با تجارت اجتماعی یا سوشال کامرس، تصاعدی رشد کنید!

527

تصور کنید که در حال گشتن در میان پست‌های اینستاگرام هستید و از فعالیت‌های دوستان و اخبار روز مطلع می‌شوید. در این میان، با پستی مواجه می‌شوید که یک برند پوشاک اسپانسر آن بوده است و در محتوای این پست، مدل ژاکتی پوشیده است که می‌دانید برای قرارگیری در کمد لباس‌های پاییزی شما مناسب است. اینجاست که در عمل متوجه می‌شوید سوشال کامرس (Social Commerce) چیست؛ با ادامه این مطلب از بلاگ سما همراه باشید تا بیشتر با مفهوم تجارت اجتماعی آشنا شوید.

در ادامه، متوجه می‌شوید که خوشبختانه، تصویر برچسبی تحت عنوان “مشاهده محصولات” دارد که شما را به صفحه محصول هدایت می‌کند. با کلیک روی آن می‌توانید قیمت و جزئیات مربوط به ژاکت را مشاهده و سپس اندازه خود را انتخاب کنید. روی «اکنون بخرید» ضربه می‌زنید و تنها با چند کلیک، خرید خود را در برنامه تکمیل می‌کنید. در نهایت، بدون حتی یک ضربه اضافه بر روی صفحه گوشی خود، مستقیماً به همان‌ نقطه‌ای در فید اینستاگرام خود بازمی‌گردید که آن را ترک کرده بودید.

متوجه شده باشید یا خیر، در حال استفاده از تجارت اجتماعی بوده‌اید که در ادامه با آن بیشتر آشنا می‌شویم.

سوشال کامرس چیست

سوشال کامرس یا تجارت اجتماعی چیست؟!

تجارت اجتماعی، در حقیقت بخشی از تجارت الکترونیک (E-Commerce) است که در آن فروشندگان، محصولات را به‌صورت مستقیم از طریق پلتفرم‌ شبکه‌های اجتماعی می‌فروشند. در واقع به مشتریان بالقوه اجازه می‌دهند که با برندها تعامل داشته باشند، کالاها را بررسی کنند و سپس خرید خود را نهایی کنند.

برخلاف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تجارت اجتماعی به مشتریان این را امکان می‌دهد که هزینه کالا را به طور مستقیم در پلتفرم‌های اجتماعی پرداخت کنند. یا در برخی موارد، پلتفرم اجتماعی ممکن است حاوی لینک‌هایی باشد که مشتری را به صفحه محصول خرده‌فروش هدایت می‌کند، جایی که مشتری می‌تواند خرید خود را تکمیل کند.

با وجود آن‌که رشد نرخ فروش تجارت الکترونیک از سال ۲۰۰۳، ثابت بوده است و تنها در طول همه‌گیری COVID-19 به‌طور ناگهانی رشد خوبی را تجربه کرده‌است؛ اما بازار سوشال کامرس رشد بسیار زیادی داشته است. طبق گزارش eMarketer، بازار تجارت الکترونیک اجتماعی ایالات متحده تقریباً ۳۸ درصد افزایش یافت و به ۲۶.۷۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ از ۵۰ میلیارد دلار در سال فراتر رود.

تفاوت تجارت اجتماعی با تجارت الکترونیک

با وجود‌ آن‌که ممکن است این دو نام را در یک موقعیت و به‌جای یکدیگر استفاده کنند، اما تجارت اجتماعی و تجارت الکترونیک دو مفهوم کاملا متفاوت هستند.

به زبان ساده، سوشال کامرس یعنی تجربه خرید آنلاین از طریق یک وب‌سایت یا اپلیکیشن معروف که اغلب بر روی یک پلتفرم تجارت الکترونیک مانند BigCommerce، Shopify یا Amazon ساخته شده است. مشتریان می‌توانند از طریق دسکتاپ یا دستگاه‌های تلفن همراه خود به این وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشند. با این‌ حال، اغلب، کلیت قیف فروش تجارت الکترونیک یکسان به نظر می‌رسد.

