده‌ست و فروشگاه باید بین ۳ تا ۵ روز کاری، سفارش رو بهتون تحویل بده یا حداقل کد رهگیری سفارش رو براتون بفرسته. اگه این اتفاق نیفتاد، باید حتما ما رو در جریان بذارین. برای این کار هم می‌تونین از لینک «گزارش مشکل» که موقع خرید براتون پیامک می‌شه استفاده کنین، یا ازطریق شماره ۹۱۰۷۰۰۷۳-۰۲۱ با پشتیبانی سما تماس بگیرین.

لینک «گزارش مشکل» کار نمی‌کنه، چطوری می‌تونم تیکت بفرستم؟

  • به وب‌سایت سما برین.
  • بالا سمت چپ صفحه،‌ دکمه «ورود به سامانه» رو بزنین.
  • شماره‌ی همراه خودتون رو وارد کنین.
  • کد پیامک‌شده رو وارد کنین.
  • بعد از ورود و توی منوی سمت چپ، وارد بخش «تراکنش‌ها» بشین.
  • تراکنشی که داشتین رو انتخاب کنین.
  • در پایین صفحه، دکمه «پشتیبانی» رو بزنین و مشکل خودتون رو با جزئیات ارسال کنین.

هزینه‌ی مرجوع کردن کالا با کیه؟ فروشگاه یا خریدار؟

طبق ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیک، هزینه مرجوع کردن کالا، با خریداره. پس خریدار نباید سفارش رو به‌صورت پس‌کرایه (یعنی پرداخت هزینه با گیرنده) ارسال کنه. چون فروشگاه می‌تونه بسته رو تحویل نگیره.

اگر کالای معیوب گارانتی داشته باشه، چه‌کار باید بکنم؟

کالاهایی که آکبند و پلمپ هستن اما مشکل دارن، باید توسط خودتون به گارانتی ارسال بشن.

اگر کالای دریافتی با سفارش اولیه مغایرت داشته باشه، چی می‌شه؟

اطلاعات کالای دریافتی رو با اطلاعات فاکتور فروش یا صفحه سفارش توی وب‌سایت فروشگاه تطابق می‌دیم. اگه مشخصات داخل سایت با سفارش دریافتی مغایرت داشته باشه، کالا رو برمی‌گردونیم و تمام پول رو بهتون پس می‌دیم.

اگه از خرید انصراف بدم، هزینه کارمزد سما برمی‌گرده؟

فقط موقع انصراف فروشنده از فروش، کارمزد رو به خریدار برمی‌گردونیم. توی حالت‌های دیگه، درواقع دارین از خدمات سما استفاده می‌کنین و کارمزد دریافت می‌شه.

خرید اعتباری

خرید اعتباری سما چیست؟

ما توی سما برای بالا بردن سطح رفاه مالی مردم، خرید اعتباری یا اقساطی رو راه‌اندازی کردیم تا خریدهای سنگین یا حتی روزمره برای کاربرانمون راحت‌تر از همیشه بشه. کارکرد این سرویس هم به این شکله که شما از طریق سازمانی که توش کار می‌کنین یا کسب‌وکار توش سرمایه‌گذاری کردین، براساس یه سری قواعد اعتباری‌سنجی می‌شین و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار خرید اقساطی می‌گیرین.

برای دریافت اعتبار باید چه‌کار کنم؟

در حال حاضر فقط کارمندان هدفمند سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران خرد توی بازارهای مالی (مثل بورس و صرافی) می‌تونن به‌واسطه شرکتی که سازمان خودشون ازش اعتبار بگیرین. بنابراین اگه جزو کاربران و کارمندان چنین شرکت‌هایی هستین و به استفاده از خرید اعتباری سما علاقه‌مندین، پیشنهاد می‌کنیم این موضوع رو با منابع انسانی سازمانتون مطرح کنین.

برای دریافت اعتبار چه مدارکی لازمه؟

از طرف شما تنها کاری که باید بکنین اینه که توی صفحه‌ی ثبت‌نامی که براتون پیامک می‌شه، درخواست خودتون رو ثبت کنین. اما توی این مسیر، ممکنه شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای ضمانت و اعتباری‌سنجی قواعدی داشته باشن که لازمه قبل از درخواست، اون نکات رو رعایت کنین.

