آشنایی با ۳PL یا شرکت لجستیکی طرف سوم
۳PL یا (Third Party Logestic) برون سپاری فرآیندهای لجستیک تجارت الکترونیک از جمله مدیریت موجودی، انبارداری و انجام سفارش به یک شرکت شخص ثالث است.
برخی از مزایای برون سپاری ۳PL عبارتند از:
- تحویل سریعتر و مقرون به صرفهتر
- مقیاسبندی آسانتر
- مناطق خدمات بیشتر
- مشتریان راضیتر
ارائه دهنده خدمات لجستیکی شما ممکن است خدماتی مانند برداشت و بستهبندی، حمل و نقل سریع و موجودی توزیع شده ارائه دهد.
در این مقاله از مجله سما به توضیح فرایندهای لجستیکی ۳PL برای صاحبان مشاغل تجارت الکترونیکی که علاقهمند به برون سپاری فرآیندهای لجستیکی خود هستند، میپردازیم.

برای بسیاری از کارآفرینان، بخش سرگرم کنندهی داشتن یک تجارت الکترونیکی، اتصال انواع مصرف کنندگان به محصولات مختلف است. با این حال، بخشهای لجستیکی مانند مدیریت موجودی، بستهبندی، حمل و نقل، ردیابی و موارد دیگر، ممکن است برای این صاحبان مشاغل لذت بخش نباشد.
اگر شرکت شما برای رسیدگی به فرآیندهای تدارکات تجارت الکترونیک در داخل آنقدر بزرگ شده است، ممکن است استخدام یک شرکت تدارکات طرف سوم به نفع شما باشد.
با سیستم مدیریت سفارش (OMS) رضایت مشتریان را افزایش دهید!
لجستیک شخص ثالث (۳PL) چیست؟
تدارکات لجستیک طرف سوم که معمولا با نام اختصاری ۳PL شناخته میشود، برون سپاری فرآیندهای لجستیک تجارت الکترونیک به یک شرکت شخص ثالث است.
این فرآیندها ممکن است شامل انبارداری و مدیریت موجودی و همچنین انجام سفارش باشد.
اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید، برون سپاری فرآیندهای لجستیکی خود به یک ارائه دهنده ۳PL میتواند به شما این امکان را بدهد که بر روی سایر نیازهای مالکیت کسب و کار تمرکز کنید و در عین حال انجام سفارش خود را خودکار کنید.
تفاوت بین ۳PL و ۴PL چیست؟
همانطور که نام شرکت لجستیکی طرف سوم را شنیدهاید، ممکن است با اصطلاح “لجستیک شخص چهارم” نیز مواجه شوید. شرکتهای ۴PL خودشان مانند شرکتهای ۳PL در تدارکات تجارت الکترونیک درگیر نیستند. در عوض، ۴PLها به جای نظارت بر انبارداری، مدیریت موجودی و انجام سفارش، یک ۳PL برای شما پیدا میکنند و از طرف شما کار آن را مدیریت میکنند. به همین دلیل است که این شرکتها ۴PL نامیده میشوند: آنها چهارمین طرف در زنجیره لجستیک تجارت الکترونیک شما پس از شرکت شما، مشتریان و ارائه دهنده لجستیکی شخص ثالت شما هستند.

انواع اصلی شرکتهای ۳PL
شرکتهای شخص ثالث را میتوان به چند دسته تقسیم کرد:
مبتنی بر توزیع: این شرکتها محصولات شما را تا زمانی که برایشان کالا ارسال میکنید ذخیره میکنند. یک ارائهدهنده ۳PL هنگامیکه سفارش دریافت میکند، اقلام را از انبار خود انتخاب کرده، آن را بستهبندی و در نهایت برای گیرنده ارسال میکند.
مبتنی بر مالی: این شرکتهای در بخش مالی لجستیک تجارت الکترونیک، مانند پرداخت حمل و نقل، حسابرسی و حسابداری و مدیریت مالی موجودی، تخصص دارند.
مبتنی بر فورواردر: با این سبک، ارائه دهندگان ۳PL در درجه اول بر هدایت سهام از انبار شما به یک حامل پست که کار تحویل را انجام میدهد تمرکز میکنند.
مبتنی بر اطلاعات: این شرکتهای به صورت آنلاین فعالیت میکنند و عمدتا بر عملیات B2B متمرکز هستند. آنها از بازارهای الکترونیکی برای تقویت خدمات لجستیک و حمل و نقل خود استفاده میکنند.
مبتنی بر حمل و نقل: در اینجا، تیمهای لجستیکی طرف سوم بر حمل و نقل از کارخانهها به انبارها و سپس به مشتریان تمرکز میکنند.