تبلیغات دیجیتال، محتوای شبکه‌های اجتماعی و سایر استراتژی‌های بازاریابی، همگی تکنیک‌های مناسبی برای هدایت مشتریان به فروشگاه آنلاین هستند. سپس، حتی پس از دسترسی پیدا کردن به فروشگاه، مشتری باید مراحل بیشتری را انجام دهد تا فرایند خرید خود را کامل کند که در هر یک از این مراحل، خطر از دست دادن علاقه مشتری و از بین رفتن فروش بالقوه وجود دارد.

ناگفته نماند که ۹۲ درصد از کاربران فعال، با تلفن همراه به اینترنت متصل هستند و نرخ رها کردن خرید، در مرحله پرداخت برای کاربران تلفن همراه، نزدیک به ۸۶ درصد است. با این ‌وجود متأسفانه همه سایت‌های تجارت الکترونیک با موبایل سازگار نیستند.

در این شرایط سوشال کامرس مفید واقع می‌شود. سوشال کامرس به جای هدایت مشتریان به یک فروشگاه آنلاین، فروشگاه آنلاین را هر کجایی که مشتری باشد، در دسترس او قرار می‌دهد. تجارت اجتماعی به مشتری این امکان را می‌دهد که به طور مستقیم از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پرداخت خود را انجام دهد و در نتیجه، مراحل غیرضروری را حذف می‌کند و فرآیند خرید را ساده می‌کند. این روش، یک فرایند بدون تنش برای مشتری و فروش بیشتر برای فروشگاه‌های کوچک ایجاد می‌کند.

همچنین، از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که با موبایل سازگار باشند، سوشال کامرس یک راه بسیار قابل دسترس است تا به مخاطبان متنوعی دسترسی داشته باشید.

انواع سوشال کامرس

انواع سوشال کامرس براساس پلتفرم

در حالی‌که اینستاگرام و فیس‌بوک در زمینه عملکردهای تجارت اجتماعی پیشتاز هستند، سایر رسانه‌های اجتماعی مانند Pinterest، TikTok و حتی Snapchat نیز در حال بهبود خدمات خود هستند. از آنجایی‌که هر پلتفرم، هدف منحصر به‌فردی را دنبال می‌کند و مخاطبان خاص را جذب می‌کند، هر یک از آن‌ها نقطه قوتی دارند که به کمک آن، از سوشال کامرس استفاده می‌کنند.

در اینجا نگاهی به ویژگی‌های کلیدی برترین پلتفرم‌های تجارت اجتماعی خواهیم داشت تا بتوانید بهترین آن‌ها را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

نقش Instagram در سوشال کامرس

از آن‌جایی که ۷۰ درصد خریداران در اینستاگرام به دنبال یافتن محصولاتی که قصد خرید آن‌ها را دارند، هستند و همچنین با وجود ۲ میلیارد کاربر فعال، می‌توان گفت که اینستاگرام یکی از بهترین پلتفرم‌های سوشال کامرس در بازار است.

اینستاگرام که به خاطر عکس‌ها، استوری‌ها و ویدیوهای چشم نوازش شهرت دارد، فضای ایده‌آلی را ایجاد می‌کند تا تصاویر جذاب برند خود را به اشتراک بگذارید. بنابراین، اگر مشتریان شما در حال حاضر از محتوای صفحه اینستاگرامی شما دیدن می‌کنند، پس چرا محصول خود را در مرکز این توجه قرار ندهید و این تعامل را به فروش تبدیل نکنید؟

تنها چیزی که برای راه‌اندازی خرید اینستاگرام نیاز دارید، یک پروفایل تجاری فیس‌بوک است که فروشگاه فیس‌بوک شما را به اینستاگرام وصل می‌کند. سپس، می‌توانید کاتالوگ محصولی را آپلود کنید و برای هر مورد قابل فروش، برچسب‌های محصول آن را ایجاد کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد که پست‌های قابل خرید بسازید و خرید کردن را با هدایت مستقیم از طریق اینستاگرام، ساده کنید.