احراز هویت برای دریافت اعتبار چقدر طول می‌کشه؟

فرآیند احراز هویت به این شکله که ما اطلاعات شما رو دریافت می‌کنیم و برای سازمان یا شرکتی که شما رو معرفی کرده ارسال می‌کنیم و براساس احراز هویت و اعتباری‌سنجی اون‌ها، دریافت اعتبار رو انجام بدیم. بنابراین با توجه به سازمان و شرکت، این کار زمان متفاوتی داره اما تقریبا بین ۳ تا ۵ روز کاری احراز هویت و اعتباری‌سنجی زمان می‌بره.

از چه فروشگاه‌هایی با اعتبار سما خرید کنم؟

فروشگاه‌های بزرگ و نام‌آشنایی مثل دیجی‌کالا و همتاپشت توی سما هستن که می‌تونین ازشون خرید کنین. اما ویژگی متفاوت سما توی خرید اعتباری، تمرکز روی فروشگاه‌های کوچک و اینستاگرامیه. چون با بررسی‌ها و تحقیق‌هامون به این نتیجه رسیدیم که این بخش از بازار نادیده گرفته شده. درصورتی که می‌تونین کالاها و خدمات موردنظرتون رو از این فروشگاه‌ها با قیمتی بهتر خریداری کنین.

چطوری می‌تونم اقساطم رو پرداخت کنم؟

  • وارد اپلیکیشن سما بشین.
  • شماره همراهی که با اون ثبت‌نام کردین رو وارد کنین.
  • کد پیامکی رو وارد کنین.
  • به منوی «اقساط» برین.
  • اقساط موردنظرتون رو انتخاب و پرداخت کنین.

باقی‌مونده اعتبارم رو چطور می‌تونم ببینم؟

  • وارد اپلیکیشن سما بشین.
  • شماره همراهی که با اون ثبت‌نام کردین رو وارد کنین.
  • کد پیامکی رو وارد کنین.
  • به منوی «کیف پول» برین.
  • بالای صفحه می‌تونین باقی‌مونده اعتبارتون رو ببینین.

پرسش‌های امنیت و حریم شخصی

سما چطور از اطلاعات شخصی و بانکی من حفاظت می‌کند؟

اطلاعات فردی و شخصی شما بصورت رمزگذاری‌شده با استفاده از بروزترین پروتکل‌های امنیتی محافظت می‌شود. همچنین تمام پرداخت‌ها داخل سیستم از مسیر درگاه‌های شبکه شاپرک انجام می‌شود و هیچ اطلاعاتی از کارت بانکی خریدار یا فروشنده نزد سما ذخیره نمی‌شود.

فرآیند احراز هویت چطور انجام می‌شود؟

طبق قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، واریز هر مبلغ به حساب حقیقی یا حقوقی توی فضای اینترنت، نیازمند احراز هویت دو طرف (واریزکننده و برداشت‌کننده) است. به همین دلیل، شماره موبایل، شماره شبا یا شماره کارت بانکی و کد ملی افراد باید بهم دیگه باشه. این اطلاعات از سامانه اداره ثبت احوال و سامانه جامع بانک مرکزی جمهوری اسلامی استعلام می‌شه و نتیجه احراز هویت توی پروفایل کاربرتون نمایش داده می‌شه.

قوانین حفظ حریم شخصی و قوانین معامله با سما چیه؟

برای اطلاع شما از قوانین سما توی بخش‌های مختلف، صفحات «قوانین مقررات» یا «پرسش‌های پرتکرار» رو توی وبسایت مطالعه کنین.

خریدار چه زمانی باید مبلغ سفارش رو پرداخت کنه؟

توی خرید اعتباری، با توجه به فروشگاه و نوع خرید، دو روش پرداخت می‌تونه پیش بیاد:

  • مبلغی رو همون ابتدا بعنوان پیش‌پرداخت تسویه می‌کنین و باقی مبلغ رو قسطی پرداخت می‌کنین.
  • از همون ابتدا خرید رو بصورت کامل اقساطی انجام می‌دین و بدون پرداخت مبلغ نقدی، بصورت اعتباری خرید می‌کنین.

توی ضمانت خرید، مثل درگاه‌های اینترنتی، موقع تسویه سبد خرید، وارد درگاه پرداخت می‌شین و مبلغ سفارش رو پرداخت می‌کنین.