چگونه از نماد اعتماد الکترونیک برای بهبود نرخ تبدیل تجارت الکترونیک استفاده کنیم؟

502

نماد اعتماد نقش مهمی در افزایش نرخ تبدیل در فروشگاه تجارت الکترونیک شما دارد. در این مقاله از بلاگ سما به این موضوع پرداختیم که چگونه می‌توانید از این نماد برای افزایش فروش استفاده کرد.

نماد اعتماد الکترونیک چیست؟

نماد اعتماد همان گونه که از نامش پیداست یک نماد است که می‌تواند روی وبسایت شما قرار بگیرد تا بازدیدکنندگان شما را مطمئن کند وبسایت شما قانونی است و آن‌ها می‌توانند با خیال راحت به شما اعتماد کنند و خدمات و محصولات شما را بخرند.

انواع نماد اعتماد

به طور معمول نماد اعتماد در صفحه‌ی تسویه‌حساب وب‌سایت‌ها قرار دارد؛ اما ممکن است آن را روی یک محصول، سبد خرید یا سایر صفحاتی که بخشی از سفر خریدار هستند هم ببینید. تفکر پشت استفاده از این نماد این است که اگر بازدیدکنندگان با نام تجاری شما آشنا نیستند و اولین‌بار است می‌خواهند خرید کنند بتوانند به این روش اعتماد کنند. اعتبار افزوده‌ای که وجود نماد اعتماد الکترونیک ایجاد می‌کند کاملاً قابل‌توجه است و می‌شود نقش آن را در نرخ تبدیل محاسبه کرد. در حقیقت داده‌ها ثابت کرده‌اند استفاده از چنین نمادی این تمایل را در بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند تا به مشتری تبدیل شوند. در نتیجه با مقدار ترافیک یکسان نرخ تبدیل افزایش پیدا می‌کند.

آمارها نشان می‌دهند ۱۸ درصد از خریداران تنها به دلیل اعتماد نداشتن به وبسایت از خرید خود پشیمان می‌شوند در نتیجه داشتن نماد اعتماد به کاهش رهاشدن سبد خرید کمک می‌کند.

انواع نماد اعتماد الکترونیک

انواع مختلفی از نماد اعتماد الکترونیک وجود دارند که می‌توانند روی وبسایت شما استفاده شوند تا اعتماد مشتریان را به دست آورند در ادامه تعدادی از این نمادها را معرفی می‌کنیم:

نمادهای بررسی

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبودبخشیدن به اعتبار کسب‌وکار شما این است که دیگران شما را تأیید کنند. اگر بتوانید از یک شخص ثالث، برای مثال یک سازمان معتبر بخواهید کار شما را تأیید کند می‌توانید شانس خود را برای تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران تا حد زیادی افزایش دهید.

نمادهای اعتماد بررسی می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند. برای مثال می‌توانید در وبسایت‌هایی مانند trusupilot پروفایل ایجاد کنید و مشتریانتان را تشویق کنید تا آنجا به تجربه استفاده از خدمات شما امتیاز دهند. شما می‌توانید این امتیازها را مستقیماً در وبسایت خود نمایش دهید.

همچنین در هر کشوری وبسایت‌های متفاوتی برای اعتبارسنجی وجود دارد  که یکی از بهترین مثال‌های آن BBB است. باید بهترین گزینه را برای منطقه کاری خود پیدا کنید. این نوع وبسایت‌ها معمولاً شما را ارزیابی می‌کنند تا مطمئن شوند استانداردهای آن‌ها را رعایت کرده‌اید. باید گفت که هر یک از آن‌ها معیارهای متفاوتی دارند و باید تلاش کنید تا اعتبار لازم را به دست آورید.

تأییدیه‌ها، اعتبارنامه‌ها و جوایزی که دریافت کرده‌اید

فراتر از بررسی‌های وبسایت‌ها، نماد اعتماد دیگری هم وجود دارند که می‌شود به آن‌ها تاییدیه‌های شخص ثالث گفت. این نام به هر چیزی اطلاق می‌شود که می‌تواند برند یا محصولات شما را تأیید کند. به‌عنوان‌مثال اگر فروشگاه تجارت الکترونیک شما یک‌خرده فروشی جواهرات است نشان‌ها اعتماد خاصی وجود دارد. برای مثال در انگلستان جواهرسازی‌ها می‌توانند عضوی از کمپانی MASTER JWELERS شوند. عضویت در این کمپانی به این معناست که شما به تأمین‌کنندگان خاص و پشتیبانی عملی دسترسی دارید و معتبر هستید.

جایزه‌هایی که در زمینه‌ی پایداری یا پیشرو بودن در حوزه‌ی خود گرفته‌اید هم می‌توانند نوعی از نماد اعتماد باشند.

نشان پرداخت امن

همان‌طور که قبلاً گفتیم تعداد قابل‌توجهی از کاربران سبد خرید خود را به این دلیل رها می‌کنند که به وبسایت شما اعتماد ندارند و فکر می‌کنند ممکن است اطلاعات حسابشان مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

به همین دلیل بهتر است به سراغ نمادهای پرداخت امن بروید. آن‌ها نشان می‌دهند وبسایت شما از SSL برای محافظت از اطلاعات کارت اعتباری و داده‌های شخصی استفاده می‌کند. در دنیا نشان‌های پرداخت امن مختلفی از جمله SECURED SEAL وجود دارد این نشان‌ها به بازدیدکنندگان کمک می‌کنند خیالشان از وبسایت شما راحت باشد. بهترین کار این است که این نماد را در نزدیکی دکمه افزودن به سبد خرید یا در صفحه پرداخت خود قرار دهید تا تأثیر بیشتری در نرخ تبدیل در زمان خرید داشته باشد.