علاوه‌بر این، خریداران اینستاگرام می‌توانند از طریق استیکرهای محصولی که در استوری شما تعبیه شده است نیز خرید کنند. به جای آن‌که یک پست قابل خرید را در زمان مشخصی از جدول‌‌ زمان‌بندی اینستاگرام خود، آپلود کنید؛ می‌توانید یک تصویر برای استوری خود انتخاب کنید و نماد استیکر را مطابق با محصولی که می‌خواهید لینک دهید، در گوشه سمت راست بالا، قرار دهید. سپس استیکر را به مکان مورد نظر خود منتقل کنید، رنگ و اندازه آن را تغییر دهید و آن را در استوری خود به اشتراک بگذارید.

کلیک کنید تا با ۱۳ ترند بازاریابی اینستاگرام سال ۲۰۲۳ آشنا شوید!

نقش Facebook در سوشال کامرس

در سال ۲۰۲۱، فیس‌بوک تقریباً ۳.۴۵ میلیارد کاربر فعال در هر ماه داشت و البته، نیازی به گفتن نیست که این پلتفرم ۱۷ ساله، پتانسیل بالایی برای استفاده از مخاطبان جدید و گسترش جهانی دارد.

فروشگاه‌های فیس‌بوک که در سال ۲۰۲۰ و در طول همه‌گیری جهانی راه‌اندازی شد، به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​کمک کرد تا فعالیت خود را به شکل آنلاین ادامه دهند و یک ویترین فروشگاهی بسازند. این پلتفرم، نه‌تنها سازگار با موبایل و رایگان است، بلکه فروشگاه‌های فیس‌بوک کاملا قابل تنظیم هستند و به شما امکان می‌دهند که کاتالوگ محصولی که موجود دارید را وارد کنید یا یک کاتالوگ جدید در این پلتفرم ایجاد کنید.

هنگامی که مشتریان، صفحه و محصولات شما را پیدا می‌کنند، فیس‌بوک محصولات را بر اساس ترجیحات منحصر به‌فرد خریدار و تاریخچه جستجو او ارائه می‌دهد. بنابراین یک تجربه مشتری اختصاصی برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

مشتری ممکن است خرید را در پلتفرم فیس بوک تکمیل کند یا ممکن است به سایت تجارت الکترونیک شما پیوند داده شود. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از طریق Facebook Messenger با مشتری در ارتباط باشید تا به سوالات پاسخ دهید و پشتیبانی داشته باشید.

به علاوه، می‌توانید از صفحه فیس‌بوک خود برای به اشتراک‌گذاری اخبار شرکت، تعامل با مشتریان فعلی و بالقوه و همچنین معرفی محصولات جدید استفاده کنید.

نقش TikTok در سوشال کامرس

یک اپلیکیشن جدیدتر در حوزه سوشال کامرس، TikTok است که در حال تبدیل شدن به چیزی فراتر از یک برنامه اشتراک‌گذاری ویدیوی کوتاه است. اکنون با پست‌های قابل خرید، قابلیت‌های خرید پخش زنده و فرصت‌هایی برای بازاریابی تأثیرگذار، TikTok یک پلتفرم تجارت اجتماعی است که ارزش توجه دارد.

حتی قبل از راه‌اندازی ویژگی TikTok For Business در سال ۲۰۲۰، عبارت «TikTok باعث شد آن را بخرم» بسیار رایج بود. TikTok توانایی منحصربه‌فردی دارد که کاربران کمتر شناخته‌شده و برندها را در مدت زمان کوتاهی جهانی کند، در نتیجه این توانایی را دارد که کسب‌وکار شما را به میلیون‌ها مشتری بالقوه جدید معرفی کند.