مزایای استفاده از ارائه دهندگان ۳PL برای تدارکات تجارت الکترونیک چیست؟
عملیات تجارت الکترونیک سریعتر و مقرون به صرفهتر: بله، برای استخدام یک ۳PL باید هزینه بپردازید، اما پولی که در نرمافزار مدیریت موجودی، نرمافزار حمل و نقل و سایر پلتفرمهای تجارت الکترونیک صرفه جویی میکنید تقریبا این هزینه را جبران میکند. بنابراین زمانی که دیگر لازم نیست برای ردیابی موجودی، سفارش سهام، چاپ لیبلها و آوردن بستهها به نزدیکترین شرکت پستی خود صرف کنید.
مقیاسبندی آسانتر: اگر شرکت شما به حدی رشد کرده است که سفارشهای بیشتری را در روز دریافت میکند، ارائهدهندگان ۳PL میتوانند به شما کمک کنند تا مقیاسبندی آسانتری داشته باشید. زیرا این شرکت، انبارها، لیفتراکها، نرمافزار مدیریت موجودی و ابزارهای دیگری دارند که احتمالا برای شما دردسرساز خواهد بود. همچنین زمانی را برای اختصاص دادن به کارهایی که ممکن است برای یک کارآفرین مناسبتر باشد، از جمله تمرکز بر برنامه بازاریابی کسب و کار خود، به دست آورید.
دسترسی به متخصصین صنعت: در حالی که ممکن است با کارآفرینی و مدیریت کسب و کار بیشتر آشنا باشید، شرکتهای ۳PL در تدارکات تجارت الکترونیک زندگی میکنند و نفس میکشند. میتوانید مطمئن باشید که یک ارائه دهنده خوب میتواند عملیات تحویل محصول شما را به حداکثر پتانسیل خود برساند.
مشتریان راضیتر: هر چه سریعتر بتوانید اقلام را به مشتریان خود تحویل دهید، آنها راضیتر خواهند بود. با ۳PL، این تحویل سریع بسیار محتملتر از آن است که شما حمل و نقل را انجام دهید. زیرا همانطور که گفته شد، ارائه دهندگان ۳PL دارای انبارهایی در سراسر جهان هستند، بنابراین کنترل گستردهای بر زمان تحویل دارند.
خطر کمتر: همه ما تجربه تحویل با تاخیر بسته و انتظار کشیدن را داشتهایم. با خدمات ۳PL، میتوانید ترتیب حمل و نقل جایگزین را در صورت تاخیر یا حتی گم شدن بستهها تنظیم کنید و مشتریان خود را راضی نگه دارید. همچنین در این سناریو از نظر قانونی محافظت خواهید شد. از آنجایی که شرکت ۳PL حمل و نقل شما را انجام میدهد، مسئولیت رسیدگی به مسائل حمل و نقل بر عهده ۳PL است و نه تجارت شما.

