چگونه در ۵ ‌قدم برای شبکه‌های اجتماعی تقویم محتوایی تولید کنیم؟

418

بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای هر کسب و کاری برنامه‌ریزی و داشتن یک تقویم محتوایی مناسب است. متأسفانه بسیاری از صاحبان کسب‌وکار به این موضوع توجه نمی‌کنند و این به ضررشان خواهد شد. کافی است چند ساعت را در ابتدای هر ماه به این کار اختصاص دهید تا مطمئن شوید همیشه در شبکه‌های اجتماعی خود حضور فعال دارید. در ادامه این مطلب از مجله سما درباره‌ی اینکه چگونه یک تقویم محتوایی که موجب رشد کسب و کار شما خواهد شد ایجاد کنید صحبت خواهیم کرد.

تقویم شبکه‌های اجتماعی چیست؟

تقویم شبکه‌های اجتماعی در حقیقت برنامه‌ای است که مشخص می‌کند چه محتوایی در آینده در شبکه‌های اجتماعی شما منتشر می‌شود. به نظر بسیاری از صاحبان کسب‌وکار برنامه‌ریزی برای یک ماه غیرضروری به نظر می‌رسد؛ اما واقعیت این است که اگر چنین برنامه‌ریزی‌ای نداشته باشید امکان غافل‌گیرشدن شما وجود خواهد داشت. از سوی دیگر هیچ تصویر بزرگتری هم در ذهن نخواهید داشت. تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند رویکرد خود را در شبکه‌های اجتماعی مشخص کنید و بین اهداف کلی و محتوای تولید شده هماهنگی ایجاد کنید.

چگونه تقویم شبکه‌های اجتماعی بسازیم؟

شاید فکر کنید چگونه می‌شود برای یک ماه تقویم محتوایی نوشت. این کار در ابتدا ترسناک به نظر می‌رسد؛ اما واقعیت این است که اگر بدانید چه مراحلی را طی کنید این کار آن‌قدرها هم پیچیده نیست. کافی است ۶ گام زیر را بردارید:

شبکه‌های اجتماعی خودتان و محتوایی که در آن‌ها قرار دارد را بررسی کنید. بررسی‌کردن حساب‌های رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند بفهمید در حال حاضر در چه موقعیتی قرار دارید. باید محتوایی که کارآمد است را شناسایی کنید، یعنی محتوایی که توانسته است تعامل مخاطب به‌صورت لایک، نظر، ذخیره‌کردن، بازدید، اشتراک‌گذاری و… را به دست آورد. همچنین باید ببینید کدام پست‌ها عملکرد ضعیفی داشته‌اند. این موضوع به شما بینش کافی را خواهد داد تا از آن در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

اهمیت تقویم محتوایی

پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌های هریک از پلتفرم‌هایتان باید بفهمید کدام نوع محتوا بیشترین محبوبیت را در میان مخاطبان شما دارد. به دنبال پست‌هایی باشید که بیشترین تعامل را با کاربر ایجاد می‌کنند. توجه کنید چه اتفاقی در حال افتادن است. ممکن است متوجه شوید پست‌هایی که به‌صورت ویدئو منتشر شده‌اند تعامل بیشتری با مشتری پیدا کرده‌اند، درحالی‌که متن و عکس چنین جوابی نداده است. این به این معناست که باید جای بیشتری برای ویدئو در تقویم محتوایی خود باز کنید.

با ۱۳ ترند بازاریابی اینستاگرام در سال ۲۰۲۳ رشد کنید!

اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت تعیین کنید

هر چیزی که پست می‌کنید باید به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم هدفی در کسب‌وکار شما را دنبال کند. اهداف تجاری خود را مشخص کنید و سپس اهداف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را با این اهداف تطبیق دهید. این اهداف به شما کمک می‌کند پیشرفت و موفقیت خود را اندازه بگیرید. یکی از واقعیت‌های موجود این است که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیازمند آزمون و خطاست، وقتی پشت هر پستی هدفی باشد، حتی اگر آن پست عملکرد خوبی نداشته باشد شما چیزی از آن یاد خواهید گرفت که در گام بعدی کمکتان خواهد کرد. در اینجا درباره‌ی تعدادی از اهدافی که می‌توانید برای تقویم شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید صحبت می‌کنیم:

  • افزایش آگاهی از برند (brand awareness):‌ این کمیت به کمک لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، منشن‌ها یا هر سیگنال دیگری که نشان دهد شخصی محتوای شما را دیده است قابل‌اندازه‌گیری است.
  • ایجاد تقاضا برای محصول: این فاکتور با اندازه‌گیری تعداد کلیک روی سایت، محصولات اضافه شده به سبد خرید و البته نظرات کاربران قابل‌اندازه‌گیری است.
  • مشارکت ایجاد کنید: ‌ تلاش کنید با اینفلوئنسرهای مختلف همکاری کنید و همراه آن‌ها کمپین برگزار کنید. همچنین می‌توانید با سایر برندها همکاری ایجاد کنید.
  • ایجاد دنبال‌کنندگان وفادار: این عامل هم به‌صورت کمی قابل‌اندازه‌گیری است. با تقسیم نرخ تعامل بر تعداد فالوورهایی که در این بازه زمانی به دست آورده یا از دست داده‌اید این عدد به دست می‌آید.
  • نشان دهید محصول شما کارآمد است: محتوایی که در آن کاربران محصولات شما را توصیه کرده‌اند منتش کنید
  • خدمات مشتریان: شما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی مشتریان خود را ساپورت کنید. می‌توانید این را از طریق زمان پاسخگویی به پیام‌های مشتریان اندازه بگیرید.

هنگام درست‌کردن تقویم محتوایی این اهداف کلی را در ذهن داشته باشید، هرپستی باید به نحوی یکی از این اهداف را پشتیبانی کند. بهتر است بخشی را در تقویم محتوایی خود به اینکه هدف هر پست چیست اختصاص دهید تا مطمئن شوید روی اهداف متنوع کار کرده‌اید.

در مورد نوع پست‌ها و دسته‌بندی‌های محتوا برای هر کانال تصمیم بگیرید

فراموش نکنید که هر شبکه اجتماعی منحصربه‌فرد است. هرکدام مخاطبان مخصوص به خودش را دارد، قالب‌های محتوا در آن‌ها متفاوت است و راه‌های مختلفی برای تعامل با محتوا و کاربر ارائه می‌کند. بنابراین هنگام آماده‌کردن تقویم محتوایی باید این تفاوت‌ها را در نظر بگیرید. برای مثال در تیک‌تاک ویدئوهای کوتاه مدنظر هستند؛ اما مخاطبان یوتیوب به دنبال محتوای طولانی و عمیق هستند. براین‌اساس شاید برای یک ویدئوی جعبه‌گشایی تیک‌تاک بهتر باشد. اما اگر می‌خواهید نحوه استفاده از محصول را آموزش دهید یوتیوب گزینه‌ی بهتری است.

همچنین باید تنوع محتوا را بالا ببرید. برای مثال حتی اگر جعبه‌گشایی جذابیت زیادی داشته باشد اگر دائماً مشغول به‌اشتراک‌گذاری ویدئوهای جعبه‌گشایی باشید مخاطب خسته خواهد شد. یک راه آسان برای اطمینان از این که تقویم شما حاوی ترکیب مناسبی از محتوا است این است که پست‌های خود را دسته‌بندی کنید. برای مثال اگر یک شرکت لوازم ورزشی دارید، نکات تمرینی، نقل‌قول‌های انگیزشی، دستورالعمل‌های داشتن رژیم غذایی سالم و چیزهایی ازاین‌دست را در وبسایت خود به اشتراک بگذارید. از آزمون‌وخطا و اصلاح‌کردن ایده‌هایتان نترسید.

می‌توانید از تمپلیت‌های آماده استفاده کنید

یکی از راه‌هایی که برای ساخت تقویم محتوایی در دسترس است این است که یک تمپلیت خالی ایجاد کنید تا متوجه تصویر بزرگ ماهانه خود شوید. سپس می‌توانید آرام‌آرام تقویم خود را پر کنید. استفاده از این روش به شما کمک می‌کند دچار هیچ تداخلی نشوید و همه چیز سرجای خودش باقی بماند.