به گفته eMarketer، بسیاری از قابلیت‌های تجارت اجتماعی TikTok تاکنون بر تبلیغات محصول متمرکز شده‌اند که به‌عنوان ویدیوهای بومی در فیدهای For You کاربران ظاهر می‌شوند. در زیر هر آگهی، کاربران می‌توانند روی دکمه «خرید کن» ضربه بزنند که آ‌ن‌ها را مستقیماً به سایت تجارت الکترونیک فروشنده، پیوند می‌دهد تا خرید خود را تکمیل کنند.

اما اخیراً، برندها این گزینه را نیز در اختیار دارند که از طریق برگه خرید، یک ویترین فروشگاهی قابل خرید در TikTok ایجاد کنند. کاربران TikTok اکنون می‌توانند برگه خرید را به پروفایل‌های تجاری خود اضافه کنند، جایی که می‌توانند کاتالوگ محصولات ثابت خود را همگام‌سازی کنند و به مشتریان اجازه دهند که مستقیماً از برنامه خرید کنند.

و اکنون، مشارکت BigCommerce با TikTok به فروشندگان اجازه می‌دهد تا فروشگاه آنلاین خود را به پروفایل TikTok خود متصل کنند و نیز این امکان را می‌دهد تا با خریداران تعامل داشته باشند و محصولات خود را با کاربران بیشتری به اشتراک بگذارند.

نقش Pinterest در سوشال کامرس

نکته جالب در مورد پینترست این است که اکثر کاربران بیشتر به محتوا اهمیت می‌دهند تا سازنده آن‌ها. در مقایسه با پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک، جایی که تأثیر کاربر یا برند ممکن است اهمیت بیشتری داشته باشد، Pinterest به فروشندگان اجازه می‌دهد که بیشتر روی عرضه محصولات باکیفیت تمرکز کنند و کمتر نیاز به تمرکز روی ایجاد شهرت شخصی خود داشته باشند. در واقع، ۷۷ درصد از کاربران پینترست، به‌صورت هفتگی، محصول یا برند جدیدی را در پینترست پیدا کرده‌اند.

پینترست که در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد، به عنوان پلتفرمی شروع به‌کار کرد که به مردم کمک می‌کرد که برای تمام جنبه‌های زندگی خود، همچون دکوراسیون منزل، تناسب اندام یا مد، از آن الهام بگیرند؛ اما از سال ۲۰۱۵، پینترست شروع به ارائه پین‌​​های قابل خرید به مجموعه‌ای انحصاری از برندها کرد و به آن‌ها اجازه داد تا دکمه «خرید» را به پین‌​​های خود اضافه کنند، اما این ویژگی پس از مدت کوتاهی در دسترس سایر برندها نیز قرار گرفت.

با استفاده از Pinterest برای کسب‌وکار، بازرگانان می‌توانند پین‌های محصولی ایجاد کنند که اطلاعات قیمت و سهام به‌روز شده را نمایش می‌دهد و همچنین به خریداران اجازه می‌دهد تا محصولات را مستقیماً در بخش شخصی خود ذخیره کنند؛ یا اگر آماده خرید هستند، خریدار می‌تواند روی پین محصول ضربه بزند تا به صفحه محصول در وب‌سایت برند هدایت شود.

این پلتفرم همچنین ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد که به کمک آن‌ها از بازخوردها اطلاع پیدا کنید و آن‌ها را بهینه‌سازی نمایید. ویژگی‌هایی همچون مدیر تبلیغات که از فروشندگان پشتیبانی می‌کند تا کمپین‌های موفقی را بسازند و تاثیر آن‌ها را اندازه بگیرند. با پیشنهاداتی که مدیر تبلیغات برای کمک به پیدا کردن مخاطبان جدید و همچنین هدف‌گیری مجدد مشتریان فعلی می‌دهد، به فروشندگان اجازه می‌دهد تا نتایج را در طول زمان بررسی کنند و دسترسی خود را به مخاطبان افزایش دهند.