نمادهای مربوط به درگاه پرداخت

این نوع نمادها کارشان این است که در کاربر اطمینان ایجاد کنند تا با خیال راحت‌تری به شما پول پرداخت کنند. برای مثال استفاده از پرداخت‌کنندگان امنی مانند برای شما بهتر است. آن‌ها در مخاطب حس آشنایی ایجاد می‌کنند. این موضوع در ایران برای درگاه‌هایی مانند آپ، بانک ملت و بانک سامان صدق می‌کند. هرچند این درگاه‌ها معمولاً هنگام پرداخت به شما نشان داده می‌شوند؛ اما استفاده از آن در جایی مانند فوترهای وبسایت هم باعث می‌شود از آغاز مشتریان احساس اعتماد بیشتری به شما پیدا کنند.

فیشینگ چیست؟ چه روش‌هایی دارد؟ و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

نماد اعتماد درگاه پرداخت

نمادهای مربوط به گارانتی

نمادهایی که به‌عنوان نمادهای گارانتی وجود دارند، نمادهایی هستند که از سوی خود شرکت طراحی می‌شوند تا به مشتریانشان تضمین می‌دهند. شرایط استفاده از این نماد در این وبسایت درج می‌شود و نماد آن هم برای ایجاد اعتماد بیشتر در وبسایت قرار می‌گیرد. برای مثال NordVPN نماد گارانتی‌ای دارد که بیان می‌کند آن‌ها ۳۰ روز ضمانت بازگشت پول را به مشتریان خود عرضه کرده‌اند. طرح و رنگ این نماد توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود افراد بخواهند حداقل یک‌بار از این خدمات استفاده کنند. علاوه بر این تضمین‌های دیگری هم می‌توانید به مشتری بدهید، مثلاً اینکه اگر سفارششان را قبل از ساعت ۱۰ شب ثبت کنند حتماً فردا آن را تحویل خواهند گرفت.

نمادهای حمل‌ونقل رایگان

اکثر صاحبان تجارت الکترونیک از نمادهای حمل‌ونقل رایگان برای افزایش تبدیل و به حداکثر رساندن فروش استفاده می‌کنند. این موضوع بستگی به جایی که می‌خواهید بسته را برسانید دارد، شاید فکر کنید باعث کاهش حاشیه سود شما خواهد شد؛ اما در عوض نرخ تبدیل را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و باعث سود بیشتر می‌شود. برای همین است که در بسیاری از وبسایت‌ها این نماد را می‌بینید. بسیاری از وبسایت‌ها آن را در فوتر وبسایت قرار می‌دهند و آمارها نشان داده است این کار می‌تواند تا ۹۰ درصد هم در نرخ تبدیل تأثیرگذار باشد.

یکی دیگر از انتخاب‌هایی که کسب‌وکارها در اختیار افراد می‌گذارند این است که بین روش‌های حمل‌ونقل موجود برای منطقه خودشان گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنند. این انتخاب به آن‌ها کمک می‌کند؛ زیرا برای کسانی که خریدهای مکرر انجام می‌دهند تجربه‌ی رسیدن محصول و مواجهه با پیک بسیار مهم است. اینکه مشتریان بتوانند انتخاب کنند خودشان بسته را در هر ساعتی که مدنظرشان است از یک محل مشخص تحویل بگیرند یا یک پیک آن را به دستشان برساند آرامش خاطر زیادی برایشان فراهم خواهد کرد.

نماد اعتماد تحویل رایگان

اطلاعات تماس کافی و حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف

یکی دیگر از چیزهایی که اعتماد به شما را افزایش خواهد داد وجود اطلاعات تماس کافی و نماد صفحات مختلف الکترونیک شماست. این به مشتری کمک می‌کند رابطه خود را با کسب‌وکار شما افزایش دهد و در نتیجه خیالش راحت باشد که شما واقعی هستید و خدمات ارائه می‌کنید.

جمع‌بندی

درج انواع نماد اعتماد یک راه بسیار عالی برای بهبود نرخ تبدیل در کسب‌وکار تجارت الکترونیک است. می‌توانید آن‌ها را در فوتر وبسایت بگذارید یا برای القای حس اعتماد بیشتر در بخش‌های مختلف سفر مشتری در وبسایت‌تان بگذارید. وجود آن‌ها باعث می‌شود بازدیدکنندگان با احتمال بیشتری به مشتری تبدیل شوند. تنها راه قطعی واقعی برای فهمیدن اینکه چه چیزی برای مشتریان شما بهترین است اجرای تست‌های A/B برای موقعیت‌های مختلف است پس از انجام‌دادن آن‌ها غافل نشوید.

نشان تضمین سما یکی از انواع نماد اعتماد الکترونیک است که سامانه معاملات امن ایران آن را ارائه می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از این نشان در پروفایل فروشگاه اینستاگرامی خود از مزایای آن بهره‌مند شوید. برای آشنایی بیشتر با این نشان و اطلاع ازچگونگی دریافت آن وارد صفحه نشان تضمین سما شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.