۱۱ روش برای اعتبارسنجی وبسایت؛ چگونه مطمئن شویم وبسایتی که از آن خرید می‌کنیم معتبر است؟

1,657

همراه با بیشتر شدن معاملات اینترنتی کلاهبرداری اینترنتی هم افزایش یافته است. اصلا بعید نیست که شما یا یکی از دوستان و آشنایانتان لااقل یک بار قربانی کلاهبرداری اینترنتی شده باشید. در واقع کارشناسان برای جلوگیری از این اتفاق راهکارهایی ارائه داده‌اند تا بتوانید تشخیص دهید سایتی که از آن خرید می‌کنید معتبر است یا نه. ما برخی از این راهکارها را در قالب یازده مورد برای اعتبارسنجی وبسایت صورت خلاصه برای شما فهرست کرده‌ایم.

بررسی دامنه وبسایت

۱) به نوار آدرس یا به اصطلاح آدرس بار و یو آر ال وبسایت مورد نظر توجه کنید

به نوار آدرس یا به اصطلاح آدرس بار  نگاه کنید و ببینید در یوآرال  وبسایت حرف «S» وجود دارد یا نه. معمولا آدرس وبسایت‌ها باید به این ترتیب شروع شود: https:// یا باید علامت قفل در نوار آدرس وجود داشته باشد. این قضیه به تنهایی معلوم نمی‌کند که وبسایت مورد نظر شما جعلی است یا نه ولی معلوم می‌کند که مالک سایت از فرایندهای رمزگذاری ایمن برای انتقال داده و مصون ساختن شما در برابر هکرها استفاده می‌کند یا نه.

۲) صفحه «تماس با ما»ی وبسایت مورد نظر خود را بررسی کنید

راه‌های تماس با شرکت را بررسی کنید. اگر راه‌های تماس متعدد نبود،مثلا شرکت تلفن و ایمیل و امکان چت زنده یا آدرس دفتر خود را به مخاطبان ارائه نکرده بود باید با احتیاط پیش بروید.

۳) آدرس وبسایت یا به اصطلاح نام دامنه (Domain Name) شرکت را با دقت بخوانید

کلاهبرداران معمولا نام دامنه وبسایت خود را با اختلافی کوچک طوری که کاربر متوجه نشود شبیه به وبسایت‌های دیگر می‌سازند تا وبسایت آنها معتبر به نظر برسد و کاربر را فریب دهند. مثلاً می‌نویسند Yah00.com یا Amaz0b.net. به همین دلیل همیشه با دقت نام دامنه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به وبسایتی غیرمعتبر هدایت نشده‌اید.

۴) به طول عمر دامنه (Domain Age) دقت کنید

بررسی طول عمر دامنه وبسایت کار راحتی است. این کار به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید کسب‌وکاری که از آن خرید می‌کنید سابقه کاری قابل‌قبولی دارد. طول عمر وبسایت‌های جعلی و غیرمعتبر معمولا بسیار کوتاه است چون خیلی زود وبسایت‌های معتبر آنها را لو می‌دهند و از میدان به در می‌کنند.

۵) حضور شرکت در رسانه‌های اجتماعی بررسی کنید

اکثر شرکت‌های معتبر در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور و فعالیت دارند. اگر در وبسایت شرکت آیکون یک یا چند شبکه اجتماعی را مشاهده می‌کنید بررسی کنید و ببینید آیا این آیکون‌ها واقعاً به شبکه‌های اجتماعی پیوند دارند و شما را به این شبکه‌ها می‌برند یا نه. بعد ببینید درباره شرکت بخوانید و ببینید می‌توانید کارمندان واقعی شرکت را در لینکدین پیدا کنید یا نه.

می‌توانید از برنامه‌های بررسی دامنه هم استفاده کنید و به اطلاعاتی نظیر اسم صاحب یا صاحبان دامنه و محل استقرار آنها و زمان فعالیت وبسایت دست پیدا کنید.

۶ مورد از روش های اعتماد سازی در اینستاگرام را بدانید!