مزایای سوشال کامرس

اگر هنوز متقاعد نشده‌اید که تجارت اجتماعی برای کسب‌وکار شما ضروری است، در اینجا چند مزیت کلیدی وجود دارد که ممکن است شما را تحت تاثیر قرار دهد.

۱. تعداد زیادی مشتری بالقوه در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد.

طبق آمار Statista، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳.۶ میلیارد کاربر رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود داشت و انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به ۴.۴ میلیارد نفر برسد. با توجه به اینکه تعداد بیشتری از این کاربران، شروع به خرید از طریق رسانه‌های اجتماعی کرده‌اند، این فرصت بزرگی برای شما است تا بتوانید محصولات را به مخاطبان جدید نشان دهید و مشتریان خود را به‌طور تصاعدی افزایش دهید.

با توجه به سطح بالای خرید ناگهانی، به ویژه در میان نسل ایگرگ و نسل Xers، خرید اجتماعی پتانسیل زیادی برای جذب مشتری و افزایش فروش دارد. نکته کلیدی این است که از این رفتار خرید استفاده کنند که تا حد امکان، بدون از دست رفتن یکپارچگی فرایند خرید، مشتریان به طور مستقیم از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود، بدون هیچ اختلالی استفاده کنند.

برای آشنایی با روش‌های افزایش فروش اینترنتی کلیک کنید!

۲. افزایش حضور در رسانه های اجتماعی و آگاهی از برند.

تجارت اجتماعی به جای اینکه رسانه‌های اجتماعی و سایت تجارت الکترونیک شما را به‌صورت مجزا نگه دارد، به فروشندگان و صاحبان کسب‌وکار این قدرت را می‌دهد که این دو را ادغام کنند. این یک فرصت بزرگ برای برندسازی است که به شما این امکان را می‌دهد تا آگاهی از برند را ایجاد کنید و از طریق محتوای روزانه، در ذهن مشتریان خود باشید.

یکی از راه‌های کلیدی برای ایجاد آگاهی از برند، بازاریابی تأثیرگذار است. البته، این رویای هر برند تجارت الکترونیکی است که یک ورزشکار حرفه‌ای، هنرپیشه یا افراد مشهور محصولات آن‌ها را تایید کند؛ اما متأسفانه، این مورد، گزینه‌ای در دسترس برای بسیاری از برندهای کوچک‌تر با بودجه محدود نیست.

خوشبختانه، اینفلوئنسر مارکتینگ در سال‌های اخیر معنای جدیدی پیدا کرده است، زیرا مشتریان لزوماً به دنبال مشاهیر نام‌های بزرگ برای مشاوره نیستند، بلکه آن‌ها به دنبال اصالت هستند، عمدتاً از سوی اینفلوئنسرهای کوچک که سبک زندگی آن‌ها شبیه سبک زندگی آن‌هاست.

در واقع، یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱ از کاربران رسانه‌های اجتماعی ایالات متحده نشان داد که برای ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، پست‌های اینفلوئنسرها بیشترین نقش را در تصمیم‌گیری خرید آن‌ها داشتند. این نشان می‌دهد که مشتریان مشتاق برندهایی هستند که دیگران به آن‌ها اعتماد دارند، بنابراین اگر به دنبال راه‌هایی برای افزایش آگاهی از برند هستید، بازاریابی تأثیرگذار ممکن است سرمایه‌گذاری ارزشمندی باشد.

۳. می‌توانید به مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشید.

سوشال کامرس به‌طور کلی، همان ارتباط با مشتریان است، در هر کجایی که آن‌ها حضور دارند. و به احتمال زیاد، اکثر مشتریان شما در حال حاضر در رسانه‌های اجتماعی هستند. این به شما فرصتی عالی می‌دهد تا از طریق به اشتراک گذاشتن صدای برند خود از طریق محتوای خلاق، روشی جدید و معتبرتر برای تعامل داشته باشید.

بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دارای قابلیت‌های تحلیلی هستند که به شما امکان می‌دهند رفتارهای اجتماعی و خرید کاربران را در طول زمان پیگیری کنید. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید محتوا و محصولات خود را مستقیماً در اختیار مخاطبان هدف خود قرار دهید.

البته برای دستیابی به مخاطبان هدف خود، ابتدا باید مخاطب هدف خود را بشناسید. به عنوان مثال، اگر اکثر مشتریان شما در محدوده سنی ۳۰ سال به بالا هستند، TikTok ممکن است بهترین گزینه برای کسب‌وکار شما نباشد.

بنابراین، برای جمع‌آوری داده‌های جمعیت‌شناختی در مورد مشتریان خود وقت بگذارید، شناسایی کنید که آن‌ها چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند و شاید حتی مستقیماً با آن‌ها صحبت کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چگونه می‌توانید بهترین خدمات را به آن‌ها ارائه کنید، داشته باشید. سپس، با محصولات و پیام‌هایی که به بهترین وجه نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند، به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.

۴. خرید راحت و بدون اصطکاک.

سوشال کامرس به کمک ویژگی‌هایی که در بسیاری از پلتفرم‌ها دارد مانند دکمه خرید و پرداخت درون برنامه‌ای، به حذف مراحل غیرضروری در فرآیند خرید کمک می‌کند. با هر مرحله اضافی در قیف فروش، خطر بیشتری وجود دارد که مشتری علاقه خود را از دست بدهد و صفحه شما را ترک کند.

با این‌حال، با ایجاد یک فرآیند خرید یکپارچه که کاربران را در تمام طول خرید در برنامه نگه می‌دارد، می‌توانید این ریسک را به حداقل برسانید و فروش را افزایش دهید.

به عنوان مثال، به جای تغییر مسیر یک کاربر اینستاگرام از برنامه و انتقال آن‌ها به سایت تجارت الکترونیک خود، این پلتفرم اکنون گزینه “Checkout on Instagram” را ارائه می‌دهد. بنابراین، به جای آن‌که در زمان گشتن آن‌ها در اینستاگرام اختلال ایجاد کنید، می‌توانید در عین حال که هنوز از وقت خود در رسانه‌های اجتماعی لذت می‌برند، کشف برند خود را برای مشتریان آسان کنید.

۵. شما می‌توانید خود را به‌صورت اجتماعی اثبات کنید.

واقعیت تجارت الکترونیک این است که بسیاری از خریداران ممکن است بلافاصله به برند شما اعتماد نکنند. بسیاری ممکن است تا زمانی که نظرات مشتریان را نخوانند، محصولات را مقایسه نکنند یا با مشتریان دیگری که می‌توانند محصول یا خدمات شما را تضمین کنند، صحبت نکنند؛ کاملاً متقاعد نشوند.

خوشبختانه، سوشال کامرس به‌صورت داخلی، به اثبات شما در اجتماع کمک می‌کند. عمدتاً از طریق محتوای تولید شده توسط کاربر مانند نظرات، لایک‌ها، دنبال‌کردن و اشتراک‌گذاری، برندها می‌توانند یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد کنند که باعث می‌شود مشتریان برای اطلاعات بیشتر بازگردند. هرچه کاربران بیشتری با محصولات شما تعامل داشته باشند و محصولات شما را تبلیغ کنند، احتمال اینکه مشتریان دیگر نیز به برند شما اعتماد کنند، بیشتر می‌شود.

برخی از راه‌های ملموس برای ایجاد اثبات اجتماعی، ارائه مشوق‌هایی به مشتریان برای به اشتراک گذاشتن محتوای شما، مانند کدهای کوپن، تخفیف یا هدایا است. همچنین می‌توانید یک هشتگ سرگرم‌کننده ایجاد کنید که مشتریان بتوانند از آن برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدیوهای محصولات و تعامل با جامعه برند شما استفاده کنند.

