۸ راه اصلی افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

510

همه صاحبان کسب و کار و افرادی که با فروشگاه های اینترنتی فعالیت می کنند، حتما تا کنون حداقل یک بار به دنبال افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی بوده اند. این کار شاید ساده به نظر برسد. ولی اصلا راحت نیست. چرا که شما باید متغیر ها، عوامل و فاکتور های زیادی را در دست خود بگیرید. به خاطر داشته باشید که فقط یک سیستم در دنیا غیر قابل هک است. آن هم سیستمی است که با دنیای بیرون هیچ ارتباطی ندارد. در نتیجه، اگر شما هم به دنبال راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستید و یا اینکه قصد دارید تا امنیت فروشگاه خود را تضمین کنید، ادامه مقاله امروز ما را از دست ندهید.

بهترین راه برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی چیست؟

همه وب سایت ها باید روی امنیت فروشگاه اینترنتی خود تمرکز داشته باشند. این امر، برای فروشگاه های اینترنتی که محصولات گران قیمتی را ارائه می کنند به شدت حیاتی است. چرا که این فروشگاه ها اطلاعات مشتریان پولدار را درون خود ذخیره کرده است. در صورتی که نشت اطلاعاتی رخ دهد، مشکلات متعددی برای این افراد به وجود خواهد آمد.

بالا بردن امنیت فروشگاه اینترنتی تا بالاترین حد ممکن با چند کلیک ساده امکان پذیر نمی باشد. شما باید عوامل و فاکتور های زیادی را مد نظر خود قرار دهید تا این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. امنیت فروشگاه اینترنتی باید یک روتین مرتب شامل پلاگین ها و آپدیت های امنیتی دقیق داشته باشد.

افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی
بررسی امنیت فروشگاه اینترنتی

طبق بررسی هایی که در چند سال اخیر صورت گرفته اند، محققان به این نتیجه رسیده اند که اکثر حمله های امنیتی مربوط به فروشگاه های کوچک هستند. چرا که فروشگاه های بزرگ افراد متخصصی را برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی و یا تضمین امنیت خود استخدام می نمایند و این بهترین راه برای افزایش امنیت فروشگاه میباشد.

بیایید با هم راه های موجود برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی را بررسی کنیم. در این مقاله ما قصد داریم تا هشت راه اصلی برای انجام این کار را به شما معرفی کنیم.

۱-مدیریت پسورد ها، بهترین راه موجود برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

۵۹ درصد برند های موجود در دنیا، استفاده از یک پسورد را ترجیح می دهند. چرا که به خاطر سپردن چند رمز و پسورد مختلف، یک فعالیت به شدت سخت به حساب می آید. نزدیک به ۵۴ درصد مردم آمریکا، هیچ علاقه ای به تغییر رمز خود نداشته و از یک رمز استفاده می کنند. چرا که به خاطر سپردن دیگر رمز ها کار سختی است.

شما به عنوان یک مسئول امنیت یا یک صاحب کسب و کار در جهت افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی، نباید از یک رمز دو بار استفاده کنید. این کار باعث می شود تا کسب و کار شما با مشکلات متعددی روبرو شود. همچنین، در صورتی که شما دسترسی های ادمین خیلی قوی دارید، باید به صورت مداوم پسورد خود را عوض کنید تا برای شما مشکلی به وجود نیاید. پسورد شاید مهم ترین و تنها چیزی باشد که از هک شدن سیستم شما به طور کامل جلوگیری می نماید. در نتیجه استفاده از یک پسورد خوب و قوی، یک امر مهم به حساب می آید.

امروزه وب سایت های زیادی هستند که در زمینه ساخت یک رمز رندوم فعالیت می کنند. همچنین، برند هایی هستند که به شما اجازه می دهند تا رمز خود را به آنها بدهید و آنها از طریق سیستم اتوماتیک خود، همه چیز را مدیریت کنند.

۲-رمزگذاری کل وب سایت، یک راه تضمین شده برای افزایش حفاظت

یکی از مسائلی که به شما برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی کمک می کند، رمزگذاری است. انکریپت کردن یا رمز گذاری، به فرآیند خاصی گفته می شود که در طی آن شما همه اطلاعات را به هش تبدیل می کنید. فرض کنید که کاربر شما در حال انتخاب یک رمز عبور است.

شما نباید رمز عبور را به صورت رمز یا تکست درون دیتابیس ذخیره کنید! شما باید آن را با استفاده از هش های SHA256 یا SHA512 به هش واقعی تبدیل کنید و سپس آن را ذخیره نمایید. البته، شما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که این کار کمی پیچیده بوده و به دانش فنی قوی نیاز دارد.