تمپلیتی را انتخاب یا طراحی کنید که قابلیت به‌اشتراک‌گذاری با تیم‌های مختلف را داشته باشد و همچنین بتوان جزئیاتی مانند دسته‌بندی محتوا یا زمان‌بندی پست‌ها را به آن‌ها اضافه کنید. نمونه‌های زیادی روی اینترنت وجود دارد که می‌توانید به سراغشان بروید.

تقویم خود را با ایده‌های متنوع پر کنید

جلسات طوفان ایده برگزار کنید و هنگام انتخاب محتوای مناسب به دو نوع پست فکر کنید: پست‌های زمان‌دار و پست‌های همیشه کاربردی. پست‌های زمان‌دار پست‌هایی هستند که درباره‌ی رویدادها، تعطیلات و سایر اتفاقات موقتی نوشته می‌شوند؛ اما پست‌های همیشه کاربردی پست‌هایی هستند که مخاطب در تمام سال می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. برای مثال اگر محصولات تمیزکننده می‌فروشید می‌توانید مطلبی با عنوان تمیزکردن پیشخوان آشپزخانه را به‌عنوان یک پست همیشه کاربردی ارائه دهید و برای پست زمان‌دار مطلبی با عنوان «تمیزکاری در بهار» بنویسید.

زمانی که مشغول انجام طوفان فکری هستید هر ایده‌ای ایده‌ی خوبی است. هیچ‌چیز را در این مرحله حذف نکنید. بعدها خواهید توانست آن‌ها را ارزیابی کنید و به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود گره بزنید. در پایان پست‌های تأیید شده خود را وارد تقویم محتوایی کنید. ابتدا ایده‌های زمان‌دار را وارد کنید و سپس به سراغ پست‌هایی که محدودیت زمانی ندارند بروید.

طوفان فکری برای برنامه ریزی تقویم محتوایی

پست‌های خود را برای تمام شبکه‌های اجتماعی خود ایجاد و زمان‌بندی کنید.

تا اینجا ایده‌های مربوط به تمام پست‌ها آماده است، حالا وقت آن است که از خلاقیت خود استفاده کنید و تصاویر و متن ایجاد کنید. هر شبکه اجتماعی پارامترهای مخصوص خودش را دارد؛ بنابراین باید مطمئن شوید محتوای ایجاد شده برای شبکه موردنظر کاربردی است. حتی می‌توانید از یک محتوای مشترک برای چند شبکه استفاده کنید؛ اما باید آن‌ها را متناسب با نوع شبکه بهینه‌سازی کنید.

پس از این کار وقت آن است که محتوا را در کانال مربوط به خود آپلود کنید و برای انتشار پست‌ها آماده شوید، بهتر است از قبل این برنامه‌ریزی را انجام دهید و به‌جای اینکه هر روز وارد هر شبکه اجتماعی شوید از قابلیت‌های برنامه‌ریزی‌ای که بسیاری از این شبکه‌ها در اختیار کاربر می‌گذارند استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ابزارهای برنامه‌ریزی شبکه‌های اجتماعی مانند hootsuit، buffer یا later استفاده کنید.

برای فردا، امروز به کمک تقویم محتوایی شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنید

برای اینکه یک فروشگاه آنلاین به موفقیت دست پیدا کند همیشه باید به آینده نگاه کنید و به روزهای بعد فکر کنید. این فقط به معنای برنامه‌ریزی برای پنج یا ده سال آینده نیست. گاهی فکرکردن به آینده در حقیقت به همین معناست که بدانید در یک ماه آینده قرار است چه کاری انجام دهید. ساختن یک تقویم محتوایی کار چندان پیچیده‌ای نیست، حتی می‌توانید به کمک قالب‌های رایگان و صحبت‌هایی که در بالا انجام شد این کار را به‌تنهایی انجام دهید.

در این مطلب از اهمیت داشتن استراتژی و برنامه ریزی برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی گفتیم. فعالیت مداوم و پیوسته در اینستاگرام موجب می‌شود مخاطب به شما اعتماد بیشتری داشته باشد و با اطمینان بیشتری با شما ارتباط برقرار کند. سامانه معاملات امن ایران راهکارهای متنوعی برای افزایش فروش به فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای اینستاگرام ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه محصولات سما مراجعه کنید.

منبع: shopify

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.