۶) حواستان به ضعف‌های زبانی نظیر خطاهای گرامری یا غلط‌های املایی باشد

شرکت‌های معتبر بسیار مراقبند که وبسایت‌شان کاملا حرفه‌ای باشد و محتوایی که در آن قرار می‌دهند کیفیت بالایی داشته باشد. خطاهای نگارشی و غلط‌های گرامری و بی‌دقتی در علائم سجاوندی وقتی بیش از حد انتظار باشد ممکن است حکایت از این داشته باشد که وبسایت را خیلی با عجله سر هم کرده‌اند. آدم جایزالخطاست و ممکن است از این قبیل خطاهای نگارشی در وبسایت به چشم بخورد، ولی وقتی وجود این قبیل خطاها از حد می‌گذرد احتمالاً نشان از این دارد که در وبسایت معتبری نیستید.

۷) سیاست محرمانگی وبسایت موردنظر خود را بررسی کنید

قوانین و مقررات حفظ محرمانگی داده‌های کاربران وبسایت‌ها را ملزم می‌کند که رویه‌ها و سیاست‌های مشخصی در قبال گردآوری و استفاده و ذخیره و حفاظت از داده‌های کاربران در پیش بگیرند. در اکثر وبسایت‌ها صفحه‌ای وجود دارد که در آن این سیاست‌های خود را شرح داده‌اند. به دنبال این صفحه بگردید و قبل از ارائه اطلاعات خود یا انجام معامله آنلاین با دقت آن را مطالعه کنید.

۸) با برنامه ویروس‌یاب یک بار وبسایت را اسکن کنید تا ببینید از این جهت مشکلی دارد یا نه

به اصطلاح ادها (ad) و پاپاپ‌ها (pop-up) گاهی روی برخی وبسایت‎‌ها وجود دارد، ولی ظاهر شدن بیش از حد آنها حین بررسی و مطالعه وبسایت که موجب می‌شود شما (ناخواسته) روی آنها کلیک کنید و آنها هم بلافاصله شما را به وبسایت‌های دیگر هدایت ‌کنند یعنی به احتمال زیاد شما در یک وبسایت جعلی یا غیرمعتبر هستید.

برای جلوگیری از این اتفاق برخی برنامه‌ها هست که به شما امکان می‌دهد ویروس‌ها و فیشینگ‌ها و بدافزارها و وبسایت‌های کلاهبرداری شناخته شده را تشخیص دهید. با یک جستجوی ساده می‌توانید این برنامه‌های را پیدا کنید.

۹) اعتبار وبسایت را از طریق جستجوگر ایمن گوگل (Google Safe Browsing Transparency Report) بررسی کنید

 Google Safe Browsing Transparency Report به شما امکان می‌دهد تا «یوآرال» مورد نظر خود را آن وارد کنید و بعد به شما گزارشی ارائه می‌دهد مبنی بر این که آیا می‌توانید به آن وبسایت اعتماد کنید یا نه.

GSF

۱۰) اگر به نظرتان همه چیز چنان خوب است که ممکن نیست واقعیت داشته باشد از معامله منصرف شوید

با اینکه دادن تخفیف‌های زیاد بر روی برخی کالاها امری معمول است و خیلی از فروشنده‌ها از این طریق سعی می‌کنند محصول یا خدمتی جدید را معرفی کنند و جا بیندازند، باید در این خصوص احتیاط به خرج داد. اگر به وبسایتی برخوردید که معامله‌ای باورنکردنی به شما پیشنهاد می‌کند، شما هم خیلی راحت باور نکنید. لااقل دوبار قبل از جلوتر رفتن فکر کنید. اگر معامله بهتر از آن بود که واقعی باشد، به احتمال زیاد کلاهبرداری است.

۱۱) حتما در مورد شرکتی که از آن خرید می‌کنید تحقیق کنید

یک جستجوی اینترنتی ساده درباره شرکتی که می‌خواهید خرید کنید حتماً نظرات دیگران را درباره آن شرکت برای شما فهرست می‌کند و به این ترتیب به مطالب بسیاری درباره آن کسب‌وکار دست خواهید یافت. نگاه کنید ببینید نظرات اخیرتر چه می‌گویند و احیاناً شرکت موردنظر شما در پاسخ به نظرات کاربران چه گفته است.

در این مطلب سعی کردیم یازده راهکار برای تشخیص سایت‌های کلاهبرداری به شما ارائه دهیم تا با در نظر داشتن و بررسی کردن آنها قبل از خریدهای اینترنتی خود احتمال کلاهبرداری‌های اینترنتی را از خود دور کنید. برای آشنایی با انواع روش‌های کلاهبرداری اینترنتی کافی است به دیگر مقالات مجله سما مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.