SSL انکریپشن دیگر راه موجود در جلوی پای شما می باشد. برای ثبت خرید و استفاده از دستگاه آنلاین، شما می توانید از SSL انکریپت هم استفاده کنید. این فرآیند به وب سایت شما کمک می کند تا به جای HTTP، HTTPS باشد و همه فعالیت ها ایمن شوند.

اکثر وب سایت ها این فعالیت را انجام داده و استفاده از SSL را یک ضرورت می دانند. فروشگاه های اینترنتی که از اس اس ال استفاده نکنند، با مشکلات متعددی در سال ۱۴۰۱ مواجه خواهند شد. در صورتی که شما از اس اس ال استفاده نکنید، مرورگر به کاربر شما یک اخطار برای مشکل داشتن وب سایت شما نمایش می دهد. این امر باعث می شود تا تعداد مشتریان فعال شما نصف شود.

۳-استفاده از رمز گذاری دو مرحله ای برای بهبود امنیت فروشگاه اینترنتی

SAAS، یک پلتفرم قوی به حساب می آید که باعث می شود کاربران برای ورود به دو مرحله احراز هویت نیاز داشته باشند. این امر باعث افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی می شود.

هنگامی که شما از از این رمزگذاری استفاده می کنید، حتی اگر رمز کاربر شما لو رفته باشد، مشکلی برایتان ایجاد نمی شود. چرا که کاربر باید دو بار هویت خود را تایید کند. یک بار با رمز و یک بار با استفاده از سیستم پیامکی یا سوال شخصی. این سیستم باعث می شود تا کاربران شما حس امنیت بیشتری هم داشته باشند. ولی، بهتر است که استفاده از آن را دلخواهی کنید. چرا که برخی از کاربران به این تکنولوژی علاقه ای نشان نمی دهند.

تعیین رمز
تعیین رمز

با استفاده از افزونه های مخصوص و پلاگین های مخصوص، شما می توانید جوملا یا وردپرس را وادار کنید که از این قابلیت استفاده کنند.

۴-به افزونه های داخلی اصلا اعتماد نکنید

فروشگاه های اینترنتی و افزونه هایی اولیه ای که این فروشگاه ها مورد استفاده قرار می دهند، قدرت بالایی دارند ولی، هکر ها به راحتی آنها را دور می زنند. چرا که این افزونه ها می توانند تکراری باشند. هنگامی که یک تیم تخریب کننده راه حل را پیدا کنند، دیگر هیچ وب سایتی در امان نخواهد بود.

فرض کنیم که شما در حال استفاده از ووکامرس هستید. این افزونه، محبوب ترین افزونه فروشگاه در ایران به حساب می آید. در صورتی که شما خیلی مراقب نباشید، با مشکلات متعددی روبرو خواهید شد. در نتیجه، همیشه شما باید مراقب باشید.

بهتر است در جهت افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی خود ، از افزونه ها و پلاگین های به روز استفاده کنید و از آن برای بهبود وضعیت فایروال سیستم خود استفاده کنید. همچنین، بهتر است که شما از سرویس های هاست ضد هک استفاده کنید. این سرویس های هاست، از بهترین و قوی ترین مدل های امنیت استفاده کرده و مشکل خاصی را برای شما به عنوان مشتری به وجود نمی آورند. فقط، شما باید به دنبال بهترین و قوی ترین مدل های موجود در ایران باشید.

۵- برای بهبود امنیت فروشگاه اینترنتی، هیچگاه اطلاعات حساب بانکی را نگهداری نکنید

یک سری از فروشگاه ها برای بهبود وضعیت پرداخت و سرعت پرداخت، اطلاعات حساب بانکی و حساب کاربری را ذخیره می کنند. این امر می تواند تبدیل به یک اشتباه مهلک شود. حتی گاهی اوقات افراد به خاطر این امر به زندان افتاده اند. فرض کنیم که شما این اطلاعات را ذخیره کرده و درون سرور یا پایگاه داده خود ذخیره می کنید. حال اگر یک فرد خرابکار به سیستم شما حمله کند و اطلاعات را بدزدد، شما با مشکلات قانونی زیادی مواجه می شوید. چرا که همه اطلاعات حساب بانکی کاربران به سرقت رفته است.

پس، برای حفظ و افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی خود، شما هیچگاه نباید از این سیستم استفاده کنید. همچنین، یک سری شرکت های خاص هستند که به شما خدمات مربوط به درگاه پرداخت قوی و دقیق را ارائه می کنند. سما، سامانه معاملات امن ایران یکی از سیستم هایی است که به شما کمک می کند تا پرداخت کاربران خود را به طور کامل تضمین کنید. این سیستم می تواند قدرت بالایی داشته باشد و امنیت وب سایت شما و حساب بانکی کاربران را به طور کامل تامین خواهد کرد. استفاده از سما خیلی راحت می باشد. البته که در ادامه، بیشتر در این مورد با شما صحبت خواهیم کرد.

