بازگشت نقدی یا کش بک (Cashback) چیست و چگونه کار می‌کند؟

کسب‌وکارهای مختلف همواره به دنبال روش‌هایی هستند که به کمک آن‌ها مشتریان بیشتری را جذب کنند و همچنین مشتریان وفادار داشته باشند. ارائه انواع تخفیف، برگزاری جشنواره و قرعه‌کشی و ارائه تسهیلات مختلف روش‌هایی هستند که آن‌ها به کار می‌گیرند.

برگشت نقدی یا همان cashback یکی دیگر  از روش‌های پرطرفداری است که بسیاری از شرکت‌ها برای جایزه دادن به مشتریانشان استفاده می‌کنند. این یکی از روش‌های ایجاد مشتریان وفادار است که در آن کسب و کار موردنظر درصد کوچکی از مبلغ خرید مشتری را در قالب وجه نقد، امتیاز یا جایزه به آن‌ها برمی‌گرداند. در این مقاله از مجله سما درباره‌ی کش بک و اینکه چگونه کار می‌کند حرف می‌زنیم و سعی می‌کنیم از مزایا و معایب آن هم بگوییم.

بازگشت نقدی یا کش بک چیست؟

کش بک همان‌طور که در بالا گفته شد روشی است که در آن به‌منظور تشویق مشتری به استفاده مجدد از کالا یا خدمات بخشی از وجه تراکنش به مشتری بازگردانده می‌شود. ممکن است این امکان را کارت‌بانکی شما فراهم کرده باشد یا موسسه‌ای که از آن خدمات و کالا دریافت کرده‌اید آن‌ را انجام دهد. به‌طورکلی معمولاً ارائه‌دهندگان خدمت این روش را برای ایجاد مشتریان وفادار به کار می‌گیرند و می‌توان آن را یک روش برد – برد دانست.

تاریخچه این خدمت چندان قدیمی نیست و می‌توان آن را به پایان قرن بیستم نسبت داد. در آن زمان ابتدا کارت‌های اعتباری‌ای به وجود آمدند که این خدمت نوع را ارائه می‌کردند؛  اما این روزها این خدمت بسیار گسترده شده است و مشتریان می‌توانند بخشی از خرید خود را از بسیاری از خدمات‌دهندگان هدیه بگیرند.

انواع رایج بازگشت نقدی

بازگشت نقدی انواع مختلفی دارد که در دنیا بیشتر روی کارت‌های اعتباری در نظر گرفته می‌شود؛ اما روش‌هایی وجود دارد که در آن‌ها فروشندگان کالا و خدمات این پاداش را برای مشتریان خود عرضه می‌کنند. در ادامه درباره‌ی تعدادی از این روش‌ها صحبت خواهیم کرد:

  • بازگشت نقدی با نرخ ثابت: این یکی از انواع دریافت وجه است که در آن بخشی از وجه بدون توجه به نوع هزینه برگردانده می‌شود. برای مثال‌ کارت‌هایی هستند که دارای نرخ ثابت بازگشت ۲ درصد است.
  • بازگشت نقدی با نرخ طبقه‌بندی‌شده: در این روش بازگشت نقدی بستگی به میزان خرج کرد شما دارد. برای مثال اگر هزینه‌های شما کمتر از یک سقف تعیین شده باشد ۰.۵ درصد از پول به‌حساب شما باز خواهد گشت و اگر بیشتر باشد چیزی حدود ۱ درصد به حسابتان بازگردانده خواهد شد.
  • بازگشت نقدی با نرخ متفاوت: در این مورد ممکن است هر کالا یا خدمتی مقدار مشخصی کش بک داشته باشد و بر اساس آن مقداری از هزینه به شما بازگردانده خواهد شد.

در مواردی ممکن است فروشگاه‌های مختلف فرایند بازگشت وجه را به‌صورت برگرداندن اعتبار به کیف پول یا کارت هدیه و… انجام دهند.

خدمت بازگشت وجه یا ریفاند (Refund) چیست؟

مزایای استفاده از کش بک

کش بک خدمتی است که مزایای زیادی را در اختیار کسب‌وکارها و مشتریانشان می‌گذارد. این روش قطعاً برای مصرف‌کننده باعث کمترشدن هزینه‌ها خواهد شد و در نتیجه باعث گسترش سبد خرید مصرف‌کننده هم خواهد شد؛ اما برای خود ارائه‌کنندگان خدمت چه فایده‌ای خواهد داشت؟

ابتدا درباره‌ی شرکت‌های ارائه‌دهنده کارت اعتباری که این کار را انجام می‌دهند صحبت خواهیم کرد. درباره‌ی این‌ها موضوع این است که هرچه مشتری بیشتر از کارت اعتباری به‌جای کارت بدهی استفاده کند آن‌ها هزینه‌ی کمتری خواهند داشت و در نتیجه به نفعشان خواهد بود.