کمپین تجارت الکترونیک

نمونه‌هایی از کمپین‌های تجارت اجتماعی موفق

برای مشاهده برخی از ترندهای برتر سوشال کامرس در عمل، بیایید نگاهی به چند کسب‌وکار بیندازیم که کمپین‌های تجارت اجتماعی موثری راه‌اندازی کرده‌اند. با استفاده از پلتفرم‌های تجارت اجتماعی، این خرده‌فروشان توانسته‌اند فروش را افزایش دهند و یک تجربه خرید آنلاین یکپارچه ایجاد کنند.

۱. Skullcandy

در سال ۲۰۱۹، برند صوتی سبک زندگی Skullcandy کمپین ۱۲ Moods خود را راه‌اندازی کرد. ایده پشت این استراتژی بازاریابی، این بود که هر ماه موضوع (theme) جدیدی برای برند طراحی کنیم تا نشان دهیم موسیقی چه احساسی را در مردم ایجاد می‌کند. این کمپین با حالت‌هایی همچون «Bold» تا «Empowered» و «Rad» همراه بود که شامل برجسته شدن آن‌ها توسط هنرمندان، استوری‌ها، اجراها و انتشار محصولات با نسخه محدود بود به‌صورت ماهانه بود.

اگرچه این یک کمپین چند کاناله بود، اما Skullcandy بیشتر این کمپین را در اینستاگرام و یوتیوب گسترش داد.

برای ایجاد تمرکز کامل روی کمپین، Skullycandy در واقع همه چیز را از صفحه اینستاگرام خود پاک کرد و از ابتدا شروع کرد و ماهانه ۱۲ اینفلوئنسر استخدام کرد تا کمک کنند که هر موضوعی وارد زندگی مردم شود.

از آنجایی که شرکای پخش موسیقی نقش مهمی در این کمپین داشتند، YouTube Music یک لیست پخش ماهانه برای Skullcandy تنظیم کرد که از «Mood»های مربوط به هر ماه، الهام گرفته شده بود. به علاوه، Skullcandy از کانال یوتیوب خود برای انتشار مصاحبه‌های اختصاصی و اجرای زنده از هنرمندان نوظهور و ورزشکاران برجسته استفاده کرد.

۲. LARQ

LARQ، یک برند آب خودتمیزشونده است که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و برای دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم و پایدار فعالیت می‌کند. LARQ با مشارکت ۱٪ برای Planet، بخشی از سود خود را برای حمایت از سازمان‌های غیرانتفاعی زیست محیطی و تامین آب آشامیدنی سالم برای مردم در سراسر جهان اهدا می‌کند.

در تلاش برای ایجاد آگاهی از برند و افزایش تعامل، LARQ هشتگ #DrinkBrilliantly را ایجاد کرد که این شرکت در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود از جمله اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک از آن استفاده می‌کند. الصاق شعار تقریباً به هر تصویر و ویدیوی محصول، مأموریت و هدف برند را تقویت می‌کند و LARQ از مشتریان خود دعوت می‌کند تا در این مسیر شرکت کنند.

مطمئناً، اگر #DrinkBrilliantly را جستجو کنید، بیش از ۱۰۰۰ پست از مشتریان وفادار که از هشتگ استفاده کرده‌اند، پیدا خواهید کرد، که بدون شک برای برند، اثبات اجتماعی ایجاد می‌کند.

۳. Burrow

Burrow برندی است که ماموریت دارد خرید مبلمان را آسان و مقرون به‌صرفه کند. Burrow با جدا کردن خود از مبلمان ارزان و با کیفیت پایین و همچنین مبلمان با کیفیت بالا و در عین حال حجیم و نامناسب، مبلمان مدولار را ایجاد می‌کند که می‌توان قطعات آن‌ها را جدا کرد و به راحتی جابجا نمود.

اگرچه این برند قبلاً با رویکرد طراحی خود پیشرفت کرده بود، Burrow می‌خواست کمپینی را راه‌اندازی کند که نسل ایگرگ‌های کاربر تفن همراه را هدف قرار دهد.