۶-از درگاه پردازش کارت و مشخصات دارنده استفاده کنید

اخیرا اکثر فروشگاه های اینترنتی، به سیستم احراز هویت مجهز شده اند. یعنی شما فقط در صورتی می توانید خرید خود را ثبت کنید که با مشخصات خودتان وارد سیستم شوید. یعنی، اگر شما بخواهید با کارت پدر، مادر یا هر کدام از فامیل خودتان، به اسم اصلی تان خرید کنید، با ارور مواجه می شوید. این امر باعث شده است تا امنیت فروشگاه های اینترنتی چندین برابر شود. ولی محدود کردن کاربران گاهی اوقات راه حل مناسبی نمی باشد.

چرا که محدود کردن کاربران گاهی اوقات باعث می شود تا آنها از خرید خود منصرف شوند. حتی با استفاده از اطلاعات شرکت پست، شما می توانید از سیستم تایید آدرس هم استفاده کنید. این دیتابیس در حال تکمیل شدن بوده و در زمان نگارش مقاله هنوز آماده نمی باشد.

این راه می تواند امنیت را به طور کامل تضمین کند و باعث افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی شود. چرا که خریدار فقط می تواند به آدرس خود محصولات را ارسال کند. در نتیجه، اگر حساب یکی از کاربران شما به طور کامل هک شد، دیگر نباید نگرانی خاصی در مورد امنیت و مسائل قانونی داشته باشید.

۷-استفاده از آلرت برای امنیت فروشگاه اینترنتی

یکی از بهترین راه های موجود در جلوی پای شما برای تضمین و افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی خود، استفاده از سیستم هشدار یا آلرت می باشد. این سیستم، هرگونه فعالیت عجیبی که در اکانت کاربر رخ دهد را برای او ارسال می کند. این سیستم به شما کمک می نماید تا مشکل خاصی برای شما به عنوان صاحب فروشگاه به وجود نیاید. فرض کنید که یک فرد دیگر با یک آیپی متفاوت وارد اکانت کاربر شما می شود. سیستم آلرت به کاربر اطلاع می دهد تا رمز خود را تغییر دهد.

استفاده از آلرت برای امنیت
استفاده از آلرت برای امنیت

این روش برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی را در سیستم هایی همچون جیمیل و تلگرام و … دیده ایم. تقریبا اکثر سیستم های پیام رسان از آن استفاده می کنند تا امنیت کاربر را به طور کامل تضمین نمایند ولی، شما می توانید از این روش برای فروشگاه اینترنتی هم استفاده کنید.

بهتر است که فردی را برای تضمین امنیت فروشگاه خود استخدام کنید. متخصصان امنیت آی تی، به شما کمک می کنند تا فعالیت های خود را در بهترین حالت و شرایط ممکن انجام دهید. چرا که آنها در این زمینه چندین سال تحصیل کرده اند و همه فعالیت های مورد نظر شما را با خیال راحت انجام خواهند داد.

۸- استفاده از تست های مختلف برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

یکی از محبوب ترین و مهم ترین راه هایی که شما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، استفاده از تست های امنیتی است. شرکت های بزرگ مسابقات هک برگزار می کنند. یعنی آنها به هکر ها می گویند در صورتی که بتوانند سیستم را هک کنند و باگ را گزارش دهند، مبلغی را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.

شما با خیال راحت می توانید از این قابلیت ها هم استفاده کنید. در نتیجه، اگر شما هم قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید، حتما باید به طور مداوم هاست و امنیت خود را تست کنید و مطمئن شوید که مشکل خاصی برای شما به عنوان یک مشتری به وجود نمی آید.

پ بهتر است که قوانین مربوط به وب سایت خود را مرور کنید. بهتر است که مباحثی را مربوط به امنیت درون آن قرار دهید و کاربر باید آن را بپذیرد تا در صورتی که پسورد و رمز خود را در اختیار دیگر افراد قرار داد، مشکلی برای شما به وجود نیاید.

سیستم سما، یکی از سیستم هایی است که به تضمین امنیت فروشگاه شما کمک می کند و باعث افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی می شود. سما می تواند به شما کمک کند تا درگاه پرداخت فوق العاده ای داشته باشید. روش انجام معامله در سما خیلی راحت است.

در ابتدا شما و خریدار به توافق اولیه می رسید، سپس خریدار پرداخت را انجام می دهد. در مرحله بعد فروشنده محصول را تایید کرده و ارسال می کند. حتی در صورتی که خریدار علاقه داشته باشد، می تواند از کارشناسی کالای سما هم استفاده کند. در کل استفاده از سما می تواند بازدهی بالایی هم برای مشتری و هم برای خریدار داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.