ارائه دهندگان ۳PL چه خدماتی ارائه میدهند؟
متداولترین خدمات ارائه دهندگان ۳PL عبارتند از:
حمل و نقل جایگزین: اگر سفارشی از بین رفت یا با سرعت کافی در زمان مقرر به دست نرسید، میتوانید ترتیب حمل و نقل جایگزین را با ۳PL خود بسیار راحتتر از زمانی که خودتان مسئولیت تدارکات را انجام میدهید تنظیم کنید. ارائهدهنده ۳PL شما احتمالا چندین انبار در سراسر کشور دارد، بنابراین میتواند به سرعت یک کالا را با حمل و نقل سریع با هزینه بسیار کمتری نسبت به شما ارسال کند.
موجودی توزیع شده: این اصطلاح تجارت الکترونیکی برای ذخیره سهام در چندین مکان به جای یک انبار است. با توزیع سهام بین چندین مکان ۳PL، ارائهدهنده شما میتواند اقلام را از نزدیکترین مکانها به مشتریان به جای انبارهای دور تحویل دهد. با این نزدیکی فیزیکی حمل و نقل سریعتر و کم هزینهتر است.
حمل و نقل سریع: فرض کنید شرکت تجارت الکترونیک شما فقط یک انبار دارد که در تهران واقع شده است. در این صورت، حمل و نقل یک شبه به یک نقطه دور مانند هرمزگان یک چالش مهم است. با این حال، از آنجایی که ارائه دهنده ۳PL شما احتمالا موجودی را توزیع کرده است، حمل و نقل سریع ممکن است واقعیتر شود.
مدیریت موجودی: اگرچه استخدام یک شرکت ۳PL بار ذخیره موجودی را از دوش کسب و کار شما بر میدارد، اما هنوز باید بدانید که کدام اقلامیکه میفروشید در انبار هستند، تقریبا فروخته شدهاند یا در هر لحظه موجود نیستند. ارائهدهنده ۳PL شما میتواند موجودی شما را برای شما مدیریت کند و شما را در مورد سطوح موجودی خود بدون هیچ کار اضافی از طرف شما آگاه کند.
کیت و مونتاژ: این فرآیند مستلزم تقسیم اقلام موجودی جداگانه در یک محصول برای بستهبندی و ارسال به مشتری است. برون سپاری این کار به ۳PL باعث صرفه جویی در کار دستی شرکت شما و در نتیجه در زمان و هزینه میشود.
چیدن و بستهبندی: این فرآیند شامل یافتن اقلام مناسب در انبار و افزودن آنها به بستهبندی به روش مناسب برای حمل و نقل بدون آسیب است. برخلاف کیت و مونتاژ، چیدن و بستهبندی به معنای افزودن چندین محصول متمایز به یک بسته است نه مونتاژ چند قسمت در یک کالا. به عبارت دیگر، چیدن و بستهبندی شامل قرار دادن تمام اقلام مشتری در محموله آنها است، نه تهیه یک کالای بزرگتر از قطعات کوچکتر.
مدیریت بازگشت کالا: همه شرکتهای تجارت الکترونیک، حتی آنهایی که به محصولات خود کاملا مطمئن هستند، باید سیاستهای محکمی برای بازگشت کالا داشته باشند. ارائهدهنده ۳PL شما میتواند به شما در حفظ این خطمشیها کمک کند. از طرف شما بر تمام بازگرداندن محصولات نظارت میکند و شما را از لجستیک زمانبری که به واسطه بازگشت مشتری، تولید برچسبهای حمل و نقل و وارد کردن مجدد اقلام برگشتی در موجودی ایجاد میشود، رهایی میبخشد.

ساده کردن عملیات با ۳PL
شرکتهای ۳PL نه فقط برای کسب و کارهای بزرگ مناسب هستند، بلکه صاحبان مشاغل کوچک همچنین میتوانند از خدمات خود برای تقویت کامل عملیات تجارت الکترونیک خود استفاده کنند. شرکتهای ۳PL میتوانند بخشهای پیچیده لجستیک را از طرف شما انجام دهند و به شما اجازه میدهند تا بر روی کار خود با مشتری تمرکز کنید. آنها محمولههای شما را به جایی که میخواهید میرسانند. بنابراین شما میتوانید باید بر لذت ارتباط مشتریان با محصولات مورد نیاز تمرکز کنید.
همانطور که گفته شد، لجستیک کالا به ویژه زمانی که به شکل معکوس اتفال بیفتد یکی از مهمترین دغدغههای کسب و کارهاست. شما با استفاده از سرویس درگاه تضمین خرید میتوانید علاوه بر دریافت مزایای مختلف، این بخش از کسب و کار خود را به سامانه معاملات امن ایران بسپرید. برای دریافت این درگاه و آشنایی بیشتر وارد صفحه درگاه تضمین خرید شوید.