Burrow با دانستن اینکه بسیاری از نسل ایگرگ‌ها در رسانه‌های اجتماعی فعال هستند و همیشه مشغله دارند، از کمپین خود برای تشویق ایده انجام هیچ کاری استفاده کرد «و چه جایی بهتر از روی کاناپه Burrow برای انجام هیچ کاری؟»

بنابراین، این شرکت کمپین خود را حول موضوع اوقات فراغت متمرکز کرد و عکس‌ها و ویدیوهای اینستاگرامی افرادی را که روی کاناپه‌ها پراکنده بودند و روی صندلی‌های راحتی چرت می‌زدند را به نمایش گذاشت. این پست‌ها که با هشتگ‌هایی مانند #MyBurrow و #StayOnTheSofa برچسب‌گذاری شده‌اند، با هنجار فرهنگ شلوغی مخالفت می‌کنند و مشتریان را تشویق می‌کنند که به عقب بروند و استراحت کنند.

همراه با ویدیوهای لایو اینستاگرام و های‌لایت‌های اینستاگرامی، صفحه اینستاگرام Burrow همچنین پست‌های قابل خریدی دارد که به خریداران امکان می‌دهد مستقیماً از طریق برنامه خرید کنند.

دنیای سوشال کامرس را تجربه کنید!

رسانه‌های اجتماعی سبب شده‌است که کاربران بتوانند با دوستانی که مدت‌هاست از دست داده‌اند، ارتباط برقرار کنند، درباره اخبار جهانی به‌روز بمانند و از طریق محتوای خلاقانه آنلاین خود را بیان کنند؛ با این‌حال امروزه، این چیزها عادی هستند، اما فراموش می‌کنیم که تنها چند دهه پیش، هیچ چیز از آن‌ها شنیده نشده بود.

و اکنون، تجارت اجتماعی یک دنیای جدید است، اما به طور قطع، قبل از اینکه متوجه شویم به یک جریان اصلی تبدیل خواهد شد. در حالی‌که کمپین‌های پرهزینه در ابتدا برای برندهای بزرگ‌تر و چند ملیتی در نظر گرفته شده بودند، اکنون برای برندها، چه بزرگ و چه کوچک، بسیار در دسترس هستند تا سوشال کامرس را تجربه کنند و از آن برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنند.

در نهایت، بسیاری از موفق‌ترین کسب‌وکارها، آن‌هایی هستند که استراتژی همه‌کاناله قوی دارند؛ یعنی یک استراتژی که تمام کانال‌های تجاری، آنلاین و آفلاین را به هم می‌پیوندد تا یک تجربه مشتری سازگار و جذاب ایجاد کند و استفاده از تجارت اجتماعی یک راه کلیدی برای دستیابی به آن است.

با این مثال‌های ملموس که در دسترس دارید، به خوبی می توانید در اجرای یک استراتژی سوشال کامرس موفق باشید که به مخاطبان شما، در هر کجایی که حضور دارند، دسترسی داشته باشید و یگ تجربه مشتری فراموش‌نشدنی را برای آن‌ها به ارمغان آورید.

با این‌حال، در دنیای پیچیده امروز، خرید آنلاین، برای بسیاری از افراد یک چالش محسوب می‌شود؛ زیرا می‌دانند که تفاوتی ندارد که آن را در چه پلتفرمی انجام دهند، در هر صورت ممکن است مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری قرار بگیرند. به همین دلیل است که راه‌های پرداخت امن برای پلتفرم‌های مختلف و خرید آنلاین، با گسترش تجارت اجتماعی، بیش از پیش مورد توجه کسب‌وکارها قرار گرفته است تا بتوانند اطمینان مخاطبان خود را جلب کنند. برای آشنایی با شیوه پرداخت امن سما، بر روی سامانه امن معاملات ایران کلیک کنید.

منبع: Social Commerce 101: How to Boost Ecommerce Sales Using Social Media Platforms

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.