اما درباره‌ی ارائه‌دهندگان سایر خدمات و فروشگاه‌ها که از روش کش بک استفاده می‌کنند باید گفت این روش برای آن‌ها سه مزیت دارد:

  • شناخته‌شدن بیشتر: مزیت اول این است که این فروشنده‌ها و ارائه‌کنندگان خدماتت بیشتر خواهند شد. روش بازگشت وجه برای آن‌ها مانند یک کانال تبلیغاتی عمل می‌کند و باعث می‌شود فروش بیشتری به دست بیاورند.
  • بازگشت مشتریان: از سوی دیگر این خدمات‌دهندگان اغلب افزایش وجه را به‌صورت اعتبار خرید یا کارت هدیه انجام می‌دهند که باعث می‌شود خریدار دوباره به فروشگاه آن‌ها برگردد و ترغیب شود بیشتر و بیشتر از خدمات آن‌ها استفاده کند.
  • گسترش سبد خرید مشتری: ‌همچنین این روش باعث می‌شود مشتریان برای بهره‌مندی بیشتر از این جایزه خرید بیشتری انجام دهند.

چطور بیشترین کش بک را به دست بیاوریم؟

  • بهترین برنامه‌های کش بک را پیدا کنید: اگر به دنبال استفاده‌ی حداکثری از کش بک هستید باید برنامه‌هایی را پیدا کنید که بیشترین پیشنهادها را ارائه می‌دهند و بالاترین درصد بازگشت نقدی را دارند.
  • برنامه‌های معرفی یک دوست: برنامه‌هایی وجود دارند که فرصتی را برای کسب جوایز اضافی با دعوت از دوستان و خانواده به استفاده از یک خدمت خاص فراهم می‌کنند. این برنامه‌ها معمولاً هم به ارجاع‌دهنده و هم به فرد ارجاع شده پاداش‌های محدودی را اختصاص می‌دهند.
  • زمان‌بندی مناسب برای خرید: زمان‌بندی نقش مهمی در به حداکثر رساندن پاداش‌های کش بک دارد. مراقب تبلیغات ویژه، فروش‌های فصلی و رویدادهای خاصی باشید که ممکن است درصد برگشت نقدی در آن‌ها بیشتر باشد. همچنین ترتیب خریدهای خود را به شکلی انجام دهید که برای خریدهای بعدی بیشترین تخفیف را بگیرید.

آینده کش بک یا همان بازگشت نقدی

کش بک یک خدمت تازه است و آینده‌ی زیادی پیش روی خود دارد. هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند رفتار و ترجیحات مصرف‌کننده را تجزیه‌وتحلیل کنند و پیشنهادهای مربوط به بازگشت نقدی را شخصی‌سازی کنند. این کار باعث می‌شود تجربه خرید مشتری بهبود پیدا کند و اثربخشی برنامه‌های بازگشت نقدی را افزایش می‌دهد. همچنین وجود ارزهای دیجیتال فرصتی را ایجاد کرده است که برنامه‌های بازگشت نقدی به آن سمت بروند و راه‌های جدیدی برای تراکنش‌های مالی باز خواهد شد.

جمع‌بندی

کش بک یکی از روش‌هایی است که رویکرد مصرف‌کنندگان به عادت‌های خرید خود را متحول کرده است. این روش افراد را برای خرید توانمندتر کرده است و مزایای ملموسی را عرضه کرده است که رفاه مالی افراد را افزایش می‌دهد. درک این مکانیزم هم به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند خرید بهتری داشته باشند و هم به کسب‌وکارها کمک خواهد کرد مشتریان وفادار بیشتری داشته باشند و درآمد بیشتری به دست آورند. سامانه معاملات سما با راهکارهای متنوع تلاش می‌کند به کسب و کارهای اینترنتی و خریداران راه حل‌هایی برای افزایش فروش ارائه دهد. معامله امن و درگاه تضمین خرید از جمله روش‌هایی است که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

بازگشت نقدیخرید امندرگاه تضمین خریدسماکارت اعتباریکش بکمعامله امن
Comments (0)
Add Comment